Prameny římského práva I. Miroslav Frýdek © Osnova • Co je právo? Struktura a systém práva • Dělení pramenů práva • Prameny poznání práva a exegese • Neprávní prameny práva • Prameny vzniku práva (formální a materiální) • Formální prameny vzniku práva – doba královská I. Co je právo? Dig. 1,1,1 pr. Ulpianus Ius est autem a iustitia appelatum: nam, ut elegenter Celsus definit, ius est ars boni et aequi. Právo je nazvané podle výrazu spravedlnost, nebo jak ho elegantně definoval Celsus, právo je umění dobrého a spravedlivého. I. Co je právo? - pokračování Dig. 1,1,10, 1-2 Ulpianus 1. Příkazy práva jsou tyto: čestně žít, neškodit jiným, každému dát, co mu patří. 2. Právní věda je znalost věcí božských a lidských, věda o spravedlivém a nespravedlivém. Iuris prudentia est divinarum atque humanarum rerum notitia, iusti atque iuniusti scientia. Struktura římského práva Ius ius divinum ius humanum ius publicum ius privatum ius civile ius gentium ius civile ius honorarium Systém soukromého římského práva l Právo vztahující se k osobám – předmětem jsou subjekty práva (personae), vznik změna a zánik právního postavení (status et capitis deminutio). l Rodinné právo – předmětem je římská rodina (familia). Manželství (matrimonium), vztahy mezi dětmi a rodiči (patria potestas), soukromý kult (sacra privata),vztahy související s rodinou (tutela, cura, peculium). Systém soukromého římského práva - pokračování l Věcné právo – předmětem jsou věci v právním smyslu (res). l Závazkové právo – předmětem jsou vztahy mezi individuálně určenými osobami (věřitel a dlužník). l Dědické právo – je část práva, které upravuje přechod práv a povinností zůstavitele na dědice. l Procesní právo – žalobní systém (actio) a postup ochrany práv a chráněných zájmů (praetor, iudex privatus). II. Dělení pramenů práva Dig. 1,1,1,6,1 Ulpianus Hoc igitur ius nostrum constat aut ex scripto aut sine scripto, ut apud Graecos: „non nomon hoi men eggrafoi, ohi de agrafoi. Toto naše právo pozůstává buď z práva psaného, anebo práva nepsaného, jako u Řeků, některé ze zákonů jsou psané, jiné nepsané. Prameny římského práva III. Prameny poznání práva l Je to veškerý historický materiál, který se nám dochoval a který se týká právních předpisů a právního života jako celku. Nemusí jít jen o texty zákonů, které se dochovaly, ale jde i o narativní materiál; např. různí spisy, soudní řeči, básně, nápisy na stěnách, obrazy zachycující určitý výjev apod. Historické prameny l „Pramen je materiál, z něhož jsou poznatky naší vědy čerpány“ E . Bernheim Úvod do studia dějepisu, 1889 l Pozor na rozdíl mezi zdrojem a metodou l Zdroj – vyrytý nápis, kniha… l Metoda – prostředek získávání informací, tedy postup. Exegeze právních textů l Základem práce každého právníka, studenta zvláště, je text právní normy. l Aby tento text „k něčemu byl“ musí mu být správně porozuměno. K tomu slouží interpretace (výklad, vysvětlení) textu právní normy, v právní romanistice a právní historii je používána metoda exegeze. Exegeze l Exegezí se rozumí výklad textu - je to jeho slovní nebo věcné vysvětlení. l Historické prameny se podle zdroje historického poznání dělí na: 1) přímé pozůstatky minulosti 2) prameny, které lidé zachovali pro paměť, vzpomínku či připomenutí Kdo je tento muž? IV. Neprávní prameny práva I poezie nás může poučit o právu „Na věk její se neptej ni na rok, v němž zrozena byla; censor s ledovým srdcem za svou povinnost to mějž“ Ovidius: Umění milovat Proč studovat neprávní prameny? l dějiny práva jsou neoddělitelně spojeny s dějinami lidí a státu l vše je spojeno s jejich problémy a krizemi státu (války, povstání) l mají velkou vypovídací schopnost ↓ l dříve než na určitý stav zareaguje zákonodárce, objeví se tyto problémy v narativních a literárních pramenech a také literární a narativní prameny zpětně hodnotí situaci a uvádějí ji jako příklad (hodný následování nebo jednání odsuzují) Otázky při studiu dějin práva: l CO → vedlo někoho/některé/něco k tomu, že určitý vztah upravili l PROČ → někoho/některé/něco vedlo k tomu, aby určitou situaci upravili, bylo to tak dobré chování v určité situaci, že si řekli to zavedeme jako pravidlo, to určitě ne l KDY → ji upravili l KDE → se tak stalo l JAK → se stalo, že došlo k určité interakci mezi jednáním a regulací toho určitého vztahu l KÝM → byl tento vztah upraven a stal se ze stavu faktického stavem právním Co je na znázorněno na obrázcích? V. Prameny vzniku práva l Otázka: jak vzniká právo v určitém státě → hledání právotvorných činitelů l Návaznost na „ústavní právo“ každého národa → ústavní dějiny národa l Hlavním předmětem zkoumání je, kdo má zákonodárnou pravomoc → z čeho/od koho právo ve státě vzniká nebo pochází l Pokud si zjistíme, kdo je právotvorným činitelem můžeme se pustit dále do zkoumání jednotlivých pramenů práva Materiální a formální prameny vzniku práva l Materiální prameny vzniku práva jde o rozhodující společenské jevy, které se spolupodílejí – ovlivňují vznik práva; např. války, občanské nepokoje, velké zadlužení, neúroda, politická lobby etc. l Formální prameny práva jde o jednotlivé „druhy“ normativních aktů Formální prameny vzniku práva – dle period římského státu l Doba královská l Republika l Principát l Dominát Doba královská l Mores maiorum – zvyk předků l Consuetudo – obyčej l Leges regiae – královské zákony l Pontifikální interpretace - Iurisprudentia – výklady o právní vědě, právní věda Fas – nefas l Na počátku byl náboženský zákaz, který říkal to, co je zakázáno činit – tedy to, co je nefas l Fas – je pak to, co bylo dovoleno l Nefas – je negativně formulované pravidlo chování lidí z něhož se později vyvinuly právní normy Mores maiorum Mores maiorum – zvyk předků l dlouhodobé, ustálené chování v určitých situacích, které se bralo jako platné a jediné správné chování, l odkazem na něj se argumentovalo i u soudu. Conseutudo Consetudo - obyčej, právní obyčej. Podmínky, toho, aby bylo conseutudo závazné: l usus longaevus, longa conseutudo – dlouhotrvající, neměnné chování l tacitus consensus populi – tichý souhlas národa l opinio necessitatis – přesvědčení o právní závaznosti; to bylo vyžadováno především u nových obyčejů Conseutudo – pokračování I. Dig. 1,3,32 Iulianus: l V těch případech, pro které nemáme psané zákony, se musí zachovávat to, co se zavedlo mravem a obyčejem. l Zakořeněný obyčej se plným právem zachovává jako zákon, a je to právo, o kterém se hovoří, že bylo ustanoveno obyčeji. Conseutudo – pokračování II. Dig. 1,3,33 Ulpianus: l Dlouhotrvající obyčej se obvykle zachovává jako právo a zákon v těch případech, které nepocházejí z psaného práva. Dig. 1,3,35 Hermogenianus l Ale ne méně jako psané právo se zachovává i to, co se schválilo dlouhotrvajícím užíváním a též po dobu mnoho roků se dodržovalo jako tichá dohoda občanů. Conseutudo – pokračování III. Dig. 1,3,36 Paulus l Dokonce se velká vážnost dává tomuto právu (obyčeji), protože bylo pokládáno natolik za správné, že nebylo nutné ho zachytit písemně. Leges regiae Leges regiae - královské zákony l jde o nejstarší římské právní normy, nedochovaly se však v autentickém znění (Plutarchos, Titus Livius, Cicero,Macrobius, Dionysios…), l je to souhrn příkazů a zákazů, l pocházejí z nejstarších dob Říma nebo jsou různým králům historiky připisovány l králové je pravděpodobně vydávali, když bylo potřeba některé obyčejové pravidlo utvrdit nebo „doplnit“. Leges regiae – pokračování I. l Šlo o tzv. leges datae – normy vyhlášené králem, méně pravděpodobnější je, že je spoluschvalovalo kuriátní shromáždění l Král – rex, byl nejvyšší kněz a tak jeho slovo bylo orákulum a také značná část dochovaných leges regiae se zabývá náboženskými otázkami l Nejvíce zákonů vydali: Romulus, Numa Pompilius, Ancus Marcius Leges regiae – pokračování II. l Ius civile Papirianum (de ritu sacrorum) – na konci královské doby byly královské zákony sebrány a vydány jakýmsi Papiriem (šlo jen o soukromou sbírku práva). Zpráva o této sbírce se dochovala v Dig. 1,2,2,2, Pomponius l Za doby Caesara byl k nim napsán Graniem Flaccem komentář - zpráva o této sbírce se dochovala v Dig. 50,16,144 Paulus Příklady královských zákonů I. Dig. 11,8,2 Marcellus l Královský zákon zakazuje pohřbít ženu, která zemřela těhotná, dokud nebyl z jejího těla vyňat plod. Kdo jednal proti tomuto nařízení, byl považován za toho, kdo by vzal naději živé bytosti společně s těhotnou. Příklady královských zákonů II. Joh. Lydus, De mensibus I 31: l Numa rovněž ustanovil, aby se kněží stříhali bronzovými nůžkami a nikoli železnými. Pontifikální interpretace l Jelikož právo mělo výrazný sakrální charakter - fas, tak k němu měli přístup jen kněží – pontifikové. Kněžími mohli být jen patricijové – výrazné jednostranné vykládání práva ve prospěch patricijů. l Konec pontifikální jurisprudence je spojen s první římskou kodifikací práva – Lex duodecim tabularum (LDT) Děkuji vám za pozornost ……….