Fiskálnà hospodářská politika Ekonomie veřejného sektoru 3. přednáška Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančnÃho práva a národnÃho hospodářstvà Členěnà hospodářské politiky lfiskálnà (rozpočtová) lsoustava veřejných rozpočtů lmimorozpočtové fondy lrozpočty vládnÃch neziskových organizacÃ, veřejných podniků ve veřejném sektoru lmonetárnà lprovádà ČNB lovlivňuje peněžnà zásobu nebo úrokové sazby s cÃlem stabilizovat ekonomiku ldůchodová lzahrnuje různé formy regulace mezd lsociálnà politika lvnějÅ¡Ã měnová lsouvisà s zahraničnÃm obchodem lpřÃmé nástroje (clo, kvóty, neviditelné překážky obchodu - hygienická nařÃzenÃ, normy) lnepřÃmé nástroje (intervence na devizových účtech) l l Hrubý domácà produkt lHDP = souhrn veÅ¡keré finálnà produkce zbožà a služeb vyrobené v určité zemi během jednoho roku. lHDP nezachycuje stÃnovou ekonomiku, produkci externalit, netržnà produkci. lnominálnà HDP – měřený v běžných cenách lreálný HDP – měřený ve stálých cenách Hospodářský cyklus lpravidelné kolÃsánà vzestupu a poklesu ekonomiky l lTeoretické přÃstupy: lMonetárnà teorie cyklu lPřÃčina: oscilace tempa růstu peněžnà zásoby (úrokové sazby) l lReálná teorie cyklu lPřÃčina: investičnà či inovačnà vlny Ekonomický růst lzvýšenà reálného potenciálnÃho produktu v čase l lHlavnà zdroje ekonomického růstu: lrůst výrobnÃch faktorů (zejména práce a kapitál), lrůst celkové produktivity výrobnÃch faktorů, kterou zapřÃčiňujà faktory jako vzdělánÃ, inovace, technologie, úspory z rozsahu, vědecký pokrok apod. l Výkyvy ekonomiky z hlediska charakteru cyklu lStrukturálnà výkyvy (pouze některá odvětvÃ) lzměna preferencà spotřebitelů lzměna vzácnosti ekonomických zdrojů lnové technologické poznatky l lCyklické výkyvy (hospodářské cykly) lcelkový pokles ekonomiky (produkce a zaměstnanosti) Výkyvy ekonomiky z hlediska času lKitchinovy cykly l30 – 60 měsÃců ldůvod: zásoby l lJuglarovy cykly l10 – 11 let ldůvod: investice do fixnÃho kapitálu a jejich amortizace l lKondratěvovy cykly lcca 50 let ldůvod: změny výrobnÃch technologiÃ, politické události PřÃčiny výkyvu ekonomiky lvnějÅ¡Ã lnárůst cen základnÃch vstupů na světových trzÃch lnedostatečné informace lpoliticko-společenské přÃčiny lneadekvátně prováděná hospodářská politika vlády lnerovnoměrné tempo růstu obyvatelstva lpřÃrodnà katastrofy lpsychologické přÃčiny aj. l lvnitřnà lúspory mzdových nákladů podniků (zaostávánà poptávky za nabÃdkou) lnestabilita investičnÃch výdajů (výkyvy v agregátnà poptávce) l Konjunkturnà indikátory lpředstihové indikátory lpočty přijatých zakázek lpočty vydaných stavebnÃch povolenà l lsoučasné indikátory lreálný HDP lmÃra nezaměstnanosti lceny výrobců l lzpožděné indikátory lmzdy lspotřebitelské ceny Vývoj ekonomiky v ČR Zdroj: ČSÚ Podstaty krize lPodstata krize je větÅ¡inou stále stejná: lnadměrné žità na dluh l lnadspotřeba l lnadvýroba l lpřehřÃvánà l lbubliny na trzÃch aktiv PřÃčiny prohlubovánà krize lPřÃčiny prohlubovánà krize: lnedojde k obnovenà důvěry investorů a spotřebitelů v ekonomiku, i přes řadu vládnÃch pobÃdek ldojde k poklesu ceny aktiv, ubývá bohatstvà domácnostà a tÃm pádem klesá spotřebitelská poptávka. Problematická mÃsta lRychlý růst deficitů veřejných financÃ: lRůst úrokových sazeb lSkokové zvýšenà dluhu a nárůst úrokových plateb lZúženà manévrovacÃho prostotu pro fiskálnà stabilizaci l lAktivace krizových zpětných vazeb: lZvýšenà nezaměstnanosti lNestabilita bankovnÃho sektoru l lI mÃrnějÅ¡Ã záporný růst ekonomik, bude-li dlouhodobý, může být pro finančnà sektor velmi Å¡kodlivý Oživenà hospodářské politiky lMakroekonomická opatřenà v době krize: l makroekonomické politiky, s akcentem na fiskálnà politiku l l monetárnà politika l použità standardnÃch nástrojů měnové politiky, přÃp. jiné nástroje l l fiskálnà politika lstandardnà nástroje fiskálnà politiky lexpanzivnà fiskálnà politika - účinnost fiskálnÃch balÃčků ldaňová politika (obdobà expanzivnà politiky = snižovánà danÃ) lstabilita a zjednoduÅ¡ovánà legislativy lČR je v EU v časové náročnosti vyřÃzenà danà na předposlednÃm mÃstě (poslednà Bulharsko) lČR je ze 183 zemà na 171. mÃstě v časové náročnosti vyřÃzenà danà (podnik v ČR potřebuje 613 hodin, průměr v EU 232 hodin, v roce 2008 bylo v ČR potřeba průměrně dokonce 930 hodin) l lZdroj: ČNB Fiskálnà politika l Fiskálnà politika je záměrná činnost vlády využÃvajÃcà státnÃho rozpočtu k regulaci peněžnÃch vztahů mezi státem a ostatnÃm ekonomickými subjekty s cÃlem stabilizovat makroekonomický vývoj. l l Typy fiskálnà politiky: lExpanzivnÃ: lrůst výdajů st. rozpočtu (přÃmé) lsnÞenà danà (nepřÃmé) lkombinace obou předchozÃch způsobů l lRestriktivnà lsnÞenà výdajů st. rozpočtu (přÃmé) lzvýšenà přÃjmů st. rozpočtu (nepřÃmé) lkombinace obou předchozÃch způsobů Teoretické přÃstupy k fiskálnà politice lFyziokraté - stát nemá zasahovat do hospodářstvà l lMerkantilisté - potřeba aktivnÃch státnÃch zásahů l lKlasická politická ekonomie - prosazovala Å¡kodlivost státnÃch zásahů l lNeoklasický proud - na veřejný sektor jsou aplikovány principy efektivnà alokace zdrojů  l lTeorie ekonomie blahobytu - stát má zajiÅ¡Å¥ovat rovné podmÃnky pro vÅ¡echny jednotlivce l lKeynes - teorie cyklicky vyrovnaného státnÃho rozpočtu l lMonetaristé - deficit státnÃho rozpočtu vede k vysoké inflaci Fiskálnà opatřenà lAutomatické stabilizátory (Vestavěné stabilizátory) lpůsobà automaticky, dlouhodobě a proticyklicky, např. progresivnà důchodové zdaněnà lnemajà žádné nulové vnitřnà zpožděnà l lDiskrétnà opatřenà (Záměrná opatřenÃ) lopatřenà vlády, která majà jednorázový charakter, např. změny v daňových sazbách, zavedenà nových danà lmajà časová zpožděnà Fiskálnà politika lteoretická východiska: keynesiánské finance lzaměřenÃ: mikroeko. stabilita a stimulace lkompetentnà subjekty: vláda lvztah k rozpočtu: vyrovnanost nenà prioritou lvztah k veřejným výdajům: pouze G lvztah k veřejným přÃjmům: tzv. čisté daně (TA-Tr) lG- vládnà výdaje na nákup statků a služeb lTr - transfery Rozpočtová politika lteoretická východiska: klasické finance lzaměřenÃ: realizace alokačnÃch a redistribučnÃch záměrů lkompetentnà subjekty: ministerstvo financà lvztah k rozpočtu: vyrovnanost je prioritou lvztah k veřejným výdajům: jako suma G+Tr lvztah k veřejným přÃjmům: daně (TA) l lG- vládnà výdaje na nákup statků a služeb lTr - transfery Úloha SR v hospodářské politice lalokačnà lposkytovánà veřejných statků a služeb l ldistribučnà lrozdělovánà důchodů a bohatstvà ve společnosti l lstabilizačnà lúkolem vlády je použÃvat nástroje fiskálnà politiky k udrženà vysoké úrovně a plynulého chodu ekonomické aktivity Výdaje SR l lna vládnà nákupy – zajiÅ¡těnà veř. statků státem – tzv. alokačnà výdaje lna financovánà běžných a kapitálových potřeb neziskových organizacÃ, které stát zřÃdil pro zabezpečenà veřejných statků lna peněžnà transfery pro obyvatelstvo lformou dotacà na výrobu některých výrobků pro domácnosti lformou dotacà ekologických lredistribučnà výdaje PřÃjmy SR lDaňové lpojistné na sociálnà zabezpečenà (pojistné na důchodové pojiÅ¡těnà a pojistné na nemocenské pojiÅ¡těnÃ) lpřÃspěvek na státnà politiku zaměstnanosti lpojistné na veřejné zdravotnà pojiÅ¡těnà lcla lmÃstnà poplatky (tyto jsou zařazeny do rozpočtů nižšÃch územně správnÃch celků) l lNedaňové lpřÃjmy ve formě uživatel. poplatků lz pronájmu státnÃho majetku Distribučnà spravedlnost lSpravedlnost se v daňové teorii: lschopnost platit daň – každý subjekt by měl přispÃvat k financovánà veřejných statků podle své platebnà schopnosti lužitek ze zdaněnà – jednotlivec má platit takovou daň, která je rovna užitku ze zdaněnà v podobě různých veřejných statků, které pro něj stát zabezpečuje l lprincip vertikálnà spravedlnosti lpoplatnÃk s větÅ¡Ã schopnostà platit daň, tzn. bohatý subjekt, by měl platit větÅ¡Ã daň než poplatnÃk s nižšà schopnostà platit daň lprincip horizontálnà spravedlnosti lpoplatnÃci se stejnou schopnostà platit daň platà stejně velikou daň, a to bez ohledu na pohlavÃ, rasu, věk apod. Rozpočtový deficit lje výrazem krátkodobé rozpočtové nerovnováhy l lstátnà rozpočet lběžný rozpočet, u kapitálového se deficit nepřipouÅ¡tà lrozpočty územnà samosprávy lmimorozpočtové fondy PřÃčiny rozpočtového deficitu lEndogennàfaktory lexpanzivnà charakter fiskálnà politiky lčasové rozloženà výdajového Å¡oku lčasové rozloženà daňového zatÞenà na vÃce generacà lvládnà populismus l lExogennà faktory ltempo ekonomického růstu ldeprese ve světě lrůst cen základnÃch surovin lvývoj úrokové mÃry lúrok z veřejného dluhu lmimořádné události Důsledky deficitu státnÃho rozpočtu lkrátké obdobà - pozitivnà leliminace vlivu exogennÃch faktorů lfinancovánà efektivnÃch veřejných výdajových programů lv krátkém obdobà je obtÞné zvýšit daně, stejně jako je obtÞné provést Å¡krty ve výdajÃch l ldlouhodobé obdobà - negativnà lrůst veřejného dluhu lvyvolává inflačnà tlaky l l Děkuji za VaÅ¡i pozornost. J