Studijní text k obchodním podmínkám Na druhém cvičení budou probírány mimo jiné standardizované způsoby uzavírání smluv, přičemž o něco větší pozornost bude věnována obchodním podmínkám a jejich vztahu k VÚ, mimo jiné budou zmíněny i v souvislosti s čl. 9 odst. 1 VÚ. Obchodní podmínky jednou z forem standardizovaného způsobu uzavírání smluv. Je možné je definovat např. jako předem připravený, typizovaný soubor pravidel chování mezi stranami určité smlouvy. Typizace naznačuje, že nejsou zamýšleny k použití pro jednu konkrétní smlouvu, ale jejich autor je hodlá použít u většíno počtu podobných smluv/obchodních transakcí. Obchodní podmínky je možné členit podle různých kritérií : adhézní = jedna ze stran těží z výhody svého podstatně silnějšího ekonomického postavení a nedává tak druhé straně možnost vyjednávat o úpravě vzájemných práv a povinností, ale nutí ji do přijetí svých obchodních podmínek vzorové = předpokládá se další jednání o výsledné podobě obchodních podmínek nebo individuální vytvořené svazem / asociací / mezinárodní organizací nebo začleněné do smlouvy pomocí včleňovací doložky upravující smluvní vztah na základě obchodní zvyklosti v daném odvětví-- Aby pravidla v obchodních podmínkách upravovala vzájemná práva a povinnosti stran konkrétní smlouvy, je pravidelně nezbytné začlenění těchto obchodních podmínek do smlouvy. K tomuto účelu slouží tzv. včleňovací doložka. Její znění může mít různou podobu, zde je jedna z možných variant : Nedílnou součástí této smlouvy jsou i obchodní podmínky ... je nutná přesná charakterizace obchodních podmínek ... které jsou otištěny na zadní straně tohoto formuláře / které tvoří přílohu č.I této smlouvy / Všeobecné podmínky finančního leasingu movitých předmětů vytvořených Českou leasingovou a finanční asociací.