MVV7911K Studentský podnikatelský inkubátor

Seminář č. 5 - Harmonogram realizace záměru

 

 
Finanční plánování
Ing. Michal Kozub, JUDr. Dana Šramková, Ph.D.
 •       Harmonogramy
 –   PERT, Ganttův diagram
 
•       Finanční plán
 –   Slovo k analýze finanční situace podnikatele (dlouhodobý plán)
 –   Analýza výkazů (Rozvaha, Výkaz zisků/ztát, Cash flow)
 –   Plán nákladů a výnosů, variantní analýza
 –   Finanční analýza projektu
 •       Nástroje plánování projektů
 –   PERT diagram (CPM)
 –   Ganttův diagram
 
•       Přehled činností vedoucích k cíli
 
•       Přehled plnění jednotlivých činností
 
•       Přehled vazeb mezi činnostmi
  
 PERT
 •       Program(project) Evaluation Review Technique – hodnocení projektů a revizní techniky
 •       PERT diagram – síťový diagram, diagam kritické cesty (criticall path method)
 
 PERT (CPM)
 Gantt
 •       Většina projektů plánována pomocí Ganttova diagramu(schématu) – kromě komplexních a složitých
 
Zásady tvorby
 •       Zvolit vhodně rozlišení jak činností tak času
 –   Nepodstatné úlohy zahrnout do nadřazených úkolů
 –   Kritické úkoly vždy zvlášť
 –   Rozlišení časových jednotek volit podle nejkratších kritických úkolů
 –   Příliš dlouhé úkoly vhodně rozčlenit – z důvodu přehlednosti
 –   Vhodnost přehledu dílčích celků sporná
 
Finanční plánování
 Důležitost finančního plánu
 •    Nejpodstatnější z oblastí podnikatelského plánu
 –   Analyzuje vnější prostřední podniku
 –   Zobrazuje stav majetku potřebného k provozu (rozvaha) a efektivitu jeho využívání
 –   Zobrazuje náklady na pořízení tohoto majetku
 –   Ukazuje finanční realizovatelnost a smysluplnost podnikatelského plánu a finanční udržitelnost podniku
 
Finanční plánování dlouhodobé
 •       Finanční cíle pro zvolený časový horizont (cca 5 let)
 •       Analýza makroekonomických ukazatelů, oboru, portfolia (Landa, 2007)
 •       Stanovení finančních politik (cenová, investiční, úvěrová)
 •       Prognóza vývoje prodeje
 •       Plán investiční činnosti
 •       Plán dlouhodobého financování
 
 Finanční plánování krátkodobé
 •       Pokud se jedná o počátek podnikání – „zakladatelský rozpočet“
 •       Plán nákladů, výnosů a tvorby zisku
 •       Plánová předběžná rozvaha (předvaha)
 •       Plán cash flow
 •       Plán dělení zisku
 •       Plán externího financování
  
Zakladatelský rozpočet
 •       Otázka disponibilních zdrojů pro realizaci záměru
 –   Zdroje na zahájení – poplatky za zápis do OR, notář apod.
 –   Zdroje na financování provozu – do první úhrady produkce – energie, nájem, apod.
 –   Nedostatek zdrojů u osoby zakladatele - vznik kapitálových společností
 •       Náklady na založení podniku
  
Plán nákladů
 •       Náklady na provoz podniku do budoucna, po obdržení prvních plateb za výrobky/služby
 •       Relativně přesně vyjádřitelný, riziko nepřesností nízké
  
Plán výnosů
 •       Ukazuje plánované maximální výnosy.
 •       Riziko nepřesností vysoké, nesnadnost vyjádření
 •       Je nutné provést variantní analýzu – standardně se provádí analýza 3 variant:
 –   Optimistická
 –   Realistická
 –   Pesimistická
 
Plánování výnosů - BEP
 •       Bod zvratu – minimální objem výroby aby podnik nebyl ve ztrátě
 •       Q=FN/(P-VaN)
 –   Q – množství produkce
 –   FN – fixní náklady
 –   P – prodejní cena
 –   VaN – variabilní náklady na jednotku produkce
  
Cash flow (Výkaz peněžních toků)
 •       ukazuje na aktuální stav prostředků v hotovosti
 •       pomáhá eliminovat časový nesoulad mezi příjmy a výnosy, výdaji a náklady
 •       CF záporný = riziko nedostatku likvidity – překlenovací úvěry
 •       Rozdíly oproti zisku
 –   neovlivněn odpisy a jinými položkami snižujícími daňovou povinnost
 –   okamžitá možnost sledování výkonnosti – zisk většinou nebývá v prvním roce
  
Likvidita
 •       Likvidita vyjadřuje schopnost podniku hradit své závazky, tj. platební schopnost.
Podstatou je vztah mezi složkami oběžného (krátkodobého majetku) a krátkodobými závazky.
 
Hodnocení likvidity
 •        běžná likvidita - má nejmenší vypovídající hodnotu, je to poměr mezi oběžným majetkem a krátkodobými závazky. Optimum je 2.
 •        pohotová likvidita - od předchozího se liší hlavně tím, že se do něj nezapočítávají
zásoby. Tedy poměr mezi oběžnými aktivy minus zásoby a krátkodobými závazky. Z těchto tří poměrů je nejrozšířenější. Optimum je 1.
 •        okamžitá likvidita - poměr mezi finančním majetkem (peníze a cenné papíry) a krátkodobými závazky. Optimum 0,2- 0,4.
  
Tvorba předběžného Cash flow
 •       První řádek: Počáteční stav finančních prostředků
 •       Druhý řádek: příjmy
 •       Třetí řádek: výdaje
 •       Čtvrtý řádek: rozdíl příjmy - výdaje
 •       Pátý řádek: První řádek + čtvrtý řádek = aktuální stav
 •       Diskontace – očištění o vliv inflace
 
Tvorba Cash flow (nepřímá metoda)
 •          + zisk (po zdanění a úhradě úroků)
 •          + odpisy
 •          + jiné náklady, nevyvolávající pohyb peněz
 •          − výnosy, nevyvolávající pohyb peněz (zúčtování rezerv, zúčtování výnosů př. období)
 •          Σ CF ze samofinancování
 •          + úbytek pohledávek
 •          − přírůstek pohledávek
 •          + úbytek nakoupených CP
 •          − přírůstek nakoupených CP
 •          + úbytek zásob (prodej za hotové)
 •          − přírůstek zásob
 •          + přírůstek krátkodobých dluhů
 •          − úbytek krátkodobých dluhů
 •          Σ CF z provozní činnosti
 •          + úbytek fixního majetku
 •          − přírůstek fixního majetku
 •          + úbytek nakoupených akcií a dluhopisů
 •          − přírůstek nakoupených akcií a dluhopisů
 •          Σ CF z investiční činnosti
 •          + přírůstek dlouhodobých dluhů
 •          − úbytek dlouhodobých dluhů
 •          + přírůstek VJ (z emise akcií)
 •          − výplata dividend
 •          Σ CF z finanční činnosti
  
Rozvaha (struktura aktiv a pasiv)
 •       Předběžnost, momentka dne – aktuální stav k určitému datu
 •       Zobrazuje majetek, potřebný k provozu podniku
 •       Přehledně zobrazuje, jaké prostředky a odkud je nutno získat.
 •       Naplníme aktiva a doplníme pasiva – při respektování tří pravidel
  
Tři pravidla tvorby rozvahy
 •       Bilanční rovnice – aktiva = pasiva
 •       Zlaté bilanční pravidlo – dlouhodobý majetek má být financován z dlouhodobých zdrojů, krátkodobý majetek ze zdrojů krátkodobých.
 •       Zlaté pravidlo vyrovnání rizika – vlastní zdroje by měly být větší než cizí zdroje,
v krajním případě by se měly rovnat.
  
Zdroje financování (strana pasiv)
 •       vlastní
 –   vklady vlastníků, zisk a odpisy hmotného i nehmotného dlouhodobého majetku
 •       cizí
 –   bankovní úvěry (hypoteční, emisní, sanační, rámcové…), půjčky, leasing, tiché společenství a obchodní úvěry, faktoring, forfaiting,
 •       z časového hlediska na dlouhodobé a krátkodobé
 
Výsledovka (Výkaz zisků ztrát)
 •       Souhrn všech nákladů a výnosů za dané období (obvykle rok)
 •       Vytváří se po prvním období existence společnosti (obvykle rok)
 •       Předběžná výsledovka orientační, vyžadována při žádostech o dotace EU
  
Odpisy daňové
 •       Snižují zisk = snižují daňovou povinnost
 
 Odpisy - vzorce
 •       1. rok = vstupní cena / k1 pro danou skupinu
 •       další roky = 2 x zůstatková cena / kn-n
 •       kn-n je koeficient v dalších letech odpisování
n je počet let, během nichž byl již majetek odepisován
                                   
Metody hodnocení statické
 •       PayBack – PB (PB= Celkové investice/ průměrný roční Cash flow)
 •       ARR – Average Rate of Return –   (Průměrný roční zisk/celkové investice)*100%
  
Metody hodnocení dynamické
 •       NPV – čistá současná hodnota
 •       IRR – vnitřní výnosové procento
 •       NPV=0, porovnává se s úroky v bance
  
Analýza
 •       Výpočet rentability (výnosnosti) investic.
 –   Rentabilita investovaného kapitálu = Roční čistý zisk / Investovaný kapitál
 •       Výpočet doby návratnosti investic. (ARR, PB)
 –   PB=Celkové investice/ průměrný roční Cash flow
 •       Metoda čisté současné hodnoty. (NPV)
 
 

Podmínky plánovaného cash flow
 •       Lhůta splatnosti přijatých faktur na stavební materiál činí 30 dnů.
 •       Lhůta splatnosti přijatých faktur na subdodavatelské práce činí 14 dní.
 •       Lhůta splatnosti vystavených faktur v průběhu realizace stavebního díla činí 7 dní.
 •       Lhůta splatnosti konečné vystavená faktury po dokončení realizace stavebního díla činí 14 dní.
 •       Podnik bude čtvrtletním plátcem DPH.
 •       Dodavatelé stavebního materiálu jsou plátci DPH.
 •       Subdodavatelé na strojní zemní práce a práce autojeřábem nejsou plátci DPH.
 •       Leasingové splátky jsou obsaženy v nákladech na provoz podniku.
 •       U méně významných položek nebyly rozlišovány částky bez DPH a včetně DPH (např. inzerce, poplatky za mobilní telefony atd.)