Úřední deska JUDr.Petr Kolman, Ph.D. * Každý správní orgán zřizuje úřední desku, která musí být nepřetržitě veřejně přístupná. *Pro orgány územního samosprávného celku se zřizuje jen jedna úřední deska. * Spr. orgány v obci- např. obecní úřad, komise pro projednávání přestupků, někdy i rada obce (u pokut za spr.delikty dle § 58,59 z o obcích), Proč jen jedna ÚD u obcí ? *efektivnost, přehlednost pro adresáty *Bylo by to zbytečné, aby každý orgán obce měl svou ÚD *Mění se kompetence, změny legislativy Statutární města *Jedna ÚD - pro všechny orgány jednoho městského obvodu (části) * i orgány mo (mč) jsou spr.orgány , jejich nadřízeným je magistrát Dálkový přístup. *Obsah úřední desky se zveřejňuje i způsobem umožňujícím dálkový přístup. *(internet) Dálkový přístup není novinka *Dálkový přístup není novinka *Též § 5 z.č. 106/1999 Sb., *Z.č.123/1998 Sb., žp * Není-li správní orgán schopen zajistit zveřejnění obsahu úřední desky způsobem umožňujícím dálkový přístup, uzavře osoba uvedená v § 160 odst. 1SŘ (Stát, veřejnoprávní korporace – obec, jiné právnické osoby zřízené zákonem a právnické a fyzické osoby, pokud vykonávají zákonem nebo na základě zákona svěřenou působnost v oblasti veřejné správy),, jejíž je tento správní orgán součástí, s obcí s rozšířenou působností, v jejímž správním obvodu má sídlo, veřejnoprávní smlouvu (§ 160 SŘ) o zveřejňování obsahu úřední desky způsobem umožňujícím dálkový přístup. * Nedojde-li k uzavření veřejnoprávní smlouvy *postupuje se v případě obecního úřadu podle § 65 zákona o obcích – tj. Neplní-li orgán obce povinnost rozhodne krajský úřad, že pro ni bude přenesenou působnost nebo část přenesené působnosti vykonávat pověřený obecní úřad, do jehož správního obvodu patří. Krajský úřad zároveň rozhodne o převodu příspěvku na výkon přenesené působnosti. Malé průběžné shrnutí *úřední deska je veřejně přístupná plocha pro zveřejňování dokumentů orgánů samosprávy, státní správy a třetích subjektů *úřední deska je vedena v písemné (fyzické) a elektronické podobě *o schválení veřejnoprávní smlouvy mezi obcemi pro výkon vedení úřední desky rozhoduje krajský úřad *v souvislosti s přijetím nového (dnešního) správního řádu účinného od 1.1.2006 již není zvláštní ustanovení o vedení úřední desky v zákoně o obcích a zákoně o krajích *vedení úřední desky je výkon samostatné (s prvky přenesené) působnosti obce, resp. kraje * Diskutabilní otázka *agendu úřední desky v praxi vedou odbory dle určení organizační řádem úřadu (např. organizační odbor, majetkový odbor, kancelář starosty, kancelář tajemníka, odbor správních a organizačních činností etc.) *interní normativní akt (vnitřní předpis úřadu) řeší umístění fyzické úřední desky * zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů; (výtah ustanovení obsahující úřední desku): * „§12 * §12 (1) Obecně závazné vyhlášky a nařízení obce (dále jen "právní předpis obce") musí být vyhlášeny, což je podmínkou platnosti právního předpisu obce. Vyhlášení se provede tak, že se právní předpis obce vyvěsí na úřední desce obecního úřadu po dobu 15 dnů. * Dnem vyhlášení právního předpisu obce je první den jeho vyvěšení na úřední desce. Kromě toho může obec uveřejnit právní předpis obce způsobem v místě obvyklým. * §12 (3) Nařízení obce vykonávající rozšířenou působnost se zveřejní též na úřední desce obecních úřadů působících ve správním obvodu obce s rozšířenou působností.“ *uveřejnění způsobem místně obvyklým není uveřejnění na úřední desce (obecní zpravodaj, televize, místní rozhlas etc.) Majetek obce * „§39 * §39 (1) Záměr obce prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej nebo poskytnout jako výpůjčku obec zveřejní po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce vyvěšením na úřední desce obecního úřadu, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky. * Záměr může obec též zveřejnit způsobem v místě obvyklým. Pokud obec záměr nezveřejní, je právní úkon od počátku neplatný. Nemovitost se v záměru označí údaji podle zvláštního zákona platného ke dni zveřejnění záměru.“ Připravované zasedání zastupitelstva *„§93 *§93 (1) Obecní úřad informuje o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva obce. Informaci vyvěsí na úřední desce obecního úřadu alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva obce; kromě toho (navíc) může informaci uveřejnit způsobem v místě obvyklým.“ Kraje *zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů; (výtah ustanovení obsahující úřední desku): „§ 8 *§8 (5) Vyžaduje-li to naléhavý obecný zájem, lze výjimečně stanovit dřívější počátek účinnosti právního předpisu kraje, nejdříve však dnem vyhlášení. Dřívější počátek účinnosti musí být v právním předpise kraje uveden. *V těchto případech se právní předpis kraje zveřejní též na úřední desce krajského úřadu , na úředních deskách obecních úřadů obcí, kterých se dotýká, a v hromadných informačních prostředcích.“ §18 – Krajský majetek *§18 (1) Záměr kraje prodat, směnit nebo darovat nemovitý majetek, pronajmout jej anebo poskytnout jako výpůjčku kraj zveřejní po dobu nejméně 30 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu kraje vyvěšením na úřední desce, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky. Nemovitost se v záměru označí údaji podle zvláštního zákona platnými ke dni zveřejnění záměru. Pokud kraj záměr po uvedenou dobu nezveřejní, je právní úkon neplatný.“ „§42 *§42 (1) Zasedání zastupitelstva je veřejné. Krajský úřad zveřejní informaci o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva vždy nejméně 10 dnů předem na úřední desce krajského úřadu, kromě toho (navíc) může informaci zveřejnit způsobem v místě obvyklým.“ Přístup k úřední desce a přístupnost elektronické úřední desky *fyzická úřední deska 24 hodin, 7 dní v týdnu, 365 dnů v roce , nejen v pracovní dny *na místě veřejnosti přístupném za splnění nepřetržité časové přístupnosti *možno řešit i v rámci areálu úřadu s 24 hodinovou službou vrátnice *nemusí být vedena přímo v budově nebo v místě sídla úřadu, povinnost na území obce *zpravidla uzamykatelná skleněná skříň, možné i jiné alternativní druhy splňující požadavky přehlednosti a přístupnosti *přístupnost nutno vykládat i jako čitelnost, zabezpečení osvětlení úřední desky *opatření proti poškození *na www obce přehledné uveřejnění elektronické úřední desky, *zpravidla rychlá navigace odkazy *dbát přehlednosti elektronického uveřejnění * dobrá správa - § 4 SŘ *užití běžných počítačových formátů *u fyzické úřední desky přiměřená vzdálenost u přístupu, pakliže je umístěna např. ve veřejné zeleni (nesmí být bráněno porušením jiného předpisu), deska na trávníku, příliš daleko, občan krátkozraký… *informace o adrese elektronické úřední desky na fyzické úřední desce *u elektronické úřední desky nesmí být heslovaný nebo kontrolovaný přístup (např. podmínka registrace) Uveřejňování právních předpisů obcí a krajů *platnost obecně závazné vyhlášky obce vyhlášením, což s provádí uveřejněním na úřední desce *platnost nařízení obce vyhlášením, opět se provádí uveřejněním na úřední desce * Pro neprávníky – platnost x účinnost *vyvěšení po dobu 15 dnů, není-li stanoveno v předpisu jinak, 15 den po vyhlášení je den účinnosti *uveřejňování způsobem místně obvyklým (televize, zpravodaj, internet, rozhlas etc.) *Nařízení obce vykonávající rozšířenou působnost se zveřejní též na úřední desce obecních úřadů působících ve správním obvodu obce s rozšířenou působností (nemá vliv na platnost) OZV a NK – platnost *platnost obecně závazné vyhlášky kraje dnem vyhlášení ve Věstníku právních předpisů kraje *platnost nařízení kraje dnem vyhlášení ve Věstníku právních předpisů kraje * Dnem vyhlášení právního předpisu kraje je den rozeslání příslušné částky Věstníku, který musí být uveden v jejím záhlaví. ( § 8 z.o krajích) Dřívější účinnost - výjimečně *vyžaduje-li to naléhavý (!) obecný zájem – dřívější účinnost – nejdříve dnem vyhlášení - § 8 odst.5 krajského zřízení * v těchto případech povinnost uveřejnění na úřední desce kraje, úředních deskách dotčených obecních úřadů a v hromadných sdělovacích prostředcích (zákonem ovšem není řešena neplatnost v případě nesplnění některé z povinností) *právní předpis kraje může (není to legální povinnost) být uveřejněn i na úřední desce kraje * Kraj má povinnost zveřejnit stejnopis Věstníku pr.předpisů kraje i způsobem umožňujícím dálkový přístup (internet) . Způsob vedení úřední desky a uveřejňování dokumentů *Fyzická úřední deska : *vyvěšování dokumentů na úřední desce ve fyzické podobě zajišťuje organizační řádem určený odbor (zaměstnanec) úřadu (dále jen „správce ÚD“) *dokumenty určené k vyvěšení na úřední desce ve fyzické podobě se předkládají správci ÚD zpravidla ve 2 vyhotoveních v písemné podobě, * opatřené příslušným razítkem a podpisem oprávněné osoby nebo oprávněné úřední osoby *u větších úřadů může vnitřní norma stanovit i formulář požadavku na zveřejnění na úřední desce *na obě vyhotovení dokumentu otisk razítka „na úřední desce vyvěšeno dne - sňato dne“, vyplní se datum vyvěšení a přidělí se dokumentu pořadové číslo z nepřetržité číselné řady *jedno vyhotovení dokumentu je určeno ke zveřejnění na úřední desce ve fyzické podobě, druhé vyhotovení si zpravidla přebere pracovník příslušného žadatele o zveřejnění Evidence *dokumenty, které se vyvěšují na úřední desce, se v den vyvěšení zapíší do Knihy evidence úřední desky, která obsahuje pořadové číslo dokumentu, věc včetně č.j. nebo spisové značky a zkratky odboru, datum vyvěšení a datum snětí dokumentu Kdo zodpovídá za správnost? *Za správnost informací zveřejňovaných na úřední desce a jejich soulad se zákonem odpovídá žadatel o zveřejnění - povinnost zajistit zejména ochranu osobních údajů dle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů *zpravidla vnitřním řádem určeny denní časy pro sběr dokumentů určených k uveřejnění v následujícím dni Elektronická úřední deska – RS *po předání písemného vyhotovení správci ÚD, publikace prostřednictvím redakčního systému *Redakční systém (RS) pracuje zpravidla na následujících principech: *vložení obsahu dokumentu do editoru RS *vyplnění „košilky“ dokumentu (názvy, data zveřejnění a platnosti dokumentu) *posunutí stavu dokumentu na stav „ke zveřejnění“ *elektronické dokumenty se musí shodovat s originálem nebo stejnopisem písemného vyhotovení dokumentu, tedy včetně podpisu a razítka (např. neskenováním do počítače) *lze nahradit takto: u jména, příjmení a funkce oprávněné osoby nebo oprávněné úřední osoby zkratkou „v.r.“ a namísto razítka, uvedením slovy „otisk úředního razítka“ *ve stejný den jako je dokument vyvěšen na úřední desce zajistí správce ÚD zveřejnění elektronické podoby dokumentu na elektronické úřední desce *nutno dbát na časovou jednotnost zveřejnění (fyzická ÚD a elektronická ÚD) Snětí dokumentu z úřední desky *po uplynutí lhůty pro vyvěšení dokumentu zajistí správce ÚD jeho snětí z úřední desky *datum snětí dokumentu z úřední desky správce ÚD vyznačí do Knihy evidence úřední desky a na sňatém dokumentu do části „sňato dne“ vyplní datum snětí a dokument spolu s požadavkem na zveřejnění založí k archivaci *dokumenty zveřejněné na elektronické úřední desce jsou po uplynutí zadaného termínu zveřejnění zpravidla automaticky archivovány prostřednictvím redakčního systému Externisté *obec a kraj nesou odpovědnost za svou elektronickou úřední desku *Technická realizace však nemusí být výhradně prostřednictvím jejich zaměstnanců *lze smluvně zajistit např. u soukromého subjektu zajišťující správu www Externisté II *Formy realizace publikace na internetu: *Smlouva o dílo s podnikatelem *Svazek obcí zřízený dle obec.zřízení * (srov. Vedral – Komentář k SŘ, Bova Polygon, str.212-213) *jsou-li na ÚD zveřejňovány dokumenty od třetích subjektů dle zákona, je povinností obce zaslat žadateli informace o vyvěšení a snětí dokumentu Úřední deska se může vnitřně členit např.: * záměry prodeje, pronájmu etc. * výběrová řízení, konkurzy * volná pracovní místa * právní předpisy (obecně závazné vyhlášky, nařízení) * zastupitelstvo * rada * starosta * úřad * informace ostatních subjektů (finanční úřady, katastry, exekuce etc.) * Ostatní (autovraky, ztráty a nálezy) Typy dokumentů a povinných informací * výtah z metodiky MV ČR: *obec má povinnost zveřejnit souběžně na úřední desce i na elektronické úřední desce: – doručení veřejnou vyhláškou ve věci řešené podle správního řádu obcí samou podle § 25 odst. 2, (jak samotnou písemnost, tak možno jen oznámení o možnosti písemnost převzít) – pokud tak jiný speciální zákon výslovně stanoví Pozor na § 5/1 z.č.106/1999 Sb. – důvod a způsob založení povinného subjektu, včetně podmínek a principů, za kterých provozuje svoji činnost, – popis své organizační struktury, místo a způsob, jak získat příslušné informace, kde lze podat žádost či stížnost, předložit návrh, podnět či jiné dožádání anebo obdržet rozhodnutí, – místo, lhůtu a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutí obce, výslovné uvedení požadavků, které jsou v této souvislosti kladeny na žadatele, jakož i popis postupů a pravidel, která je třeba dodržovat při těchto činnostech, a název příslušného formuláře a způsob a místo, kde lze takový formulář získat, tj. úřední hodiny, ve kterých je otevřena podatelna, kde je možno odevzdat podání, a úřední hodiny pro veřejnost, ve kterých je možno u něj učinit podání ústně do protokolu nebo nahlížet do spisu, Pozor na § 5/1 z.č.106/1999 Sb. - II – postup, který musí obec dodržovat při vyřizování všech žádostí, návrhů i jiných dožádání občanů, a to včetně příslušných lhůt, které je třeba dodržovat, – přehled nejdůležitějších předpisů, podle nichž obec zejména jedná a rozhoduje, které stanovují právo žádat informace a povinnost poskytovat informace a které upravují další práva občanů ve vztahu k povinnému subjektu, a to včetně informace, kde a kdy jsou tyto předpisy poskytnuty k nahlédnutí, – sazebník úhrad za poskytování informací, – výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o své činnosti v oblasti poskytování informací Pozor na § 5/1 z.č.106/1999 Sb. - III * Každý povinný subjekt musí pro informování veřejnosti ve svém sídle a svých úřadovnách zveřejnit na místě, které je všeobecně přístupné, jakož i umožnit pořízení jejich kopie, *Nemusí to však být přímo na ÚD, z.č.106/1999 Sb. takovou povinnost nestanoví *obec zveřejní na své úřední desce a též způsobem umožňujícím dálkový přístup (tedy zpravidla přímo u specifikace vlastní e-podatelny, ale i na elektronické úřední desce) informace potřebné k doručování podání * dále je doporučeno, aby tyto informace obsahovaly následující údaje: – elektronická adresa elektronické podatelny a údaj o tom, zda je určena pro příjem všech datových zpráv nebo pouze datových zpráv určitého, předem stanoveného obsahu, – kontaktní údaje pro přijímání datových zpráv na technických nosičích, – případné další možnosti doručování podání, zejména prostřednictvím technického zařízení v sídle orgánu veřejné moci či v jeho organizačních jednotkách, – pravidla potvrzování doručení podání podle zvláštního právního předpisu, včetně vzoru datové zprávy, kterou se doručení potvrzuje, – technické parametry datových zpráv, pro jejichž přijetí má elektronická podatelna technické a programové vybavení, a technické parametry technických nosičů, na nichž lze předávat obci datové zprávy, – postup obce v případě, že u přijaté datové zprávy je zjištěn výskyt počítačového programu, který je způsobilý přivodit škodu na informačním systému nebo na informacích zpracovávaných orgánem veřejné moci, nebo chybný formát zprávy, který může takovou škodu způsobit, (viry) – způsob vyřizování dotazů týkajících se provozu elektronické podatelny, – seznam zaměstnanců oprávněných jménem obce činit právní úkony, seznam kvalifikovaných certifikátů zaměstnanců nebo elektronické adresy, na nichž se kvalifikované certifikáty nacházejí – seznam právních předpisů, podle kterých je možné vůči orgánu obce činit právní úkony v elektronické podobě a náležitosti těchto úkonů, zejména náležitosti týkající se použití uznávaného elektronického podpisu. obec dále zveřejňuje: – termíny a program zasedání zastupitelstva – obecně závazné vyhlášky obce, nařízení obce – informace dalších (třetích) orgánů, u kterých je zákonná povinnost jejich zveřejnění na úřední desce obce/kraje (například podle zákona o veterinární péči, zákona o správě daní a poplatků, podle zákona o odpadech, podle zákona o integrované prevenci, ) - jedná se o cca 150 povinností, vyplývajících z cca 50ti právních předpisů. – Vždy žádejte: na základě jakého pr.předpisu po Vás publikaci na ÚD chtějí 22/2004 Sb. – Místní referendum * Vyhlášením místního referenda v obci se rozumí vyvěšení usnesení zastupitelstva obce o vyhlášení místního referenda na úřední desce obecního úřadu po dobu 15 dnů; vyhlášením místního referenda ve statutárním městě se rozumí vyvěšení usnesení zastupitelstva statutárního města na úřední desce magistrátu statutárního města a na úředních deskách úřadů všech městských částí nebo městských obvodů po dobu 15 dnů. 22/2004 Sb. – Místní referendum II * Místní referendum se koná nejpozději do 90 dnů po dni jeho vyhlášení, není-li v návrhu přípravného výboru uvedena doba pozdější. Dnem vyhlášení místního referenda je první den vyvěšení usnesení zastupitelstva obce nebo zastupitelstva statutárního města na úřední desce příslušného obecního úřadu nebo na úřední desce magistrátu statutárního města. 22/2004 Sb. – Místní referendum II *Na ÚD se exlege publikuje i : *§ 27 - Nároky členů komisí *§ 46 Vyhlášení výsledků hlasování - neprodleně po vyhotovení zápisu o výsledku hlasování po dobu 15 dnů. Kontrola agendy úřední desky a neplatnost právních úkonů *vnitřní kontrolní mechanismy *interní audit, kontrolní odbor *v rámci výkonu samostatné působnosti (krajský úřad, MV ČR) *neplatný je každý úkon vyžadující zveřejnění na úřední desce, je-li tak zákonem stanoveno (svolání zastupitelstva, prodej, pronájem, doručení veřejnou vyhláškou etc.) *v rámci odpovědnostních vztahů za škodu odpovídá obec *při prokázání zavinění příslušný zaměstnanec úřadu podle pracovně-právních předpisů *při nedodržení podmínek vyhlášení je neplatný každý právní předpis obce/kraje (uveřejnění na úřední desce) Kontrolní výbor ZO? *může být součástí kontroly prostřednictvím kontrolního výboru zastupitelstva obce, neboť jde o samostatnou působnost obce a dodržování právních předpisů obcí Moudrost na konec! *Když se nám zdá, že věci spějí k lepšímu, určitě jsme něco přehlédli. *Vážení kolegové a kolegyně, děkuji za pozornost a nashledanou.