Měnové právo a hotovostní platební styk JUDr. Dana Šramková, Ph.D. Obsah prezentace • Pojem „platební styk“ a systém pr. regulace • ČNB a její role v platebním styku • Hotovostní platební styk a omezení plateb v hotovosti ---------------------------------- (Bezhotovostní platební styk Odpovědnost a řešení sporů - FA, FIN-NET) Kde získat více informací? 1. Pojem platební styk a systém jeho právní regulace Pojem „platební styk“ l Ačkoliv s pojmem platební styk operuje řada různých právních předpisů, jeho komplexní definici expresis verbis žádný z nich neobsahuje. l Co si tedy pod tímto termínem představit? Pojem „platební styk“ - dle ekonomů l Platební styk v širším slova smyslu: „systém organizovaný bankami a finančními institucemi, který umožňuje hotovostní i bezhotovostní finanční přesuny mezi jednotlivými subjekty hospodářského života – fyzickými i právnickými osobami“. viz Marvanová, M., Houda, M. a kol.: Platební styk (aneb platební a zajišťovací instrumenty ve vnitřním a zahraničním obchodě). Brno, E.P.B.K. 1993, s. 14 Pojem „platební styk“ - dle ekonomů - pokračování l Podle jiné definice platebním stykem rozumíme „systém organizovaný bankami a finančními institucemi sloužící k finančním přesunům mezi subjekty ekonomiky a soubor postojů (postupů a dokumentů), pomocí nichž se tyto přesuny uskutečňují“. Pojem „platební styk“ v právním pojetí l V některých případech chápán poněkud úžeji, a to především jako: platební styk bezhotovostní, případně v hotovostní formě pouze jako tzv. částečně hotovostní platební styk. Systém právní regulace platebního styku Systém právní regulace platebního styku - doplnění Chceme-li získat komplexní pohled na danou problematiku, je třeba vzít v úvahu mj. také: l ochranu ze strany norem práva trestního (trestné činy hospodářské - proti měně) l aktuální úpravu na úrovni mezinárodní 2. ČNB a její role v platebním styku Česká národní banka Základní charakteristika ČNB l Právní forma: osoba veřejného práva sui generis l Vznik: ze zákona, k 1.1.1993, rozdělením SBČS l Ústřední banka České republiky l Od 1.4.2006 orgán sjednoceného dohledu nad finančním trhem s kompetencemi správního úřadu (viz zákon č. 57/2006 Sb.) l Sídlo: Praha l Pobočky: 7 (v Praze, Ústí nad Labem, Plzni, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Brně a Ostravě) Evoluce centrálního bankovnictví (CS) l 1919 Bankovní ústav při MF l 1925 Národní banka Československá l 1939 Národní banka pro Čechy a Moravu l 1944 Československý měnový úřad v Londýně l 1945 Národní banka československá l 1950 Státní banka československá l 1993 ČNB a NBS 1. Rektor MU 1. Guvernér NBČS KDO JE TO ? KAREL ENGLIŠ l "Kdo sloužíš vlasti, odměny nečekej." l 17.srpna 1880 v Hrabyni u Opavy l zemřel 13.června 1961 v Hrabyni u Opavy l Sociální politika (1916) l Theorie statistiky a spotřebního hospodářství (1917) l Základy hospodářského myšlení (1922) l Soustava národního hospodářství (1938 ) Postavení ČNB l Centrální banka je: l ústřední bankou České republiky; l právnickou osobou, která má postavení veřejnoprávního subjektu (veřejnoprávní korporace); l součástí Evropského systému ústředních bank (http://www.cnb.cz/cs/mezinarodni_vztahy/ecb_escb/ http://www.ecb.int/home/html/index.en.html); l správcem měny a výlučnou emisní institucí; l bankou bank v její působnosti; l správcem účtů státu (např. FÚ), kód banky 0710; l správcem měnové rezervy v devizových prostředcích a ve zlatě; Postavení ČNB - pokračování l provozovatelem systémů pro mezibankovní platební styk; l subjektem plnícím funkci registru bank, zastoupení zahraničních bank a finančních institucí vykonávajících bankovní činnosti na území České republiky; l koordinátorem rozvoje bankovního informačního systému a l subjektem, kterému jsou zákonem svěřeny kompetence správního úřadu (obdobně jako ústřední správní úřady je ČNB oprávněna vydávat sekundární normativní právní akty a metodické pokyny heteronomní povahy). Cíl ČNB l Hlavní cíl: péče o cenovou stabilitu - podle článku 98 Ústavy ČR a zákona č.6/1993 Sb., o ČNB, ve znění pozdějších předpisů (x dříve: stabilita měny) l Jak ČNB tento cíl naplňuje? l Dosažení a udržení cenové stability, tj. vytváření nízkoinflačního prostředí v ekonomice ► vytváření podmínek pro udržitelný hospodářský růst (stanovení inflačních cílů); l ČNB ze zákona podporuje obecnou hospodářskou politiku vlády (vedlejší cíl), pokud není v rozporu s cílem hlavním; l Nezávislost je předpokladem účinnosti měnových nástrojů vedoucích k cenové stabilitě. Nezávislost ČNB Personální Institucionální Funkční Finanční Personální nezávislost l omezení politických ingerencí do personálního obsazení BR l Taxativní výčet důvodů odvolání člena BR Institucionální nezávislost l BR při plnění svých zákonem stanovených cílů a výkonu svých dalších činností nesmí přijímat ani vyžadovat pokyny od prezidenta, parlamentu, vlády či jakýchkoli jiných subjektů. Funkční nezávislost l Relativní autonomie ČNB při formulování inflačních cílů a nástrojů k jejich dosažení. l Kurzový režim je sice ČNB povinna stanovovat po projednání s vládou, ale nesmí tím být ohrožen její hlavní měnový cíl. l O zásadách a opatřeních měnové a fiskální politiky se ČNB a vláda vzájemně informují Finanční nezávislost l zákaz přímého financování veřejného sektoru a jím řízených subjektů. l ČNB má vlastní rozpočet schválený BR l externí audit výsledku hospodaření l roční zpráva o výsledku hospodaření ►parlamentu l info veřejnosti o pozici ČNB Struktura bankovní rady l 7 členů l guvernér l 2 viceguvernéři l 4 členové BR Guvernér Zdeněk Tůma Viceguvernéři Vrchní ředitelé – členové BR l doc.Ing.PhDr.Ing.Vladimír Tomšík,Ph.D. l Prof. Ing. Robert Holman, CSc. l Ing. Pavel Řežábek l Ing. Eva Zamrazilová, Ph.D. Role ČNB v platebním styku l určuje měnovou politiku; l vydává bankovky a mince; l řídí peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank, pečuje o jejich plynulost a podílí se na zajištění bezpečnosti, spolehlivosti a efektivnosti platebních systémů a na jejich dalším rozvoji; l vykonává bankovní dohled nad činností bank, poboček zahraničních bank a konsolidačních celků, jejichž součástí je banka se sídlem v České republice, a pečuje o bezpečné fungování a účelný rozvoj bankovního systému v České republice l s účinností od 1.4.2006 – ČNB jako orgán sjednoceného dohledu nad fin. trhem Role komerčních (obchodních) bank l finanční zprostředkování (obchody s penězi na finančním trhu); l realizace platebního styku (s výnosy zejména ve formě „poplatků“ a provizí za bankou provedené služby v oblasti platebního styku); l emise bezhotovostních peněz (jedná se o funkci bankovního sektoru jako celku, základ emise bezhotovostních peněz spočívá v procesu multiplikace bankovních depozit) 3. Regulace hotovostního platebního styku Měna l Tento pojem znamená: l konkrétní formu nebo druh peněz, l konkrétní soustavu peněz zavedenou v určitém státě a systematicky upravenou právním řádem tohoto státu. Právní aspekty peněz Právní podstatu peněz vyjadřují tři vzájemně provázané elementy: • Peněžní jednotka • Peněžní suma (částka) • Znak peněz: - Věc (§ 118 odst. 1 ObčZ) - Právní prostředek placení na území daného státu - Platidla, elektronické peníze … Platidla české měny l Bankovky, l oběžné mince, l pamětní mince. Platné bankovky a mince vydané ČNB jsou zákonnými penězi ve své nominální hodnotě při všech platbách na území České republiky. Vývoj výše oběživa v ČR Struktura peněz v oběhu ke dni 31.12.2008 Oběžné mince l Platná kovová platidla oběžné mince o šesti nominálních hodnotách l Podzim 2008 - konec 50 h (vyhl. ČNB č. 174/2008 Sb.) Oběžné mince - pokračování l Ražba - v Bižuterii Česká Mincovna, a.s., Jablonec (dříve též Německo, Kanada) l Lícová strana (revers – „lev“) a rub (avers) l Významný též: tvar a materiál (slitina) l Bližší podoba: vždy vyhláška ČNB Pamětní mince l Razí se z drahých kovů l Obvykle se razí stříbrné mince (200 Kč) l např. u příležitosti vstupu České republiky do schengenského prostoru (vyhl. ČNB č. 101/2008 Sb.) l Unikátní pamětní zlaté mince (2000 Kč až 10 000 Kč): l celozlaté či zajímavé např. kombinací stříbra o ryzosti 999/1000 - mezikruží a zlata o maximální ryzosti 999,9/1000 - střed mince (viz vyhl. ČNB č. 163/2004 Sb.) l Dále http://www.cnb.cz/cs/platidla/numismatika/, k drahým kovům též viz www.puncovniurad.cz Bankovky l V současné době jsou v oběhu bankovky o sedmi nominálních hodnotách l od 50 Kč po 5 000 Kč l Podzim 2008 - konec 20 Kč (vyhl. ČNB č. 173/2008 Sb.) l Bankovka: l lícní strana (vyobrazena osobnost), l rubová strana, l nepotištěná část – tzv. kupon. Bankovky - pokračování l Bližší podoba: vždy vyhláška ČNB l Nejvyšší četnost: nominál 1000 Kč l Dne 1. dubna 2008 byly vydány do oběhu bankovky po 1 000 Kč vzoru 2008 - vyhl. ČNB č.100/2008 Sb. - mezin. ocenění Bankovka roku (http://www.novinky.cz/clanek/152177-ceska-tisicovka-se-stala-svetovou-bankovkou-roku.html) l http://www.cnb.cz/cs/platidla/bankovky/ Oběh bankovek a mincí l Nucený oběh bankovek a oběžných mincí: § 16 zákona č. 6/1993 Sb., o ČNB l Podrobnější úpravu přijímání peněz a nakládání s nimi obsahuje hl. vyhláška ČNB č. 37/1994 Sb.: l Není-li dohodou mezi plátcem a příjemcem zákonných peněz stanoveno jinak, přechází na příjemce jejich převzetím odpovědnost za jejich správný počet a pravost. Oběh bankovek a mincí - pokračování l Oprávnění ČNB prohlásit za neplatné a stáhnout z oběhu bankovky a mince, které ČNB vydala l s tím, že jejich nominální hodnotu uhradí výměnou za jiné nově vydané bankovky a mince l viz § 19 zákona č. 6/1993 Sb., o ČNB l Příklady: l vyhláška ČNB č. 2/2007 Sb.: ukončení platnosti bankovek vzor 1993 l vyhláška ČNB č. 79/2003 Sb.: ukončení platnosti mincí po 10 a 20 haléřích l … viz výše (50 haléře, 20 korunové bankovky) Oběh bankovek a mincí - pokračování l Odmítání tuzemských peněz bez zákonného důvodu l trestný čin: ohrožování oběhu tuzemských peněz ( viz § 144 trestního zákona) l Zákonné důvody – omezení co do: l Kvality a/nebo l Kvantity (viz dále) Ad Kvalita: Peníze opotřebované a poškozené l Zhoršení kvality původně bezvadných bankovek i mincí: l „přirozenou cestou“ v rámci oběhu (tzv. opotřebování) l jiným způsobem (tzv. poškození) l Bankovky a mince opotřebované oběhem ČNB stahuje z oběhu, ničí je a nahrazuje bankovkami a mincemi novými. Peníze opotřebované a poškozené - pokračování l Fyzické osoby mohou přijetí oběhem opotřebovaných nebo poškozených zákonných peněz odmítnout. l Právnické osoby přijímají i zákonné peníze opotřebované oběhem, pokud se jimi platí a pokud jsou celé a celistvé. Výměna l v plné nominální hodnotě l bankovky, pokud jsou celé a nejsou složeny z více než dvou částí, u kterých nejsou pochybnosti o tom, že k sobě patří, l poškozené bankovky, pokud jsou celistvé, u kterých chybí pouze část nepotištěného bílého okraje l poškozené celé mince Výměna - pokračování l podle velikosti plochy poškozené bankovky (nejsou-li pochyby, že jednotlivé části k sobě patří): l nominální hodnoty bankovky, jestliže je celá nebo její předložený zbytek je větší než tři čtvrtiny původní plochy bankovky; l jedné poloviny nominální hodnoty bankovky, činí-li předložený zbytek polovinu až tři čtvrtiny původní plochy bankovky; l jedné čtvrtiny nominální hodnoty bankovky, činí-li předložený zbytek nejméně čtvrtinu a méně než polovinu původní plochy bankovky; l za zbytek bankovky menší než čtvrtina původní plochy se náhrada neposkytuje. Zvláštní případy znehodnocení l Bankovky, které jsou perforovány (proděravěny) velkými otvory nebo přetištěny některým z textů "SPECIMEN", "VZOR", "VZOR zkušebna platidel ČNB" nebo "CHYBOTISK zkušebna platidel ČNB„ l Tyto bankovky budou v souladu s § 6 odst. 3 a 4 vyhlášky ČNB č. 37/1994 Sb. odebrány bez náhrady Pozměněné bankovky a mince l Specifický způsob úpravy pravých bankovek - např. slepení částí dvou různých bankovek či s přesně vodorovně odříznutým horním nebo dolním okrajem : l jsou přibližně o 5-7 mm užší ("nižší"), l chybí jejich horní nebo dolní část, l bankovkám složeným z více částí chybí některá část mezi horním a dolním okrajem, které jsou k sobě přilepeny. l Pozměňování peněz ve smyslu § 140 trestního zákona l Bankovky jsou proto v souladu s ustanovením § 21 zákona č.6/1993 Sb. odebírány bankami a právnickými osobami bez náhrady l Fyzické osoby přijetí těchto bankovek odmítnout (dle vyhlášky ČNB č. 37/1994 Sb.) Výskyt padělaných a pozměněných peněz na území České republiky Reprodukce l Pro reprodukci bankovek, mincí a jiných symbolů peněz : l platí vyhláška ČNB č. 553/2006 Sb a l vztahuje se na ni zákon č. 121/2000 Sb., autorský zákon. l Ad vyhláška ČNB č. 553/2006 Sb: l upravuje reprodukce bankovek, mincí, šeků, cenných papírů nebo platebních karet znějících na koruny české nebo na cizí měnu (symboly peněz), nebo předměty úpravou je napodobující; l nahradila dřívější vyhlášku č. 36/1994 Sb. Ad Kvantita: Pravidla pro přijímání mincí l Mince přijímají bez omezení pouze Česká národní banka a jiné banky (s pokladnou). l Ostatní právnické a fyzické osoby mohou odmítnout přijetí: l mincí nad 10 kusů téže nominální hodnoty, l mincí l nad celkovou částku 100 Kč u mincí do nominální hodnoty 10 Kč včetně a l nad celkovou částku 500 Kč u mincí vyšších nominálních hodnot, l platných českých pamětních mincí, l československých pamětních mincí. Omezení plateb v hotovosti dle zákona č. 254/2004 Sb. l povinnost provádět vybrané nadlimitní platby bezhotovostním převodem l platby, jejichž výše přesahuje částku 15.000 euro („nadlimitní platba“): l Do uvedeného limitu se započítávají všechny platby v české i cizí měně provedené týmž poskytovatelem platby témuž příjemci platby v průběhu jednoho kalendářního dne. Omezení plateb v hotovosti negativní věcné vymezení l Omezení plateb v hotovosti se nevztahuje na: l vklad peněžních prostředků v hotovosti na vlastní nebo cizí účet u peněžního ústavu, nebo jejich výběr; l platby daní a obdobných plateb (řeší § 59/3 ZSDP); l povinné platby vyplývající z pracovněprávních vztahů; l platby důchodů z důchodového pojištění a obdobné platby; l platby prováděné v době krizového stavu l platby určené k úschově peněz notářem; l platby pojistného a výplat pojistného plnění ze soukromého pojištění; l povinné hotovostní platby (např. podle zákona č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách). Omezení plateb v hotovosti sankce do 18.8.2008 l Pokuta až do výše 5 miliónů korun, nejméně však 10.000 Kč. l Podstatné je, že pokuta může být uložena nejen poskytovateli platby, ale i jejímu příjemci, l a to za podmínky, že příjemce musel vědět, že uskutečňováním platby došlo k porušení citovaného zákona l ? využití institutu prominutí daně dle ZSDP Omezení plateb v hotovosti sankce od 19.8.2008 l FO: přestupek, pokuta až do výše 500.000 Kč (již není stanovena min. hranice). l PO: správní delikt, pokuta až do výše 5 mil. Kč (již není stanovena min. hranice). l Podstatné je, že pokuta může být uložena nejen poskytovateli platby, ale i jejímu příjemci (platí pro FO i PO) l PO a podnikající FO neodpovídá, jestliže prokáže, že vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení právní povinnosti zabránila Kde hledat podrobnější informace, event. inspiraci pro pís. práci? Internetové zdroje l Česká národní banka: http://www.cnb.cz l Evropská centrální banka: http://www.ecb.int l Tzv. Modrá kniha ECB - Blue book (Platební styk v EU): l http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/modra_kniha/ l http://sdw.ecb.europa.eu/ l Finanční arbitr: http://www.finarbitr.cz l FIN-NET (A, N, F) : http://ec.europa.eu/internal_market/fin-net/members_en.htm l EURO: l ČNB: http://www.cnb.cz/cs/mezinarodni_vztahy/euro/ l ECB (česky): http://www.ecb.int/bc/html/index.cs.html l Evropská komise (česky): http://ec.europa.eu/economy_finance/the_euro/index_cs.htm?cs_mid=2946 Děkuji za pozornost. A dojeďte zase!