Spotřebitel v právu ES/EU Jana Dudová Vymezení – vzájemné vazby •Veřejnoprávní -obecně, -kvalitativní parametry (prohlášení o shodě) -potravinové právo, -ochrana veřejného zdraví • •Soukromoprávní -odpovědnost za škodu -smluvní vztahy … - •jednotlivec, který uspokojuje své vlastní nebo rodinné potřeby – srov. §2/1 ZOS: FO, která nejedná v rámci své podnikatelské činnosti nebo samostatného výkonu svého povolání •Čl. 169 SFEU (bývalý čl 153 SES) – „homo oeconomicus passivus“ •regulace bezpečnosti spotřebitele • versus ochrana ekonomického prostředí •Právo ES/EU – řada pravomocí, které obsahují ochranu spotřebitele – např. v rámci zemědělské politiky, ŽP a zdraví Čl. 169 SFEU (bývalý čl. 153 SES) •1.K podpoře zájmů spotřebitelů a k zajištění vysoké úrovně ochrany spotřebitele přispívá Unie k ochraně zdraví, bezpečnosti a hospodářských zájmů spotřebitelů, jakož i k podpoře jejich práva na informace, vzdělávání a práva sdružovat se k ochraně svých zájmů. •2.Unie přispívá k dosažení cílů uvedených v odstavci 1 prostřednictvím: •a) opatření přijatých podle článku 114 (bývalý čl. 95 SES)v souvislosti s vytvářením vnitřního trhu; •b) opatření, která podporují, doplňují a sledují politiku členských států. • •EP a Rada řádným legislativním postupem po konzultaci s Hospodářským a sociálním výborem přijímají opatření (viz odst. 2 písm. b). • •Tato opatření nebrání členskému státu zachovávat nebo zavádět přísnější ochranná opatření. Opatření musí být slučitelná se Smlouvami. Jsou oznamována Komisi. •Čl. 114 SFEU (bývalý čl. 95 odst. 3 SES): EP a Rada po konzultaci s Hospodářským a sociálním výborem přijímají opatření ke sbližování vnitřního trhu •Čl. 36 SFEU: potraviny a léky – členské státy mohou vydávat vnitrostátní předpisy jenom potud, pokud EU nevydala předpisy vlastní •Čl. 191 SFEU (bývalý čl. 174 SES): ochrana ŽP, členské státy mohou přijmout z mimoekonomických důvodů OŽP dočasná opatření v rámci kontroly. • Čl. 168 SFEU (bývalý čl. 152 SES) •1. Při vymezení a provádění všech politik a činností Unie je zajištěn vysoký stupeň ochrany lidského zdraví. •Činnost Unie doplňuje politiku členských států a je zaměřena na zlepšování veřejného zdraví, předcházení lidským nemocem a odstraňování příčin ohrožení tělesného a duševního zdraví. Tato činnost zahrnuje boj proti nejzávažnějším chorobám podporou výzkumu jejich příčin, přenosu a jejich předcházení, jakož i zdravotnické informace a zdravotní výchovu a sledování vážných přeshraničních zdravotních hrozeb, včasné varování před nimi a boj proti nim. •Unie doplňuje činnost členských států ke snižování škodlivých účinků drog na zdraví, včetně informačních a prevenčních opatření. •EP a Rada mohou řádným legislativním postupem a po konzultaci s Hospodářským a sociálním výborem a Výborem regionů rovněž přijmout pobídková opatření určená k ochraně a zlepšování lidského zdraví, a zejména k boji proti nejzávažnějším přeshraničním nemocem, opatření týkající se sledování vážných přeshraničních zdravotních hrozeb, včasného varování před nimi a boje proti nim, jakož i opatření, která mají za svůj přímý cíl ochranu veřejného zdraví, pokud jde o tabák a zneužívání alkoholu, s vyloučením harmonizace právních předpisů členských států. •Při činnosti Unie je uznávána odpovědnost členských států za stanovení jejich zdravotní politiky a za organizaci zdravotnictví a poskytování zdravotní péče. Vývoj •Paříž 1972 – poprvé vyslovena podpora spotřebitele •1973 – Komise zřizuje oddělení pro ochranu ŽP a ochranu spotřebitele(1989 – rozdělení na 2 samost.odd.) •Komise svolává poprvé poradní spotřebitelskou radu a vydává návrh 1. programu spotřebitele •1975 – schválení 1. programu spotřebitele •1981 – Komise stanoví Katalog práv spotřebitele základní práva: •právo na ochranu zdraví a bezpečnosti •právo na ochranu hospodářských zájmů •právo na náhradu utrpěné škody •právo na informace a vzdělání •právo na řádný proces • reakce na slabší vyjednávací pozici spotřebitele vůči „nabíziteli“, obsáhlý program sociální ochrany •1982 – 2. program ochrany spotřebitele (5 let) •1990 - 1992 – tříletý akční plán na ochranu spotřebitele • (opatření v rámci 4 oblastí ochrany spotřebitele): •zastoupení spotřebitele •informace spotřebitele •bezpečnost spotřebitele •smluvní ochrana spotřebitele • 1992 – Smlouva o EU – nový čl. 129a: závazek ES zabývat se celým spektrem ochrany spotřebitele •1993 – 1995 – druhý akční plán na ochranu spotřebitele • konsolidace předpisů evropského práva •1996 – 1998 – „Priority politiky v oblasti ochrany spotřebitele“: •zlepšování výchovy a informovanosti •zohlednění zájmů spotřebitelů na vnitřním trhu •ochrana spotřebitele u finančních služeb a při veřejném zásobování •opatření na posílení důvěry spotřebitele v potraviny •podpora spotřeby slučitelné s ochranou ŽP •konsolidace a rozšíření zastupování zájmů spotřebitele • (zájmy ochrany spotřebitele jsou velmi mnohotvárné) •1997 – EP koncipuje novou politiku na ochranu zdraví spotřebitele a bezpečnost potravin (aféra BSE) •vydání „Zelené knihy“obecné zásady potravinového práva •EP – Prohlášení o bezpečnosti potravin •1999 – EP a Rada přijímají „Obecný rámec pro činnost ES ve prospěch spotřebitelů“ •1999 – 2001 - usnesení Rady o politice ES v oblasti ochrany spotřebitele navazuje na „Obecný rámec“ (následně prodlouženo do 31.12. 2003) •2000 – Bílá kniha o bezpečnosti potravin •2003 – 2008 – 1.akční program ES v oblasti ochrany veřejného zdraví (rozhodnutí EP a Rady 178/6 2002/ES) •2008 – 2013 – 2. akční program EU v oblasti ochrany veřejného zdraví (rozhodnutí EP a Rady 1350/2007/ES) – zdravý životní styl, snižování zdrav.nerovností, důraz na zdraví dětí •2007 – 2013 – akční program ES/EU v oblasti ochrany zdraví spotřebitele (rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady 1926/2006/ES ze dne 18. prosince 2006) •1962 – 1972 -Kontaktní výbor pro otázky ochrany spotřebitele (fórum pro spolupráci evropských organizací na ochranu spotřebitele.) • •1973 – Komise zřizuje Útvar pro ochranu ŽP a spotřebitele • •1989 –vznikají 2 samostatné útvary – pro ochranu spotřebitele a pro ochranu ŽP, oba byly později sloučeny do Generálního ředitelství pro politiku na ochranu ŽP, ochranu spotřebitele a jadernou bezpečnost • •1995 – stanoví Komise nový Spotřebitelský výbor (struktura se více přiblížila čl. státům) • •1997 vzniká Úřad pro veterinární medicínu a potraviny a ten je přiřazen ke GŘ pro politiku na ochranu spotřebitele a ochranu zdraví • •2002 – Evropský potravinový úřad • •2005 – Evropská komise: Výkonná agentura pro program veřejného zdraví • •2008 – dosud: Výkonná agentura pro zdraví a spotřebitele – EAHC (Executive Agency for Health and Consumers) •Dostupné z: •http//europa.eu/agencies/executive_agencies/eahc/index_cs.htm Základy ochrany spotřebitele v primárním právu •Před vydáním JEA (28. 2. 1986) pouze v rámci agrární politiky, soutěžního práva •čl. 87 SES podpora sociálního charakteru pro jednotlivé spotřebitele, pokud se udělují bez diskriminace podle původu zboží •1986 – JEA – příspěvek k posílení ochrany spotřebitele • •7. 2. 1992 – Smlouva o EU, do SES vložena hl. XI „Ochrana spotřebitele“ – čl. 153 SES, nyní čl. 169 SFEU • 1999 Amsterodamská smlouva – ochrana spotřebitele jako vlastní politika (nikoli jako dříve příspěvek k politikám ostatním) •rozšíření práv spotřebitelů na informace vůči třetím osobám •vlastní zastoupení spotřebitelů, zaručeno právo sdružovat se k ochraně svých zájmů •Vloženo průřezové ustanovení, podle něhož požadavky na ochranu spotřebitele je třeba zohlednit i v provádění jiných politik a činností Společenství •Lisabonská smlouva: čl. 169 SFEU •Aktivity WHO Politika na ochranu spotřebitele •šifra, ex post - zaměření se na vzniklé hrozby, diferencování podle příslušné problémové situace, právo ES/EU doposud pouze potírá ohniska nebezpečí pro spotřebitele, ne ucelený koncept, proto návazně problém i v rámci sekundárního práva •vzor spotřebitele, který jedná v zásadě rozumně a pozorně, dokáže se zorientovat •ze vzoru spotřebitele se odvozují nástroje jeho ochrany (zejména informování a zastupování spotřebitelských zájmů) •Ochrana spotřebitele jako ospravedlnění pro zásahy čl. států do základních svobod - viz zejména rozsudek Cassis de Dijon, ve kterém ESD uznal poprvé „kategorické požadavky poctivosti obchodního styku a ochrany spotřebitelů“ jako kritérium pro výjimku z opatření s rovnocennými účinky. Ospravedlnění takových zásahů vyplývá z Amsterodamské smlouvy. Priority spotřebitelské politiky 2011 - 2014 • priority vycházejí ze základních práv spotřebitelů definovaných ve Směrnici OSN pro ochranu spotřebitelů A/RES/39/248, kterými jsou práva na: •ochranu zdraví a bezpečnosti •ochranu ekonomických zájmů •odškodnění, informace a výchovu, • zastoupení při řešení uplatňování nároků •sdružování k ochraně zájmů spotřebitelů •odpovědnou volbu ve vztahu k životnímu prostředí a sociálním dopadům spotřeby. • Bezpečnost výrobků •Obecná směrnici o bezpečnosti výrobků: http://ec.europa.eu/consumers/safety/rapex/index_en.htm. •Specifická pozornost je pak dále věnována bezpečnosti potravin: http://ec.europa.eu/food/index_en.htm. •Nástroje v oblasti bezpečnosti výrobků se člení následujícím způsobem: •Obecná směrnice o bezpečnosti výrobků •Chemikálie ve výrobcích •Další legislativa EU v oblasti bezpečnosti výrobků •Závazky pro vadné výrobky • Sítě a služby veřejného zájmu •všeobecná politická orientace vůči službám veřejného zájmu, •přístup spotřebitelské politiky vůči službám veřejného zájmu, •přehledy názorů ke spokojenosti spotřebitelů služeb veřejného zájmu, •relevantní legislativa. Zajištění bezpečného nakupování •nekalé obchodní praktiky, •evropské smluvní právo, •zneužití postavení a komparativní reklama, •cenové indikace, •nekalé smluvní podmínky, •prodej zboží a záruky, •distanční prodej. •http://ec.europa.eu/consumers/cons_int/index_en.htm • Vynutitelnost spotřebitelských práv •řešení stížností spotřebitelů •řešení spotřebitelského sporu alternativně mimo soud •vytvoření Evropské sítě spotřebitelských center •vytváření užitečných manuálů pro spotřebitele jak účinně komunikovat s justicí a ostatními relevantními institucemi v případě jejich potřeby •výchova a vzdělávání, granty…. •