Pozemky sloužící dopravě Jana Dudová Pozemky sloužící silniční dopravě zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích • Vlastnictví pozemních komunikací Vlastníkem všech dálnic a silnic I. třídy je stát. Vlastníkem silnic II. a III. třídy je kraj, na jehož území se silnice nacházejí a vlastníkem místních komunikací je obec, na jejímž územní se místní komunikace nacházejí. Vlastníkem účelových komunikací je osoba právnická (vč. státu) či fyzická osoba. Stavba pozemní komunikace • veřejně prospěšná stavba, • územní plán, regulační plán, • zemědělský nebo stavební pozemek, • cena za pozemky, • soukromoprávní pojetí versus veřejnoprávní pojetí. Pozemky sloužící dopravě po drahách zákon č. 266/1994 Sb., o drahách Dráhy: • železniční: celostátní+ regionální • tramvajové, • trolejbusové, • lanové. ochranné pásmo drah V ochranném pásmu lze zřizovat a provozovat stavby a provádět činnosti uvedené zákonem jen se souhlasem drážního správního úřadu a za podmínek jím stanovených. Provozovatel dráhy a dopravce jsou oprávněni v ochranném pásmu vstupovat na cizí pozemky, popř. na stavby na nich umístěné, za účelem oprav, údržby a provozování dráhy, odstraňování následků nehod nebo poškození dráhy a za účelem odstraňování jiných překážek omezujících provozování drážní dopravy. Musí však dbát na ochranu vlastnických práv vlastníků pozemků, a také aby zmíněnými činnostmi nevznikaly škody, kterým je možno zabránit. Dále je provozovatel dráhy a dopravce oprávněn ve stavu nouze nebo v naléhavém veřejném zájmu na provozování dráhy nebo na provozování drážní dopravy na nezbytnou dobu v nezbytné míře a za náhradu použít nemovitost vlastníka v ochranném pásmu dráhy, nelze-li dosáhnout účelu jinak. Vlastnictví drah • Fyzická či právnická osoba. • Vlastník dráhy je povinen udržovat dráhu v provozuschopném stavu a umožnit styk s jinými dráhami. V případě, že se jedná o dráhy celostátní a regionální je dále povinen je udržovat v rozsahu nezbytném pro dopravní potřebu státu a dopravní obslužnost území kraje. Pokud vlastník celostátní či regionální dráhy není schopen zajistit její provozuschopnost, je povinen dráhu nabídnout státu k odkoupení (Ministerstvo dopravy). Pozemky sloužící letecké dopravě zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví Letiště - územně vymezená a vhodným způsobem upravená plocha, včetně souboru staveb a zařízení, trvale určená k vzletům a přistáváním letadel a k pohybům letadel s tím souvisejícím. Letecká stavba - stavba letiště, stavba v prostoru letiště a stavba sloužící k zajištění letového prostoru mimo prostor letiště. • vnitrostátní letiště, • mezinárodní letiště, • veřejná letiště - přijímající v mezích své technické a provozní způsobilosti všechna letadla, • neveřejná letiště - okruh uživatelů stanovuje Úřad pro civilní letectví, • vojenská letiště - pro potřeby Armády ČR. • ochranná pásma letišť, • ochranné pásmo vzletových a přistávacích drah a prostorů, • ochranná pásma leteckých staveb. Provozovatel letiště nebo jiných leteckých staveb je oprávněn vstupovat na cizí pozemky i mimo ochranné pásmo a to za účelem zajištění provozování letišť a jiných leteckých staveb. Pozemky sloužící vodní dopravě • zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě Vnitrozemské vodní cesty jsou vodní toky a jiné vodní plochy, na kterých lze provozovat plavbu (dále jen „vodní cesty“). • sledované vodní cesty, • vodní cesty dopravně významné • vodní cesty využívané, • vodní cesty využitelné, • vodní cesty účelové, • ostatní vodní cesty. Společný komentář k pozemkům sloužícím dopravě • Obecné a speciální stavební úřady Zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon, rozlišuje několik druhů stavebních úřadů. Rozeznává stavební úřady obecné, speciální, vojenské a jiné. • Obecné stavební úřady vykonávají veškerou působnost stavebního úřadu včetně územního rozhodování. Speciální stavební úřady • působnost při výstavbě specifických liniových dopravních staveb (srov. § 15 stavebního zákona). • Působnost stavebního úřadu vykonávají orgány vykonávající státní správu na uvedených úsecích podle zvláštních právních předpisů (dále jen „speciální stavební úřady“) v případě • staveb leteckých, • staveb drah a na dráze, včetně zařízení na dráze, • staveb dálnic, silnic , místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací, • vodních děl, • staveb podléhajících integrovanému povolení (z. 76/2002 Sb.) • Působnost speciálních stavebních úřadů je ve vazbě na ustanovení • § 15 stavebního zákona – do působnosti speciálních stavebních úřadů nepatří územní rozhodování nebo vydávání územního souhlasu podle stavebního zákona. Speciální stavební úřady • Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze u staveb leteckých, • Drážní správní úřad u staveb drah a na dráze (působnost drážních správních úřadů přitom vykonávají v rozsahu stanoveném zákonem o drahách i obce, a to v přenesené působnosti), • Silniční správní úřad u staveb dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací, • Vodoprávní úřad Věcná břemena • § 151 písm. n) až p) OZ. U liniových dopravních staveb zahajuje řízení o vzniku věcného břemene speciální stavební úřad. Specifický vznik věcných břemen: • rozhodnutím státního orgánu – např. věcné břemeno na pozemku zastavěném stavbou dálnice, silnice nebo místní komunikace (na cizím pozemku) - § 17 odst. 3 zákona o pozemních komunikacích, byla-li stavba komunikace zřízena na cizím pozemku a vlastníku stavby se prokazatelně nepodařilo dosáhnout majetkoprávního vypořádání s vlastníkem pozemku. • Zákonné věcné břemeno – např. ze zákona o pozemních komunikacích vyplývá VB strpět na pozemku umístnění veřejného osvětlení, dopravních značek a tabulek s označením místních názvů (§ 35 odst. 2 cit. zák.) ve vazbě na zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, resp. VB • při umístění energetického, telekomunikačního,vodovodního, kanalizačního a jiného vedení, zařízení pro rozvod tepla a topných plynů v silničním pomocném pozemku ( § 36 cit. zák.). • Režim ochranných pásem Vznik věcného břemene vyvlastněním • § 17 odst. 1 a 2 zákona o pozemních komunikacích. Právo odpovídající věcnému břemeni - tzv. jiné právo k pozemku. Toto právo opravňuje stavebníka zřídit na dotčeném pozemku požadovanou stavbu. Součástí rozhodnutí o zřízení práva odpovídajícímu věcnému břemeni je i stanovení výše náhrady dle zvláštního předpisu. Zákon o vyvlastnění - §10 - za vyvlastnění náleží vlastníkovi náhrada ve výši ceny práva odpovídajícího věcnému břemeni, došlo-li k omezení vlastnického práva k pozemku nebo stavbě zřízením věcného břemene nebo došlo-li k odnětí nebo omezení práva odpovídajícího věcnému břemenu. Další režim dle § 18 zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku. Vyvlastnění • Stavební zákon stanoví v ustanovení §170 v obecné rovině účely vyvlastnění. Práva k pozemkům, potřebná pro uskutečnění staveb nebo jiných veřejně prospěšných opatření, lze odejmout nebo omezit, jsou-li vymezeny ve vydané územně plánovací dokumentaci a jde-li o veřejně prospěšnou stavbu dopravní a technické infrastruktury, včetně plochy nezbytné k zajištění její výstavby a řádného užívání pro stanovený účel. • Speciální právní úprava vyvlastnění je obsažena v zákoně č. 184/2006 Sb., o vyvlastnění. Praktický příklad Územní rozhodnutí o stavbě silnice 1. třídy, resp. dálnice: • Stavební pozemek • Ocenění • Majetkoprávní vypořádání a priori • Právo odpovídající věcnému břemeni • ze zákona • rozhodnutím příslušného úřadu ex post