Kapitola 4 STRUKTURA ČINNOSTI VEŘEJNÉ SPRÁVY Literatura: Hendrych, D.: Teorie, efektivnost a organizace československé státní správy, Praha 1984, Krechl, J.: K cílům a úkolům veřejné správy, Správní právo č. 1/1986, Průcha, P.: K některým otázkám administrativních a ekonomických metod působení státní správy, Právny obzor, č. 1/1990, Průcha, P.: Základy správního práva, Brno, MU 1992, Hendrych, D.: Základy správní vědy, Praha, Aleko 1992, Hendrych, D.: Správní právo, obecná část, Praha, 2. vydání, C.H.Beck 1996, Škultéty, P. a kol.: Správne právo hmotné, PF UK Bratislava, 1997, Lukes, Z. Metody a formy činnosi státní správy v ČSSR, Bulletin československého práva, 1977, Hoetzel,J.: Československé správní právo, část všeobecná, Praha, Melantrich 1934, Merkl, A.: Obecné právo správní, Udil, Praha-Brno, Orbis 1932, Pošvář, J.. Obecné pojmy správního práva, limo ČSAS Právník 1946, Průcha, P.: Správní právo, obecná část, Urno, MU 1996, Fayol, H: Zásady správy všeobecné a správy podniků. Praha 1931, Piitner, G.: Verwaltungslehre, Verlag C.N.Beck, München 1989, Svatoň, J. - Jahelková, K: Člověk, řízeni a instituce. MU, Brno 1991, Zieleniewski, J.: Teorie organizace a řízeni. Svoboda, Praha 1967. 4.1 Podstata činnosti veřejné správy a její struktura 4.2 Funkce veřejné správy 4.3 Metody působení veřejné správy 4.4 Formy činnosti veřejné správy 4.5 K řídícím a organizačním činnostem ve veřejné spi ávi 4.1 Podstata činnosti veřejné správy a její strukturu Veřejná správa jako takto pojatý systém je zřízena n ľ vybudována za účelem zabezpečení činnosti výkonné moci ve stálč ve flíři i">il/.;ikonné 68 anařizovací činnosti, či jinak vyjádřeno, za účelem realizace veřejné správy jako vědomé lidské činnosti zvláštního druhu1. Taková realizace činnosti veřejné správy není možná bez jejího příslušného zaměření a možnosti využití jí odpovídajících prostředků. Pro systémy obecně platí, že plní určité jim odpovídající funkce. Veřejná správa je přitom systémem, který se řadí k systémům „člověkem vytvořeným", a jako takový systém má především sociální poslání, plní funkce společenského charakteru. Jde o funkce svým způsobem mocenské, přičemž jejich mocenské určení je dáno postavením a posláním veřejné správy ve společnosti, povolané k výkonu veřejné moci. Mocenské působení veřejné správy je přitom zvláštní formou činnosti subjektů veřejné moci, která se významnou měrou podílí na uskutečňování funkcí státu, a to zejména prostřednictvím tzv. funkcí veřejné správy. Funkcemi státu se zpravidla označují základní směry činnosti státu, které jsou zaměřeny na uskutečňování hlavních cílů státu v oblasti politické a ekonomické. Funkcemi veřejné správy je pak, analogicky jako u funkcí státu, třeba rozumět základní směry činností veřejné správy, zaměřené na uskutečňování hlavních úkolů, směřujících k dosažení stanovených cílů veřejné správy. Funkce veřejné správy jsou takové směry a taková zaměření činnosti, která jsou pro veřejnou správu typická. S ohledem na poslání veřejné správy musí být její funkce koncipovány tak, aby co nejadekvátněji zabezpečovaly naplnění cílů veřejné správy. V nejobecnější rovině lze za cíl veřejné správy označit realizaci funkcí státu prostřednictví funkcí veřejné správy. Základními úkoly, které jsou v tomto procesu plněny je přitom třeba rozumět ty úkoly, pro jejichž plnění je systém veřejné správy zřízen. 1 Srov. Merkl, A.: Obecné právo správní, Il.dll, Praha-Brno, Orbis 1932, str. 46 a nasi., Hendrych, D.: Správní právo, obecná část, Praha, 2. vydání, C.H.Beck 1996, str. 2, dále 69 Cíle ani íikoly veřejné správy' si veřejná správa zpravidla nestanoví sama. Veřejná správa jako činnost výkonná, podzákonná a nařizovací zabezpečuje jí vlastními prostředky dosahování cílů a plnění úkolů, které především vyplývají přímo ze zákonů, jakožto aktů orgánů zákonodárné moci. Stanovení cílů a úkolů, které mají svůj původ u zákonodárných orgánů proto nemůže být úkolem veřejné správy. To platí v plné míře pro základní cíle a úkoly veřejné správy. K jejich realizaci je však ve sféře státní správy někdy, ve sféře samosprávy pak zpravidla, třeba, aby si veřejná správa sama dále cíle a úkoly specifiko va I a. U státní správy jde vždy o cíle a úkoly nižšího řádu, n SBlhOSprávy potom jde v prvé řadě o cíle a úkoly, které jsou v souladu se /.úkony a obecně závaznými právními předpisy vydanými na jejich základě a k jejich provedení formulovány orgány vlastní samosprávné moci, a jako takové mají tyto cíle a úkoly postavení srovnatelné s cíli a úkoly vyplývajícími přímo ze zákonů. Mimo to dále u samosprávy přichází v úvahu i cíle a úkoly tzv nižšího řádu, formulované k provedení obsahu zákonů a obecně závazných právních předpisů vydaných na jejich základě a kjejich provedení, jakož i cíle i Úkoly l"inuilované k provedení samosprávně mocenských aktů. Specifikace cílů a úkolů samotnými orgány veřejné spiávy, směřuje ve své podstatě kdosaliování základních, tj. zákony stanovených, cllii a plnění jim odpovídajících úkolů, a to již je úkolem veřejné správy. Spolčené se základními cíli a úkoly pak cüe a úkoly specifikované samotnými orgány veřejné správy Průcha, P.: Správní právo, obecná část, Brno, MU 1996, str. 13&11Í l ti lí7tO.Ä8l. 2 Srov. Krecht, J.: K cílům a úkolům veřejné správy, Správní privo i 1/1916 3 Srov. Hendrych, D.: Základy správní vědy, Praha, Aleko 1992, Itl I < .> n • I l ti i v rozlišuje mezi „veřejnými úkoly" a „úkoly veřejné správy", akteiý dále Úkoly >•> ik Iprávy blíže specifikuje adělí, ato podle jejich obsahu (tj. dle oblastí vcii mm , . ivni politické, hospodářské, sociální akulturní), podle jejich formy (abstraktní, koni i......nu, interní), a nakonec ještě podle jejich časových dimenzí (dlouhodobé, střednídobi H l ' Itkodi b 70 určují obsah činnosti veřejné správy. Funkce veřejné správy pak charakterizují a determinují tento obsah a společně s metodami působení a formami činnosti veřejné správy, jakožto prostředky působení, jsou určujícími pro realizaci veřejné správy. Realizace činnosti veřejné správy je tak představována řetězem: 4 Cíle -» úkoly -» funkce -» metody působení -» formy činnosti Z hlediska potřeb realizace činnosti veřejné správy je pro dosahování cílů a plnění úkolů veřejné správy tedy rozhodující odpovídající vymezení jednotlivých funkcí, metod a forem činnosti veřejné správy a jejich sladění do odpovídajícího systému. Úkolem správní vědy přitom je, zabývat se, v návaznosti na cíle a úkoly veřejné správy, především funkcemi veřejné správy, a z hlediska jejich naplňování pak neprávními aspekty metod působení a tzv. forem činnosti veřejné správy. Věda správního práva naproti tomu v této souvislosti věnuje pozornost právním aspektům metod působení a tzv. forem činnosti veřejné správy. Posláním správně vědního vymezení a sladění funkcí, metod a forem činnosti veřejné správy je odrážet, respektovat a současně i vyjadřovat vnitřní rozmanitost činností veřejné správy jako činnosti řídící a regulační. ', Průcha, P.: Základy správního práva, Brno, MU 1992, str. 115 a nasi. 71 V rámci takto pojatého chápání veřejné správy lze pak veřejnou správu z hlediska realizace její činnosti dále členit do jednotlivých organizačních úrovní, úseků či odvětví veřejné správy zpravidla s příslušnými specifiky této řídící a regulační činnosti. Funkce, metody a formy činnosti veřejné správy vychází z povahy veřejné správy jako cílevědomé vnitřně výrazně diferencované společenské činnosti a proto je nelze chápat a vymezovat abstraktně a izolovaně od vnitřní různorodosti veřejné správy. Ve funkcích, metodách a formách činnosti veřejné správy se dále také náležitě promítají odlišnosti mezi státní správou a samosprávou, jež jsou dány odlišnostmi v mocenské podstatě těchto dvou rozdílných sfér veřejné správy, a z toho vyplývajícího rozdílného postavení subjektů takové správy. Funkce, metody a formy činnosti státní správy mají státně mocenskou podstatu, subjekt státní správy je vždy součástí hierarchicky uspořádaného organizačního systému s příslušnou mírou subordinace, naproti tomu funkce, metody a formy činnosti samosprávy mají samosprávně mocenskou podstatu a subjekty samosprávy mají decentralizované postavení bez vázaností hierarchicky orientovanou podřízeností. 4.2 Funkce veřejné správy Funkce veřejné správy jsou vyjádřením požadavků a potřeb jejího fungování, její dynamičnosti. Při respektování vzájemné jednoty oicanizačního a funkčního chápání samotné veřejné správy jsou projeveni |ejiho poslání, projevem veřejné správy v akci. Nositelem funkcí veřejné lpíávy ie veřejná správa pojímaná jako organizační systém, realizace funkcí je vlak jíž. dějovou 5 Srov. Průcha, P.: Správní právo, obecná část, Brno, MU 1996, stí 1(9..... I 72 záležitostí a navenek se proto funkce veřejné správy spíše jeví jako atribut veřejné správy chápané ve funkčním slova smyslu. Vyjdeme-li z toho, že funkce veřejné správy jsou směry jejího působení, resp. zaměření její činnosti, nabízí se několik jejich možných vymezení. V prvé řadě by jistě bylo možné stanovit nebo zpětně charakterizovat zaměření činnosti veřejné správy, v bezprostřední návaznosti na její poslání v mechanismu uskutečňování veřejné moci, uceleně a přitom relativně konkrétně monolitním způsobem a hovořit o jediné funkci, vyjadřující specifičnost veřejné správy jako jedné z forem realizace veřejné moci ve státě. Pak by šlo o funkci adekvátního nařizovacího a podzákonného výkonu veřejné moci příslušným řídícím a regulačním působením. Takové vymezení funkcí, resp. funkce veřejné správy do jisté míry koresponduje ne příliš frekventovanému a také ne zcela přesnému chápání veřejné správy jako funkce státu. Nepřesnost vymezování veřejné správy jako funkce státu spočívá nejen v tom, že subjektem veřejné správy není jen stát, ale i v tom, že u veřejné správy jde spíše než o funkci o formu realizace veřejné moci. Toto vymezení funkce veřejné správy by tedy znamenalo záměnu funkcí veřejné správy se samotnou veřejnou správou jakožto formou realizace veřejné moci. Podstata funkcí veřejné správy je však jiná, neboť jimi se vyjadřuje především zaměření dané formy realizace veřejné moci, nikoliv tato forma realizace samotná. Navíc je zde patrný rozdíl i v hierarchii uvažovaných pojmů. Veřejná správa jako forma realizace veřejné moci slouží veřejné moci jako celku /vnější aspekt veřejné správy/, zatímco funkce veřejné správy již vyjadřují jen to, co je specifické veřejné správě jako takové /vnitřní aspekt veřejné správy/. Pro funkce veřejné správy je kromě již uvedeného, vzhledem k výrazné rozmanitosti cílů a úkolů veřejné správy, charakteristický požadavek, aby 73 vyjadřovaly a postihovaly celou rozmanitost jejího poslání5 , což má dále svůj bezprostřední význam pro adekvátnost metod a forem činnosti veřejné správy. Proto je žádoucí pokud možno co nejvýstižnější diferenciace funkcí veřejné správy, v jejímž rámci lze nepochybně rozlišit funkce veřejné správy jako celku, nazvěme je obecné, a dále od nich odvozené funkce jejích specifických organizačních subsystémů a rovněž i jednotlivých orgánů a to zpravidla však již jen ve vztahu k příslušným stupňům či úsekům veřejné správy. V těchto případech by šlo o funkce svým způsobem dílčí. Funkce veřejné správy obecné dílčí (speciální) Hovoříme-li o funkcích veřejné správy bez jejich bližši specifikace, pak máme na mysli především funkce veřejné správy vlastni veřejné správě jako celku. V současné veřejné správě tak lze v rámci obecných funkcí vysledovat dvě základní funkce. Jednak jde o funkci organizující, vyjadřující rozvojovou orientaci veřejné správy, a dále o funkci mocenské ochrany veřejných zájmů, zákonných práv a právem chráněných zájmů fyzických a právnických osob v podmínkách veřejné správy. Podstatou organizující funkce veřejné správy je pokud DflOino komplexní postižení procesů spočívajících v uspořádání subjektů • adresálů působení veřejné správy a vztahů mezi nimi, jakož i jejich postaveni I vztahů vůči jiným subjektům, a to vždy pod zorným úhlem dosahování a naplňováni příslušných cílů veřejnosprávního působení. ' Merkl, A.: Obecné právo správní, Il.dfl, Praha-Brno, Orbis 19 !2, itl 16 ináll 74 Organizující funkce veřejné správy vyjadřuje především její antientropické zaměření. Z povahy věci plyne, že tato funkce veřejné správy může být realizována a zabezpečována tím efektivněji, čím více se s působením veřejné správy ztotožní ti, vůči kterým takové působení směřuje, či jinak vyjádřeno, čím více bude docházet ke shodě cílů veřejné správy a zájmů a představ adresátů správního působení. To souvisí podílem a aktivním spolupůsobením spravovaných subjektů při dosahování cílů veřejné správy a rovněž i se stimulačním působením veřejné správy. Podstatou funkce mocenské ochrany je poskytování této ochrany ze strany orgánů veřejné správy s cílem zajištění bezporuchového chodu veřejné správy, jakož i zjednání nápravy tam, kde došlo k porušení právních povinností. Tato funkce je však limitována prostředky, jimiž je veřejná správa k plnění svých úkolů vybavena a jež má k dispozici. Ochranu v případech přesahujících možnosti samotné veřejné správy potom zajišťují jiné k tomu povolané orgány. U veřejnosprávní funkce mocenské ochrany nejde tedy jen o ochranu následnou nápravou, nýbrž, a to stále více nabývá na významu, především o preventivní pozitivní vh'vjohotg_působení. Ten také současně dopředu garantuje předpokládané postavení subjektů správního práva ve všech v úvahu přicházejících případech jejich právem aprobovaného chování, garantuje v úvahu přicházející poskytnutí právní ochrany, a právě v případě narušení právního postavení subjektů porušením právních povinností se tato garance aktivizuje a mění v poskytnutí právní ochrany za využití prostředků veřejné správy. Tato funkce je ve své prospektivní podobě uplatňována ve vztahu ke všem subjektům vůči nimž směřuje veřejnosprávní působení, ve své retrospektivní podobě vůči konkrétním porušitelům právních povinností ana ochranu těch subjektů, jejichž práva či právem chráněné zájmy byly porušeny. 75 / Z hlediska současných podmínek a úkolů veřejné správy vyžadujících daleko výraznější pozitivní vzájemné působení mezi subjekty a adresáty veřejnosprávního působení roste zejména význam garančního zaměření této funkce. K charakteristice organizující funkce a funkce mocenské ochrany je třeba ještě dodat, že uvedené dvě tzv. základní funkce veřejné správy se v procesu reálného fungování veřejnosprávního působení vzájemně prolínají a doplňují. Jejich vzájemný vztah je, jak již bylo naznačeno, konkrétním odrazem věcné orientace toho kterého úseku veřejné správy. Obě tyto funkce ve vzájemné jednotě do jisté míry již samy vyjadřují skutečnost, že veřejná správa je specifickou formou společenského řízení. Veškeré její působení v sobě také nese rysy charakteristické pro řízení a to s určitými specifiky, které vyplývají nejen z toho, že jde o řízení realizované vyčleněnými subjekty, ale i z toho, a to zejména, že jde o řízení v procesu realizace výkonné moci ve státě, realizované speciíickým, Ij. nařizovacím a současně podzákonným způsobem. Veřejná správa jako specificky pojatá forma společenského řízení v sobě spojuje jak prvky řízení, tak prvky regulace, a proto lze na funkce veřejné správy v obecném smyslu nahlížet i jako na funkce řízení a funkci- regulace. Takto pojaté vymezení funkcí veřejné správy akcentuje postavení veřejné správy jako subjektu specificky pojatého řízení. 1 pro tyto "ľ píO takto pojaté funkce veřejné správy platí, že jsou v každém konkrétním připadl veřejné správy zastoupeny v jiném poměru a vzájemně se doplňuji. Obecné funkce veřejné správy se zákonitě promítají do funkcí organizačních subsystémů i jednotlivých orgánu veřejné správy, čímž dochází k jejich konkretizaci. To souvisí s tím, že jak se flfflgOVinl VI fejnó správy jako celku zabezpečuje fungováním jejich jednotlivých podiyitémů, tak se 76 i realizace funkcí celé veřejné správy zabezpečuje realizací funkcí příslušných organizačních subsystémů i jednotlivých orgánů veřejné správy. Prakticky vzato je pak realizace obecných funkcí veřejné správy zabezpečována dílčími vzájemně si nadřazenými a podrazenými, ovšem provázanými funkcemi hierarchicky uspořádaných organizačních subsystému i samotných jednotlivých orgánů veřejné správy. Z povahy věci přitom vyplývá, že ne všechny takto pojaté funkce veřejné správy jsou vždy zaměřeny jen vně, tj. mimo soustavu organizace veřejné správy, i když v tom spočívá těžiště poslání těchto funkcí. Nutné je i vnitřní zaměření těchto funkcí, a to s ohledem na potřebu zajistit vlastní fungování celého organizačního systému veřejné správy. Tzv. dílčí funkce veřejné správy v podstatě představují podrobněji členěné obecné funkce veřejné správy, které více méně uvedené pojetí obecných funkcí doplňují, konkretizují, či jinak vyjadřují. Funkce veřejné správy jsou v této souvislosti převážně chápány a vyjadřovány jako relativně konkrétní činnosti, resp. okruhy určitých činností, vykonávaných ve vždy příslušné organizační struktuře veřejné správy. Jako funkce veřejné správy takto přichází v úvahu zejména činnosti plánovací či programovací, koordinační, kooperační, rozhodovací, 7 organizační v užším slova smyslu, motivační, regulační, kontrolní apod. Takto pojaté funkce veřejné správy umožňují rozdělit procesy ve veřejné správě na řadu vzájemně spjatých činností řídícího a organizačního charakteru. 7 V této souvislosti lze současně hovořit o tzv. hlavních činnostech správy, resp. hlavních činnostech v procesu řízení, uskutečňovaného veřejnou správou. Vymezení jednotlivých správních činností poprvé provedl francouzský inženýr H.Fayol, který k nim přiřadil plánování, organizování, koordinování a kontrolování - viz Fayol, H.: Zásady správy všeobecné a správy podniku, Praha 1931, str. 20 a násl. K hlavním činnostem v procesu řízení z pohledu současné odborné literatury viz blíže např. Svatoň, J,, Jahelková, K.: Člověk, řízení a instituce, Brno, MU 1991, str. 43 a násl., a dále v oddíle 4.5. 77 Při plném respektování v zásadě vyváženého významu shora uvedených dílčích funkcí, resp. hlavních činností lze konstatovat, že zvláštní postavení mezi nimi zaujímají činnosti rozhodovací a činnosti kontrolní. Tyto činnosti jsou specifické mj. tím, že mimo své věcné specifikace se vyznačují i svojí „časovou" resp. „fázovou" determinací, neboť objektivně zaujímají i relativně stabilní postavení ve smyslu v úvahu přicházejícího schématu vnitřních návazností posloupně „rozfázované správy". V případě rozhodovacích činností jde vždy o objektivizovaný výběr mezi více v úvahu přicházejícími variantami8, v případě kontrolních činností, jde potom především o porovnání stavu, který nastal, byl vytvořen, existuje, se stavem, který byl předpokládán, očekáván. Nezastupitelnost kontroly jako součásti výkonu veřejné správy je dána tím, že veřejná správa, jako každá jiná účelná lidská činnost, nemůže jen směřovat k tomu co býti má, ale musí současně také verifikovat, co bylo dosaženo. Správně vědní přístup přitom klade důraz zejména na racionalitu a efektivnost kontroly. Relativně samostatně je třeba ještě alespoň stručně zmínit i činnosti organizační v užším slova smyslu. Tím je rozuměno organizování jako součást výkonu veřejné správy. Organizování svou podstatou vždy směřuje k vytvořeny žádoucího systému vztahů, a to zpravidla s cílem vytvořeni určité relativně stabilní struktury těchto vztahů, popř. přímo určité instituce. Ve veřejné správě přirozeně organizování slouží především k vytvářeni odpovídajících struktur v rámci celého systému i příslušných subsystémů veřejné správy, a je tak především zaměřeno na vytváření podmínek pro efektívni fungování veřejné správy jako takové. Nicméně veřejná správa logicky predstavuje systém jež slouží veřejnosti a také smysluplně funguje jen ve spojeni sní. A proto se organizování příslušným způsobem logicky promítá také, obecně řečeno, do Viz blíže v následující kapitole 78 vytváření žádoucích organizačních „schémat" vztahů veřejné správy a předmětné veřejnosti. V rámci předmětného organizování lze potom lišit organizování jako primární způsob cíleného vytváření příslušné organizační struktury, a dále organizování jako reorganizaci již existující organizační struktury. Při bližším pohledu na celkový souhrn uvedených dílčích funkcí je zřejmé, že jsou v jistém smyslu v podstatě podřaditelné pod obecné funkce veřejné správy a ty jsou zase naopak výchozím rámcem pro případné bližší determinování obsahu dílčích funkcí. Jejich význam spočívá právě vtom, že jejich prostřednictvím se při zcela konkrétním působení fakticky realizují obecné funkce veřejné správy, a při každém působení veřejné správy tak lze fakticky vysledovat jak některou z obecných, tak zpravidla i konkrétní dílčí funkci či funkce veřejné správy. Pro obecné a stejně tak i pro další funkce veřejné správy ve stávajících podmínkách platí, že musí daleko výrazněji vyjadřovat regulačně stimulační a ochranně garanční působení, a to diferencovaně v celé soustavě organizace veřejné správy. Těžiště efektu takto orientovaného zaměření působení veřejné správy nepochybně spočívá v požadovaném posílení aktivní zainteresovanosti spravovaných subjektů na veřejné správě. 4.3 Metody působení veřejné správy Metody působení veřejné správy představují, velmi obecně vyjádřeno, způsoby působení, jimiž se realizují úkoly, zprostředkované funkcemi veřejné správy. Metody působení jsou tedy bezprostředně spjaty s funkcemi a proto je 79 můžeme také charakterizovat jako prostředky, sloužící k bezprostřední realizaci funkcí veřejné správy9. Rozmanitost úkolů a funkcí veřejné správy, které jsou prostřednictvím činnosti příslušných orgánů realizovány, si vyžaduje i diferencovaný přístup k volbě metod působení10 . Jejich výběr a použití přitom nejsou závislé jen na charakteru úkolů a funkcí, ale zejména na oblasti a konkrétní věcné problematice působení veřejné správy, které dané úkoly a funkce reprezentují. Metody působení veřejné správy se do jisté míry obdobně jako její funkce člení na obecné metody působení a konkrétní metody působení. Metody působení veřejné správy obecné konkrétní (speciální) K obecným metodám působení veřejné správy jsou obvykle řazeny metody přesvědčování a metody donucování, a jejich obecnost spočívá vtom, že představují "základní způsoby působení vlastní ve vždy určitém vzájemném poměru v celé veřejné správě, a stejně tak, že představují i určité východisko pro specifikaci konkrétních metod působení veřejné správy, jež na ně navazují a jež jim vtiskují konkrétní podobu11. V obecné rovině metod působení veřejné správy lze dále opčt obdobně jako u funkcí veřejné správy a ze stejných důvodů hovořit rovněž o metodách řízení a metodách regulace12. 9 Srov. Průcha, P.. K. některým otázkám administrativních a ekonomických metod působení státní správy, Právny obzor, č, 1/1990, str. 13 a násl. 10 Srov. Škultéty, P. a kol: Správne právo hmotné, PF UK Bral r.l.iv.i. 1997, sir. 69 a násl. 11 Srov. Lukeš, Z.: Metody aformy činnosi státní správy v ČSSR, Bulletin československého práva, 1977, str. 357anásl., dále viz Hendrych, D.: Principy .slíítm iptávy, metody a formy její činnosti, Právník č. 10/1976, str. 952 a násl. 12 Srov. Hendrych, D.: Teorie, efektivnost a organizace čcskoslm. ml . m.Hiii správy, Praha 1984, str. 24 j.