Platební styk JUDr. Dana Šramková, Ph.D. Způsob placení daně - změny Daň lze platit a) na příslušný účet správce daně vedený u poskytovatele platebních služeb, b) v hotovosti l 1. osobám pověřeným správcem daně výhradně přijímat od daňových dlužníků platby na daň v hotovosti, přičemž součet těchto plateb na všechny druhy daně za jednoho daňového dlužníka nesmí v průběhu jednoho kalendářního dne u jednoho správce daně přesáhnout částku 500 000 Kč; na přijatou platbu je správce daně povinen vydat potvrzení, l 2. výkonnému úředníku při výkonu exekuce, jde-li o platby, které mají být exekucí vymoženy a není-li v exekučním příkaze nařízeno jinak, l 3. pracovníku správce daně v blokovém řízení, c) kolkovými známkami, d) platebními známkami, e) přeplatkem na jiné dani. Den platby dle ZSDP – změna! § 61 Dnem platby je (od 1.11.2009) a) u platby na příslušný účet správce daně vedený u poskytovatele platebních služeb den, kdy dojde k připsání platby na účet poskytovatele platebních služeb správce daně, nebo b) u platby v hotovosti prováděné u správce daně den, kdy hotovost přijal pracovník správce daně. Regulace bezhotovostního platebního styku Základní právní úprava l S účinností do 31.10.2009: l zákon č. 124/2002 Sb., o platebním styku l S účinností od 1.11.2009: l Zákon č. 284/2009 Sb., o platebním styku l Právní vztahy mezi poskytovatelem a uživatelem se dnem nabytí účinnosti tohoto Z řídí tímto Z, i když vznikly přede dnem nabytí účinnosti tohoto Z. l Vznik těchto právních vztahů, jakož i jednotlivé nároky, které z těchto právních vztahů vznikly přede dnem nabytí účinnosti tohoto Z, se však posuzují podle dosavadních právních předpisů. Zákon o platebním styku SYSTEMATIKA „STARÉHO“ Z: l A. provádění převodů: l peněžních prostředků na území České republiky v české měně, l přeshraničních převodů l B. elektronické platební prostředky: l jejich vydávání a užívání l C. platební systémy Zákon o platebním styku SYSTEMATIKA „NOVÉHO“ Z: l A: obecná ustanovení (vč. nové terminologie) l B: poskytovatelé platebních služeb a vydavatelé elektronických peněz l C: platební systémy l D: Pr a Po při poskytování platebních služeb a vydávání el.peněz l E: správní delikty l společná a závěrečná ustanovení ad A. Terminologie l Platební transakce: l Vložení, výběr, převod peněžních prostředků Peněž. prostředky svěřené instituci k provedení plat. transakce nejsou vkladem dle zákona o bankách l Peněžní prostředky: l Hotovost, bezhotovost, el. peníze l Platební prostředky: l Zařízení či mezi poskytovatelem a uživatelem dohodnuté postupy, kterými uživatel dává platební příkaz l Platební příkaz: l Pokyn poskytovateli, v němž plátce nebo příjemce žádá o provedení platební transakce l Platební služba – viz § 3 Z: l Pojata poměrně široce l Různé druhy (7) s návazností na různé požadavky pro povolení k činnosti plateb. instituce l Nově např. i bezhotovostní obchody s cizí měnou (dříve v režimu deviz. licence dle deviz. Z) Elektronické peníze = peněžní hodnota, která: l představuje pohledávku za vydavatelem elektronických peněz, l je uchovávaná elektronicky, je vydávaná proti přijetí peněžních prostředků v hodnotě ne nižší, než je hodnota vydávaných elektronických peněz, a l je přijímána jako platební prostředek jinými osobami než vydavatelem elektronických peněz. l Přijaté peněžní prostředky nejsou vkladem podle Z o bankách, jestliže je vydavatel elektronických peněz neprodleně vymění za elektronické peníze. ad D. Pr a Po při poskytování plat.služeb a vydávání el.peněz l Smlouva o platebních službách: l Každá smlouva, kdy se poskytovatel zavazuje uživateli poskytnout peněžní službu dle § 3 Z l Není dán konkrétní smluvní typ dle SP, může být i innominát l Obecně lze členit na: l Rámcovou smlouvu (transakce nejsou ve smlouvě jednotlivě určené => širší info povinnosti) l Smlouvu o jednorázové platební transakci (jednotlivě určená/určené transakce, => méně předsmluvních info povinností) Úplata - § 77 Z l Obecně zákon u platební smlouvy nereguluje l Zásadně nelze úplata za plnění povinností dle Z l Úplata lze jen: pokud Z výslovně připustí a je přiměřená a odpovídá nákladům poskytovat.) Informační povinnosti poskytovatele vůči uživateli l Předsmluvní i za trvání smlouvy l Poskytnout:stačí na trv. nosiči dat l Zpřístupnit: tedy uživatel musí pro info něco aktivně vykonat: stačí sdělit údaj k vyhledání info (nesmí být pro uživatele nepřiměřeně zatěžující) l Není-li prokázán opak, má se za to, že poskytovatel info neposkytl ani nezpřístupnil Změna rámcové smlouvy ze strany poskytovatele l Návrh min. 2 měsíce předem l Lze dohodnout mechanismus: pokud v návrhu na změnu všechna info dle § 94/3 a uživatel neodmítne, souhlasí l Odmítne-li uživatel návrh, může bezplatně a okamžitě smlouvu vypovědět Změna úrokových sazeb a směnných kurzů I bez předchozího návrhu: l Lze dohodnout, že: l poskytovatel jednostranně bez předchozího oznámení změní, pokud je změna založena na změně referenčních sazeb nebo směnných kurzů podle § 82 písm. i) l Změna úrokových sazeb musí být uživateli oznámena bez zbytečného odkladu l Jakákoli změna úrokových sazeb nebo směnných kurzů, která je pro uživatele příznivější, může být uplatněna i bez oznámení. Výpověď rámcové smlouvy l Dává uživatel: Kdykoliv písemně l Lze i u smlouvy na dobu určitou l Může být sjednána výpov. doba, ale max 1 měsíc l Lze sjednat úplatu, ale jen přiměřenou, odpovídající skuteč.nákladům poskytovatele l Úplata poskytovateli nenáleží, pokud smlouva trvala méně než rok l Nelze úplatu při výpovědi z důvodu odmítnutí návrhu poskytovatele na změnu smlouvy Výpověď rámcové smlouvy l Dává poskytovatel: l U smlouvy na dobu neurčitou musí být možnost výpovědi ze strany poskytovatele výslovně sjednána l Výpovědní lhůta min. 2 měsíce l Pravidla pro způsob výpovědi (jako u poskytování info před uzavřením smlouvy dle § 80/1 Z) Autorizace platební transakce l Plátce dá k transakci souhlas l Může být před i po provedení transakce l K jednotlivé transakci i k více l Lze i prostřednictvím platebního prostředku l Forma a postup musí být dohodnuty mezi plátcem a poskyzovatelem Platební prostředky l Lze dohodou omezit celkovou částku transakcí provedených plateb. prostředkem za určité období l Lze domluvit pravidla zablokování prostředku l Držitel musí používat dle smlouvy a neprodleně oznámit ztrátu, odcizení, neautorizované použití Platební prostředky l Poskytovatel (vydavatel) musí: l Zajistit ochranu bezpečnost. prvků l Nevydat nevyžádáný plat. prostředek l Zajistit držiteli kdykoli možnost oznámení ztráty… l Zajistit držiteli kdykoli žádost o odblokování l Na žádost poskytnout doklad prokazující oznámení ztráty… l Zabránit užití prostředku po oznámení ztráty… Platební prostředky – platební transakce l Lze žádat vrácení částky transakce l do 8 týdnů dle § 103 Z l Zákaz provádění srážek z částky platební transakce dle § 107 Z l Okamžikem přijetí platebního příkazu je okamžik, kdy poskytovatel plátce obdrží platební příkaz přímo od plátce nebo z podnětu příjemce. Platební transakce - lhůty l Dohodnuté dle pravidel § 108 a n. Z l Připadne-li okamžik přijetí peněžních prostředků od uživatele nebo okamžik připsání částky platební transakce na účet poskytovatele příjemce na dobu, která není provozní dobou poskytovatele, platí, že k přijetí nebo připsání došlo na začátku následující provozní doby poskytovatele. Platební transakce - lhůty l T: do konce následujícího pracovního dne od okamžiku přijetí plateb. příkazu: l V této lhůtě musí „banka plátce“ zajistit připsání prostředků na účet „banky příjemce“ l U papírového plat.příkazu lze sjednat T+1 den l U transakcí l v EUR či l v CZK v ČR lze sjednat jen T kratší než výše uvedené l Neplatí pro transakce v rámci „jedné banky“ Platební transakce - lhůty l T: neprodleně po připsání na účet „banky příjemce“: l V této lhůtě musí „banka příjemce“ připsat prostředky na účet příjemce l U transakcí či účtů vedených v jiné měně než je měna členského státu l T: do konce pracovního dne po dni, kdy byla připsána na účet „banky příjemce“ l Neplatí pro transakce v rámci „jedné banky Platební transakce - lhůty l V rámci jedné banky v ČR v CZK: T: Nejpozději na konci dne, v němž nastal okamžik přijetí příkazu pro připsání prostředků na účet příjemce l Kratší T rovněž pro spotřebitele a drobné podnikatele při vkládání hotovosti v měně členského státu na účet vedený v téže měně Odpovědnost poskytovatele za neautorizovanou transakci l Jestliže byla provedena neautorizovaná platební transakce, poskytovatel plátce neprodleně po té, co mu plátce neautorizovanou platební transakci oznámil, a) uvede platební účet, z něhož byla částka platební transakce odepsána, do stavu, v němž by byl, kdyby k tomuto odepsání nedošlo, b) vrátí částku platební transakce plátci, jestliže postup podle písmene a) nepřipadá v úvahu. l Toto neplatí, jestliže ztrátu z neautorizované platební transakce nese plátce. Plátce nese ztrátu z neautorizované platební transakce l do částky odpovídající 150 eurům, pokud tato ztráta byla způsobena l 1. použitím ztraceného nebo odcizeného plat. prostředku, nebo l 2. zneužitím platebního prostředku v případě, že plátce nezajistil ochranu jeho personalizovaných bezpečnostních prvků, l v plném rozsahu, pokud tuto ztrátu l způsobil svým podvodným jednáním nebo l tím, že úmyslně nebo z hrubé nedbalosti porušil některou ze svých povinností dle § 101 Z. Plátce NEnese ztrátu z neautorizované platební transakce l pokud plátce nejednal podvodně a l ztráta vznikla po té, co plátce oznámil ztrátu, odcizení nebo zneužití platebního prostředku, nebo l poskytovatel nezajistil, aby uživateli byly k dispozici vhodné prostředky umožňující kdykoliv oznámit ztrátu, odcizení, zneužití nebo neautorizované použití platebního prostředku. l Jestliže uživatel tvrdí, že provedenou platební transakci neautorizoval nebo že platební transakce byla provedena nesprávně, je poskytovatel povinen doložit, l že byl dodržen postup, který umožňuje ověřit, že byl dán platební příkaz, že tato platební transakce byla správně zaznamenána, zaúčtována, a že nebyla ovlivněna technickou poruchou nebo jinou závadou. l Odpovědností poskytovatele dle Z dotčena jeho odpovědnost za škodu ani za bezdůvodné obohacení. l Poskytovatel a uživatel se mohou dohodnout na podmínkách a rozsahu odpovědnosti poskytovatele podle Z, které jsou pro uživatele výhodnější podle obecné právní úpravy. Zproštění odpovědnosti l Jestliže splnění stanovené povinnosti zabránila okolnost, která je neobvyklá, nepředvídatelná, nezávislá na vůli povinné strany a jejíž následky nemohla povinná strana odvrátit, neodpovídá povinná strana za nesplnění této povinnosti. l Uživatel a poskytovatel se však mohou dohodnout, že poskytovatel odpovídá za nesplnění povinnosti i v tomto případě. ČNB a FINANČNÍ ARBITR l Přijme-li Česká národní banka podnět k zahájení řízení z moci úřední ve věci porušení povinnosti poskytovatele podle Z: l odpoví na něj do 60 dnů ode dne, kdy podnět přijala, i když o to ten, kdo podnět podal, nepožádal + l jestliže to připadá v úvahu, informuje jej Česká národní banka zároveň o možnosti mimosoudního řešení sporů mezi uživateli a poskytovateli podle Z o FA (viz dále). Finanční arbitr - obecně l FA: Dr. Ing. František Klufa (dříve JUDr. Ing. Otakar Schlossberger, Ph.D.) l Zástupce FA: JUDr. Petr Scholz Finanční arbitr - pokračování l smírčí orgán rozhodující spory v oblasti plateb. styku l pouze některé spory (§ 1/1 zákona o FA): plat.smlouvy, EPP l vztah k ČNB l nezávislost ( X „finanční ombudsman“ u ČS a KB) l + bezplatnost a rychlost řízení, vykonatelnost nálezu FA l - možnost soudního přezkumu rozhodnutí l mezinárodní spolupráce a sdružení FIN-NET: l Cross-Border Out-of-Court Complaints Network for Financial Services in the European Economic Area l (http://ec.europa.eu/internal_market/fin-net/members_en.htm) FA rozhoduje spory: l mezi poskytovateli platebních služeb a uživateli platebních služeb při poskytování platebních služeb nebo l mezi vydavateli elektronických peněz a držiteli elektronických peněz při vydávání a zpětné výměně elektronických peněz, l pokud je jinak k rozhodnutí tohoto sporu dána pravomoc českého soudu. l Sjednání rozhodčí smlouvy nevylučuje pravomoc arbitra. l Arbitr usiluje především o to, aby byl spor vyřešen smírně. Opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti Právní regulace tzv. „praní špinavých peněz“: l zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu l nahradil dřívější zákon č. 61/1996 Sb. l legalizace = jednání sledující zakrytí nezákonného původu jakékoliv ekonomické výhody vyplývající z trestné činnosti s cílem vzbudit zdání, že jde o majetkový prospěch nabytý v souladu se zákonem l ukládá povinnosti FO, PO (zvl. Povinnosti advokáta) l stanoví sankce (pokuty, …) l TČ - skutková podstata v § 252a trest. zákona: l zastírání původu (příp. usilování o podstatné ztížení či znemožnění zjištění původu) věci nebo jiné majetkové hodnoty získané trestnou činností, s cílem vzbudit zdání, že taková věc nebo hodnota byly nabyty v souladu se zákonem, nebo l umožnění spáchání takového činu jinému 6. Kde hledat podrobnější informace? Internetové zdroje l Česká národní banka: http://www.cnb.cz l Evropská centrální banka: http://www.ecb.int l Česká bankovní asociace: http://www.czech-ba.cz/ (zde též od 1.11.2009 platný Kodex ČBA Mobilita klientů - postupy při změně banky). l Tzv. Modrá kniha ECB - Blue book (Platební styk v EU): l http://www.cnb.cz/cs/platebni_styk/modra_kniha/ l http://sdw.ecb.europa.eu/ l Finanční arbitr: http://www.finarbitr.cz l FIN-NET (A, N, F) : http://ec.europa.eu/internal_market/fin-net/members_en.htm l EURO: l ČNB: http://www.cnb.cz/cs/mezinarodni_vztahy/euro/ l ECB (česky): http://www.ecb.int/bc/html/index.cs.html l Evropská komise (česky): http://ec.europa.eu/economy_finance/the_euro/index_cs.htm?cs_mid=2946 Děkuji za pozornost.