Rozpočtové právo Vítejte ve fiskální části finančního práva a to v podoodvětví, které nejtypičtěji charakterizuje TOK PENĚZ Příjmy Výdaje Rozpočtové právo v systému finančního práva l V rámci fiskální části FP můžeme hovořit o tom, že ji ještě tvoří i právní úprava účetnictví, které se promítá jak do rozpočtového práva, tak především do berního-daňového práva l Tato jednotlivá pododvětví FP spolu velmi úzce souvisí a mají úzké vazby Vnitřní členění RP lObecná část lZvláštní část lProcesní část Obecná část l Obecné pojmy charakterizující dané pododvětví – rozpočet, veřejný rozpočet fond, státní fond…… l Typy veřejných rozpočtů l Rozpočtové zásady l Funkce rozpočtů Zvláštní část l Státní rozpočet l Rozpočty státních fondů l Rozpočty ÚSC Procesní část l Proces vytváření rozpočtů l Lhůty l Sankce Rozpočtové právo-pojem l souhrn právních norem, které se zabývají chováním subjektů finančně právních vztahů k veřejným peněžním fondům, resp. veřejným rozpočtům Rozpočtové právo-pojem souhrn finančně právních norem upravujících 1. rozpočtovou soustavu, 2. rozpočtový proces, 3. každoročně státní rozpočet POJEM ROZPOČET l BUDGET=anglické slovo, vzniklo ze starofrancouzského boulgette l V nejširším pojetí-přehled příjmů a výdajů soukromého nebo veřejného hospodářství pro určité období- rozpočtové období POJEM ROZPOČET Definici nelze jednoznačně stanovit a to z důvodu, že rozpočet ve společnosti hraje roli l hospodářskou l státoprávní ROZPOČET z hospodářské stránky l Číselný plán pro určité, časově omezené období, jehož náplní jsou PŘÍJMY a VÝDAJE l Z historického pohledu lze rozpočet chápat jako produkt historického vývoje společnosti a její ekonomiky l Vztah příjmů a výdajů pro určité období časový úsek, jedná se o takový vztah, který vychází z počáteční situace(stavu) P+V a z cílové vize P+V Malé nahlédnutí do historie rozpočetnictví l Vznik rozpočtů je spojen s vývojem jednotlivých společensko-ekonomických formací-prvotní formy rozpočtů-otrokářská společnost-vše mělo naturální podobu HISTORIE l PRVOTNÍ ROZPOČTY - vznik souvisí s rozvojem STÁTNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ Starověk- Babylónie, Asýrie, Egypt, Persie, Fénicie, městské státy antického Řecka, Makedonie, otrokářský Řím- naturální podoba l Vznik kovových peněz znamenal zdokonalování státního hospodářství a vedl k jejich hromadění do státní pokladny např. Čína, Egypt, Řecko l otrokářský Řím-vznik prvních poplatků – za užívání podmaněných státních území-AGER PUBLICUS a vznik prvních daní -pozemková daň(tributum soli) -naturální daň z části úrody(stipendium) -poplatky z řemesel a jiného podnikání(vectigalia) S vývojem společnosti se specifické peněžní fondy přeměňují na STÁTNÍ POKLADNY a dále je vývoj rozpočetnictví nejdůležitější až v období kapitalismu, kdy můžeme již hovořit STÁTNÍCH ROZPOČTECH Historie rozpočtů v České republice l St.rozpočet dnešního typu vznikl 17. října 1863- ale úprava pouze rozpočtového řízení l 1867 v Ústavě první právní úprava rozpočtu jako takového l Další období: 1927-1938-radikální změny: rozpočty ve formě zákonů r. 1927 reforma- rozpočty byly rozděleny do čtyř rozpočtových skupin: státní správa, státní podniky, samosprávné celky, státní dluh. l Rozpočty po roce 1945: Stagnace 1945 +1946 vůbec rozpočty nebyly ROZPOČTY PO r. 1948 l Došlo k novému přístupu v propojení rozpočtů= 1.rozpočty státních podniků propojeny s 2.rozpočty Národních výborů 3.rozpočty ministerstev v jednom Státním rozpočtu l Z.č. 8/1959 Sb., byla stanovena základní pravidla hospodaření s rozpočtovými prostředky l Platila do roku 1970, kdy vznikla nová v souvislosti s federací+každá republika měla svá rozpočtová pravidla l Další změna po revoluci v roce 1990-zák. č. 576/1990 Sb., pravidla hospodaření s rozpočtovými prostředky, která platila až do roku 2000. l Úz. Č. 1/1993 Sb., Ústava, vzpzd. l Úz. Č. 2/1993 Sb., Listina zákl. práv a svobod, vzpzd. l Z.č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), vzpzd. l Z.č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, vzpzd. l Z.č. 219/2000 Sb., o majetku ČR a jeho vystupování v některých právních vztazích, vzpzd. l Z.č. 128/2000 Sb., o obcích , vzpzd. l Z. č. 129/2000 Sb., o krajích, vzpzd. l Z. č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, vzpzd. l Z. č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosu některých daní, vzpzd. l Z. č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC, vzpzd. l Z. č. 563/1991 Sb., o účetnictví, vzpzd. l Z. č. 337/1992 Sb., ZSDP, vzpzd. l Vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd. l Vyhláška č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zák. o FK ve VS l Stát - orgány státní správy l Orgány místní samosprávy l Zájmové veřejnoprávní korporace l Soukromoprávní korporace l Fyzické osoby+ PO l Speciální orgány státní správy=ÚFO l Rozpočtová soustava se člení podle FINANCÍ Na základě velkých rozpočtových pravidel na celostátní úrovni se jedná o soustavu rozpočtů: l státní rozpočet l střednědobý výhled státního rozpočtu l státní finanční aktiva a pasiva l r. organizačních složek státu l r. příspěvkových organizací zřízených organizačními složkami státu l rozpočty státních fondů l řízení státní pokladny a řízení státního dluhu l hospodaření s prostředky soustředěnými v Národním fondu l rozpočet Pozemkového fondu l rozpočty zdravotních pojišťoven Na místní úrovni půjde o soustavu rozpočtů: l rozpočty krajů l rozpočty obcí l rozpočty dobrovolných svazků obcí l rozpočty statutárních měst l rozpočet hlavního města Prahy rovněž pro jejich městské části nebo obvody. l FISKÁLNÍ l ALOKÁČNÍ l REDISTRIBUČNÍ Zásady se prolínají u všech typů rozpočtů: • Z. plánovitosti • Z. jednotnosti • Z. neúčelovosti příjmů • Z. účelovosti výdajů • Z. úplnosti • Z. reálnosti • Z. včasnosti • Z. veřejnosti • Z. vyrovnanosti- přebytkový x deficitní Společné rysy veřejných rozpočtů l společná právní úprava, v zásadních otázkách l společná vnitřní struktura, určená rozpočtovou skladbou l shodné základní zásady v pravidlech hospodaření l právní ochrana před neoprávněným použitím nebo zadržením rozpočtových prostředků l povinnost strpět kontrolní dozor, hlavně z hlediska rozpočtové kázně l povinnost předkládat o sobě údaje potřebné pro hodnocení výsledků hospodaření. ZVLÁŠTNÍ ČÁST l Státní rozpočet l Definice l Náhled na SR l Střednědobý výhled l Střednědobý výdajový rámec l Státní rozpočet je vrcholným nástrojem finanční politiky státu, jím se řídí veškeré finanční hospodaření. l V nejobecnějším pojetí státního rozpočtu jsou jeho obsahem veškeré příjmy a výdaje, jakož i vazba na rozpočty ostatní. Těmito vazbami jsou finanční vztahy v podobě dotací, návratných finančních výpomocí či naopak odvodů. l finanční plán nebo program státu na určité období u nás na fiskální tj. kalendářní rok, který je každoročně sestavován a schvalován ve formě zákona a podle kterého se vytváří a rozděluje všeobecný respektive ústřední peněžní fond státu, určený na úhradu jeho potřeb. l Rozpočet lze také charakterizovat jako systém financování nebo potřeba financovat stát jako celek a dále města, obce a kraje. Náhled na pojem Státní rozpočet l centralizovaný peněžní fond, fond peněžních prostředků v působnosti státu na principu nenávratnosti a neekvivalentního způsobu rozdělování l bilance příjmů a výdajů - v němž jsou kodifikovány rozvrhy předpokládaných příjmů a výdajů státu l finanční plán na rozpočtové období zahrnující tzv. rozpočtovou závěrku, tedy bilanci státního hospodaření l Ekonomický vztah související se shromažďováním a rozdělováním peněžních prostředků, (představuje ekonomickou kategorii) - daně, poplatky, cla, státní půjčky, transfery, dotace, a jiné l Právní normu, neboť je schvalován Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky ve formě zákona. l Střednědobý výhled je pomocným nástrojem státu l Obsahem výhledu jsou očekávané příjmy a výdaje státního rozpočtu a státních fondů na jednotlivá léta, na která je sestavován, a předpoklady a záměry, na základě nichž se tyto příjmy a výdaje očekávají a plánují, a to minimálně v tomto rozsahu: a)základní ukazatele národního hospodářství, b)předpoklady a záměry vlády týkající se příjmů, výdajů a salda státního rozpočtu a státních fondů, zejména zamýšlené změny zákonů a jiných právních předpisů, c) částky střednědobých výdajových rámců a jejich členění podle kapitol a státních fondů, d) celkové příjmy a výdaje státního rozpočtu, e) celkové příjmy a výdaje státních fondů f) příjmy a výdaje jednotlivých kapitol státního rozpočtu, g) příjmy a výdaje jednotlivých státních fondů, h) výdaje na programy , u nichž výši účasti státního rozpočtu na jejich financování schválila vláda, i) výdaje na programy nebo projekty spolufinancované z rozpočtu Evropské unie l tvoří celkové výdaje státního rozpočtu a státních fondů na každý z roků, na které je sestavován střednědobý výhled, a stanoví jej na návrh vlády Poslanecká sněmovna v usnesení k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu, a to vždy jednou částkou, s vyloučením výdajů na l a) realizaci státních záruk, l b) návratné finanční výpomoci. ROZPOČTOVÁ SKLADBA Ø Je závazný systém, podle kterého se člení P+V SR Ø Jasná, přehledná, jednoduchá, srovnatelná Ø Vyhláška 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, vzpzd. Ø § 10 kapitoly ROZPOČTOVÁ SKLADBA l Základní třídící klíč všech peněžních operací ve veřejných rozpočtech ČR l Třídění peněžních operací a to z hlediska druhu a funkce, popřípadě účelu – týká se třídění jak P+V Rozpočtová skladba l RS upravuje způsob třídění údajů všech peněžních operací veřejných rozpočtů a peněžních fondů státu, obcí, krajů, dobrovolných svazků obcí, org. složek a příspěvkových organizací státu a ÚSC Třídění P+V rozpočtu se řídí zásadami: ØJednotnosti a závaznosti ØStability třídění rozpočtů ØSrozumitelnosti ØKompatibility-slučitelnosti Třídění P+V SR podle rozpočtové skladby • Odpovědnostní-kapitolní • Druhové • Odvětvové • Konsolidační 1. Odpovědnostní - kapitolní členění l Kancelář prezidenta republiky l Poslanecká sněmovna Parlamentu l Senát Parlamentu l Úřad vlády České republiky l Bezpečnostní informační služba l Ministerstvo zahraničních věcí l Ministerstvo obrany l Národní bezpečnostní úřad l Ministerstvo financí l Ministerstvo práce a sociálních věcí Speciální kapitoly státního rozpočtu l Kapitola 396 Státní dluh -obsluha a umořování státního dluhu l Kapitola 397 Operace státních finančních aktiv- peněžní operace na účtech státních finančních aktiv l Kapitola 398 Všeobecná pokladní správa součástí této kapitoly je vládní rozpočtová rezerva Vládní rozpočtová rezerva l Pro zajištění rozpočtového hospodaření l Ke krytí nepředvídaných a nezbytných výdajů l Tvoří se ve výši 0,3% výdajů státního rozpočtu na příslušný kal. rok l O použití VRR rozhoduje vláda a v určitém rozsahu ministr financí 2. Druhové členění Druhové členění se týká peněžních operací a třídí se jím všechny P+V podle „DRUHU“ l Pořízení věci l Služeb l Prací l Výkonů l Práv Druhové členění l Daňové příjmy l Nedaňové příjmy l Kapitálové příjmy l Přijaté dotace l Běžné výdaje l Kapitálové výdaje l Financování 3.Odvětvové členění Podle tohoto hlediska se P+V třídí na základě ODVĚTVÍ – druh činností ze kterých plynou P a vynakládají se V • Zemědělství a lesní hospodářství • Průmyslová a ostatní odvětví hospodářství • Služby pro obyvatelstvo • Sociální věci a politika zaměstnanosti • Bezpečnost státu a právní ochrana • Všeobecná veřejná správa a služby 4. Konsolidační členění l Záznamová jednotka - Převody uvnitř peněžního fondu l Převody především uvnitř státního rozpočtu l Záznamová jednotka - Dotace přijaté z území jiného okresu l Dotace přijaté obcí od obce v jiném okrese téhož kraje l Splátky návratných finančních výpomocí, půjček a úvěrů přijaté obcí nebo krajem od obce v jiném kraji nebo od jiného kraje. Obsah státního rozpočtu l V nejobecnějším pojetí SR jsou obsahem veškeré P+V l Vazby na rozpočty -dotace, návratné finanční výpomoci a naopak odvody l P-daňové a nedaňové l V – běžné a kapitálové PŘÍJMY STÁTNÍHO ROZPOČTU l Výnosy daní včetně příslušenství l Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti l Výnosy z podílu na clech l Příjmy z činnosti organizačních složek státu l Odvody příspěvkových organizací l Odvody ze zbývajícího zisku ČNB l Sankce za porušení rozpočtové kázně l Správní a soudní poplatky l Úhrady spojené s realizací státních záruk l Příjmy z prodeje a pronájmu majetku ČR l Výnosy z majetkových účastí státu l Výnosy z cenných papírů l Penále l Pokuty VÝDAJE STÁTNÍHO ROZPOČTU l Výdaje na činnost organizačních složek státu a příspěvky na provoz příspěvkových organizací státu l V. na dávky důchodového pojištění l Dotace a návratné finanční výpomoci l Dotace a návratné finanční výpomoci FO a PO na podnikatelskou činnost l Dotace státním fondům l Dotace nadacím l Dotace dobrovolným svazkům obcí l Nákup cenných papírů l Peněžní dary poskytnuté do zahraničí l Vklady a příspěvky mezinárodním organizacím l Výdaje na dluhovou službu l Vládní úvěry l Další výdaje