Vyměřovací řízení Michal Radvan Řádné daňové přiznání l Zásada dispoziční vs. zásada oficiality l Výhradně tiskopis nebo počítačová sestava l Autoaplikace: § 40 odst. 13 ZSDP l Řízení je zahájeno okamžikem doručení druhé straně Lhůty pro podání řádného DP l Obecná: 3 M po skončení zdaňovacího období (kalendářní / hospodářský rok) l Zkrácená: 25 D po skončení zdaňovacího období (měsíc / čtvrtletí) – DPH, SpotD, „EKO“ D Lhůty pro podání řádného DP - pokračování l Prodloužená l Ze zákona: 6 M – audit, daň. poradce, advokát (plná moc) l Na žádost: o 3 M na 10 M – příjmy zdaňované v zahraničí l Zvláštní případy l Smrt: 6 M l Zánik bez likvidace / s likvidací: 1+ M Zvláštní lhůty l DzNem: 31. 1. zdaňovacího období l SilD: 31. 1. následujícího zdaňovacího období l DDěd: 30 D od právní moci rozhodnutí soudu l DDar: 30 D od nabytí / doručení smlouvy z KÚ l DPN: 3+ M od zápisu vkladu Náležitosti daňového přiznání l Obecné: označení sp.daně označení daň.subjektu daňové povinnosti např. P+V základ daně daň l Specifické: odpočty slevy osvobození …... Konkludentní vyměření daně l Vyměřená daň = vypočítaná daň l Fikce platebního výměru a jeho doručení (poslední den lhůty pro podání DP) l Možnost požádat o výsledek doměření – 1+ R Vytýkací řízení l Existence pochybností o správnosti, úplnosti a průkaznosti DP, dalších písemností nebo o pravdivosti údajů v nich uvedených l Výzva správce daně k vyjádření se ve lhůtě min. 15 D l V případě přeplatku musí být výzva odeslána do 30 D ode dne učinění podání Vytýkací řízení - pokračování l Platební výměr obsahující základ daně a daň, nikoliv zdůvodnění (to je uvedeno ve vyměřovacím spise a možnost dostat se ke zdůvodnění viz § 32 odst. 9 ZSDP) l Rozdíl splatný do 30 D ode dne doručení platebního výměru Stanovení daně podle pomůcek l Nepodání DP ani po výzvě správce daně, neodstranění vad na výzvu správce daně l Pomůcky: demonstrativní výčet § 31 odst. 6 ZSDP l Presumpce daňové povinnosti ve výši 0 l Platební výměr obsahující základ daně a daň Stanovení daně na základě DoDaP l Daňová povinnost vyšší / daňová ztráta nižší než poslední známá daňová povinnost l Lhůta pro podání i zaplacení: 1+ M od zjištění, max. do konce lhůty pro vyměření l Nelze, pokud správce daně učinil úkon k přezkoumání + další případy podle § 41 odst. 4 ZSDP l Dodatečný platební výměr Stanovení daně na základě OprDaP l Před uplynutím lhůty pro podání řádného DP; dále se postupuje jako v případě řádného DP Lhůty pro vyměření daně l Prekluzívní l 3+ R od roku, v němž vznikla povinnost podat DP l Prodloužení o další 3+ R po úkonu správce daně l Maximum 10+ R od roku, v němž vznikla povinnost podat DP Stávající text § 47/1 ZSDP l Pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak, nelze daň vyměřit ani doměřit či přiznat nárok na daňový odpočet po uplynutí tří let od konce zdaňovacího období, v němž vznikla povinnost podat daňové přiznání nebo hlášení nebo v němž vznikla daňová povinnost, aniž by zde současně byla povinnost daňové přiznání nebo hlášení podat. Z nálezu I.ÚS 1611/07 l Finanční úřad učinil první krok k vyměření daně těsně na konci lhůty, dne 20. 11. 2002 (srov. výše bod 6.a)), přitom stěžovatelka předmětný byt prodala dne 20. 1. 1998 (bod 6.c)). Avšak již tato lhůta je vyložena extenzivně, neboť zákonný pojem "konec zdaňovacího období, v němž vznikla povinnost podat daňové přiznání" se v rozporu s racionálním výkladem neodvíjí ode dne 31. 12. 1998, nýbrž až ode dne 31. 12. 1999, kdy prostředkem k extenzivnímu výkladu je lhůta k podání daňového přiznání, tj. den 31. 3. 1999. Tímto výkladem je výslovná tříletá lhůta prodloužena na lhůtu čtyřletou. Přitom již ke dni 31. 12. je zřejmé, zda příjmy za kalendářní rok překročily zákonem určenou hranici, při jejímž překonání vzniká povinnost podat daňové přiznání. Argumentace stěžovatelky ohledně výkladu textu zákona je přiléhavá (viz výše bod 3 in fine). Názor Nejvyššího správního soudu, podle něhož by mohlo dojít k absurdním situacím, pokud by byla lhůta počítána jinak než od 31. 3., neboť do té doby nemůže správce daně činit kroky k jejímu vyměření, dává vzniknout absurditě jiné: složitým výkladem prodlužuje jasně stanovenou tříletou lhůtu na lhůtu čtyřletou. Výsledkem je prodloužení nejistoty daňového subjektu, ačkoli soud tvrdí opak. Text § 47/1 ZSDP účinný od 1.1.2010 l Pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak, nelze daň vyměřit ani doměřit, či přiznat nárok na daňový odpočet po uplynutí tří let od konce zdaňovacího období, v němž vznikla daňová povinnost, nebo do tří let od vzniku daňové povinnosti u těch daní, které nemají zdaňovací období. Text § 148/1 DŘ l Daň nelze stanovit po uplynutí lhůty pro stanovení daně, která činí 3 roky. Lhůta pro stanovení daně počne běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového tvrzení, nebo v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla současně povinnost podat řádné daňové tvrzení. Zákaz přenosu daňové povinnosti l Dohody nejsou účinné pro daňové řízení s výjimkou DzNem 2005 – 2007 l Přechod možný je – na dědice / právní nástupce