Správní právo procesní Zahájení a průběh řízení Postup před zahájením řízení - obecná charakteristika •Jedná se o regulaci postupů, které samotnému řízení předcházejí. •Předcházejí i samotnému zahájení konkrétního řízení. •Přijímání podnětů k zahájení řízení a odložení věci. Přijímání podnětů k zahájení řízení •§ 42 •Správní orgán je povinen přijímat podněty, aby bylo zahájeno řízení z moci úřední. Pokud o to ten, kdo podal podnět, požádá, je správní orgán povinen sdělit mu ve lhůtě 30 dnů ode dne, kdy podnět obdržel, že řízení zahájil, nebo že neshledal důvody k zahájení řízení z moci úřední, popřípadě že podnět postoupil příslušnému správnímu orgánu. Odložení věci •§ 43 • Řízení o žádosti není zahájeno a správní orgán věc usnesením odloží v případě, že: • a) vůči němu byl učiněn úkon, který zjevně není žádostí, nebo z něj nelze zjistit, kdo jej učinil, nebo • b) bylo učiněno podání, k jehož vyřízení není věcně příslušný žádný správní orgán. ZVLÁŠTNÍ USTANOVENÍ O POSTUPU PŘED ZAHÁJENÍM ŘÍZENÍ •§ 137 – 139 •Vysvětlení •Zajištění důkazu •Předběžná informace Vysvětlení •K prověření oznámení, ostatních podnětů a vlastních zjištění, která by mohla být důvodem k zahájení řízení z moci úřední, opatřuje správní orgán nezbytná vysvětlení. Správní orgán dále opatřuje vysvětlení potřebná k určení předpokládaného rozsahu podkladů pro rozhodnutí, stanoví-li tak zvláštní zákon. Vysvětlení může požadovat jen tehdy, nelze-li rozhodné skutečnosti zjistit jiným úředním postupem. •O podání vysvětlení se pořizuje záznam (není to důkazní prostředek). v Povinnosti dotčené osoby při vysvětlení •Každý je povinen podat správnímu orgánu vysvětlení. •Kdo bezdůvodně odepře podat vysvětlení - pořádková pokuta až do výše 5 000 Kč. Zajištění důkazu •Před zahájením řízení lze z moci úřední nebo na požádání toho, kdo by byl účastníkem, zajistit důkaz, je-li důvodná obava, že později jej nebude možno provést vůbec nebo jen s velkými obtížemi, a jestliže lze důvodně předpokládat, že provedení tohoto důkazu může podstatně ovlivnit řešení otázky, která bude předmětem rozhodování. Zajištění důkazu - postup •Správní orgán (ten, který by byl příslušný k řízení, nebo správní orgán, v jehož obvodu je ohrožený důkazní prostředek) vydá usnesení, které se oznamuje osobám, jichž se přímo dotýká. Hrozí-li nebezpečí z prodlení, lze usnesení oznámit i dodatečně s výjimkou oznámení osobám, které musí při provádění úkonu poskytnout osobní součinnost. • •Nehrozí-li nebezpečí z prodlení, mají ti, kdo by byli účastníky a jsou správnímu orgánu známi, nebo jejich zástupci či zmocněnci právo být přítomni u zajištění důkazu a vyjádřit se k němu; o tom je správní orgán vyrozumí. • •Protokol. Předběžná informace •zvláštní zákon, •správní orgán, který je příslušný vydat rozhodnutí nebo podmiňující úkon, •v písemné formě poskytl předběžnou informaci o tom: • a) zda lze určitý záměr uskutečnit jen za předpokladu vydání rozhodnutí nebo podmiňujícího úkonu a • b) podle jakých hledisek bude posuzovat žádost o vydání rozhodnutí nebo podmiňujícího úkonu, popřípadě za jakých předpokladů lze žádosti vyhovět. •V téže věci lze předběžnou informaci požadovat jen jednou. •Předběžnou informaci lze požadovat i po zahájení řízení. Platnost předběžné informace •Doba platnosti předběžné informace může být správním orgánem omezena. Předběžná informace přestává platit, dostala-li se do rozporu s právním předpisem, který nabyl účinnosti po jejím vydání, nebo došlo-li ke změně okolností rozhodných pro její obsah. Předběžná informace je od počátku neplatná, pokud byla vydána na základě údajů nepravdivých, neúplných, zkreslených nebo žadatelem zatajených. •