Sociálně-právní ochrana dětí 25. listopadu 2009 ÚVOD Program přednášky n Obecný úvod n Vztah soukromého a veřejného práva n Blaho dítěte n Sociálně-právní ochrana dětí n Vymezení pojmu n Projevy v právním řádu ČR n Zákon o rodině n Zákon o sociálně-právní ochraně dětí n Občanský soudní řád n Další předpisy (trestní a správní právo) n Intervence státu n Rodinné právo a intervence státu n Státní zastupitelství Účel rodinného práva n Blaho dítěte n Ochrana slabšího n Dopad veřejného práva do sféry rodinněprávních vztahů n Význam čl. 8 Úmluvy Základní zásady rodinného práva – blaho dítěte n V nejužším pojetí se dotýká pouze vztahu mezi rodiči a dětmi n V nejširším pojetí se dotýká vztahu dítěte a státu n Je (společně se zájmem) předním hlediskem sociálně-právní ochrany dětí n Obtížné definovat n Zájem dítěte má různý dosah a význam z hlediska rozhodování státních orgánů Zájem dítěte n Formulace: n „Vyžaduje-li to zájem dítěte“ n „Vyžaduje-li to zájem na výchově“ n „Je povinen přihlédnout k zájmu dítěte“ n „Střet, konflikt zájmů“ Rodinněprávní vztahy n Rodiče jsou odpovědni za výchovu svých dětí n Z výkonu práv a povinností mezi rodiči a dětmi vznikají nejen práva a povinnosti mezi těmito účastníky, ale vyplývají z nich i určitá práva a povinnosti mající veřejnoprávní charakter n Možnost zásahu státu do rodinných vztahů n Upraveno (částečně) v zákoně o rodině n Upraveno (převážně) v zákoně o sociálně-právní ochraně dětí n Pokud rodina ve vztahu k nezletilým dětem plní řádně své funkce, nikdo není oprávněn do vztahů zasahovat n V opačném případě je stát povinen zasáhnout Sociálně-právní ochrana Pojem n Vymezení dle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí jako: n Ochrana práva dítěte na příznivý vývoj a řádnou výchovu n Ochrana oprávněných zájmů dítěte, včetně ochrany jeho jmění n Působení směřující k obnovení narušených funkcí rodiny n Demonstrativní charakter Orgány sociálně-právní ochrany dětí n Krajské úřady n Obecní úřady obcí s rozšířenou působností n Obecní úřady n Ministerstvo práce a sociálních věcí n Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí n Sociálně-právní ochranu zajišťují také: n obce v samostatné působnosti, kraje v samostatné působnosti, komise pro sociálně-právní ochranu dětí, pověřené osoby (§ 48) Komu je sociálně-právní ochrana určena? n Týká se nezletilých dětí n Bez ohledu na další kritéria n Týká se dětí, které ji skutečně potřebují n Zákon vymezuje okruh dětí, jimž je věnována zvýšená pozornost Zaměření sociálně-právní ochrany na děti n Jejichž rodiče: n Zemřeli n Neplní povinnosti vyplývající z rodičovské zodpovědnosti n Nevykonávají nebo zneužívají práva plynoucí z rodičovské zodpovědnosti n Které byly svěřeny do výchovy jiné fyzické osoby, pokud tato osoba neplní povinnosti plynoucí ze svěření dítěte do její výchovy n Které vedou zahálčivý nebo nemravný život spočívající zejména v tom, že n zanedbávají školní docházku n nepracují, i když nemají dostatečný zdroj obživy n požívají alkohol nebo návykové látky, živí se prostitucí n spáchaly trestný čin nebo, jde-li o děti mladší než patnáct let, spáchaly čin, který by jinak byl trestným činem, opakovaně nebo soustavně páchají přestupky nebo jinak ohrožují občanské soužití n Které se opakovaně dopouští útěků od rodičů nebo jiných fyzických nebo právnických osob odpovědných za výchovu dítěte n Na kterých byl spáchán trestný čin ohrožující život, zdraví, jejich lidskou důstojnost, mravní vývoj nebo jmění, nebo je podezření ze spáchání takového činu n Které jsou na základě žádostí rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte opakovaně umísťovány do zařízení zajišťujících nepřetržitou péči o děti nebo jejich umístění v takových zařízeních trvá déle než 6 měsíců n Které jsou ohrožovány násilím mezi rodiči nebo jinými osobami odpovědnými za výchovu dítěte, popřípadě násilím mezi dalšími fyzickými osobami n Které jsou žadateli o azyl odloučenými od svých rodičů, popřípadě jiných osob odpovědných za jejich výchovu Zásady sociálně-právní ochrany n Předním hlediskem je zájem a blaho dítěte n Každý je oprávněn upozornit na závadné chování dětí jejich rodiče n Každý je oprávněn upozornit orgán sociálně-právní ochrany dětí n Povinnost zachovat mlčenlivost o osobě, která orgán sociálně-právní ochrany upozornila n Dítě má právo požádat o pomoc i bez vědomí rodičů n Povinnost orgánu sociálně-právní ochrany pomoct n Dítě má právo se svobodně vyjadřovat ve všech záležitostech n I rodič a jiná osoba odpovědná za výchovu jsou oprávněni požádat orgán sociálně-právní ochrany dětí o pomoc Projevy sociálně-právní ochrany v právním řádu Zákon o rodině n Orgán sociálně-právní ochrany: n Může být ustanoven opatrovníkem při střetu zájmů - § 37 n Může učinit opatření (intervence státu) – § 43 n Návrh na svěření do pěstounské péče (na přechodnou dobu) - § 45a n Předkládání zpráv v případě ústavní výchovy - § 46 n Návrh na rozhodnutí o splnění podmínek ve vztahu k souhlasu rodičů s osvojením dítěte - § 68 n Přijímá souhlas rodičů s osvojením dítěte - § 68a n Rozhoduje o svěření dítěte do péče budoucích osvojitelů, jestliže jde o dítě v ústavu nebo v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc - § 69 n Vyjadřuje se k osvojení - § 70 n Může být ustanoven poručníkem - § 79 Zákon o sociálně-právní ochraně dětí n Preventivní a poradenská činnost n Obecní úřad je povinen n vyhledávat děti, které potřebují pomoc n působit na rodiče, aby plnili povinnosti vyplývající z rodičovské zodpovědnosti n projednat s rodiči odstranění nedostatků ve výchově dítěte, n projednat s dítětem nedostatky v jeho chování n sledovat, zda je na základě kontrolních oprávnění zamezováno v přístupu dětí do prostředí, které je z hlediska jejich vývoje a výchovy ohrožující n poskytnout nebo zprostředkovat rodičům na jejich žádost poradenství při uplatňování nároků dítěte podle zvláštních právních předpisů n oznámit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností skutečnosti, které nasvědčují tomu, že jde o děti potřebující pomoc Zákon o sociálně-právní ochraně dětí n Preventivní a poradenská činnost: n Obecní úřad obce s rozšířenou působností je povinen n sledovat nepříznivé vlivy působící na děti a zjišťovat příčiny jejich vzniku n činit opatření k omezování působení nepříznivých vlivů na děti Zákon o sociálně-právní ochraně dětí n Povinnost dalších subjektů n Státní orgány, pověřené osoby, školy, školská zařízení, zdravotnická zařízení, popřípadě další zařízení určená pro děti jsou povinny oznámit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností skutečnosti, které nasvědčují tomu, že jde o děti potřebující pomoc, a to bez zbytečného odkladu po tom, kdy se o takové skutečnosti dozví n Zřizovatel zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má při přijetí dítěte do zařízení povinnost tuto skutečnost ohlásit bez zbytečného odkladu obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností Zákon o sociálně-právní ochraně dětí n Povinnost dalších subjektů n Zdravotnické zařízení je povinno při ošetřování úrazu dítěte v případě podezření z týrání dítěte, zneužívání dítěte nebo ze zanedbávání péče o ně zajistit zaznamenání úrazu. Jestliže zdravotnické zařízení zjistí, že charakter zranění neodpovídá popisu úrazu uvedeného doprovázející osobou, popřípadě dítětem, tuto skutečnost v záznamu uvede. V případě, že doprovázející osoba, popřípadě dítě, odmítne záznam provést, vyznačí zdravotnické zařízení tuto skutečnost v záznamu. n Záznam je povinno zdravotnické zařízení zaslat obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností Zákon o sociálně-právní ochraně dětí n Povinnost dalších subjektů n Zdravotnické zařízení je povinno neprodleně oznámit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, že matka po narození dítěte dítě opustila a zanechala je ve zdravotnickém zařízení. n Každý, kdo se souhlasem rodiče nebo jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte a bez rozhodnutí příslušného orgánu převezme dítě do své péče s úmyslem přijmout dítě do své trvalé péče, je povinen tuto skutečnost neprodleně oznámit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. Zákon o sociálně-právní ochraně dětí n Poradenská činnost n Obecní úřad obce s rozšířenou působností n pomáhá rodičům při řešení výchovných nebo jiných problémů souvisejících s péčí o dítě n poskytuje nebo zprostředkovává rodičům poradenství při výchově a vzdělávání dítěte a při péči o dítě zdravotně postižené n pořádá v rámci poradenské činnosti přednášky a kurzy zaměřené na řešení výchovných, sociálních a jiných problémů souvisejících s péčí o dítě a jeho výchovou n poskytuje osobám vhodným stát se osvojiteli nebo pěstouny poradenskou pomoc související s osvojením dítěte nebo svěřením dítěte do pěstounské péče, zejména v otázkách výchovy dítěte n poskytuje pomoc při uplatňování nároku dítěte na výživné a při vymáhání plnění vyživovací povinnosti k dítěti, včetně pomoci při podávání návrhu soudu; přitom spolupracuje zejména s orgány pomoci v hmotné nouzi, povinnými osobami, orgány činnými v trestním řízení a soudy Zákon o sociálně-právní ochraně dětí n Poradenská činnost n Krajský úřad zajišťuje n přípravu fyzických osob vhodných stát se osvojiteli nebo pěstouny k přijetí dítěte do rodiny a poskytuje těmto osobám poradenskou pomoc související s osvojením dítěte nebo svěřením dítěte do pěstounské péče včetně speciální přípravy k přijetí dítěte pěstounem na přechodnou dobu, n osvojitelům nebo pěstounům poradenskou pomoc související s osvojením dítěte nebo svěřením dítěte do pěstounské péče, zejména v otázkách výchovy. n obdobně i pro poručenství n Krajský úřad je povinen alespoň jednou v roce zabezpečit konzultace o výkonu pěstounské péče Zákon o sociálně-právní ochraně dětí n Výchovná opatření n Obecní úřad rozhoduje o opatřeních podle zákona o rodině, neučinil-li tak soud n Nepotřebuje schválení soudu n Obecní úřad: n napomene vhodným způsobem nezletilého, jeho rodiče a osoby, kteří narušují jeho řádnou výchovu n stanoví nad nezletilým dohled a provádí jej za součinnosti školy, občanských sdružení v místě bydliště nebo na pracovišti n uloží nezletilému omezení, která zabrání škodlivým vlivům na jeho výchovu, zejména návštěvu podniků a zábav pro nezletilého vzhledem k jeho osobě nevhodných. Opatření na ochranu dětí n Obecní úřad obce s rozšířenou působností podává návrh soudu n na rozhodnutí o splnění podmínky osvojení spočívající v tom, že rodiče neprojevují zájem o své dítě n na omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti nebo pozastavení jejího výkonu n na nařízení ústavní výchovy n na prodloužení nebo zrušení ústavní výchovy n na svěření dítěte do péče zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, na prodloužení doby trvání tohoto svěření a na zrušení rozhodnutí o svěření dítěte do tohoto zařízení. Opatření na ochranu dětí n Obecní úřad podává soudu podněty k opatřením týkajícím se výchovy dětí n Obecní úřad obce s rozšířenou působností poskytuje součinnost soudu při výkonu rozhodnutí o výchově nezletilých dětí n Ocitne-li se dítě bez péče přiměřené jeho věku, zejména v důsledku úmrtí rodičů nebo jejich pobytu ve zdravotnickém zařízení, je obecní úřad povinen zajistit takovému dítěti neodkladnou péči n Ocitlo-li se dítě bez jakékoliv péče nebo jsou-li jeho život nebo příznivý vývoj vážně ohroženy nebo narušeny, je obecní úřad obce s rozšířenou působností povinen podat neprodleně návrh soudu na vydání předběžného opatření Další činnost orgánů sociálně-právní ochrany n Rozhodují o svěření dítěte do péče budoucích osvojitelů, je-li dítě v ústavu nebo v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc n Rozhodují o svěření do péče fyzické osoby, která má zájem stát se pěstounem, je-li dítě v ústavu nebo v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc n Zprostředkovávají osvojení a pěstounskou péči n Sledují výkon ústavní a ochranné výchovy n Zřizují zařízení sociálně-právní ochrany Občanský soudní řád n Orgán sociálně-právní ochrany dětí n Může navrhnout předběžné opatření dle § 76a n V řízení, jehož účastníkem je nezletilé dítě, může soud zjistit názor dítěte i prostřednictvím tohoto orgánu - § 100 odst. 4 n Soud zpravidla zjistí názor tohoto orgánu o vhodnosti a účelnosti navržených nebo zamýšlených opatření v řízeních o výchově a výživě nezletilých dětí - § 178 n Soud může požádat tento orgán, aby vedl povinného k dobrovolnému plnění soudního rozhodnutí nebo soudem schválené dohody o výchově nezletilých dětí a o úpravě styku s nimi anebo rozhodnutí o navrácení dítěte, aniž by bylo třeba nařizovat výkon rozhodnutí - § 272 Ochrana dětí ze strany státu n Dále např. v § 21a – 21d zákona č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky n Vykázání n Dále např. v zákoně č. 140/1961 Sb., trestní zákon n § 171 – maření výkonu úředního rozhodnutí n § 205 – šíření pornografie n § 212 – opuštění dítěte n § 213 – zanedbání povinné výživy n § 215 a 215a - týrání n § 216 – únos n § 216a – obchodování s dětmi Intervence státu Základní zásady intervence státu n Stát zasahuje pouze tehdy, jestliže rodina nemůže či nedokáže zabezpečit ochranu nebo rozvoj dítěte n Zásah musí být adekvátní n Efektivní, přiměřený, v zájmu dítěte n Intervence musí být rychlá Rozsah intervence n Problém je vyřešen i bez změny právního postavení členů rodiny n Státní intervence má za následek změnu právního postavení subjektů n Dojde např. k pozastavení, omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti n Nemění se právní postavení rodičů, ale fakticky dochází k omezení rodičovské zodpovědnosti n Např. nařízení ústavní výchovy, ochranné výchovy, zákazu styku rodiče s dítětem Možné situace n Stát musí zasáhnout, protože nastala zákonem předvídaná skutečnost n Zákonem je upravena možnost konkrétního řešení n Např. poručenství, opatrovnictví, ochranná výchova n Rozhodující orgán po projednání věci zvolí některé z alternativních řešení n Stát může zasáhnout a nabídnout řešení Rodinné právo a intervence státu n Výchovná opatření n Ústavní výchova n Ochranná výchova Výchovná opatření n Výchovná opatření n Obecní úřad nebo soud: n napomene vhodným způsobem nezletilého, jeho rodiče a osoby, kteří narušují jeho řádnou výchovu n stanoví nad nezletilým dohled a provádí jej za součinnosti školy, občanských sdružení v místě bydliště nebo na pracovišti n uloží nezletilému omezení, která zabrání škodlivým vlivům na jeho výchovu, zejména návštěvu podniků a zábav pro nezletilého vzhledem k jeho osobě nevhodných. Další možné intervence státu n Účast státního zastupitelství v civilním řízení n Základ úpravy v § 35 občanského soudního řádu n Státní zastupitelství v těchto řízeních hájí veřejný zájem n Jedinou výjimkou je § 62 a § 62a zákona o rodině, kde státní zastupitelství hájí zájem dítěte Vstup státního zastupitelství n Vstupuje do zahájeného řízení ve věcech: n určení, zda je třeba souhlasu rodičů dítěte k jeho osvojení, n uložení výchovného opatření n nařízení ústavní výchovy a prodloužení ústavní výchovy, n pozastavení, omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti n navrácení dítěte ve věcech mezinárodních únosů dětí n Není účastníkem řízení, ale může činit všechny právní úkony, vyjma dispozice n Navrhuje důkazy, aktivně se účastní jednání, má právo nahlížet do všech spisů, má právo přednést závěrečný návrh n Nikdy nesmí stranit účastníku řízení Zahájení řízení na návrh státního zastupitelství n Podává návrh na zahájení řízení ve věcech: n uložení výchovného opatření n nařízení ústavní výchovy a prodloužení ústavní výchovy n pozastavení, omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti n dále může např. podat návrh na popření otcovství n Je účastníkem řízení, může disponovat n V řízení hájí veřejný zájem n Státní zastupitelství nemá v zákoně výslovně přiznanou způsobilost být účastníkem řízení ani procesní způsobilost n Problém s věcnou legitimací n Ohrožuje základní procesní zásady, jako rovnost, dispoziční a projednací zásadu apod. n Ve sporných řízeních se pohybuje někde mezi žalobcem a žalovaným n Obdobný problém i v případě řízení dle § 193a n Účastníkem je žalobce, žalovaný a dítě Státní zastupitelství n Vykonává i další dohled v rovině ústavní a ochranné výchovy – jde o netrestní působnost státního zastupitelství n Každý je oprávněn se v jakékoliv věci obrátit na státní zastupitelství, a to tzv. podnětem, nikoliv návrhem Přímá operativní ochrana n Ve vztahu k nezletilým dětem přichází v úvahu i okamžitá operativní ochrana ze strany Policie České republiky nebo orgánů činných v trestním řízení