Veřejné finance a veřejné statky Finanční právo I. Pojem veřejné finance l „Pojem sloužící k označení specifických vztahů a operací probíhajících v rámci ekonomického systému mezi autoritami tzv. veřejné správy na straně jedné a ostatními subjekty na straně druhé.“ (Hamerníková, 2002) l „Veřejné finance zkoumají působení finančních nástrojů (např. daní) a veřejných výdajů na individuální chování a rozhodování o alokaci zdrojů. Současně je zkoumána efektivnost využívání finančních nástrojů státních zásahů.“ (Peková, 2005) J Veřejné finance l Úkolem je: l zabezpečení potřebných finančních prostředků a zajištění efektivnosti jejich použití l profinancování různých transferů l stimulace ekonomických subjektů k určitému chování Smyslem existence veřejných financí je snaha nalézt nejefektivnější způsob alokace zdrojů, tedy dosahovat s omezenými zdroji maximální užitek. l Veřejné finance se zabývají: l veřejným financováním (vymezení základních principů a hlavních fiskálních funkcí) l charakteristikou a typologií veřejných příjmů l charakteristikou a typologií veřejných výdajů l deficitem veřejných rozpočtů l veřejným dluhem Současný pohled na veřejné finance l Má stát přebírat část suverenity racionálně uvažujících a chovajících se subjektů? l Bude stát schopen poskytnout těmto subjektům určité užitky? l Rozsah veřejného sektoru – kolektivismus x individualismus. l Podle toho se rozhoduje: l jak velká část statků se bude rozdělovat l jak velká bude redistribuce důchodů a bohatství l jak velký objem prostředků bude z výše uvedených důvodů odčerpán ze soukromého sektoru do veřejného J Tržní selhání l Mikroekonomické příčiny l Makroekonomické příčiny l Mimoekonomické příčiny Mikroekonomické příčiny l Nedokonalá konkurence l Přirozený monopol l Administrativní monopol l Nedostatek informací l Existence veřejných statků l Existence externalit l Pozitivní l Negativní l Reciproční Makroekonomické příčiny l Nedostatečné využívaní zdrojů Hlavní cíle hospodářské politiky: l ekonomický růst l nízká nezaměstnanost l stabilní cenová hladina l stabilní zahraniční politika Mimoekonomické příčiny l Zmírnění nerovnosti mezi subjekty l Zvýšení kvality lidského potenciálu l Uchování, příp. zvýšení kvality životního prostředí J Netržní činnost státu l Legislativní l Alokační l důsledek mikroekonomických příčin tržního selhání l efektivně alokovat finanční prostředky l Redistribuční l důsledek mikroekonomických příčin tržního selhání l spravedlivě rozdělit finanční prostředky l nepřímo prostřednictvím progresivních daní l vyšším zdaněním některého zboží l přímo prostřednictvím adresných peněžních transferů l Regulační l Stabilizační l důsledek makroekonomických příčin selhání trhu Příčiny selhání státu l obtížnost předvídání důsledků státních zásahů na soukromý sektor l omezené informace potřebné pro rozhodování o určitém typu státního zásahu l realizační zpoždění státního zásahu l obtížnost kontroly činnosti státní správy l byrokratický aparát, jež má snahu se rozpínat l problematický výběr nejvhodnějšího řešení z alternativních návrhů l vliv zájmových skupin na veřejné rozhodování l politický vliv atd. J Vývoj veřejných výdajů (v % HDP) 1870 – 1994 Faktory růstu veřejných výdajů l Demografické faktory l Válečné události l Inflace, vyšší nákladovost služeb l Technologické změny l Politické a sociální vlivy l Demonstrační efekt Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 1930 Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 1990 Struktura ČR podle věkových skupin a pohlaví v roce 2030 Faktory růstu veřejných výdajů l Demografické faktory l Válečné události l Inflace, vyšší nákladovost služeb l Technologické změny l Politické a sociální vlivy l Demonstrační efekt J Veřejné statky (1) l Nejčastější chyby v definování: l Veřejné = veřejná produkce a veřejné financování produkce l Jsou poskytovány zdarma l Veřejný sektor je při produkci veřejných statků vždy neefektivní l Veřejné statky jsou spojeny s: l nerivalitou spotřebitelů l nedostupností preferencí l výskytem „černého pasažéra“ Veřejné statky (2) l Spotřeba i kvalita jsou nedělitelné nedělitelnost nelze určit podíl jednotlivce na spotřebě statku, nelze vyloučit jednotlivce ze spotřeby, snížení kvality při nadspotřebě. Způsoby zabezpečování veřejných statků l ve veřejném sektoru l veřejnou zakázkou u soukromého sektoru l společná participace veřejného a soukromého sektoru Kritéria pro rozhodování o způsobu zabezpečení veř. statků l Objem vynakládaných finančních prostředků z veřejných rozpočtů l Užitek obyvatel J J Daňová kvóta l jednoduchá (daně, poplatky a cla) l složená (včetně povinných odvodů na sociální a zdravotní pojištění) Peková, J.: Veřejné finance, úvod do problematiky, Aspi Publishing, Praha 2002, str. 251 Daňová kvóta v zemích OECD J Vývoj státního rozpočtu ČR Struktura a vývoj státního dluhu Úrokové náklady státního dluhu Děkuji za Vaši pozornost. J