Mezinárodní právní pomoc - právní pomoc ve styku s cizinou 15. 10. 2009 Mgr. Petra Novotná LL.M. Pojem právní pomoc ntématem přednášky není tzv. státem zajišťovaná právní pomoc („bezplatná“) nPrameny pro zájemce: nEvropská úmluva o předávání žádostí o právní pomoc (Štrasburk, 27.1.1977, Sb. m. s. č. 110/2000) nSměrnice Rady 2003/8/EC 2003 o usnadnění přístupu ke spravedlnosti v přeshraničních sporech stanovením minimálních společných pravidel pro právní pomoc v takovýchto sporech (zákon č. 629/2004 Sb.) nÚmluva o mezinárodním přístupu k soudům (Haag, 1980) nEvropská úmluva o lidských právech (čl. 6) – právo být slyšen n n Právní pomoc ve styku s cizinou nNapříklad: Při řízení u českého soudu je třeba provést procesní úkon (dokazování, doručení) v zahraničí. n nPlatí zásada svrchovanosti - o provedení úkonu je třeba požádat cizí orgán Základní prameny nZMPS nMezinárodní smlouvy: n dvoustranné n mnohostranné (Haagská konference) nPrávo ES: nnařízení 1348/2000 o přeshraničním doručování písemností nnařízení 1206/2001 o dokazování v občanských nebo obchodních věcech Poskytuje se na základě: nVzájemnosti nMateriální - § 56 ZMPS (stejné postavení ve stejné situaci Čechovi cizí orgán) nFormální nMezinárodní smlouvy nDvoustranné smlouvy o právní pomoci nMnohostranné smlouvy nPrávo ES npřímo použitelná nařízení n n n n Druhy právní pomoci n n n nAktivní nPasivní n Doručování a dokazování nI. Režim ZMPS nII. Režim práva ES nIII. Režim mezinárodních smluv I. Režim ZMPS nPasivní právní pomoc n Zásada používání tuzemských procesních předpisů § 48 ZMPS n Výjimka npodle cizího předpisu, pokud cizí orgán o to požádá a postup není proti českému veřejnému pořádku § 57/1 ZMPS (přísežný výslech) I. Režim ZMPS nAktivní právní pomoc n nCizí orgán postupuje podle svých procesních předpisů nsoulad s cizími předpisy nVýjimka - § 60 ZMPS – pro účely řízení vedeného v ČR postačí pro doručování a dokazování soulad s českými předpisy I. Režim ZMPS nDoručování: n1) Jednoduché (bez ověřeného překladu) n2) Formální § 58 ZMPS (ověřený překlad) n(OSŘ, náhradní doručení) nNelze přímo poštou (ledaže MS) nÚkony českých zastupitelských orgánů nDoručení, výslech aj. § 59 n I. Režim ZMPS - Styk s orgány cizích států n§ 55 ZMPS – prostřednictvím ministerstva spravedlnosti n nA) Styk diplomatický – použije se, není-li styk s přísl. státem smluvně upraven n Orgán ČR - MS - MZV – diplomat. úřad ČR - cizí „MZV“ - cizí orgán n nB) Styk konzulární n český konzulární úřad předá přímo cizímu orgánu n nC) Styk ministerský – mezi ministerstvy spravedlnosti apod. I. Režim ZMPS - Styk s orgány cizích států nVýjimky z § 55 ZMPS n nA) Styk přímý: dožadující orgán přímo dožádanému a zpět n (MS o PP s Maďarskem, Polskem a Slovenskem) nB) Haagské úmluvy: dožadující orgán ústřednímu orgánu, který vyřídí n nC) Právo ES: nařízení 1393/2007, 1206/2001 n cestou mezinárodní právní pomoci n bez pomoci zahraničních orgánů vykonávajících PP I. Režim ZMPS nDůvody odmítnutí právní pomoci n nVýhrada veřejného pořádku (pohrůžka) nprovedení úkonu není v pravomoci dožádaného (českého) soudu n ( X postoupení) II. Režim práva ES nDoručování 1393/2007 nEvropský soudní atlas - formuláře nPoužitelnost nařízení o doručování: nSoudní a mimosoudní písemnost nObčanské a obchodní věci nJde o doručení přes hranice státu nKlauzule maximální výhodnosti – nadále použitelné jsou MS, které urychlují a zjednodušují doručování (Polsko, Maďarsko, SRN, SR) nDánsko – 1. 7. 2007 Dohoda mezi ES a Dánskem II. Režim práva ES nSubjekty n nžadatel - úřední osoba, jiná osoba nodesílající subjekt - soudy, st. zastupitelství, NSS, soudní exekutoři npřijímající subjekt - okresní soudy nadresát - se známou adresou nústřední subjekt - pomocná role - MS II. Režim práva ES nJazyky: n1) Jazyk formulářů núřední, nakceptované (SJ, FJ, AJ) n2) Jazyk písemnosti núřední jazyk místa doručení, njazyk odesílajícího státu, který adresát zná (občanství) nPoučovací povinnost – právo odmítnout nPodobná úprava i pro dokazování II. Režim práva ES nFormy doručování n1) Cestou mezinárodní PP nPřijímající subjekt doručí sám, nechá doručit, doručí dle formy žádané odesílajícím orgánem nPřednosti: nJsou stanoveny lhůty (1 měsíc) nVíce jazyků nRychlost – fax, email nOdmítnutí pouze výjimečně (nemožnost doručení ve zvláštní formě) n n n II. Režim práva ES nFormy doručování n2) Bez pomoci zahraničních orgánů PP nKonzulární a diplomatická cesta nPošta n doporučeně s doručenkou, v češtině, úřední překlad, úřední jazyk doručujícího státu pro jeho občany nPřímé doručování – úřední činitelé, úředníci (ČR ne) n II. Režim práva ES nDokazování 1206/2001 n nEvropský soudní atlas – formuláře nPoužitelnost nařízení o dokazování nRealizace činnosti soudů nVěc občanská a obchodní nPřeshraniční dokazování nKlauzule maximální výhodnosti (Polsko, Maďarsko, SR, SRN) nDánsko – Haagské úmluvy n II. Režim práva ES nSubjekty n nDožadující soud nDožádaný soud - okresní, krajské nÚstřední subjekt - pomocná role MS II. Režim práva ES nFormy dokazování n1) prostřednictvím PP – zprostředkuje kontaktní místo n2) přímé dokazování – soudy se přímo osloví II. Režim práva ES n1) Dokazování prostřednictvím PP nFormuláře ESA (A-H) nPředání – pošta, email, fax nDokazování – video konference, telefonní konference n nNařízení upravuje: npodání, přijetí a odmítnutí žádosti, vady žádosti nrealizaci dokazování, dokazování za přítomnosti a účasti stran a zástupců dožadujícího soudu ndonucovací opatření, prodlení npostup po vyřízení žádosti n II. Režim práva ES n2) přímé dokazování dožadujícím soudem nFormuláře ESA (I-J) nDobrovolnost nOdmítnutí – taxativní důvody n n III. Režim mezinárodních smluv nÚmluva o provádění důkazů v cizině ve věcech občanských a obchodních (Haag, 18. 3. 1970 - vyhláška č. 129/1976 Sb.) nÚmluva o doručování soudních a mimosoudních písemností v cizině ve věcech občanských a obchodních (Haag, 15. 11. 1965 - vyhláška č. 85/1982 Sb.) nÚmluva o vymáhání výživného v cizině (New York, 20. 6. 1956 - vyhláška č. 33/1959 Sb.) nÚmluva o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin (Haag, 5.10.1961, vyhláška č. 45/1999 Sb.) ·Úmluva o civilním řízení (Haag, 1. 3. 1954 - vyhláška č. 72/1966 Sb.) ·Úmluva o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin (Haag, 5.10.1961, vyhláška č. 45/1999 Sb.) n nPřehled dvoustranných a mnohostranných MS je na stránkách ministerstva spravedlnosti III. Režim mezinárodních smluv nMS a vztah k právu ES nVe vztahu k nařízením o dokazování a doručování: nKlauzule maximální výhodnosti: pro ČR nMS s Polskem č. 42/1989 Sb. nMS s Maďarskem č. 63/1990 Sb. nMS se Slovenskem č. 209/1993 Sb. nMS se SRN č. 40/2002 Sb. m. s. n nVztah k Dánsku nDohoda s ES 2007 (doručování) nHaagské úmluvy (dokazování) Email n n n nPetra.Novotna@law.muni.cz Klauzule maximální účinnosti nKonflikt mezinárodních smluv nPř. ČR a cizí stát jsou oba vázány více MS nŘešení: n1) v MS samé upraven vzájemný vztah n2) klauzule maximální účinnosti – vybere se snadnější a účinnější řešení z obou n3) lex posterior derogat legi priori – pokud si odporují, platí ta, která váže oba státy k pozdějšímu datu n n Př. 2000 Stát A - MS 1 n 2001 Státy A a B - MS 2 n 2002 Stát B - MS 1 n n4) lex specialis derogat legi generali – přednost má užší kritérium, menší počet států, přímé normy před kolizními, maximální účinnost