Správní věda

Přednáška šestá: Pá 27. 11. 2009, 13:30--15:00, učebna č. 136

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1422/podzim2009/BM505Zk/um/Doplneni_k_Hodnoceni_VS-_CAF.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/1422/podzim2009/BM505Zk/um/Teze_-_reformy_veA...A_ejnA_A_c__sprA_A_vy.pdf

 

Hodnocení (evaluace) veřejné správy. Reformy veřejné správy.

Správní reformy

 
neboli dynamika veřejné správy
 
Na veřejnou správu lze nahlížet      
- staticky
- dynamicky – jaké jsou vývojové tendence, jak lze zlepšit veřejnou správu, tato stránka je klíčová pro pochopení toho, jak je možno či ne zasahovat do veřejné správy a jaké to bude mít důsledky – je nutno tyto zásahy minimalizovat!
 
Jak lze/nelze zasahovat do veřejné správy?
Transformace veřejné správy
= základní systémová změna veřejné správy = změna základních východisek, od kterých se odvozuje reforma
= proces obsahové diskontinuity a formální kontinuity
= nejedná se o nepřetržitou záležitost
X
Reforma veřejné správy
-         v širším smyslu = totožná s dynamikou (cílevědomé zasahování do veřejné správy)
-         v užším smyslu = nahromadění určitých změn (ekonomických, právních, aj.) a ty jsou provázány v určitý celek. Tyto přeměny nedosahují transformace, ptž se nemění zásadní východiska, naopak na nich se staví. Může být dělena do etap a fází.
Projevy reformy jsou v každém státě jiné, záleží na stavu před reformou, na tradicích, apod. Když se např. v balkánských státech uplatní decentralizace, nedosáhne se stejného výsledku jako v jiných státech EU.
 
Reforma veřejné správy v ČR
 
Reforma – 3 roviny  
-         územní
-         ústřední
-         procesní (odpovědnostní procesy, kontrola, správní soudnictví)
 
Konkrétní problémy územní reformy veřejné správy
 
Před rokem 1989 proběhlo už několik správním reforem – souvisely s politickým vývojem, ale i se vztahem mezi centrem a jeho součástmi z hlediska územního uspořádání
 
Stupně územní správy před rokem 1989 územní správy .
-         Národní výbory místní – městské
-         Národní výbory okresní
-         Národní výbory krajské
 
V roce 1990 bylo s každým stupněm naloženo odlišně:
1. národní výbory místní – městské byly zrušeny a byla obnovena tradice obecní samosprávy
2. národní výbory okresní byly nahrazeny okresními úřady
3. národní výbory krajské byly zrušeny bez náhrady – kompetence byly přeneseny zčásti na okresní úřady a zčásti na ústřední orgány státní správy
 
Okresní úřady měly fungovat 2 roky, ale fungovaly let 12. Otázka krajů nebyla dořešena až do roku 1992, narůstal počet specializovaných orgánů státní správy. Byla tedy potřeba další reforma:
1. fáze: 1997 – 2000: zavedení krajů
2. fáze: 2002 – 2003: zrušení okresních úřadů

 

 

Viz také:

Hendrych, D. Správní věda - Teorie Veřejné správy, 3. vyd, Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s., 2009, kapitola VIII

popř. Průcha, P. Správní právo. 7., doplněné a aktualizované vydání, Brno: Masarykova univerzita a nakladatelství Doplněk, 2007, s. 183 a násl.