Financovánà veřejného sektoru Ekonomie veřejného sektoru 4. přednáška Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančnÃho práva a národnÃho hospodářstvà Způsoby zabezpečovánà veřejných statků lve veřejném sektoru lveřejnou zakázkou u soukromého sektoru lspolečná participace veřejného a soukromého sektoru l Velikost a struktura veřejného sektoru lVelikost a strukturu veřejného sektoru ovlivňujÃ: lfaktory ekonomické lbariéry výkonnosti lbariéry spotřeby lbariéry výběru danà lfaktory historické a geopolitické lstátnà paternalismus x liberalismus lpřÃrodnà podmÃnky lfaktory demografické lrůst populace lzměny ve věkové a sociálnà struktuře lzměny preferencà lfaktory kulturně náboženské lfaktory politické lkvantita a kvalita veřejných statků l lPodÃl veřejných výdajů k HDP. l (v ČR 42,6 % v roce 2009 podle The Heritage ) l Index ekonomické svobody Zdroj: The Heritage Foundation Problematika veřejných statků lVeřejné statky jsou spojeny s: lnerivalitou spotřebitelů lnedostupnostà preferencà lvýskytem „černého pasažéra“ l lSpotřeba i kvalita jsou nedělitelné l nedělitelnost nelze určit podÃl jednotlivce na spotřebě statku, l nelze vyloučit jednotlivce ze spotřeby, l snÞenà kvality při nadspotřebě. l Komplikace veřejných statků lSelhánà efektivnà alokace statků lVytlačenà soukromého sektoru lStanovenà objemu a struktury statků lRozdělenà produkčnÃch nákladů l Tradičnà přÃstup při zajiÅ¡těnà veřejných statků Zdroj: Vojtěch, D. PŘÍSTUP ČESKÉ REPUBLIKY K FINANCOVÁNÍ DÅ®LEŽITÝCH PROJEKTÅ® PPP METODOU Kritéria pro rozhodovánà o způsobu zabezpečenà veř. statků lObjem vynakládaných finančnÃch prostředků z veřejných rozpočtů lZávisà na celkových přÃjmech a celkových výdajÃch veřejných rozpočtů l lUžitek obyvatel l l PřÃjmy státnÃho rozpočtu Zdroj: Kulhánková, 2010 Výnos vybraných druhů přÃjmů SR Zdroj: Kulhánková, M. Cesty zvyÅ¡ovánà daňového výnosu, Diplomová práce 2010, s. 43). Státnà výdaje 2010 Zdroj: The Heritage Foundation Vývoj státnÃho dluhu v ČR Zdroj: Ministerstvo financà ČR Index fiskálnà svobody 2010 Zdroj: The Heritage Foundation Public-Private-Partnerships (PPP) lsoubor metod spolupráce, v nichž soukromá entita zajiÅ¡Å¥uje poskytovánà veřejné služby nebo dodávku veřejného statku l lvznik v 70. letech 20. stol. ve Velké Británii ldo dneÅ¡nà doby přes realizovaných 440 PPP lNejznámějÅ¡Ã Eurotunel l lrealizace zejména v oblasti veřejné infrastruktury a veřejných služeb l lmůže se jednat jak o placené převzetà provozovánà stávajÃcÃch aktiv tak i o financovánà a budovánà nové infrastruktury l lprojekty PPP se osvědčily v Irsku, NizozemÃ, Portugalsku, Å panělsku, Francii, USA, Kanadě, Japonsku a Austrálii, ale i v Chile a JAR. l lJe možné se setkat také s Private Finance Initiative (PFI). Tento pojem je použÃván ve Velké Británii a jedná se o podmnožinu z mnoha forem PPP l lPPP projekty se v ČR řÃdà obchodnÃm zákonÃkem l Realizace PPP lZadavatel - veřejný subjekt lMusà být detailnà specifikace potřeb a výstupů, které od projektu očekává. lSoukromý sektor lco nejefektivněji zajistit veřejnou službu podle zadánà zadavatele – vyhrává nejlepÅ¡Ã nabÃdka – hodnotà se ekonomická výhodnost. lpokud soukromý sektor neplnà smluvnà podmÃnky ohrožuje své přÃjmy od veřejného sektoru l lveřejný sektor platà ročnà splátky (např. poplatkem za dostupnost služby) lbanky zajiÅ¡Å¥ujà projektové financovánà projektů (až do 95%) a disponujà speciálnÃmi právy lpo skončenà realizace přecházà infrastruktura do vlastnictvà veřejného sektoru l lKompetence – Ministerstvo pro mÃstnà rozvoj l l Výhody PPP lKnow-how lumožňuje zÃskat určité know-how a vyvarovat se opakovánà chyb a přÃstupů, které se neosvědčily lrozdělenà rizik lmezi zúčastněné strany tak, že každá strana nese takové riziko, které dokáže nejlépe řÃdit lZachovánà kontroly l PPP umožňuje veřejnému sektoru se plně věnovat jiným věcem a realizaci projektů přenechává soukromému sektoru, aniž nad nimi ztrácà kontrolu lKvalita lveřejný sektor zÃskává vyÅ¡Å¡Ã kvalitu veřejných služeb za vynaloženà stejných nebo nižšÃch nákladů lEfektivnà realizace lPPP umožňuje realizaci projektů dřÃve, rychleji a bez rizika překračovánà rozpočtu pro veřejný sektor (ne vždy to ale vyjde, viz Justičnà palác) l Výhody PPP lÚspory z rozsahu lpokud zamýšlà zadavatel realizovat řadu investic, které na navazujÃ, je vhodné je realizovat dohromady a snÞit tak své náklady – např. úspora u přÃpravných a projektových pracà lTransparentnost ljedná se o jednu kvalifikovaně provedenou veřejnou soutěž – projekt se nedělà na velké množstvà menÅ¡Ãch zakázek obvyklých za dobu trvánà projektu lOboustranná výhodnost l PPP musà být výhodné oboustranně pro veřejný i soukromý sektor lMotivace lsoukromý sektor je motivován možnostà dlouhodobých přÃjmů. Ty ovÅ¡em zÃská pouze při dodržovánà přÃsných smluvnÃch podmÃnek o kvalitě dodané služby. lDodatečné přÃjmy lMožnost čerpánà finančnÃch prostředků ze soukromého sektoru lEkonomický růst a růst přÃmých zahraničnÃch investic lMožnost čerpánà fondů EU l Nevýhody PPP lVyÅ¡Å¡Ã náklady financovánà lnáklady financovánà soukromým sektorem jsou obvykle vyÅ¡Å¡Ã než veřejným z důvodu vyÅ¡Å¡Ã mÃry rizika při půjčkách soukromým subjektům než veřejnému sektoru lVysoké iniciačnà náklady lcož do značné mÃry eliminuje realizaci menÅ¡Ãch PPP projektů lSložitost smluv lNeflexibilnà smlouvy lsmlouvy na rozsáhlé PPP projekty jsou uzavÃrány na dobu překračujÃcà 20-30 let lMožnost vzniku přirozených monopolů l MÃra rizika u PPP lRiziko je přeneseno zejména na privátnà sektor lNutnost dodržet požadovanou kvalitu po celou dobu kontraktu lVeřejný sektor - správné nadefinovánà výstupů l l Postup při zajiÅ¡těnà veřejných statků PPP metodou Zdroj: Vojtěch, D. PŘÍSTUP ČESKÉ REPUBLIKY K FINANCOVÁNÍ DÅ®LEŽITÝCH PROJEKTÅ® PPP METODOU PodmÃnky úspěšnosti PPP lvyvolánà maximálnà konkurenčnà soutěže ltransparentnost poptávky a otevřená výběrová řÃzenà lkvalifikované řÃzenà celého procesu prostřednictvÃm stanovených smluvnÃch podmÃnek lstanovit standardizaci smluv, tak, aby omezily časovou a finančnà náročnost při negociaci smluv se soukromými partnery lrozloženà nebo-li přenesenà významných rizik na privátnà sektor hodnota ekonomického přÃnosu PPP metody by měla být vyÅ¡Å¡Ã než hodnota ekonomického přÃnosu při dosud použÃvaném způsobu realizace projektu lúspory a dosažené výnosy se musà dělit mezi obě smluvnà strany lzajiÅ¡Å¥ovánà požadované kvality statku l l Možnosti financovánà PPP lfinancovánà pomocà úvěru lnese s sebou rozpočtové zatÞenà určitého privátnÃho subjektu s ohledem na úroky a splátky úvěru lveřejný sektor může mÃt výhodnějÅ¡Ã podmÃnky úvěru lkomerčnà financovánà s ručenÃm daného veřejného sektoru (např. obce) lu této formy ručenà nenà ohrožen úvěr (pokud nenà schopen soukromý subjekt splácen, pak přejÃmá závazky veřejný sektor) lodkoupenà pohledávek lk samotnému odkoupenà může docházet až po ukončenà určité části realizovaného projektu lmožnost úplného financovánà z cizÃch zdrojů lčerpánà prostředků z fondů EU lNevýhoda lfinančnà prostředky z těchto fondů je možné zÃskat až po ukončenà projektu lpřÃsluÅ¡né projekty musà být zadány v souladu s pravidly EU l l Legislativa vztahujÃcà se k PPP lKoncesnà zákon – č. 139/2006 Sb. lZákon o veřejných zakázkách – č. 137/2006 Sb. l lPPP projekty lklasická veřejná zakázka podle zákona o veřejných zakázkách lkvazikoncese, která je definována v zákoně o veřejných zakázkách jako zvláštnà typ veřejné zakázky se znaky koncesnÃho projektu lkoncese dle koncesnÃho zákona l lSlabé stránky lNeexistence definice koncese lKoncese je nepřenositelná lVětÅ¡Ã mÃru rizika nese soukromý subjekt, přitom nikde nejsou tato rizika specifikována lNenà stanoven rozdÃl mezi malým a velkým PPP projektem lSložité a časově náročné koncesnà řÃzenà – vysoké náklady bez garance výsledku lKoncesnà řÃzenà negarantuje dostatek flexibility na vyjednávánà s budoucÃm dodavatelem – smlouvy se přitom musà domlouvat na desÃtky let předem l l PřÃklady realizace PPP lDopravnà infrastruktura – dálnice, tunely, mosty, rychlodráhy lAdministrativnà přÃpadně ubytovacà kapacity – úřady, soudy, ubytovny, administrativnà prostory, věznice lZdravotnictvà – nemocnice lÅ kolstvà – univerzitnà komplexy, studentské koleje, Å¡koly lObrana – výzbroj, speciálnà infrastruktura lUtility – vodárenstvà l Úspěšné PPP projekty v ČR lprojekt obnovy kanalizačnà a vodárenské sÃtě v Brně lspolečný projekt pražské nemocnice v Motole a podnikatelského subjektu o správě a rozvoji tepelného hospodářstvà lozdravné centrum JeÅ¡těrka v Ostravě lAquapark Olomouc lveřejného osvětlenà v Praze lfotbalový stadion v Tachově Přehled vyhlášených PPP projektů Název projektu Zadavatel Sektor AirCon – spojenà letiÅ¡tě Ruzyně s centrem Prahy včetně provozu a údržby Ministerstvo dopravy Doprava-železnice PPP Projekt D3/ R3 - stavba a financovánà úseků dálnice D3 a rychlostnà silnice R3 Ministerstvo dopravy Doprava-silnice ÚVN Praha - ubytovna personálu ÚVN, ubytovna hotelového typu a parkoviÅ¡tě Ústřednà vojenská nemocnice Praha Ubytovacà kapacity Výstavba a provoz věznice typu s ostrahou Ministerstvo spravedlnosti, Vězeňská služba Ubytovacà kapacity Optimalizace provozu nemovitostà vlastněných ČR – projekt „Kulový blesk“ Ministerstvo průmyslu Ubytovacà kapacity Výstavba JustičnÃho areálu v Ústà nad Labem Ministerstvo spravedlnosti Ubytovacà kapacity Revitalizace autobusového nádražà TřebÃč Město TřebÃč Doprava Centrálnà zásobovánà teplem v Kopřivnici Město Kopřivnice Energetika – teplárenstvà Rekonstrukce a zajiÅ¡těnà provozu sportovně-rekreačnÃho areálu „Pod Červeným kamenem“ Město Kopřivnice Sportovně-rekreačnà zařÃzenà Zdroj: PPP centrum ČR RozdÃl mezi PPP a veřejnými zakázkami lčasové rozloženà plateb veřejného sektoru lPPP – splátky rozloženy na dobu životnÃho cyklu projektu lVeřejná zakázka – prostředky vynaloženy před dosaženÃm funkce lpřekračovánà původnÃch nákladů a nedodržovánà časového harmonogramu lPPP – nižšà náchylnost lVeřejná zakázka – vyÅ¡Å¡Ã náchylnost linvestičnà a provoznà fáze projektu lPPP – je možné spojenà – nižšà náklady, neboÅ¥ splátky jsou předem známy lVeřejná zakázka – nenà možné spojenà – vyÅ¡Å¡Ã náklady Děkuji za VaÅ¡i pozornost. J