Mgr. Michaela Janočková Mezinárodní únosy dětí (a další agenda UMPOD) Mgr. Michaela Janočková Činnosti ÚMPOD •Vymáhání výživného •Mezinárodní únosy dětí + zajištění práva styku •Mezinárodní adopce •Další činnost – kolizní opatrovník, repatriace, svěřování dítěte do péče v zahraničí (čl. 56 nařízení Brusel II bis), prošetřování poměrů dětí v zahraničí (čl. 55), poradenství, participace na přípavě legislativy, která se dotýká působnosti úřadu Mgr. Michaela Janočková Vymáhání výživného •70 % spisů (více jak 2 000 živých spisů) •Bezplatně jak pro oprávněné v ČR, tak i v zahraničí •Právní předpoklady vymáhání –Existence mezinárodní úpravy - New Yorská Úmluva – Úmluva OSN o vymáhání výživného v cizině ze dne 20. 6. 1956, Úmluva o uznávání a vykonatelnosti rozhodnutí o vyživovací povinnosti k dětem ze dne 15. 4. 1958 – Haag, Úmluva o uznávání a výkonu rozhodnutí o vyživovací povinnosti ze dne 2. 10. 1973 – Haag, komunitární právo – nařízení Brusel I, dvoustranné smlouvy, prohlášení reciprocity •Faktické předpoklady vymáhání – existence uznatelného a vykonatelného rozhodnutí, spolupráce ze strany cizozemských orgánů, znalost adresy a majetkových poměrů povinného, existence postižitelného příjmu či majetku povinného •Problémy při vymáhání – nespolupráce, nemožnost nalézt povinného, nemajetnost Vymáhání výživného Roky Červené Modré 2007 9 897 000 5 081 000 2008 9 108 000 5 226 000 2009 11 348 000 4 906 000 2010 (do října) 9 208 000 5 151 000 Vymáhání výživného Výživné vymožené z ciziny 2007 – 10/2010 Vymáhání výživného Výživné vymožené do ciziny 2007 – 10/2010 Mgr. Michaela Janočková Mezinárodní adopce dětí •ČR postupuje při zprostředkování osvojení výhradně dle Úmluvy o ochraně dětí a spolupráci při mezinárodním osvojení – 29. 5. 1993, Haag •ČR jako země původu – ročně přibližně 40 dětí, za 10 let účinnosti Úmluvy 337 dětí •Úřad vystupuje jako ústřední orgán •Princip subsidiarity •Matching a interakce •Vývojové zprávy (až do 48 po převezení dítěte) •Úřad vydává souhlas s osvojením českého dítěte do zahraničí dle Úmluvy, nikoli naopak – po 6 měsících a 3 zprávách •Osvojení do ČR Mezinárodní osvojení Statistické údaje – (aktuální k 29. 11. 2010) podle pohlaví : chlapci 229 dívky 108 kontrolní součet 337 Mezinárodní osvojení Statistické údaje – (aktuální k 29.11. 2010 ) podle věku : do 1 roku 12 1 – 5 let 274 5 – 9 let 49 9 let a více 2 kontrolní součet 337 Mezinárodní osvojení Statistické údaje – (aktuální k 29. 11. 2010) podle států : Dánsko 137 Francie 11 Island 3 Itálie 49 Kanada 1 Kypr 1 Německo 76 Rakousko 20 Španělsko 5 Švédsko 32 Švýcarsko 2 kontrolní součet 337 Mezinárodní osvojení Statistické údaje – (aktuální k 29. 11. 2010) podle krajů : Hlavní město Praha 25 Jihočeský 0 Jihomoravský 20 Karlovarský 46 Královehradecký 6 Liberecký 15 Moravskoslezský 20 Olomoucký 18 Pardubický 3 Plzeňský 20 Středočeský 46 Ústecký 112 Vysočina 1 Zlínský 5 kontrolní součet 337 Mgr. Michaela Janočková Další agenda •Článek 56 nařízení Brusel II bis •Repatriace dle § 36 ZOSPOD •Kolizní opatrovnictví Mezinárodní únosy dětí Co je to „mezinárodní únos dítěte“? •Únos jako TČ? •V některých jurisdikcích ano, podle českého práva se názory různí – zde mluvíme pouze o občanskoprávních aspektech – odrazu únosu v soukromoprávní sféře •„Únos“ – legislativně technická zkratka – abduction > Mezinárodní únosy dětí - obecně nNejde o únos v trestněprávním slova smyslu nÚpravu nalezneme v: •1/ Haagská úmluva o občanskoprávních aspektech mezinárodních únosů dětí nPřijata 25. 10. 1980, pro ČR 1. 3. 1998, 34/1998 Sb. •2/ Nařízení rady (ES) č. 2201/2003 – tzv. nařízení Brusel II. bis nZe dne 27. 11. 2003, pro ČR 1. 5. 2004 nVzájemný vztah – lex specialis x generalis nÚmluva o právech dítěte nčl. 11 odst. 1/: státy úmluvy činí opatření k potírání nezákonného přemísťování dětí do zahraničí a jejich nenavracení zpět n+ čl. 9 – Státy ... zajistí, aby dítě nemohlo být odděleno od svých rodičů proti jejich vůli, ledaže … na základě soudního rozhodnutí a v souladu s platným právem a v příslušném řízení určí, že takové oddělení je potřebné v zájmu dítěte. ...zneužívání nebo zanedbávání dítěte rodiči nebo žijí-li rodiče odděleně a je třeba rozhodnout o místě pobytu dítěte. Co je tedy obsahem pojmu? •Kdo unáší? •Koho unáší? •Komu unáší? •Kam unáší? •Čí právo je porušeno? •Který z rodičů má právo rozhodovat o tom, kde dítě bude pobývat? •Co by mělo být účelem právních předpisů, které se mezinárodními únosy zabývají? Definice HÚ – čl. 3: nProtiprávní nPřemístění nebo zadržení nDítěte nMimo stát jeho obvyklého bydliště, nČímž bylo porušeno právo péče o dítě nObdobná definice je obsažena v čl. 2 odst. 11 nařízení Brusel II bis Protiprávnost n Porušeno něčí právo n 1/ dítěte n 2/ opuštěného rodiče (left-behind parent) n Protiprávnost se posuzuje podle práva státu obvyklého bydliště ! Přemístění x Zadržení - Přemístění – bez souhlasu druhého rodiče je dítě již přemístěno do zahraničí - Zadržení – dítě se přesune se souhlasem druhého rodiče, ale již se nevrátí do místa obvyklého bydliště v dohodnutém termínu - Význam rozlišení Dítě •FO mladší 16 let •Proč jen tyto děti? Mimo stát obvyklého bydliště •Obvyklé bydliště – význam pro posouzení protiprávnosti, kam bude dítě navráceno atd. •Opouštění konceptu státního občanství – přechod k pojmu „obvyklé bydliště“ – autonomní výklad •≠ trvalé bydliště •Výklad ESD – věc A: - dítě je integrováno v rámci sociálního a rodinného prostředí –přihlédnout především k trvání, pravidelnosti, podmínkám a důvodů pobytu dítěte, státní občanství dítěte, místu školní docházky dítěte, jazykovým znalostem a rodinným a sociálním vazbám dítěte Porušení práva péče o dítě •Přemístění či zadržení lze považovat za protiprávní pouze pokud je tím porušeno právo péče určitého subjektu –Osoba, instituce nebo kterýkoliv jiný orgán buď společně, nebo samostatně –Kdo se určuje podle práva státu obvyklého bydliště •A v době přemístění nebo zadržení bylo toto právo skutečně vykonáváno nebo by bylo takto vykonáváno, kdyby bylo nedošlo k přemístění či zadržení. •Vyplývá ze zákona, rozhodnutí, dohody •čl. 5 Úmluvy – subjektu svědčí právo péče o dítě tehdy, může-li vykonávat fyzickou péči o dítě a rozhodovat o místě obvyklého bydliště dítěte – má právo veta Co je cílem uvedených mezinár. dokumentů? nPrevence - zabránit únosům – práce s rodinou, informování nkdyž už k únosu dojde: •zásadně zajistit BEZODKLADNÝ návrat dětí protiprávně přemístěných nebo zadržovaných v některém smluvním státě, •zajistit, aby práva týkající se péče o dítě a styku s ním podle právního řádu jednoho smluvního státu byla účinně respektována v ostatních smluvních státech. HU – čl. 1 DŮLEŽITÉ •Rozhodování ve věci mezinárodních únosů dětí, tedy zda bude nařízen návrat dítěte do státu obvyklého pobytu před přemístěním, není rozhodováním ve věci samé! – čl. 19 HÚ •O péči o dítě může rozhodovat pouze soud obvyklého bydliště před protiprávním přemístěním či zadržením. §Výjimky – přenesení působnosti – HÚ x B II. §Prevence forum shopping Kolize dopadajících právních předpisů Mohou v zásadě nastat 3 situace: 1/ státy mimo HÚ a B II. - žádná úprava - dvoustranné mezistátní smlouvy 2/ státy mimo EU, ale člen HÚ 3/ státy EU – členové HÚ Úprava mezinárodních únosů dle HÚ •Zásada dítě navrátit – existují určité výjimky •Zásada rychlosti – čl. 2 + čl. 11 – všechny orgány (soud, spr. org.) jednají urychleně, do 6 týdnů •O návratu rozhoduje soud státu, kam bylo dítě přemístěno •O právu péče rozhoduje stát obvyklého bydliště (výjimky viz dále) Ústřední orgány •Čl. 6 HÚ •Každý členský stát určí ÚO, aby plnil povinnosti plynoucí z HÚ •Především spolupráce ÚO navzájem při odesílání a přijímání žádostí o návrat •Po podání žádosti o návrat další úkoly - čl. 7 HÚ •ÚMPOD je ÚO pro ČR •Snahou úřadu je působit zejména preventivně, poté směrem ke smírnému vyřešení případu – mediace za účasti psychologa úřadu, problematické body Postup při řízení o návrat dítěte •Vždy jen na návrh! –Opuštěný rodič má dvě možnosti: žádat návrat nebo ne – pokud nebude návrat žádat, nebude k protiprávnosti soud přihlížet ex offo –Subjekt, který tvrdí, že bylo porušeno jeho právo péče o dítě se může obrátit: •Na ÚO státu obvyklého bydliště dítěte •Na ÚO státu, kam bylo dítě přemístěno či zadrženo •Přímo na soud státu, kam bylo dítě přemístěno •Návrh musí obsahovat náležitosti: čl. 8 HÚ ≠ žaloba o návrat ÄÚO učiní všechna opatření potřebná k dosažení dobrovolného návratu Procesní postup soudů státu přemístění •Rozhodnout co nejrychleji o návratu či nenávratu •Po podání žádosti o návrat nemohou meritorně rozhodovat o péči o dítě, dokud nebude rozhodnuto o návratu či nenávratu – poté mohou (!pozor u států EU jinak) – čl. 16 HÚ •I přesto, že by stát, kam bylo dítě uneseno v mezidobí před podáním žádosti rozhodl, není takové rozhodnutí překážkou pro vydání rozsudku o návrat dítěte – čl. 17 HÚ Návrat či nenávrat? •Zásadou je protiprávně přemístěno dítě navrátit, pokud od jeho přemístění do doby podání návrhu neuplynul 1 rok •I po uplynutí - soud nařídí návrat – dítě se nesžilo •! Osoba, jejíž právo péče bylo porušeno se návratu musí aktivně domáhat •! Soud státu místa, kam bylo dítě přemístěno bude rozhodovat, zda bylo přemístění či zadržení protiprávní podle práva státu obvyklého bydliště před přemístěním + čl. 14 (přihlédnutí k právu či rozhodnutím státu obv. bydliště bez dalšího) + 15 HÚ (vydání potvrzení či rozhodnutí o tom, že dítě bylo protiprávně přemístěno) •! zúžené zorné pole řízení x neplést s řízením o péči Soud nenařídí návrat, když… lVÝJIMKY – RESTRIKTIVNÍ VÝKLAD A POUŽITÍ lPřemístění nebo zadržení nebylo protiprávní lPoškozený rodič dal následně souhlas s pobytem dítěte nebo se s ním smířil lNedovolují to zásady dožádaného státu o ochraně LPaZS‏ lOsoba, jež s návratem nesouhlasí (rodič únosce) prokáže, že: ·Poškozený rodič právo péče nevykonával, souhlasil či se později s přemístěním dítěte smířil ·Э vážné nebezpečí duševní či fyzické újmy dítěti či by bylo dítě jinak vystaveno nesnesitelné situaci ·Dítě nesouhlasí ·Soud musí přihlédnout k info o sociálním postavení dítěte v zemi obvyklého pobytu (pouze pokud jsou namítnuty okolnosti stanovené v čl. 13 HÚ) Speciality pro státy EU – nařízení B. II bis •Aplikace nařízení pouze inter partes •Kolize HÚ a B II. bis – nařízení je lex specialis k HÚ - nařízení neupravuje všechny otázky •Čl. 60 B II. bis – v záležitostech upravených v nařízení má nařízení přednost před HÚ •Únosová otázka je řešena především v čl. 10 a 11 •Nařízení zpřísňuje aplikaci výjimek + zavádí přísnější procesní postupy, resp. klade důraz na procesní práva stran Nutnost rozlišení HÚ x B II. nB II. - čl. 11 - navazuje na HÚ, ale zpřísňuje podmínky užití výjimek lV řízení o návratu dítěte musí být dítěti zajištěna možnost být vyslechnuto x věk + vyspělost lNemůže být zamítnuto navrácení dítěte, pokud strana návrat požadující nedostala příležitost být vyslechnuta l!! Nemůže být zamítnuto navrácení dítěte dle čl. 13 b, pokud se prokáže, že byla přijata vhodná opatření k zajištění ochrany dítěte po jeho navrácení - !velká důvěra vůči zemi původního obvyklého původu lZe států mimo EU - není zajištěna reciprocita, uznávání rozhodnutí, jejich výkon – aplikace výjimek je však běžná celosvětově – mirror orders Důraz na rychlost celého řízení nBezodkladnost navrácení dítěte nHÚ – orgány smluvních států budou jednat urychleně nHÚ – rozhodnutí do 6 týdnů nB II. - soud jedná rychle, využívá nejrychlejší postupy, kromě mimořádných okolností má být rozhodnuto do 6 týdnů od podání žádosti nJe otázkou, zda do 6 týdnů má být vydáno i případné odvolací rozhodnutí Řízení o navrácení nezletilého dítěte ve vecech mezinárodních únosů dětí - § 193a – e OSŘ nSpec. řízení vložené do osř novelou 259/2008 Sb. nPovaha řízení nDle právní úpravy striktní řízení, rychle vedené •Krátké lhůty (jak pro podání vyjádření stran, tak i pro vydání rozhodnutí 3+7) – celkově velká rychlost řízení •Nemožnost prominutí zmeškání lhůt •Nepřípustnost žaloby na obnovu řízení, žaloby pro zmatečnost ani dovolání •Předběžná vykonatelnost – odvolání nemá odkladný účinek – nutno požádat Zásady řízení n1/ RYCHLOST!!! n2/ Snaha o dobrovolné - smírné řešení •Rodič – únosce se s dítětem vrátí či proběhne jiná DOHODA mezi rodiči •Snaha o přivedení znesvářených stran k dohodě – mediace, rodinná terapie Ad 1/ Rychlost 1. n§ 88 – výlučná místní příslušnost – MS Brno – ( i pro výkon rozhodnutí )‏ nZa urč. okolností nemusí být nařízeno jednání – 193e ·a) jestliže se má za to, že žalovaný proti návrhu na navrácení dítěte nemá námitek (§ 193d), nebo ·b) lze-li ve věci rozhodnout jen na základě účastníky předložených listinných důkazů a účastníci se práva účasti na projednání věci vzdali, popřípadě s rozhodnutím věci bez nařízení jednání souhlasí nebo má-li se za to, že se účastníci práva účasti na projednání věci vzdali, nebo že s rozhodnutím věci bez nařízení jednání souhlasí (§ 101 odst. 4). Ad 1/ Rychlost 2. nVhodná opatření – i bez návrhu, bez slyšení účastníků – předběžná opatření ·(1) Soud činí i bez návrhu vhodná opatření k zajištění podmínek pro navrácení dítěte (§ 74), přičemž zejména učiní opatření k ·a) soudnímu dohledu nad pohybem dítěte na území státu, ·b) zabránění dítěti opustit území státu bez souhlasu soudu, ·c) zabránění narušení osobních vazeb mezi dítětem a žalobcem. ·(2) Soud na návrh žalobce rozhodne též o prozatímní úpravě styku žalobce s dítětem, osvědčí-li žalobce právo na péči o dítě. ·(3) O přijetí vhodných opatření soud rozhoduje bezodkladně, zpravidla bez slyšení účastníků. Ad 1/ Rychlost 3. nKrátké procesní lhůty - § 193d nSoud – 3 dny k zaslání výzvy žalovanému k písemnému vyjádření nŽalovaný – 7 dnů na vyjádření a aby v případě, že s návrhem na navrácení dítěte nesouhlasí, na) ve vyjádření vylíčil rozhodující skutečnosti, na nichž staví svoji obranu, nb) k vyjádření připojil listinné důkazy, jichž se dovolává, nc) označil důkazy k prokázání svých tvrzení, jakož i uvedl, zda se vzdává práva účasti na projednání věci. nVýzva (usnesení) doručeno do VR nŽalovaný se bez vážného důvodu na výzvu soudu včas nevyjádří a ani ve stanovené lhůtě soudu nesdělí, jaký vážný důvod mu v tom brání, má se za to, že se vzdává práva účasti na projednání věci a že proti návrhu na navrácení dítěte, který je proti němu žalobou uplatňován, nemá námitek; o tomto následku musí být poučen. Ad1/ Rychlost 4. nRozhodnutí do 6 týdnů l! pokud dojde k prodlení, stačí aby se s tím soudce vyrovnal v odůvodnění lPravomocné či jen prvního stupně? l§ 193e odst. 2.: Nejsou-li dány důvody zvláštního zřetele hodné, vydá soud rozhodnutí ve věci samé zpravidla do 6 týdnů od zahájení řízení; vydá-li soud rozhodnutí po uplynutí lhůty, uvede v odůvodnění rozhodnutí skutečnosti, pro které nebylo možné lhůtu dodržet. nOdvolání – klasicky 15 dní Účast dítěte v řízení nPrávo býti slyšeno – ÚPD čl. 12 nB II. - čl. 11 odst. 2 – pokud je v řízení otevřena otázka dle čl. 12+13 HÚ, musí být dítě slyšeno x nevhodné (vyspělost) nHÚ – čl. 13 odst. 2 – možnost odmítnutí návratu dítěte, pokud s tím dítě nesouhlasí – s ohledem na vyspělost… nOsř - § 100 odst. 4 - řízení, jehož účastníkem je nezletilé dítě, které je schopno formulovat své názory, soud postupuje tak, aby byl zjištěn jeho názor ve věci - výslechem dítěte nVýjimečně: prostřednictvím jeho zástupce, znaleckého posudku nebo příslušného OSPOD nVýslech dítěte může soud provést i bez přítomnosti dalších osob, lze-li očekávat, že by jejich přítomnost mohla ovlivnit dítě tak, že by nevyjádřilo svůj skutečný názor. K názoru dítěte soud přihlíží s přihlédnutím k jeho věku a rozumové vyspělosti. nDítě je v řízení zastoupeno kolizním opatrovníkem - OSPOD Podmíněný či odložený návrat n§ 193e odst. 3.: Soud může v rozhodnutí podmínit nebo podmíněně odložit navrácení dítěte, a to splněním přiměřených záruk žalobcem nebo vydáním rozhodnutí anebo učiněním jiných opatření orgány státu, do něhož má být dítě navráceno. nViz B II. čl. 11 odst. 4.: Soud nemůže zamítnout žádost o navrácení dítěte na základě článku 13 písm. b) Haagské úmluvy z roku 1980, pokud se prokáže, že byla přijata vhodná opatření k zajištění ochrany dítěte po jeho navrácení. Výkon rozhodnutí 1. nSpeciální úprava pro výkon rozhodnutí o výchově nezletilých dětí - § 272+3 osř nO důsledcích neplnění povinností uložených rozsudkem musí být povinný poučen – odnětí dítěte nMožnost ještě vyzvat povinného k plnění dobrovolně – shledá–li soud zvláštní důvody či nebyl-li povinný poučen nSoud v tomto může požádat o pomoc OSPOD – vést povinného k dobrovolnému splnění bez nutnosti nařídit výkon ( § 272 odst. 2+3 )‏ Výkon rozhodnutí 2. nPokud je to účelné, lze ukládat pokutu nI opakovaně - každá pokuta může být až 50.000,-- Kč - §273 odst. 1 Výkon rozhodnutí 3. nPokud je to účelné může soud: •Uložit povinnému účast na mimosoudním smírčím, mediačním jednání či rodinné terapii – max 3 měs. •Navykací režim (plán) - § 273 odst. 2 písm. b) - je-li to v zájmu dítěte –postupný kontakt dítěte s osobou oprávněnou ke styku s ním (Soud si zpravidla před stanovením plánu opatří odborné vyjádření o vhodnosti, obsahu, rozsahu a době trvání) –Kontrola plnění plánu - vhodná osoba nebo zařízení, i soud přímo Výkon rozhodnutí 4. nOdnětí dítěte – poslední alternativa při nezdaru všeho předešlého nInstrukce ministerstev č. 142/2007 n§ 273 odst. 3 a násl. nNařízení výkonu závazné pro každého nVykonavatel oprávněn učinit prohlídku bytu či jiné místnosti + zjednat si přístup nVýlučná příslušnost MS Brno Následná příslušnost •Pokud je dítě navráceno – rozhoduje soud jeho obvyklého bydliště (EU x non EU – 2str nebo ZMPS) •Při rozhodnutí o nenavrácení •Odpadne překážka podle čl. 16 HÚ •EU: po vydání rozhodnutí o nenavrácení musí soud, který tak rozhodl, ihned (max. 1 měsíc) zaslat opis rozhodnutí a příslušné písemnosti, soudu státu obv. bydliště před přemístěním •Soud státu obv. bydliště oznámí přijetí hlášení oběma stranám a vyzve je, aby do 3 měsíců doručily soudu své podání, aby mohl prošetřit otázku péče o dítě - !zachována příslušnost státu původního obv. bydliště •I přes rozhodnutí o nenavrácení je vykonatelné jakékoli další rozhodnutí o péči o dítě vydané podle B II. •Non EU - ZMPS Alternativa řízení podle Úmluvy npoškozený rodič dosáhne v zemi obvyklého pobytu dítěte před protiprávním přemístěním či zadržením vydání rozhodnutí o péči o dítě -» požádá o uznání a výkon rozhodnutí - buď dle B II. (v rámci ES)‏ - nebo podle úmluv o uznávání a výkonu rozhodnutí, popř. pokud nejsou požádá o uznání (např. Úmluva o pravomoci orgánů, použitelném právu, uznávání, výkonu a spolupráci ve věcech rodičovské zodpovědnosti a opatření k ochraně dětí nebo Evropská úmluva o uznávání a výkonu rozhodnutí o výchově dětí a o obnovení výchovy dětí )‏ Činnost soudů státu obvyklého bydliště dítěte •I když je dítě uneseno do zahraničí, české soudy nesmí usnout •Nadále jsou příslušné k rozhodování o péči – pouze dosažení zpráv o dítěti, zjištění jeho názoru atd. je problematičtější •České právo je zejména pro systém common law těžko pochopitelný => buď ústřední orgán nebo příslušný soud vydá osvědčení o právu – osvědčení, zda bylo přemístění protiprávní či nikoli – čl. 15 Úmluvy •Příslušný je obecný soud dítěte, nikoli MS Brno Mezinárodní únosy dětí – řešené případy Mezinárodní únosy dětí – nejčastější partnerské země Kde sehnat informace? nwww.umpod.cz/unosy nwww.hcch.net - sekce child abduction nDatabáze INCADAT nSekce “publications” nGuide to good practise nwww.europa.eu.int/civiljustice èKnihovnička èPraktická příručka pro používání B II. Otázky? Děkuji za pozornost. Nezapomeňte: nČlánek 3 ÚPD n1. Zájem dítěte musí být předním hlediskem při jakékoli činnosti týkající se dětí, ať už uskutečňované veřejnými nebo soukromými zařízeními sociální péče, soudy, správními nebo zákonodárnými orgány. n2. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, se zavazují zajistit dítěti takovou ochranu a péči, jaká je nezbytná pro jeho blaho, přičemž berou ohled na práva a povinnosti jeho rodičů, zákonných zástupců nebo jiných jednotlivců právně za něho odpovědných, a činí pro to všechna potřebná zákonodárná a správní opatření. n3. Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, zabezpečí, aby instituce, služby a zařízení odpovědné za péči a ochranu dětí odpovídaly standardům stanoveným kompetentními úřady, zejména v oblastech bezpečnosti a ochrany zdraví, počtu a vhodnosti svého personálu, jakož i kompetentního dozoru. Mgr. Michaela Janočková Umístění dítěte v jiném členském státě EU •Právní úprava v čl. 56 nařízení Rady ES č. 2201/2003, tzv. Brusel II bis •Soud členského státu příslušný rozhodovat o dítěti dle obecných pravidel příslušnosti (čl. 8 – 15 nařízení) hodlá umístit dítě do pěstounské či ústavní péče v jiném členském státě •Soud by měl nejprve konzultovat ústřední orgán státu, kam hodlá dítě umístit (v ČR UMPOD) •Soud by měl dítě do péče v jiném členském státě umístit teprve po souhlasu příslušného orgánu dožádaného členského státu Mgr. Michaela Janočková Repatriace •Zajišťování návratu dětí nacházejících se v cizině bez doprovodu •§ 36 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí •Role zastupitelských úřadu ČR v zahraničí •Role úřadu •Převoz a převzetí dítěte v ČR (zahraničí) •Úhrada nákladů s repatriací