II. P ř e d k l á d a c í z p r á v a Předložený návrh zákona se soustředí na úpravu zákona o silniční dopravě ve vztahu ke třem nařízením Evropské unie (tzv. silniční balíček), které nabývají účinnosti v prosinci 2011. Jde o 1. nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1071/2009, kterým se zavádějí společná pravidla týkající se závazných podmínek pro výkon povolání podnikatele v silniční dopravě a zrušuje směrnice Rady 96/26/ES, 2. nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1072/2009 o společných pravidlech pro přístup na trh mezinárodní silniční nákladní dopravy a 3. nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1073/2009 o společných pravidlech pro přístup na mezinárodní trh autokarové a autobusové dopravy a o změně nařízení (ES) č. 561/2006. V souladu s těmito nařízeními návrh obsahuje úpravu podmínek pro provozování silniční dopravy. Navrhované změny zákona o silniční dopravě a živnostenského zákona předpokládají změnu v rozsahu předmětu podnikání koncesované živnosti „silniční motorová doprava“ (dnes 11 druhů dopravy, navrhovány 4 druhy dopravy). Pro získání koncese a provozování silniční dopravy velkými vozidly zůstávají zachovány tři základní podmínky, kterými jsou odborná a finanční způsobilost a dobrá pověst, ovšem obsah těchto podmínek a způsob prokazování je ve větší či menší míře pozměněn a doplněn. Nově je formulována podmínka řádného a trvalého usazení v České republice. Naopak pro dopravu provozovanou malými vozidly se tyto podmínky nestanovují a proti současné úpravě dochází k částečnému uvolnění. Návrh obsahuje dále úpravu nového rejstříku podnikatelů v silniční dopravě v návaznosti na nařízení č. 1071/2009, který nahradí Centrální registr dopravců podle současné právní úpravy. V oblasti nákladní a osobní dopravy návrh obsahuje dílčí změny reagující na výše uvedená nařízení a zejména zohledňující odlišný charakter a podmínky dopravy provozované v rámci EU, EHS a Švýcarska (tedy v působnosti nařízení) a v relacích se třetími státy. Dílčí ustanovení v předloženém návrhu zákona rovněž představuje recepci změn Evropské dohody o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR) a úprava ukládání kauce pro účely sankčního řízení. Navrhovaná úprava je v souladu se zákony i ústavním pořádkem České republiky, i s mezinárodními smlouvami v oblasti mezinárodního silničního provozu. Návrh je slučitelný s právem EU a neovlivňuje rovnost mužů a žen. Navrhované úpravy nepředpokládají dopady na státní rozpočet ani na jiné veřejné rozpočty (případné náklady jsou spojeny přímo s předmětnými nařízeními a nikoliv s přijímanou vnitrostátní úpravou). V mezirezortním připomínkovém řízení uplatnila podle čl. 5 odst. 7 Legislativních pravidel vlády zásadní připomínky následující místa: Ministerstvo financí, Ministerstvo vnitra, Ministerstvo spravedlnosti, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Odbor kompatibility Úřadu vlády, Úřad pro ochranu osobních údajů, Svaz měst a obcí České republiky, Ústecký kraj, Karlovarský kraj, Jihomoravský kraj, Magistrát hlavního města Prahy, Liberecký kraj, Středočeský kraj, kraj Vysočina, Moravskoslezský kraj, Plzeňský kraj, Zlínský kraj a Jihočeský kraj. Návrh byl projednán i s dalšími připomínkovými místy (odborná veřejnost). Zásadní připomínky uplatněné podle čl. 5 odst. 7 Legislativních pravidel vlády k přeloženému návrhu novely zákona v meziresortním připomínkovém řízení byly řádně vypořádány v souladu s Legislativními pravidly vlády, s výjimkou zásadní připomínky Moravskoslezského kraje směřující k vypuštění stanoviska dopravního úřadu k žádosti o udělení koncese, jedná-li se o koncesi na provozování silniční dopravy malými vozidly (do 3,5 tuny největší povolené hmotnosti nebo do 9 přepravovaných osob) s tím, že toto stanovisko je pouze formální povahy. Po projednání této připomínky na ní Moravskoslezský kraj trvá. Dle názoru Ministerstva dopravy je zachování stanoviska dopravního úřadu k žádosti o udělení koncese nezbytné i v uvedeném případě, i když v jeho rámci nedochází k přezkumu splnění zvláštních podmínek, a to zejména z důvodu zajištění řádné výměny informací mezi orgány pro potřeby udělení koncese i následné kontroly (bližší argumentace viz tabulka s vypořádáním zásadních připomínek). Tato koncepce byla dohodnuta s MPO coby gestorem živnostenského zákona a ostatní kraje tuto připomínku neuplatnily. Z ostatních připomínek nebyla akceptována připomínka Hospodářské komory České republiky a ČESMADu na úpravu odpovědnosti dopravce za správní delikty v rámci zákona o silniční dopravě. Funkční vyřešení této otázky není jednoduché a jde nad rámec rozsahu předloženého návrhu; Ministerstvo dopravy dle předchozích dohod v této věci ustaví pracovní skupinu pro projednání a návrh komplexní úpravy správního trestání v zákoně o silniční dopravě.