NAKLÁDÁNÍ S CHEMICKÝMI LÁTKAMI JU Dr. Ilona Jančářová, Ph.D. Prameny právní úpravy z.č. 356/2003 Sb., zákon o chemických látkách a chemických přípravcích, ve znění č. 186/2004, .... 281/2009 Sb. - z.č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky, věznění č. ... 281/2009 Sb. z.č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví • z.č. 140/1961 Sb., trestní zákon • z.č. 200/1990 Sb., přestupkový zákon • vše v platném znění Prováděcí předpisy Vyhl.č. 219/2004 Sb., o zásadách správné laboratorní praxe, ve znění č. 279/1995Sb. Vyhl.č. 232/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o CHL a CHP, ve znění......28/2007 Vyhl.č. 234/2004 Sb., o možném použití alternativního nebo jiného odlišného názvu nebezpečné CHL ... Prováděcí předpisy Nař.vl.č. 114/1999 Sb., kterým se pro účely trestního zákona stanoví, co se považuje za jedy, nakažlivé choroby a škůdce, ve znění č. 40/2002, 444/2003 Sb. Vyhl.č. 256/2006 Sb., o podrobnostech systému prevence závažných havárií a další. Související předpisy • z.č. 19/1997 Sb., o některých opatřeních souvisejících se zákazem chemických zbraní • z.č. 378/2007 Sb., o léčivech • z.č. 156/1998 Sb., o hnojivech, • z.č. 167/1998 Sb., o návykových látkách • z.č. 166/1999 Sb., o veterinární péči vše v platném znění Související předpisy • z.č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči, • z.č. 185/2001 Sb., o odpadech, • z.č. 455/1991 Sb., živnostenský zákon, • z.č. 500/2004 Sb., o správním řízení • z.č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě • z.č. 266/1994 Sb., o drahách Prameny mezinárodního práva Stockholmská úmluva o persistentních organických znečišťujících látkách (Stockholm 2001) Rotterdamská úmluva o postupu předchozího souhlasu pro určité nebezpečné látky a pesticidy v mezinárodním obchodu (Rotterdam 1998) Úmluva o občanskoprávní odpovědnosti za škody vznikající v důsledku aktivit pro životní prostředí nebezpečných (Lugano 1993) (nenabyla účinnosti) Prameny mezinárodního práva • Úmluva o prevenci závažných průmyslových nehod (Ženeva 1993) • Úmluva o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států (Helsinky 1992) - Protokol o občanskoprávní odpovědnosti za škody způsobené přeshraničními vlivy průmyslových havárií na přeshraničních vodách Prameny evropského práva Nařízení č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek a o zřízení Evropské agentury pro chemické látky (od 1.6.2007 postupné nabytí účinnosti) (REACH), ve znění novel Nařízení č. 340/2008/EC o poplatcích a platbách Evropské agentuře pro chemické Prameny evropského práva Nařízení č. 440/2008, kterým se stanoví zkušební metody Nařízení č. 771/2008 - organizační a jednací řád odvolacího senátu Evropské agentury pro CHL Nařízení č. 1272/2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí, ve znění č. 790/2009 Prameny evropského práva Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 304/2003 týkající se dovozu a vývozu nebezpečných chemických látek, ve znění novel Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 648/2004 o detergentech. Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 850/2004 o perzistentních organických polutantech a o změně směrnice 79/117/EHS , ve znění č. 172/2007 a 323/2007 CIL PRÁVNI ÚPRAVY • Zajištění volného pohybu chemických produktů - Zvýšení kompetitivnosti chemického průmyslu EU? Zajištění ochrany životního prostředí a zdraví člověka REACH - vývoj ES - koordinace a harmonizace pravidel pro klasifikaci, balení, označování a informování o chemických látkách již více než 40 let EINECS a NLP - seznamy, v nichž jsou vedeny látky, které se vyskytovaly na trhu ES před 18. zářím 1981 -tzv. staré látky Staré látky bylo možno uvádět na trh bez jejich notifikace a bez hodnocení jejich rizik REACH REACH ¥ \ v EU budou vyráběny a L / používány pouze látky se známými vlastnostmi y —\ bezpečnost způsobu A —/ využití bude prověřena I \ zjišťování ahodnocení / vlastností LJ osoby, které tyto látky vyrobí , dovezou nebo je budou používat při podnikání REACH Rozšiřuje systém notifikace (registrace) na všechny chemické látky Zřizuje Evropskou agenturu pro chemické látky Odstraňuje bariéry inovace REACH PŮ30ÍJ/J0SÍ pozitivní negativní omezena Základní pojmy Laika - chemický prvek a jeho sloučeniny v přírodním stavu nebo získané výrobním procesem, včetně všech pridatných látek nutných k uchování jeho stability a všech nečistot vznikajících v použitém procesu, avšak s vyloučením všech rozpouštědel, která lze oddělit bez ovlivnění stability látky nebo změny jejího složení; Základní pojmy PrípraveL - směs nebo roztok složený ze dvou nebo více látek; Předmět- předmět, který během výroby získává určitý tvar, povrch nebo vzhled určující jeho funkci ve větší míře než je jeho chemické složení (počítač, tužka) Základní pojmy ] bbeap^íné Míky-(nebo nebezpečné přípravky) jsou látky nebo přípravky, které za podmínek stanovených tímto zákonem mají jednu nebo více nebezpečných vlastností, pro které jsou klasifikovány jako: a)výbušné c) extrémně hořlavé e) hořlavé g) toxické i) žíravé k) senzibilizující m) mutagenní b) oxidující d) vysoce hořlavé f) vysoce toxické h) zdraví škodlivé j) dráždivé I) karcinogenní n) toxické pro reprodukci o) nebezpečné pro životní prostředí Skupiny subjektů výrobce dovozce distributor následný uživatel - FO nebo PO usazená v ES, která používá látku samotnou nebo obsaženou v přípravku při své průmyslové nebo profesionální činnosti (nikoliv spotřebitel ani distributor) (REACH) první příjemce zhotovitel - na nepodnikající fyzické osoby se zákon nevztahuje Nástroje právní regulace 1. Klasifikace chemických látek a u'ľipfiivku postup zjišťování nebezpečných vlastností látky nebo přípravku, hodnocení zjištěných vlastností a následné zařazení takové látky nebo přípravku do jednotlivých skupin nebezpečnosti Nástroje právní regulace 2. Zprávy o chemické bezpečnosti - nástroj na prokázání, že chemická látka může být používána bezpečně - indikuje bezpečné způsoby použití Nástroje právní regulace Zásady správné laboratorní praxe Správnou laboratorní praxí se rozumí zabezpečování systému jakosti týkající se organizačního procesu a podmínek, za kterých se plánují, provádějí, sledují, zaznamenávají, archivují a oznamují neklinické studie bezpečnosti pro zdraví a životní prostředí. Nástroje právní regulace a) chemické látky, které jsou uváděny na trh v množství 1000 kg za rok a větším b) výjimky z registrace c) bez registrace pouze chemické látky, které jsou uváděny na trh v množství menším než 1000 kg za rok Nástroje právní regulace Seznamy látek: EINECS (European Inventory of Existing Commercial Chemical Substances) NLP (No-Longer Polymer List) ELINCS (European List of Notified Chemical Substances) Nástroje právní regulace - souhrn identifikačních údajů o výrobci nebo dovozci Qméno, příjmení, obchodní firma, místo k podnikání u FO oprávněných k podnikání, název a sídlo u PO) - souhrn údajů o nebezpečné látce nebo přípravku - souhrn údajů potřebných pro ochranu zdraví a životního prostředí - v příloze musí být uvedeny příslušné scénáře expozice (tj. soubor podmínek k řízení rizik) (REACH) Nástroje právní regulace 'ovolování Jáfeh (autorizace) Mimořádně rizikové látky budou zapsány do zvláštního seznamu (seznam kandidátů na povolení), ze kterého budou některé látky vybrány a zařazeny do seznamu látek, který bude tvořit přílohu XIV nařízení REACH. Látky zapsané na tomto seznamu lze uvádět na trh a používat jen na základě povolení Evropské komise. Nástroje právní regulace 7. Požadavky mi baJs/jj a o-zmiíojíirú • Specifické požadavky na obaly, uzávěry, materiály Požadavky na údaje, které musí být uvedeny na obalu MŽP může udělit výjimku z požadavků na označování Nástroje právní regulace a) Při uvádění nebezpečných látek a přípravků na trh b) Při dovozu a vývozu c) Další povinnosti Nástroje právní regulace L), '/.rYíani pro stanovení pri r.ŕVtrl'lr-'n kVřa Hodnocení látek uvedených v akčním plánu ES Nástroje právní regulace Výrobci a dovozci registrovaných látek a všech ostatních látek považovaných za nebezpečné musí oznamovat Agentuře informace o identifikaci látek, o jejich klasifikaci Povinnost uchovávat informace po dobu 10 let poté, co látka byla naposledy vyrobena, dovezena, dodána nebo použita (REACH) Vzájemná výměna informací v rámci fór Evropský informační systém o chemických látkách (ESIS) Ssínkční nástroje a vztahy odpovědnosti \jíírJíA \jíírJí\'\ odpoyédrjosí- sankční nástroje: - opatření k nápravě (§ 38) - nařízení zneškodnění nebezpečné látky nebo přípravku - rozhodnutí o stažení látky nebo přípravku z trhu (§ 38) - pokuty do výše 5 000 000 Kč (dvojnásobná sazba v případě opětovného porušení stejné povinnosti během 2 let) ■ při stanovení výše pokuty se přihlíží zejména k závažnosti porušení povinnosti, ke škodlivým následkům pro zdraví a životní prostředí a k okolnostem, za nichž byl správní delikt spáchán - liberační důvody - subjektivní lhůta 2 roky, objektivní lhůta 5 let Ssínkční nástroje a vztahy odpovědnosti b) Trss-iJ-jšpráyj-jl oz\po'Jšz\nozí § 179, 180 - Obecné ohrožení § 186, 187 a násl. - Nedovolená výroba a držení vysoce nebezpečné látky a omamných a psychotropních látek a jedů Výkon státní správy Ministerstvo životního prostředí Ministerstvo zdravotnictví Ministerstvo průmyslu a obchodu Ministerstvo obrany Česká inspekce životního prostředí krajské hygienické stanice celní úřady Evropská agentura pro chemické látky II. Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví Vztahuje se na: - fyzické osoby - právnické osoby a fyzické osoby oprávněné k podnikání j Jsikiádáním s nebezpečnými chemickými Jáiksirni a chemickými pŕíprsiykyje jejich výroba, dovoz, vývoz, prodej, používání, skladování, balení, označování a vnitropodniková doprava. Nástroje právní regulace povinnosti subjektů vedení evidence požadavky na odbornou způsobilost sankce Nástroje právní regulace , POVYsYsVj'úu -JUDJíiKÍLJ povinnosti každého povinnosti fyzických osob povinnosti právnických a fyzických osob povinnosti právnických osob a osob oprávněných k podnikání Nástroje právní regulace Sankční nástroje a vztahy odpovědnosti Správně právní odpovědnost: a) odpovědnost za jiné správní delikty b) odpovědnost za přestupky Odpovědnost za škodu Odpovědnost trestně právní Organizační zabezpečení a) Ministerstvo zdravotnictví, b) krajské hygienické stanice, c) Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra, d) Ministerstvo dopravy, e) Ministerstvo pro místní rozvoj, f) Ministerstvo životního prostředí, g) krajské úřady. III. Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií Souvíssjjoj \jííŕJí\'\ \j ré d \j j s y (vše v platném znění): - zákon č. 356/2003 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích -zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech - zákon č. 500/ 2004 Sb., správní řád - zákon č. 183/2006 Sb., stavební zákon - zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení - zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému - zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru ČR - zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí III. Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií ouvisJosi í mszírjíirodrjj príivrjj úpravou: Úmluva o účincích průmyslových havárií přesahujících hranice států přijatá v Helsinkách 1992. Úmluva vstoupila v platnost dne 19. dubna 2000. - Vyhláška č. 64/1987 Sb., o Evropské dohodě o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR), ve znění pozdějších předpisů, - Vyhláška č. 8/1985 Sb., o Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě (COTIF), v posledním znění Evropská právní úprava Směrnice Seveso II č. 96/82/ES o kontrole nebezpečí vzniku závažných havárií zahrnujících nebezpečné látky (Seveso II) ve znění novel Zákon o prevenci závažných havárií stanoví systém prevence závažných havárií pro objekty a zařízení, v nichž je umístěna vybraná nebezpečná chemická látka nebo chemický přípravek v množství stejném nebo větším, nezje množství uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu Základní pojmy • objekt • zařízení • pro/ozo/atel • závažná havárie • zdroj rizika Objekty a zařízení, na které se zákon vztahuje i) podle; množiívl nejbeapejóné Miky umBÍéné v objokíu nobo 2;iŕÍ2e;ní: ■ množství nebezpečné látky je stejné nebo větší než je množství stanovené zákonem podle přílohy č. 1 (objekty zařazené do skupiny A nebo B na základě návrhu na zařazení) ■ množství nebezpečné látky nedosahuje množství stanovené zákonem, ale je zde pravděpodobnost, že vznik nebo následky závažné havárie se mohou zvýšit v důsledku tzv. domino efektu (objekty zařazené do skupiny A nebo B, které určí krajský úřad na základě protokolu o nezařazení) Právní nástroje regulace Ikiťiíikace objektů do skupin k nebo E\ II Povinnosti s u bj y k\ ij /2íbJ:s vzhmn-i ' nlvzpvZhoťítú pľoqľíiiny ~i správy Právní nástroje regulace 5/ Havarijní plánování Havarijní plán - dokument, v němž jsou stanoveny popisy činností a opatření prováděných při vzniku závažné havárie vedoucí k minimalizaci jejích následků a dopadů vnitřní (uvnitř objektu) Havarijní plán vnější (v okolí objektu) Právní nástroje regulace při schvalování bezpečnostní dokumentace pravidla pro informování li PosJ'yioviij-jj \i\iüiii\ivS\ o j-zuVau si 'A Po]WAni oúpoy^únoúů -Ai\ öJ'odu Právní nástroje regulace ankční nástroje a vztahy a) Odpovědnost správněprávní b) Odpovědnost za škodu d) Trestněprávní odpovědnost Organizační zabezpečení ■ Ministerstvo životního prostředí ■ Ministerstvo vnitra ■ Česká inspekce životního prostředí ■ krajské úřady ■ Český báňský úřad ■ Státní úřad inspekce práce ■ správní úřady na úseku požární ochrany, ochrany obyvatelstva a integrovaného záchranného systému ■ orgány ochrany veřejného zdraví (krajské hygienické stanice)