Mojmír Sabolovič }Ekonomie } - věda o lidském jednání } - studuje chování jednotlivých subjektů } - zabývá se alokací vzácných zdrojů mezi různá alternativní užití tak, aby byly uspokojeny lidské potřeby ◦ 28.10.2010 2 }Co a kolik produkovat (What?) }Jak produkovat (How?) }Pro koho produkovat (Who?) } }Ekonomika } - hospodaření určitého subjektu }Mikroekonomie } - zkoumá rozhodování jednotlivých tržních subjektů (jednotlivci, firmy, stát) }Makroekonomie } - zkoumá hospodářství jako celek }Pozitivní ekonomie }Normativní ekonomie }Čistá ekonomie }Aplikovaná ekonomie }Hospodářská politika } } 28.10.2010 4 }Domácnosti (Households) }Firmy (Firms) }Stát (Government) } }Zahraniční subjekty (Foreign Sujects) }Neziskové subjekty (Non-profit Organizations) }Rozdělují ekonomické činnosti do čtyřech oblastí: } }Primární sektor }Sekundární sektor }Terciální sktor }Kvartérní sektor } > }Zvykový systém (Traditional Economy) }Centrálně plánovaný systém (Direct Economy) }Tržní systém (Market Economy) }Smíšený systém (Mixed Economy) } } > }CO to je veřejný sektor? }CO to je veřejný zájem? } }Rozdílné názory ekonomických škol ◦Etatismus ◦Liberalismus ◦ ◦ }Zabývá se základními ekonomickými otázkami veřejného sektoru a jeho vztah se sektorem soukromým ◦Veřejné finance ◦Ekonomie blahobytu }Instituce veřejné správy a jejich aktivity }Statky a kolektivní spotřeba zajišťovaná pro obyvatelstvo ◦Statky mimo trh na neziskovém principu ◦Rozhoduje o kvalitě ◦Financuje z veřejných rozpočtů }Část národního hospodářství spravovaná veřejnou správou ◦Veřejná volba ◦Veřejná kontrola }Vytváření podmínek pro fungování soukromého sektoru } } } }Tzv. neurčitý pojem (Ekonomie blahobytu) }Protiklad zájmů soukromých – okruh subjektů, kterým zájem svědčí je vždy neurčitý }Veřejný zájem je zřejmě tím, co by si lidé vybrali, kdyby viděli jasně a racionálně, a jednali nezaujatě a benevolentně. (Lippman) ◦Stát v určitých případech zasahuje a omezuje svobodu jednotlivců ve veřejném zájmu. ◦Nástroje hospodářské politiky aplikované státem ovlivňují chování ostatních subjektů (domácnosti, firmy) ◦Selhání vlády –Neúspěšná realizace opatření –Nedostatek informací –Délka a složitost rozhodovacích procesů – ◦ } > }legislativní }alokační ◦jedná se o snahu státu efektivně alokovat finanční prostředky }redistribuční ◦dosáhnout větší spravedlivosti v rozdělování ◦redistribuce se zajišťuje zejména: –nepřímo prostřednictvím progresivních daní –vyšším zdaněním některého zboží –přímo prostřednictvím adresných peněžních transferů }regulační }stabilizační ◦jsou důsledkem makroekonomických příčin selhání trhu ◦ }Zdrojem tržních selhání je nerovnováha v alokační efektivnosti (co?, jak?, pro koho?) } }Příčiny: }Mikroekonomické }Makroekonomické }Mimoekonomické }Asymetrické informace ◦Morální hazard, nepříznivý výběr }Externality }Veřejné statky }Nedokonalá konkurence ◦Monopolistická konkurence ◦Oligopol/oligopson ◦Monopol/monopson }Zabezpečení hospodářského růstu }Nedostatečné vyžívání zdrojů }Zmírňování nerovnosti mezi subjekty }Zvyšování kvality lidského potenciálu }Ohled na kvalitu životního prostředí }Vše co uspokojuje potřeby }Dle způsobu spotřeby: }- spotřební }- kapitálové (výrobní) }Dle dostupnosti: }- volné }- ekonomické – jsou vytvářeny hospodářskou činností lidí, tj. výrobou, která je založena na využívání a přeměně zdrojů }- soukromé }- veřejné 28.10.2010 18 }Pprincip nevylučitelnosti }Princip nezmenšitelnosti }Princip nerivality } }Smíšené veřejné statky ◦Dělitelné na množství ◦Lze určit podíl jednotlivce na spotřebě }Čisté veřejné statky ◦Nedělitelné ◦Spotřebovávané všemi spotřebiteli 28.10.2010 20 A }B 0 Všechny možné kombinace statků veřejných a soukromých, které je možné získat s danými zdroji 28.10.2010 21 }Dosahuje-li ekonomika výkonu na hranici výrobních možností, dosahuje tzv. výrobní efektivnosti } 28.10.2010 22 X }TU MU X 28.10.2010 23 }zvyšujeme-li používané množství některého z výrobních faktorů, zatímco množství ostatních faktorů se nemění, zpomaluje to tempo růstu celkového produktu } }Politika - levice x pravice }Ukazatel podílu veřejných výdajů na veřejné statky na HDP } }V tržním sektoru efektivnost zajišťována poměrem výnosů a nákladů. }Potřeby veřejných statků (jaké veřejné statky, kolik, pro koho a kde poskytovat) jsou obtížně definovatelné. }Chybí motiv dosahování maximálně možných výsledků s danými vstupy. }Ve veřejném sektoru jsou náklady kvazi tržní, ale výstupní ceny mnohem nižší. }Zisk nebývá obvykle podmínkou úspěšnosti. } ◦ }Obtížně měřitelná a vyjádřitelná je i efektivnost vložených peněžních prostředků. }Přirozená tendence k neefektivnosti, např. růst úřednického aparátku a problém, tzv. X NEEFEKTIVNOSTI. }Nedostačující odbornost a neznalost při rozhodování o alokaci zdrojů na veřejné statky. }Hospodářská politika je konkrétní jednání státu, kterým je ovlivňována hospodářská situace v širokém národním měřítku. } }Utváří na základě střetu názorů politických stran a lobby, byrokracie a reakce na konkrétní hospodářskou situaci. }základní cíl = maximalizace společenského blahobytu }základní společenské cíle }tradiční cíle hospodářské politiky: ◦vyvážený a stabilní ekonomický růst ◦nízká míra nezaměstnanosti ◦nízká a stabilní inflace ◦vnější rovnováha ◦ }Magický čtyřúhelník } } Subjekty, které se podílí na procesu formulování hospodářské politiky, na jejím provádění a kontrole. } }Proces formulování HP – politické strany, vláda, parlament, centrální banka, odborný státní aparát, zájmové skupiny, profesní skupiny a komory aj. } }Proces realizace HP – vláda, centrální banka, státní správa, soudy, zájmové skupiny aj. } }Proces kontroly – Nejvyšší kontrolní úřad aj. } } } }Fiskální (rozpočtová) }soustava veřejných rozpočtů }mimorozpočtové fondy }rozpočty vládních neziskových organizací, veřejných podniků ve veřejném sektoru }Monetární }provádí ČNB }ovlivňuje peněžní zásobu nebo úrokové sazby s cílem stabilizovat ekonomiku }Důchodová }zahrnuje různé formy regulace mezd }sociální politika }Vnější měnová }souvisí s zahraničním obchodem }přímé nástroje (clo, kvóty, neviditelné překážky obchodu - hygienická nařízení, normy) }nepřímé nástroje (intervence na devizových účtech) } } }Nástrojem hospodářské politiky mohou politikové měnit či působit na cílové proměnné. }Např. cena, daňová sazba, bankovní zákon, kartelový zákon apod. } }podle úrovně působení: ◦makroekonomické (např. snížení daní ze zisku právnických osob) ◦mikroekonomické (např. protimonopolní hospodářství) ◦ }podle charakteru vlivu: ◦přímé (týkají se mikroekonomické úrovně) ◦nepřímé (týkají se makroekonomické úrovně) ◦ }podle oblasti působení: ◦měnové nástroje (např. množství peněz) ◦fiskální nástroje (např. vládní výdaje) ◦ }podle způsobu ovlivňování: ◦plošné (např. některé daně) ◦selektivní (např. kvóty) ◦ }podle vývoje vztahů mezi účastníky trhu ◦kvalitativní (systémové) – pravidla chování ◦kvantitativní (běžné) – mění kvantitativně data, která jsou základem pro rozhodování } } } } } }Děkuji za pozornost!