‹#› 1 Územní plánování a územní rozhodování pozemkové právo podzim 2011 Ivana Průchová ‹#› 2 Prameny právní úpravy n nZák.č.183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů nPozn. návrh novely StZ – více než 200 změnových bodů nprováděcí předpisy nZák.č.186/2006 Sb., o změně některých zákonů souvisejících s přijetím stavebního zákona a zákona o vyvlastnění (zejména vazba na dotčené orgány – závazná stanoviska) nproces nsprávní řád nsoudní řád správní nPozor! – novela ve věci soudního přezkumu opatření obecné povahy – novela ust. § 101a násl. ve spoj. s přechodnými ustanoveními novely s.ř.s. ntýká se nástrojů územního plánování, které jsou svojí formou OOP (viz dále) n ‹#› 3 Organizace veřejné správy na úseku územního plánování a územního rozhodování n norgány územního plánování nstavební úřady ‹#› 4 Orgány územního plánování norgány obcí norgány obcí ve věcech územního plánování vykonávají svoji působnost jako působnost přenesenou, s výjimkou případů, kdy zákon stanoví, že o věci rozhoduje zastupitelstvo obce – pak se jedná o samostatnou působnost nagenda územních plánů a regulačních plánů, s nimi souvisejících územně plánovacích podkladů, vymezení zastavěného území, územní opatření nRada obcí pro udržitelný rozvoj území – zvláštní orgán norgány krajů norgány krajů ve věcech územního plánování vykonávají svoji působnost jako působnost přenesenou, s výjimkou případů, kdy zákon stanoví, že o věci rozhoduje zastupitelstvo kraje – pak se jedná o samostatnou působnost nagenda zásad územního rozvoje, regulačních plánů nadmístního významu a souvisejících územně plánovacích podkladů, popř. agenda územních opatření nMinisterstvo pro místní rozvoj nDozor ve věcech územního plánování, pořizuje politiku územního rozvoje nMinisterstvo obrany nÚzemí vojenských újezdů n n ‹#› 5 Ad orgány územního plánování nObce s rozšířenou působností („úřad územního plánování“) – přenesená působnost npořizují núzemně plánovací podklady nÚzemní plán, regulační plán a územní studii na žádost obce ve svém správním obvodu nvymezení zastavěného území na žádost obce ve svém správním obvodu ‹#› 6 Ad orgány územního plánování nZastupitelstvo obce v samostatné působnosti nRozhoduje o pořízení územního a regulačního plánu nSchvaluje zadání, popř. pokyny pro zpracování návrhu územního plánu nSchvaluje a vydává územní plán a regulační plán (někdy názor, že regulační plán obce schvalován v přenesené působnosti) nProjednává zprávu o uplatňování územního plánu nRada obce a v obcích, kde se rada nevolí, zastupitelstvo obce nVydává vymezení zastavěného území nSchvaluje žádost obce o pořízení územního plánu, regulačního plánu nVydává územní opatření o asanaci a územní opatření o stavební uzávěře nUplatňuje námitky k zásadám územního rozvoje nUplatňuje připomínky k územnímu plánu sousední obce n n ‹#› 7 Ad orgány územního plánování nKrajský úřad v přenesené působnosti nPořizuje zásady územního rozvoje a v zákonem stanovených případech regulační plán pro plochy a koridory nadmístního významu nPořizuje územně plánovací podklady nZastupitelstvo kraje v samostatné působnosti nVydává zásady územního rozvoje nSchvaluje zadání, popř.pokyny pro zpracování návrhu zásad územního rozvoje nSchvaluje zprávu o uplatňování zásad územního rozvoje n ‹#› 8 Stavební úřady nStavební úřad: n nVydává územní rozhodnutí, není-li stanoveno jinak nVydává územní souhlas nPoskytuje informace pro pořizování územně plánovacích podkladů a územně plánovací dokumentace nVykonává další činnosti podle stavebního zákona ‹#› 9 Stavební úřady nstavební úřady „obecné“ nObecní úřady či městské úřady, které tuto působnost vykonávaly ke dni 31.12.2006, pověřené obecní úřady, magistráty statutárních měst a magistrát hl.města Prahy, u územně členěných statutárních měst a v hl.městě Praze dále úřady městských částí, určené statutem, krajské úřady a Ministerstvo pro místní rozvoj nKraj může nařízením kraje určit obecným stavebním úřadem na žádost obce takový obecní úřad, který bude splňovat podmínky pro řádný výkon své činnosti a bude tuto činnost vykonávat pro ucelený správní obvod – vždy k 1. lednu běžného roku nKraj může nařízením odejmout působnost stavebního úřadu tomu obecnímu úřadu, který dosud tuto působnost vykonával a nebude nadále splňovat podmínky pro řádný výkon činnosti nspeciální stavební úřady nvojenské a jiné stavební úřady (např. orgány ministerstva obrany. Ministerstva vnitra…) n ‹#› 10 Další subjekty nsubjekty oprávněné uplatňovat stanoviska n dotčené orgány nsubjekty oprávněné uplatňovat námitky nsubjekty oprávněné podávat připomínky nSubjekty oprávněné ke konzultaci n ‹#› 11 Dotčené orgány subjekty oprávněné podávat stanoviska nobecné vymezení ve správním řádu norgány územního plánování a stavební úřady s nimi postupují ve vzájemné součinnosti nposlání dotčených orgánů nchránit v územním plánování veřejné zájmy podle zvláštních předpisů nvydávají nzávazná stanoviska nstanoviska nkoordinovaná závazná stanoviska nkoordinovaná stanoviska nprojednání protichůdných stanovisek n n ‹#› 12 Subjekty oprávněné podávat námitky njejich okruh stanoven u příslušného nástroje územního plánování nobce nvlastníci pozemků a staveb nbližší specifikace jejich okruhu stanovena vždy u příslušného nástroje územního plánování nzástupce veřejnosti nspecifická konstrukce: námitka na základě věcně shodné připomínky kvalifikovaného počtu osob (viz dále) ‹#› 13 Subjekty oprávněné podávat připomínky n„KAŽDÝ“ nveřejnost (fyzické, právnické osoby) nv praxi: nčasto ty osoby, které buď vůbec nebo až v pozdějších procesních stadiích získají postavení subjektu oprávněného podávat námitku nebo tuto pozici opět ztratí nNapř. nObce (pokud není oprávněna podat námitku) nvlastníci pozemků a dalších nemovitostí (pokud nejsou oprávněny podat námitku) nsubjekty s podnikatelskými, užívacími a jinými specifickými právy v území, které je však nelegitimují uplatnit námitku nsubjekty bez vlastnických a jiných majetkových práv n FO, PO n osoba, která následně v postavení zástupce veřejnosti n zde pak jako „každý“ s podporou od dalších osob ‹#› 14 Zástupce veřejnosti n nmůže zastupovat veřejnost při pořizování návrhu, popřípadě konceptu územně plánovací dokumentace (blíže u jednotlivých nástrojů územního plánování) nzástupcem veřejnosti může být nfyzická nebo právnická osoba plně způsobilá k právním úkonům. nzástupce veřejnosti musí zmocnit nejméně 1/10 občanů obce s méně než 2000obyvateli nebo nejméně 200 občanů příslušné obce, kteří uplatňují věcně shodnou připomínku k návrhu, popřípadě konceptu územně plánovací dokumentace nzástupce veřejnosti může zmocnit rovněž nejméně 500 občanů kraje nebo 1/10 občanů kterékoli obce na území kraje s méně než 200 obyvateli nebo nejméně 200 občanů obce na území kraje, pokud podali věcně shodnou připomínku k návrhu zásad územního rozvoje nZmocnění se dokládá seznamem občanů obce nebo kraje, kteří uplatňují věcně shodnou připomínku a podpisovou listinou, která splňuje zákonné náležitosti a dále prohlášení, že jmenovaného zástupce veřejnosti zmocňují k podání námitky na základě věcně shodné připomínky a k jejímu projednání podle stavebního zákona. nJudikatura NSS k aktivní žalobní legitimaci zástupce veřejnosti jako osoby, která vznesla námitku na základě věcně shodné připomínky ‹#› 15 Subjekty oprávněné ke konzultaci nsousední státy, jejichž území může být dotčeno ‹#› 16 Územně plánovací informace n§ 21 StZ ncharakter předběžné informace podle správního řádu nposkytuje krajský úřad, úřad územního plánování, obecní úřad pověřený pro výkon pořizovatele a stavební úřad núzemně plánovací informace o: npodmínkách využívání území a změn jeho využití, zejména na základě územně plánovacích podkladů a územně plánovací dokumentace npodmínkách vydání regulačního plánu, územního rozhodnutí, včetně seznamu dotčených orgánů npodmínkách vydání územního souhlasu v případech, kdy je možno jím nahradit územní rozhodnutí, včetně dotčených orgánů npodmínkách provedení jednoduchých staveb bez předchozího územního rozhodnutí nebo územního souhlasu núzemně plánovací informace se poskytuje na žádost nžadatel musí uvést konkrétní požadavky na informaci nPoskytnutá územně plánovací informace má časově omezenou dobu platnosti – platí 1 rok ode dne jejího vydání, pokud v této lhůtě orgán, který ji vydal, žadateli nesdělí, že došlo ke změně podmínek, za kterých byla vydána n n n n ‹#› 17 Územní plánování ncíle a úkoly územního plánování nkoordinované vytváření předpokladů pro výstavbu a udržitelný rozvoj území ndocílení souladu veřejných a soukromých zájmů na rozvoji území nurčení podmínek pro využívání zastavěného území nochrana nezastavěného území a nezastavitelných pozemků nvymezení zastavitelných ploch nvyhodnocování vlivů územně plánovací dokumentace na životní prostředí n ‹#› 18 zpracovala: Ivana Průchová Nástroje územního plánování přehled nnástroje územního plánování v užším smyslu: núzemně plánovací podklady núzemně analytické podklady núzemní studie npolitika územního rozvoje núzemně plánovací dokumentace nzásady územního rozvoje núzemní plán nregulační plán nobsah územně plánovací dokumentace se nadále nedělí na závaznou a na směrnou část, a dokumentace je propříště koncipována závazná jako celek nprávních účinků nabývá schválená územně plánovací dokumentace jako opatření obecné povahy svým doručením veřejnou vyhláškou, regulační plán vydaný na žádost se také doručuje jednotlivě žadateli nvymezení zastavěného území núzemní opatření núzemní opatření o stavební uzávěře núzemní opatření o asanaci území nnástroje územního plánování v širším smyslu nnástroje výše uvedené včetně problematiky územních rozhodnutí a územních souhlasů(viz dále) n n n ‹#› 19 Blíže k jednotlivým nástrojům územního plánování nosnova nPojem, obsah a význam konkrétního nástroje ÚP, forma nvztah k ostatním nástrojům územního plánování nproces pořizování, schvalování nsubjekty a forma jejich zapojení nstanoviska nnámitky npřipomínky nvztah k ostatním nástrojům územního plánování nPřezkum nsprávní nsoudní ‹#› 20 Územně plánovací podklady npodklad k pořízení politiky územního rozvoje, územně plánovací dokumentace, jejich změně npodklad pro rozhodování v území nzákon výslovně nepředepisuje územně plánovací podklady jako povinné nástroje územního plánování, z určitých souvislostí lze však dovodit, že jejich pořizování se předpokládá núzemně analytické podklady nzjišťují a vyhodnocují stav v území npořizují se na úrovni obcí, krajů, v případě potřeby na úrovni republiky npořizovateli jsou příslušné orgány územního plánování npořizují se na základě průzkumu území a na základě údajů o území nposkytovatelé údajů – příslušné orgány veřejné správy, jimi řízené právnické osoby, vlastníci dopravní a technické infrastruktury nna úrovni obcí a krajů - výkon přenesené působnosti núzemně analytické podklady se neevidují v územně plánovací dokumentaci ‹#› 21 Ad územně plánovací podklady núzemní studie npořizována úřady územního plánování, krajskými úřady, újezdními úřady npořizování nz vlastního podnětu pořizovatele nz jiného podnětu – tj. na žádost npovinně se územní studie pořizuje tehdy, pokud to bylo uloženo územně plánovací dokumentací nnavrhuje, prověřuje a posuzuje možná řešení vybraných problémů, případně úprav v území nurbanistické studie, územní generely a územní prognózy pořízené podle předchozího stavebního zákona se považují za územní studie podle nového stavebního zákona npořizování v přenesené působnosti n n n n n ‹#› 22 Politika územního rozvoje (PÚR) nObsah PÚR: nstanoví republikové priority územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území, n nvymezuje oblasti se zvýšenými požadavky na změny v území z důvodů soustředění aktivit mezinárodního a republikového významu nebo které svým významem přesahují území jednoho kraje, to je rozvojové oblasti a rozvojové ose nvymezuje oblasti se specifickými hodnotami a se specifickými problémy mezinárodního a republikového významu nebo které svým významem přesahují území jednoho kraje, nvymezuje plochy a koridory dopravní a technické infrastruktury mezinárodního a republikového významu nebo které svým významem přesahují území jednoho kraje, n nstanoví ve vymezených oblastech, plochách a koridorech kritéria a podmínky pro rozhodování o možných variantách nebo alternativách změn v území a pro jejich posuzování, zejména s ohledem na jejich budoucí význam, možná ohrožení, rozvoj, útlum, preference a rizika, n ‹#› 23 Politika územního rozvoje nzpracovává se pro území celé republiky npořizuje Ministerstvo pro místní rozvoj nschvaluje vláda svým usnesením, Sdělení o schválení politiky územního rozvoje se uveřejňuje ve Sbírce zákonů (viz dále), PÚR NENÍ opatřením obecné povahy (ani formálně, ani materiálně – viz blíže judikatura NSS a Ústavního soudu) nfunkce nurčuje požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v republikových, přeshraničních a mezinárodních souvislostech nkoordinuje tvorbu koncepcí schvalovaných ministerstvy a jinými ústředními správními úřady nzpracovává se na základě núzemně plánovacích podkladů ndokumentů určených k podpoře regionálního rozvoje nzprávy o stavu životního prostředí ndalších podkladů nMinisterstvo pro místní rozvoj rozhoduje ve spolupráci s dalšími ministerstvy, specifické postavení má Ministerstvo životního prostředí ‹#› 24 Stanoviska a připomínky nStanoviska nministerstva a jiné ústřední správní úřady nkraje nPřipomínky nVeřejnost nrozuměj – „každý“ – v rámci ní FO, PO vč. obcí nNámitky nNE – u PÚR se institut námitek neuplatňuje n ‹#› 25 Ad politika územního rozvoje nveřejnost nmůže k návrhu politiky územního rozvoje, a to do 90 dnů od zveřejnění návrhu, uplatnit připomínky. Připomínky se podávají Ministerstvu pro místní rozvoj npřeshraniční projednávání návrhu politiky územního rozvoje nSpolupráce s Ministerstvem zahraničních věcí nUpravený návrh se opětovně projedná se zástupci ministerstev, jiných ústředních orgánů a krajů npovinnost předložit vládě ke schválení do 2 let od nabytí účinnosti stavebního zákona nSdělení o schválení politiky územního rozvoje se uveřejňuje ve Sbírce zákonů n- viz č. 270/2009 Sb. nDále se zveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup naktualizace politiky územního rozvoje – každé 4 roky nPolitika Územního rozvoje v soudní judikatuře (NSS, ÚS) n n n ‹#› 26 Zásady územního rozvoje (ZÚR) nZásady územního rozvoje stanoví zejména nzákladní požadavky na účelné a hospodárné uspořádání území kraje, n vymezí plochy nebo koridory nadmístního významu a stanoví požadavky na jejich využití, zejména plochy nebo koridory pro veřejně prospěšné stavby, veřejně prospěšná opatření, stanoví kritéria pro rozhodování o možných variantách nebo alternativách změn v jejich využití. nZásady územního rozvoje mohou vymezit plochy a koridory, s cílem prověřit možnosti budoucího využití, jejich dosavadní využití nesmí být měněno způsobem, který by znemožnil nebo podstatně ztížil prověřované budoucí využití (dále jen "územní rezerva"). nSoučástí zásad územního rozvoje je i vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území ‹#› 27 ad Zásady územního rozvoje npořizují a vydávají se pro celé území kraje npovinný nástroj – všechny kraje mají povinnost pro svoje území je pořídit a přijmout do 5 let od nabytí účinnosti stavebního zákona naktualizace – každé 2 roky nnávrh zásad územního rozvoje na základě zadání schváleného zastupitelstvem kraje nposouzení návrhu zásad územního rozvoje ministerstvem nřízení o zásadách územního rozvoje – je vedeno jako řízení o opatření obecné povahy nveřejné projednání o upraveném a posouzeném návrhu zásad npřizváni budou dotčené orgány, obce v řešeném území a sousední kraje npo dobu 30 dnů ode dne doručení veřejné vyhlášky musí být návrh zásad územního rozvoje vystaven k veřejnému nahlédnutí ‹#› 28 ad Zásady územního rozvoje - stanoviska, námitky, připomínky nstanoviska ndotčené orgány n nnámitky n obce v řešeném území n obce sousedící s řešeným území n zástupce veřejnosti n nTj. NE: osoby s vlastnickými právy v řešeném či dotčeném území (event. pouze jako „každý“ – připomínky) n npřipomínky n každý n ‹#› 29 Ad zásady územního rozvoje nkoncentrace: ndotčené orgány uplatní na závěr veřejného projednání svá stanoviska k připomínkám a námitkám. K později uplatněným stanoviskům, připomínkám a námitkám se nepřihlíží. Dotčené obce a zástupce veřejnosti musí být na tuto skutečnost upozorněny. nke stanoviskům, námitkám a připomínkám ve věcech, o kterých bylo rozhodnuto při schvalování politiky územního rozvoje, se nepřihlíží nkrajský úřad nzpracuje návrh rozhodnutí o námitkách. nje-li to nezbytné, zajistí úpravu návrhu zásad územního rozvoje v souladu se stanovisky dotčených orgánů, popř. s výsledkem řešení rozporů nopakované projednání návrhu ndojde-li na základě veřejného projednání k podstatné úpravě návrhu zásad územního rozvoje npřepracování zásad územního rozvoje nje-li to nutné na základě projednání návrhu zásad územního rozvoje n ‹#› 30 Ad zásady územního rozvoje nnávrh zásad územního rozvoje s odůvodněním předkládá krajský úřad zastupitelstvu kraje nzastupitelstvo kraje si ověří, zda nejsou v rozporu s npolitikou územního rozvoje nstanovisky dotčených orgánů nvýsledkem řešení rozporu nstanoviskem ministerstva nSchválené zásady územního rozvoje ndojde-li ke změně nebo zrušení rozhodnutí o námitkách, je kraj povinen úvést zásady územního rozvoje do souladu s tímto rozhodnutím. Do té doby nelze rozhodovat a postupovat podle těch částí zásad územního rozvoje, které jsou vymezeny v rozhodnutí o zrušení rozhodnutí o námitkách nkraj je povinen uvést do souladu zásady územního rozvoje s následně schválenou politikou územního rozvoje nzásady územního rozvoje nelze změnit v přezkumném řízení podle správního řádu nAktualizace zásad územního rozvoje nkrajský úřad předloží zastupitelstvu kraje nejpozději do 2 let po vydání zásad územního rozvoje ‹#› 31 Územní plán nÚzemní plán v souvislostech a podrobnostech území obce zpřesňuje a rozvíjí cíle a úkoly územního plánování v souladu se zásadami územního rozvoje kraje a s politikou územního rozvoje nStanoví základní koncepci rozvoje území obce n ‹#› 32 zpracovala: Ivana Průchová Územní plán obsah nÚzemní plán stanoví základní koncepci nrozvoje území obce, ochrany jeho hodnot, jeho plošného a prostorového uspořádání (dále jen "urbanistická koncepce"), nuspořádání krajiny a koncepci veřejné infrastruktury; nvymezí zastavěné území, plochy a koridory, zejména zastavitelné plochy a plochy vymezené ke změně stávající zástavby, k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území (dále jen "plocha přestavby"), npro veřejně prospěšné stavby, pro veřejně prospěšná opatření a pro územní rezervy a stanoví podmínky pro využití těchto ploch a koridorů. n Územní plán může nve vybraných plochách a koridorech uložit prověření změn jejich využ núzemní studií nebo npořízení regulačního plánu jako podmínku pro rozhodování o změnách v území nstanoví podmínky pro pořízení regulačního plánu a pro jeho vydání, které jsou zadáním regulačního plánu. npořízení regulačního plánu jako podmínka pro rozhodování pozbývá pro vybranou plochu nebo koridor platnosti, pokud nedojde k vydání regulačního plánu do 2 let od podání úplné žádosti v souladu s právními předpisy a zadáním regulačního plánu. n ‹#› 33 Ad územní plán no pořízení územního plánu rozhoduje zastupitelstvo obce: nz vlastního podnětu, nna návrh orgánu veřejné správy, nna návrh občana obce, nna návrh fyzické nebo právnické osoby, která má vlastnická nebo obdobná práva k pozemku nebo stavbě na území obce n ‹#› 34 Kroky po rozhodnutí zastupitelstva obce o pořízení územního plánu n nZadání územního plánu nKoncept územního plánu nNávrh územního plánu nPosouzení návrhu územního plánu krajským úřadem nŘízení o územním plánu nVydání územního plánu nVyhodnocování územního plánu a jeho změny n ‹#› 35 Zadání územního plánu nZpracuje pořizovatel ve spolupráci s určeným zastupitelstvem nObsah: nHlavní cíle a požadavky na zpracování územního plánu nPořizovatel zašle nDotčeným orgánům nSousedním obcím nKrajskému úřadu nZajistí zveřejnění nKaždý může uplatnit připomínky nDotčené orgány, krajský úřad – požadavky nSousední obce – podněty nPožadavek na vyhodnocení vlivu na udržitelný rozvoj vč. Vlivů na ŽP – za podmínek podle § 47 odst. 3 StZ nÚprava návrhu zadání, předložení ke schválení zastupitelstvu obce, pro jejíž území územní plán zpracováván nMůže být uloženo zpracovat variantní řešení územního plánu n ‹#› 36 Koncept územního plánu nzpracovává se tehdy, pokud je to stanoveno v zadání nVeřejné projednání nDo 15 dnů od konání: nStanoviska nDotčené orgány nPřipomínky nKaždý nSousední obce nNámitky nvlastníci pozemků a staveb dotčených návrhem veřejně prospěšných staveb, veřejně prospěšných opatření a zastavitelných ploch ndo 30 dnů od konání nKrajský úřad stanovisko s podmínkami pro zajištění koordinace nna základě výsledků projednání konceptu zpracuje pořizovatel ve spolupráci s určeným zastupitelstvem návrh pokynů pro zpracování návrhu územního plánu ‹#› 37 Návrh územního plánu nna základě nSchváleného zadání nebo nSchválených pokynů (pokud se zpracovával koncept) nspolečné jednání o návrhu územního plánu nStanoviska nDotčené orgány nPřipomínky nSousední obce n nnávrh územního plánu posuzuje před řízením o jeho vydání krajský úřad n ‹#› 38 Řízení o územním plánu nVeřejné projednání územního plánu nStanoviska nDotčené orgány nNámitky nVlastníci pozemků a staveb dotčených návrhem veřejně prospěšných staveb, veřejně prospěšných opatření a zastavitelných ploch nzástupce veřejnosti n nPřipomínky nkaždý n nVyhodnocení výsledků projednání nZpracování návrhu rozhodnutí o námitkách uplatněných ke konceptu a návrhu územního plánu nDůsledky vyhodnocení: nMožná úprava návrhu, pokud podstatná, tak nOpakované veřejné projednání nOpět připomínky, stanoviska, námitky jako viz výše nPřepracování územního plánu nCelý proces znovu n ‹#› 39 Přezkum a odůvodnění návrhu územního plánu nPořizovatel nZávěr, že nnávrh ÚP v rozporu se zákonem nebo s požadavky dle § 53 odst. 4 StZ nPořizovatel předloží návrh na jeho zamítnutí zastupitelstvu obce nNávrh ÚP není v rozporu se zákonem a požadavky dle § 53 odst 4 StZ npořizovatel předloží zastupitelstvu návrh na vydání ÚP nZastupitelstvo obce vydá ÚP po ověření, že není v rozporu s PÚR, ÚPD, stanovisky DOSS, KÚ nZastupitelstvo obce nesouhlasí s předloženým návrhem nvrátí pořizovateli se svými pokyny k úpravě a novému projednání (tj. zastupitelstvo nesmí samo měnit!) ‹#› 40 Regulační plán nStanoví v řešené ploše podrobnosti pro využití pozemků, pro umístěné a prostorové uspořádání staveb, pro ochranu hodnot a charakteru území a pro vytváření příznivého životního prostředí nVŽDY stanoví: npodmínky pro vymezení a využití pozemků npodmínky pro umístění a prostorové umístění staveb veřejné infrastruktury nVymezí veřejně prospěšné stavby, veřejně prospěšná opatření nRP NAHRAZUJE v řešené ploše ve schválené rozsahu územní rozhodnutí a je závazný pro rozhodování v území nRP vydaný krajem je závazný pro ÚP a RP vydávané obcemi nRP nenahrazuje územní rozhodnutí v nezastavěném území nRP může nahradit plán společných zařízení komplexních pozemkových úprav ‹#› 41 Ad regulační plán npořízení regulačního plánu nz podnětu nna žádost n n tato skutečnost ovlivňuje průběh pořízení regulačního plánu n ‹#› 42 Ad regulační plán npořízení regulačního plánu z podnětu nnáležitosti podnětu nzastupitelstvo (obce, kraje) nRozhodne o pořízení regulačního plánu nPředá návrh zadání pořizovateli nOdmítne podnět k pořízení regulačního plánu nZpracování návrhu zadání nSchválení návrhu zadání nZpracování návrhu regulačního plánu nSpolečné jednání o návrhu regulačního plánu nStanoviska nDotčené orgány n n ‹#› 43 Ad regulační plán nPořízení regulačního plánu na žádost nžádost se podává u příslušného pořizovatele nžádost nnáležitosti žádosti nobecné náležitosti podání nzákladní údaje o požadovaném záměru, nidentifikaci pozemků, n údaje o dosavadním využití vymezené plochy, ndůvody a účel pořízení regulačního plánu a nnávrh, která územní rozhodnutí regulační plán nahradí. nžádost se podává u příslušného pořizovatele. npřílohy žádosti nStanoviska popř. rozhodnutí dotčených orgánů ndoklady o vlastnickém právu nebo právu založeném smlouvou provést stavbu nebo opatření nebo souhlas vlastníků pozemků a staveb v řešené ploše nebo dohoda o parcelaci n ‹#› 44 Ad regulační plán nDohoda o parcelaci nSpecifikum u regulačního plánu na žádost nŽadatel může uzavřít s vlastníky pozemků a staveb, které jsou dotčeny navrhovaným záměrem dohodu o parcelaci nJejím obsahem mj. i souhlas těchto subjektů s dotčeným záměrem a souhlas s rozdělením nákladů a prospěchů z jeho realizací nPlánovací smlouva nKraj nebo obce mohou podmínit vydání regulačního plánu uzavřením tzv. plánovací smlouvy o spoluúčasti žadatele na vybudování nové nebo úpravách stávající veřejné infrastruktury n ‹#› 45 Řízení o regulačním plánu (pravidla stejná u RP pořizovaného z podnětu i na žádost) nVeřejné projednání návrhu regulačního plánu nstanoviska ndotčené orgány nnámitky nOsoby dle § 85 odst. 1 a 2 StZ n tj. okruh osob oprávněných podat námitky odpovídá okruhu účastníků územního řízení npřipomínky nkaždý ‹#› 46 Ad regulační plán nZastupitelstvo obce může v odůvodněných případech rozhodnout o souběžném pořízení a vydání regulačního plánu pořizovaného z podnětu a změny územního plánu, která je vyvolána tímto regulačním plánem n n ‹#› 47 Zastavěné území nna území obce se vymezuje jedno nebo více zastavěných území ndo zastavěného území se zahrnují pozemky v intravilánu, s výjimkou vinic,chmelnic, pozemků zemědělské půdy určených pro zajišťování speciální zemědělské výroby nebo pozemků přiléhajících k hranici intravilánu navrácených do orné půdy nebo lesních pozemků, a dále pozemky vně intravilánu, a to nzastavěné stavební pozemky nstavební proluky npozemní komunikace nebo jejich části, ze kterých jsou vjezdy na ostatní pozemky zastavěného území nOstatní veřejná prostranství nDalší pozemky, které jsou obklopeny ostatními pozemky zastavěného území, s výjimkou pozemků vinic, chmelnic, zahradnictví ‹#› 48 Ad zastavěné území nZastavěné území nVymezuje se nv územním plánu a aktualizuje se jeho změnou nsamostatně - není-li vydán územní plán, může obec požádat o pořízení vymezení zastavěného území úřad územního plánování, předá kopii katastrální mapy příslušného území a kopii mapy s vyznačeným intravilánem, pokud není vyznačen v katastrální mapě nzastavěné území se vydává formou opatření obecné povahy núřad územního plánování navrhne do 60 dnů od obdržení žádosti vymezení zastavěného území a svolá místní šetření za účasti dotčené obce a dotčených orgánů ndotčené orgány uplatní svá stanoviska do 30 dnů ode dne místního šetření nnámitky mohou podat pouze vlastníci pozemků v dotčeném území a vlastníci sousedících pozemků núřad územního plánování na základě uplatněných stanovisek a námitek upraví návrh zastavěného území nVymezené zastavěného území pozbývá platnosti vydáním územního plánu, který toto zastavěné území převzal. n nNemá-li obec vymezené zastavěné území, je zastavěným územím zastavěná část obce vymezená k 1.9.1966 a vyznačená v mapách evidence nemovitostí n n n ‹#› 49 Územní opatření o stavební uzávěře nVydává se jako opatření obecné povahy podle správního řádu nOmezuje nebo zakazuje v nezbytném rozsahu stavební činnost ve vymezeném území, pokud by mohla ztížit nebo znemožnit budoucí využití území nÚzemním opatřením o stavební uzávěře nelze omezit nebo zakázat udržovací práce n ‹#› 50 Územní opatření o asanaci území nVydává se jako opatření obecné povahy podle správního řádu nVydává se na území postiženém živelní pohromou nebo závažnou havárií, v jejímž důsledku došlo k podstatnému zásahu do využití území a je nezbytné stanovit podmínky pro odstranění dopadů živelní pohromy nebo havárie a pro další využití území nÚzemní opatření o asanaci území se dále vydává rovněž pro zastavěné území, ve kterém jsou závadné stavby, u nichž je ve veřejném zájmu nutné nařídit odstranění závad staveb a úpravy staveb a nařídit opatření k asanaci území ‹#› 51 Přezkoumání aktů územního plánování, vydaných ve formě opatření obecné povahy nakty vydávané ve formě opatření obecné povahy (OOP): nzásady územního rozvoje núzemní plán nregulační plán nvymezení zastavěného území núzemní opatření o stavební uzávěře núzemní opatření o asanaci území n npřezkoumávání rozhodnutí o námitkách (je součástí odůvodnění opatření obecné povahy) npodle správního řádu nnelze se odvolat příp.podat rozklad nmožná je obnova řízení nv případě, že by bylo zrušeno nebo změněno některé ze závazných stanovisek dotčených orgánů, o něž se rozhodnutí o námitkách opíralo – výsledkem - nové rozhodnutí o námitkách nmožné je přezkumné řízení npro rozpor rozhodnutí o námitkách se zákonem npro vady řízení nve správním soudnictví n ‹#› 52 Ad přezkoumávání aktů územního plánování, vydaných ve formě opatření obecné povahy npřezkoumávání samotných opatření obecné povahy nnelze se odvolat příp.podat rozklad nnelze obnova řízení na návrh nmožná obnova řízení z moci úřední n v případech zrušení či změny závazných stanovisek dotčených orgánů n možnost přezkumného řízení podle správního řádu nV úvahu přichází pouze zrušení opatření obecné povahy (ne jeho změna) nNení možné u ZÚR (§ 41 odst. 5 StZ) npřezkoumatelnost ve správním soudnictví nnávrh na zrušení OOP nebo jeho části ze strany toho, kdo tvrdí, že byl na svých právech opatřením obecné povahy zkrácen nten, kdo je oprávněn ve věci, ve které bylo opatření obecné povahy užito, podat ve správním soudnictví žalobu nebo jiný návrh – navrhnout zrušení OOP jen společně s takovým návrhem nMinisterstvo vnitra, pokud jde o OOP vydané krajem nebo obcí npříslušný rozhodnout je Nejvyšší správní soud n(pozn. novela s.ř.s. obsahuje změny – krajské soudy) n§ 101a s.ř.s. + související judikatura NSS, ÚS ‹#› 53 Specifika majetkoprávních vztahů v území předkupní právo, náhrady za změnu v území nPředkupní právo obce, kraje, státu k pozemkům nK pozemku určenému územním plánem nebo regulačním plánem pro veřejně prospěšnou stavbu nebo veřejně prospěšné opatření nObec dále: nK pozemku určenému územním plánem nebo regulačním plánem pro veřejné prostranství nVlastník pozemku je v případě zamýšleného prodeje nabídnout obci, kraji, státu ke koupi za obvyklou cenu zjištěnou posudkem znalce nTýká-li se předkupní právo části pozemku, je předmětem nabídky příslušná část pozemku Předkupní právo může být uplatněno do 6 měsíců ode dne doručení nabídky. Uplynutím této lhůty zaniká. nOprávněná obce, kraj, stát se může předkupního práva výslovně vzdát i před uplynutím 6 měsíční lhůty ‹#› 54 Ad Specifika majetkoprávních vztahů v území předkupní právo, náhrady za změnu v území nNáhrada za změnu v území přísluší nvlastníkovi pozemku nebo stavby, jehož práva byla při užívání pozemku nebo stavby na základě územního opatření o stavební uzávěře omezena nvlastníkovi pozemku, jehož určení k zastavění bylo zrušeno nna základě změny územního plán nvydáním nového územního plánu nvydáním regulačního plánu nzrušením územního rozhodnutí nVýše náhrady nVe výši rozdílu mezi cenou stavebního pozemku v kupní smlouvě a cenou obvyklou zjištěnou znaleckým posudkem nNáhrada vlastníkovi nenáleží, jestliže k uvedené změně došlo na základě návrhu vlastníka nNáhrada se poskytuje v penězích nÚčinnost k 1.1.2012 ‹#› 55 Územně plánovací dokumentace a přechodná ustanovení StZ nPořizování ÚPD podle nového StZ navazuje na předchozí stav núzemí, kde nebyla ÚPD pořízena nebo její pořízení se nacházelo v určitém rozpracování núzemí, kde byla ÚPD pořízena n nPozor n § 188 odst. 4 StZ – povaha obecně závazných vyhlášek, jimiž byla vydávána závazná část ÚPD podle zák.č. 50/1976 Sb. –“starého“ stavebního zákona – povaha OOP – viz i judikatura NSS, ÚS n n ‹#› 56 Evidence územně plánovací činnosti n§ 162 StZ nPředmět evidence územně plánovací činnosti jsou data o: núzemně plánovací dokumentaci a průběhu jejího pořizování nZastavitelných plochách nad 10 ha a účelu jejich využití nÚzemní studiích nEvidenci vede MMR, popř. jím pověřená osoba (Ústav územního rozvoje se sídlem v Brně) n§ 163 a násl. sTz nPravidla ukládání jednotlivých dokumentů ndo evidence územně plánovací činnosti nPro ukládání na úrovni jednotlivých orgánů územního plánování n nPodrobnosti vyhl.č. 500/2006 Sb.o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti ‹#› 57 Územní rozhodování njde o rozhodování o konkrétních subjektivních právech a povinnostech (výsledkem je ISA nebo akt jej nahrazující – např. veřejnoprávní smlouva) n nmusí být v souladu s obsahem územně plánovací dokumentace a s dalšími nástroji územního plánování n ‹#› 58 Územní rozhodnutí - § 76 a násl. nÚzemní rozhodnutí nÚR o umístění stavby nebo zařízení nÚR o změně využití území nÚR o změně stavby a o změně vlivu stavby na využití území nÚR o dělení nebo scelování pozemků nÚR o ochranném pásmu nÚzemní rozhodnutí se nevydává pro území, pro které byl schválen regulační plán (viz výše) , a to v rozsahu, v jakém nahrazuje příslušná územní rozhodnutí nStavební úřad může podle správního řádu spojit územní a stavební řízení, jsou-li podmínky v řízení jednoznačné , zejména je-li pro území schválen územní plán nebo regulační plán nÚzemní rozhodnutí vydává příslušný stavební úřad na základě územního řízení nebo zjednodušeného územního řízení ‹#› 59 Veřejnoprávní smlouva nVeřejnoprávní smlouva (VPS) no umístění stavby no změně využití území no změně vlivu stavby na využití území nSe souhlasem dotčeného orgánu nNahrazuje územní rozhodnutí nSubjekty VPS – stavební úřad a žadatel n ‹#› 60 Územní řízení nZvláštní druh správního řízení nPříslušné k vedení územních řízení jsou nstavební úřady npodle zvláštních předpisů u územního rozhodnutí o změně využití území nebo o ochranném pásmu mohou být příslušné jiné orgány (např. horní zákon) nza určitých podmínek si pravomoc vydat územní rozhodnutí může vyhradit nadřízený orgán n ‹#› 61 Účastníci územního řízení nvždy: nžadatel nobec, na jejímž území má být požadovaný záměr uskutečněn ndále: nvlastník pozemku nebo stavby, na kterých má být požadovaný záměr uskutečněn, není-li sám žadatelem, nebo ten, kdo má jiné věcné právo k tomuto pozemku nebo stavbě nosoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo k sousedním pozemkům nebo stavbám anebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být územním rozhodnutím přímo dotčeno nNález ÚS č. 96/2000 Sb. nosoby, o kterých tak stanoví zvláštní předpis nspolečenství vlastníků jednotek podle zákona č. 72/1994 Sb. n n ‹#› 62 Územní řízení núzemní řízení se zahajuje na žádost nnáležitosti žádosti a její přílohy njestliže žadatel nemá vlastnické právo nebo doklad o právu založeném smlouvou provést stavbu nebo opatření ke stavbě, předloží namísto toho souhlas jejich vlastníka nebo dohodu o parcelaci. Tuto povinnost nemá v případě, že lze pozemek nebo stavbu vyvlastnit nebo vyměnit nvztah k posuzování vlivu na životní prostředí – stanovisko přílohou žádosti nOznámení zahájení územního řízení ndotčeným orgánům, žadateli, obci – oznámení jednotlivě nOstatní účastníci řízení – veřejnou vyhláškou nZásada ústnosti – veřejné ústní jednání nNámitky nPřipomínky nstanoviska dotčených orgánů nZásada koncentrace řízení nNámitky, stanoviska, připomínky – uplatnění nejpozději při veřejném ústním jednání nPřihlíženo není k závazným stanoviskům a námitkám, uplatněným při pořizování a projednávání územního plánu nebo regulačního plánu n ‹#› 63 Práva k pozemkům nMožné situace: nA) žadatel je vlastníkem pozemku nB) žadatel má jiné právo k uskutečnění záměru ntj. doklad o právu založeném smlouvou provést stavbu nebo opatření k pozemku nebo stavbě) např. právo odpovídající věcnému břemeni nC) Žadatel nemá vlastnické ani jiné právo uvedené sub B) nPovinnost předložit souhlas vlastníka nebo nDohodu o parcelaci n nNení třeba právo dokládat v průběhu územního řízení: nlze-li pozemek nebo stavbu vyvlastnit nebo vyměnit n ‹#› 64 Územní řízení nÚzemní rozhodnutí n náležitosti ntextová část ngrafická příloha nDoba platnosti územního rozhodnutí nÚR o umístění stavby, změně využití území nebo změně stavby a o dělení nebo scelování pozemků platí 2 roky ode dne nabytí právní moci, nestanoví-li stavební úřad v odůvodněných případech delší lhůtu nDoba platnosti může být v odůvodněných případech prodloužena nÚR pozbývá platnosti nnebyla-li ve lhůtě platnosti podána žádost o stavební povolení, ohlášení nebo jiné obdobné rozhodnutí podle stavebního zákona nebo zvláštního zákona nnebylo-li započato s využitím území pro stanovený účel nBylo-li stavební nebo obdobné povolovací řízení zastaveno nByla-li podaná žádost zamítnuta po době platnosti územního rozhodnutí nOpravné prostředky proti územnímu rozhodnutí ‹#› 65 Územní řízení nzměna či zrušení územního rozhodnutí nna žádost oprávněného, jestliže se změnila územně plánovací dokumentace nebo jiné podklady pro územní rozhodnutí nDosavadní část se nahradí novým rozhodnutí nzměna či zrušení ÚR o ochranném pásmu - specifika n na žádost oprávněného n na návrh povinného n z podnětu dotčeného orgánu npro řízení o změně nebo zrušení územního rozhodnutí se použijí obdobně ustanovení o územním řízení n n ‹#› 66 Zjednodušené územní řízení nStavební úřad může rozhodnout o nO umístění stavby nO změně využití území nO změně stavby nO dělení a scelování pozemků nve zjednodušeném územním řízení , jestliže nZáměr je v zastavitelné ploše nebo v zastavěném území nZáměr nevyžaduje posouzení vlivů na životní prostředí nŽádost je doložena nzávaznými stanovisky dotčených orgánů nSouhlasem účastníků řízení, kteří mají vlastnická nebo jiná věcná práva k pozemkům, jež jsou předmětem územního řízení nebo mají s těmito pozemky společnou hranici a stavbám na nich nPokud žádost nesplňuje podmínky pro zjednodušené územní řízení, stavební úřad rozhodne usnesením o provedení územního řízení n n ‹#› 67 Ad zjednodušené územní řízení nJsou-li dány podmínky pro zjednodušené územní řízení nStavební úřad zveřejní návrh výroku rozhodnutí nStavební úřad návrh výroku doručí žadateli a dotčeným orgánům nŽadatel zajistí, aby byl návrh výroku byl vyvěšen na vhodném veřejně přístupném místě u stavby nebo pozemku, na nichž se má uskutečnit nVýhrady dotčených orgánů nebo námitky účastníků proti zjednodušenému územnímu řízení lze podat písemně ve lhůtě 15 dnů ode dne zveřejnění návrhu nPřipomínky veřejnosti lze podat ve stejné lhůtě pouze za předpokladu, že by mohla být ohrožena ochrana veřejného zájmu nPokud nebyly ve lhůtě uplatněny výhrady, námitky nebo připomínky, rozhodnutí se pokládá za vydané a nabývá právní moci nPo nabytí právní moci územního rozhodnutí stavební úřad předá žadateli jedno vyhotovení územního rozhodnutí opatřené záznamem o účinnosti nÚzemní rozhodnutí zašle stavební úřad také obci, pokud není stavebním úřadem a popř. speciálnímu stavebnímu úřadu, který povede stavební řízení ‹#› 68 Územní souhlas nMůže jej vydat stavební úřad na základě oznámení o záměru, pokud nJe záměr v zastavěném území nebo zastavitelné ploše nPoměry v území se podstatně nemění nZáměr nevyžaduje nové nároky na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu nÚzemní souhlas nelze vydat nobsahuje-li závazné stanovisko dotčeného orgánu podmínky nebo nJe-li závazným stanoviskem vysloven nesouhlas nPokud záměr podléhá posouzení vlivů na životní prostředí nStavební zákon obsahuje výčet aktivit, kdy postačí územní souhlas nObsah oznámení o záměru nObecné náležitosti nIdentifikační údaje dotčených pozemků a staveb nDoklady prokazující vlastnické právo nebo doklad o právu založeném smlouvou provést stavbu nebo opatření k pozemkům nebo stavbám nZávazná stanoviska, popř.rozhodnutí dotčených orgánů nStanoviska vlastníků veřejné dopravní infrastruktury nJednoduchý technický popis záměru nSouhlasy vlastníků pozemků nebo stavby, na kterých má být požadovaný záměr uskutečněn nSouhlas osob, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo k sousedním stavbám nebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být dotčeno ‹#› 69 Ad územní souhlas nŽadatel zajistí, aby informace o jeho záměru bezodkladně poté, co jej oznámil, byla vyvěšena na veřejně přístupném místě u stavby nebo pozemku, na nichž se má záměr uskutečnit, a to po dobu nejméně 30 dnů nZáměr je v souladu s požadovanými zákonnými předpoklady n stavební úřad vydá územní souhlas se záměrem, a to do 30 dnů ode dne jeho oznámení a opatří situační nákres ověřovací doložkou nZáměr nesplňuje podmínky pro vydání souhlasu nebo je třeba stanovit podmínky pro jeho realizaci nRozhodne stavební úřad usnesením ve lhůtě 30 dnů od oznámení záměru o projednání záměru v územním řízení. nUsnesení se doručuje oznamovateli a příslušné obci nÚzemní souhlas platí 12 měsíců ode dne jeho vydání nÚzemní souhlas pozbývá platnosti n nebyla-li v této lhůtě podána žádost o stavební povolení, ohlášení nebo žádost o jiné rozhodnutí podle stavebního zákona nebo zvláštních předpisů nNebylo-li započato s využitím území pro stanovený účel nPokud bylo stavební nebo jiné povolovací řízení po lhůtě platnosti územního souhlasu zastaveno nebo byla-li žádost zamítnuta n nViz blíže i judikatura a odborná literatura k povaze a přezkoumatelnosti územního souhlasu