Právnická fakulta MU v Brně Dějiny veřejné správy II-02. Ladislav Vojáček Ústavní vývoj 1945 – 1989 Ústavní vývoj 1945 – 1989 n ústavní poměry let 1945 – 1948 n ústava z roku 1948 a její novelizace n ústava z roku 1960 n federalizace Československa v roce 1968 Košický vládní program 1. význam SSSR při osvobození + vláda Národní fronty Čechů a Slováků 2. další postup ve válce 3. armáda 4. zahraniční politika 5. vnitřní politika (zejména národní výbory) 6. vztahy obou státních národů + slovenské orgány 7. Podkarpatská Rus 8. odsun Němců a Maďarů 9. potrestání válečných provinilců, … 10.-13. hospodářské otázky 14. sociální politika 15. školství a kultura 16. proklamativní závěr Národní fronta Čechů a Slováků (1) n Na Slovensku: • Demokratická strana • Komunistická strana Slovenska • Strana práce (1946) • Strana slobody (1946) Národní fronta Čechů a Slováků (2) n V českých zemích: • Komunistická strana Československa • Sociálně demokratická strana • Národně socialistická strana • Lidová strana Hlavní úkoly PNS n plnit funkce NS podle ústavy z roku 1920, zejm. zákonodárnou n potvrdit ve funkci prezidenta n provést ratihabici prezidentských dekretů (provedeno en bloc) a n připravit volby do ÚNS Volby v roce 1946 n všeobecné, rovné a přímé s tajným hlasováním • vítězi komunisté • na Slovensku jasně Demokratická strana n zvoleno tzv. Ústavodárné národní shromáždění (do dvou let ústavu) n Budovatelský program vlády • součástí dvouletý hospodářský plán Únor 1948 – ústavní aspekty n rozhodnutí vlády, ukládající ministru vnitra odvolat své personální opatření v SNB n vznik dělnických (lidových) milicí a legalita postupu MV a SNB při jejich vzniku a vyzbrojení n činnost akčních výborů Národní fronty n odložení schůze ústavodárného NS n přijetí demise nekomunistických ministrů (+ rekonstrukce Sboru pověřenců) Přijetí demise ministrů n § 64, odst. 1, č. 7 ústavy 1920: prezident republiky „jmenuje a propouští ministry a stanoví jejich počet“ n , § 68: „jakýkoliv prezidentův úkon moci vládní nebo výkonné potřebuje k své platnosti spolupodpisu odpovědného člena vlády“ n § 4 úst. d. č. 1/1945 Sb., které stanovilo, že „vláda rozhoduje ve sboru, který je schopen usnášeti se, je-li přítomna nadpoloviční většina členů vlády“. n dvanáct ministrů z 26-ti členné vlády n později i dva sociální demokraté n ministerského předsedu nabylo možné přimět k demisi Kubešův návrh ústavy n prezident n odborná úřednická složka národních výborů n ignorování slovenské otázky n spolkový stát složený ze tří zemí n znárodnění ano, ale nemělo dále pokračovat n majetková svoboda (stejná ochrana všem typům vlastnictví) n Ústavní soud Ústava z roku 1948 n Ústavní zákon č. 150/1948 Sb.: • úvodní preambule • 12 základních článků • deset kapitol (= 178 paragrafů) Preambule n ČSR je lidovědemokratickou republikou n v jednotném státě Čechů a Slováků je lid jediným zdrojem moci n bude odstraněno vykořisťování člověka člověkem n cíl: vybudování socialismu Úvod Preambule ústavy z roku 1948 Základní články = charakteristika hlavních institucí politického a hospodářského zřízení = úvodní ustanovení k jednotlivým kapitolám: • o třídní podstatě ČSR • o její státní formě • o unitaritě státu a o řešení vztahů Čechů a Slováků • o svrchovanosti lidu • o rovnosti práv a povinností občanů • o základním poslání hospodářské soustavy (= ať slouží lidu) Podrobná ustanovení ústavy 1. základní práva a povinnosti občanů 2. – 4. jednokomorové NS, prezident, vláda 5. slovenské národní orgány 6. národní výbory (krajské zřízení) 7. soudy (zlidovění soudnictví) 8. hospodářské zřízení a vlastnické vztahy 9. všeobecná ustanovení o státním občanství, státním území a státních symbolech 10. závěrečná a přechodná ustanovení Antonín Zápotocký Nejvýznamnější novelizace ústavy n ú. z. č. 64/1952 Sb. o soudech a prokuratuře n ú. z. č. 12/1954 Sb. o národních výborech n ú. z. č. 33/1956 Sb. o slovenských národních orgánech Ústava z roku 1960 n „socialistická“ – (ČSSR) n vedoucí úloha KSČ n systém nejvyšších orgánů nezměněn n zakotvena občanská práva n SNR = národní orgán státní moci a správy na Slovensku a a Federalizace Československa n rehabilizace „buržoazních nacionalistů“ n SNR v prohlášení z 15. března 1968: condicio sine qua non dalšího úspěšného rozvíjení demokratizace společnosti n ú. z. č. 77/1968 Sb.: Česká národní rada Ústavní zákon č. 143/1968 Sb. o československé federaci n dvoučlenná federace n jednotné státní území a státní občanství n jednotné společenské zřízení n jednotné hospodářství n KSČ (KSS = zvláštní organizační složka) n působnost státních orgánů • výlučně federální • společná • výlučně republiková Federální ústřední orgány n dvoukomorové Federální shromáždění • Sněmovna lidu • Sněmovna národů n prezident republiky n federální vláda n federální ministerstva a další ústřední orgány státní správy n Nejvyšší soud ČSSR a d. Orgány ČSR n Česká národní rada n vláda ČSR n jednotlivá ministerstva a další ústřední orgány státní správy n soudní soustava završená Nejvyšším soudem ČSR n národní výbory podřízené MV ČSR Česká národní rada n nejvyšší orgán státní moci v ČSR • usnášet se na ústavě, ústavních a jiných zákonech republiky • schvalovat střednědobý národohospodářský plán a státní rozpočet • zákonem zřizovat ministerstva a jiné ústřední orgány • schvalovat zákonná opatření svého Předsednictva • zrušit nařízení nebo usnesení vlády republiky nebo všeobecně závazný předpis ministerstva nebo jiného ústředního orgánu státní správy SSR Rozdělení působnosti n ústavní zákon o československé federaci • výlučná působnost ČSSR a společná působnost ČSSR a republik taxativně • všechny ostatní záležitosti ve výlučné působnosti obou republik n ústavní zákon č. 125/1970 Sb., který měnil a doplňoval ú. z. č. 143/1968 Sb. Výlučná působnost federace n zahraniční politika včetně uzavírání mezinárodních smluv n zastupování ČSSR v mezinárodních vztazích n rozhodování o otázkách války a míru n národní obrana n federální státní rezervy n federální zákonodárství a správa v rozsahu působnosti federace n kontrola činnosti federálních orgánů n ochrana federální ústavnosti Společná působnost n federální orgány zde působily jen v taxativně uvedených věcech • plánování, finance, cenové věci • zahraniční hospodářské vztahy • průmysl, zemědělství a výživa • doprava, pošty a telekomunikace • rozvoj vědy a techniky • práce, mzdy a sociální politika a d. n podstatně rozšířena v roce 1970