Doručování a zastupování v berním právu Damian Czudek Katedra finančního práva a národního hospodářství Institut doručování § Důležitá administrativní a správní činnost § Nezbytná pro dosažení účelu zákona o správě daní a poplatků § § 32/1 ZSDP – v daňovém řízení lze subjektům přiznávat práva a ukládat povinnosti jedině rozhodnutím, které bylo řádně doručeno nebo sděleno § Doručují se ale nejen rozhodnutí, ale i jiné dokumenty – výzvy, předvolání…. Zákonná úprava § §17 – 20 zákona č.337/1992 Sb., o správě daní a poplatků § POZOR !!! § Od 1.7.2009 také zákon č.300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů Způsoby doručování § poštou nebo jiným subjektem, který je držitelem poštovní licence,[1] § vlastními zaměstnanci správce daně, § elektronicky, § veřejnou vyhláškou, § hromadným předpisným seznamem. [1] Podle zákona č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Doručování poštou § Poštou se nerozumí pouze Českou poštu, ale kteréhokoli držitele poštovní licence ve smyslu §42 odst. 5 zákona č.29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů Doručování prostřednictvím pracovníka správce daně § Nejběžnější způsob doručování úředních písemností § Především v situacích, kdy účastník je přítomen vydání určité listiny § Doručování prostřednictvím pošty by bylo v rozporu se zásadou ekonomie a hospodárnosti řízení § Jedná se např. o protokol o ústním jednání, úřední protokol nebo záznam o místním šetření, zpráva o daňové kontrole… Do vlastních rukou se doručují písemnosti: § §17/4 ZSDP § u nichž tak stanoví výslovně zákon, § je-li den doručení rozhodný pro počátek běhu lhůty, jejíž nesplnění by pro příjemce mohlo být spojeno s právní újmou, § stanoví-li tak správce daně.[1] § [1] Na důležitost řádného doručení písemností do vlastních rukou upozornil i ÚS in: IV ÚS 591/99: „Ukládá-li zákon doručení písemnosti do vlastních rukou, je třeba mít takové doručení za bezpečně prokázáno, neboť teprve v návaznosti na tento moment se odvíjí i možnost účastníka domáhat se stanoveným postupem svého práva (viz rovněž § 250b odst. 2 o. s. ř.). Pokud tedy Krajský soud v Ostravě se těmito požadavky kladenými na doručení rozhodnutí do vlastních rukou neřídil a stěžovatelovými námitkami se vůbec nezabýval, ačkoli byly uplatněny již v řízení před správním orgánem, upřel tím stěžovateli ústavně zaručené právo na soudní ochranu zakotvené v čl. 36 odst. 1 Listiny.“ Náhradní doručení § §17/5 ZSDP § Upravuje jak postupovat v případě, že adresát nebyl zastižen ačkoli se v daném místě zdržuje § Písemnost se uloží na poště nebo obecním úřadě § Příjemce je o tomto uložení vhodným způsobem vyrozuměn § Po 15-ti dnech uložení nastává fikce doručení § POZOR – od 1.1.2010 se mění lhůta 15-ti dnů na 10 dnů § Nově od 1.7.2009 – Doručující orgán po marném uplynutí této lhůty vhodí písemnost do domovní nebo jiné adresátem užívané schránky, ledaže správce daně i bez návrhu vyloučí vhození písemnosti do schránky. Není-li takovéto schránky písemnost se vrátí odesílajícímu správci daně a vyvěsí se o tom sdělení na úřední desce správce daně. Elektronické doučování § Dříve doručování na elektronickou adresu – princip dobrovolnosti § Od novely provedené zákonem 301/2008 Sb., se adresátovi, který má zpřístupněnou datovou schránku, doručuje přednostně podle zvláštního zákona Neúčinnost doručení § Změkčení zákona - § 17b ZSDP § Adresát, který si ze závažných důvodů nemohl uloženou písemnost vyzvednout, může požádat správce daně, který písemnost doručil, o vyslovení neúčinnosti doručení § Žádost do 15 dnů ode dne, kdy se adresát s písemností seznámil, max. však do 6-ti měsíců ode dne doručení § Písemnost se považuje za doručenou dnem doručení rozhodnutí o neúčinnosti doručení Doručení do ciziny § V § 33/6 ZSDP povinnost daňového subjektu s bydlištěm nebo sídlem v cizině stanovit si zmocněnce pro doručování § Může se stát že nemá (zmocnění odvoláno nebo zemřel) § Doručuje se pak náhradním způsobem – přímo příjemci na mezinárodní dodejku nebo diplomatickou poštou MF Doručení veřejnou vyhláškou § Další ze způsobů náhradního doručení § Použije se pouze v případě, že nelze příjemci doručit běžnou cestou – nezdržuje se v místě bydliště/sídle nebo není známo. § Další podmínkou pro jeho použití je, že nebyl ustanoven zástupce pro doručování - §10/2 ZSDP § Veřejná vyhláška oznamuje příjemci uložení zásilky na podatelně příslušného správce daně – vyvěšeno na úřadní desce správce a také tam, kde měl naposledy adresát bydliště/sídlo nebo kde se naposledy zdržoval § 15-ti denní fikce doručení – poslední den lhůty se považuje za den doručení § POZOR – v souladu se zásadou neveřejnosti ( §2 odst. 4 a 5 ZSDP) neobsahuje veřejná vyhláška žádné konkrétní údaje o daňové povinnosti….!!! Doručení hromadným předpisným seznamem § § 20 ZSDP § Pokud je vyměřována stejná daňová povinnost velkému množství subjektů – např. u daně z nemovitostí nebo místních poplatků § Hromadný předpisný seznam patří mezi rozhodnutí, která se neodůvodňují § Vydávají se ve formě tiskopisu § Doručují se pouze daňovým subjektům § Doručuje se vyhláškou na úřední desce příslušné obce, která oznamuje vložení hromadného předpisného seznamu u daného správce daně – také od kdy je vložen a kde a kdy lze nahlédnout) § Fikce doručení – lhůta 30 dnů – poslední den lhůty se považuje za den doručení Zastupování § Úprava v § 10 ZSDP Zastupování fyzické osoby § zákonnými zástupci § zástupcem pro daňové řízení určeným správcem daně § zvoleným zástupcem na základě jednostranného právního úkonu – plné moci.[1] [1] Zejm. podle § 10 odst. 3-6 a podle § 11 ZSDP. Zastupování zákonnými zástupci § pokud fyzická osoba nemůže před správcem daně jednat samostatně pro nezpůsobilost nebo § omezenou způsobilost,[1] § např. dítě před dovršením 18 let pobírá příjmy nebo vlastní nemovitost, [1] § 10 odst. 1 ZSDP, § 26 an. OZ, § 36 zákona č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů. Zástupcem pro daňové řízení určeným správcem daně § pokud nebyl osobě opatrovník ustanoven soudem,[1] nebo § pokud není znám pobyt osoby, § nepodařilo se jí doručit písemnost na známou adresu (přičemž tato osoba si nezmocnila žádného zástupce), nebo § osobě stižené duševní nebo jinou poruchou, pro kterou nemůže v řízení jednat či § osobě, která není schopna přirozeně se vyjadřovat.[2] [1] § 10 odst. 1 ZSDP. § [2] § 10 odst. 2 ZSDP. Zvoleným zástupcem na základě plné moci § I takto zvolený zástupce se může nechat dále zastupovat, nicméně vždy musí zástupce jednat pouze v rozsahu plné moci udělené daňovým subjektem prvnímu zástupci § Pokud není rozsah zmocnění vymezen (nebo též není-li vymezen přesně), je plná moc považována za neomezenou (generální) § Písemnosti se v takovém případě doručují pouze zástupci. § Naopak pokud je plná moc speciální (pouze pro jednoznačně vymezený úkon), doručují se písemnosti jak zástupci, tak zastoupenému. § Pro usnadnění pozice správce daně platí rovněž zásada, že v téže věci (v tomtéž úkonu, u téže daně) může mít daňový subjekt jen jednoho zástupce. Zásada pro zastupování § Vždy platí zásada, že z úkonů, které zástupce činí pro zastoupeného, plynou důsledky (práva a povinnosti) vždy zastoupenému, ledaže by zástupce jednal nad rámec svého oprávnění plynoucího z plné moci. Zastupování nevylučuje, aby správce jednal v nutných případech přímo s daňovým subjektem; o takovém jednání však musí vyrozumět i zástupce. Pro případ, že si jednání zastoupeného a zástupce odporují, platí zásada priority jednání daňového subjektu. § Děkuji za pozornost