Fiskální hospodářská politika Ekonomika veřejné správy 1. přednáška Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančního práva a národního hospodářství Podmínky zkoušky lZkouška bude mít písemnou a ústní formu. l l Písemný test bude sestaven z následujících částí: l8 otázek testových (každá otázka – max. 3 body) l5 otázek volných (každá otázka – max. 4 body) lZ písemného testu je možné získat maximálně 50 bodů, na hodnocení alespoň E je nutné získat minimálně 31 bodů. l lVýsledné hodnocení: 50 - 47 A 46 - 43 B 42 - 39 C 38 - 35 D 34 - 31 E 30 a méně F l lStudenti obdrží za každou absolvovanou přednášku 1 bod, který se bude přičítat k bodům získaným z písemného testu. Body z přednášek se však budou započítávat teprve tehdy, získá-li student(ka) z písemného testu alespoň 31 bodů. l lÚstní přezkoušení je možné pouze v případě, pokud student obdrží z písemné části alespoň 31 bodů. Členění hospodářské politiky lfiskální (rozpočtová) lsoustava veřejných rozpočtů lmimorozpočtové fondy lrozpočty vládních neziskových organizací, veřejných podniků ve veřejném sektoru lmonetární lprovádí ČNB lovlivňuje peněžní zásobu nebo úrokové sazby s cílem stabilizovat ekonomiku ldůchodová lzahrnuje různé formy regulace mezd lsociální politika lvnější měnová lsouvisí s zahraničním obchodem lpřímé nástroje (clo, kvóty, neviditelné překážky obchodu - hygienická nařízení, normy) lnepřímé nástroje (intervence na devizových účtech) l l Hrubý domácí produkt lHDP = souhrn veškeré finální produkce zboží a služeb vyrobené v určité zemi během jednoho roku. lHDP nezachycuje stínovou ekonomiku, produkci externalit, netržní produkci. lnominální HDP – měřený v běžných cenách lreálný HDP – měřený ve stálých cenách Hospodářský cyklus lpravidelné kolísání vzestupu a poklesu ekonomiky l lTeoretické přístupy: lMonetární teorie cyklu lPříčina: oscilace tempa růstu peněžní zásoby (úrokové sazby) l lReálná teorie cyklu lPříčina: investiční či inovační vlny Ekonomický růst lzvýšení reálného potenciálního produktu v čase l lHlavní zdroje ekonomického růstu: lrůst výrobních faktorů (zejména práce a kapitál), lrůst celkové produktivity výrobních faktorů, kterou zapříčiňují faktory jako vzdělání, inovace, technologie, úspory z rozsahu, vědecký pokrok apod. l Výkyvy ekonomiky z hlediska charakteru cyklu lStrukturální výkyvy (pouze některá odvětví) lzměna preferencí spotřebitelů lzměna vzácnosti ekonomických zdrojů lnové technologické poznatky l lCyklické výkyvy (hospodářské cykly) lcelkový pokles ekonomiky (produkce a zaměstnanosti) Výkyvy ekonomiky z hlediska času lKitchinovy cykly l30 – 60 měsíců ldůvod: zásoby l lJuglarovy cykly l10 – 11 let ldůvod: investice do fixního kapitálu a jejich amortizace l lKondratěvovy cykly lcca 50 let ldůvod: změny výrobních technologií, politické události Příčiny výkyvu ekonomiky lvnější lnárůst cen základních vstupů na světových trzích lnedostatečné informace lpoliticko-společenské příčiny lneadekvátně prováděná hospodářská politika vlády lnerovnoměrné tempo růstu obyvatelstva lpřírodní katastrofy lpsychologické příčiny aj. l lvnitřní lúspory mzdových nákladů podniků (zaostávání poptávky za nabídkou) lnestabilita investičních výdajů (výkyvy v agregátní poptávce) l Konjunkturní indikátory lpředstihové indikátory lpočty přijatých zakázek lpočty vydaných stavebních povolení l lsoučasné indikátory lreálný HDP lmíra nezaměstnanosti lceny výrobců l lzpožděné indikátory lmzdy lspotřebitelské ceny Vývoj ekonomiky v ČR Zdroj: ČSÚ Podstaty krize lPodstata krize je většinou stále stejná: lnadměrné žití na dluh l lnadspotřeba l lnadvýroba l lpřehřívání l lbubliny na trzích aktiv Příčiny prohlubování krize lPříčiny prohlubování krize: lnedojde k obnovení důvěry investorů a spotřebitelů v ekonomiku, i přes řadu vládních pobídek ldojde k poklesu ceny aktiv, ubývá bohatství domácností a tím pádem klesá spotřebitelská poptávka. Problematická místa lRychlý růst deficitů veřejných financí: lRůst úrokových sazeb lSkokové zvýšení dluhu a nárůst úrokových plateb lZúžení manévrovacího prostotu pro fiskální stabilizaci l lAktivace krizových zpětných vazeb: lZvýšení nezaměstnanosti lNestabilita bankovního sektoru l lI mírnější záporný růst ekonomik, bude-li dlouhodobý, může být pro finanční sektor velmi škodlivý Oživení hospodářské politiky lMakroekonomická opatření v době krize: l makroekonomické politiky, s akcentem na fiskální politiku l l monetární politika l použití standardních nástrojů měnové politiky, příp. jiné nástroje l l fiskální politika lstandardní nástroje fiskální politiky lexpanzivní fiskální politika - účinnost fiskálních balíčků ldaňová politika (období expanzivní politiky = snižování daní) lstabilita a zjednodušování legislativy lČR je v EU v časové náročnosti vyřízení daní na předposledním místě (poslední Bulharsko) lČR je ze 183 zemí na 171. místě v časové náročnosti vyřízení daní (podnik v ČR potřebuje 613 hodin, průměr v EU 232 hodin, v roce 2008 bylo v ČR potřeba průměrně dokonce 930 hodin) l lZdroj: ČNB Fiskální politika l Fiskální politika je záměrná činnost vlády využívající státního rozpočtu k regulaci peněžních vztahů mezi státem a ostatním ekonomickými subjekty s cílem stabilizovat makroekonomický vývoj. l l Typy fiskální politiky: lExpanzivní: lrůst výdajů st. rozpočtu (přímé) lsnížení daní (nepřímé) lkombinace obou předchozích způsobů l lRestriktivní lsnížení výdajů st. rozpočtu (přímé) lzvýšení příjmů st. rozpočtu (nepřímé) lkombinace obou předchozích způsobů Teoretické přístupy k fiskální politice lFyziokraté - stát nemá zasahovat do hospodářství l lMerkantilisté - potřeba aktivních státních zásahů l lKlasická politická ekonomie - prosazovala škodlivost státních zásahů l lNeoklasický proud - na veřejný sektor jsou aplikovány principy efektivní alokace zdrojů l lTeorie ekonomie blahobytu - stát má zajišťovat rovné podmínky pro všechny jednotlivce l lKeynes - teorie cyklicky vyrovnaného státního rozpočtu l lMonetaristé - deficit státního rozpočtu vede k vysoké inflaci Fiskální opatření lAutomatické stabilizátory (Vestavěné stabilizátory) lpůsobí automaticky, dlouhodobě a proticyklicky, např. progresivní důchodové zdanění lnemají žádné nulové vnitřní zpoždění l lDiskrétní opatření (Záměrná opatření) lopatření vlády, která mají jednorázový charakter, např. změny v daňových sazbách, zavedení nových daní lmají časová zpoždění Fiskální politika lteoretická východiska: keynesiánské finance lzaměření: mikroeko. stabilita a stimulace lkompetentní subjekty: vláda lvztah k rozpočtu: vyrovnanost není prioritou lvztah k veřejným výdajům: pouze G lvztah k veřejným příjmům: tzv. čisté daně (TA-Tr) lG- vládní výdaje na nákup statků a služeb lTr - transfery Rozpočtová politika lteoretická východiska: klasické finance lzaměření: realizace alokačních a redistribučních záměrů lkompetentní subjekty: ministerstvo financí lvztah k rozpočtu: vyrovnanost je prioritou lvztah k veřejným výdajům: jako suma G+Tr lvztah k veřejným příjmům: daně (TA) l lG- vládní výdaje na nákup statků a služeb lTr - transfery Úloha SR v hospodářské politice lalokační lposkytování veřejných statků a služeb l ldistribuční lrozdělování důchodů a bohatství ve společnosti l lstabilizační lúkolem vlády je používat nástroje fiskální politiky k udržení vysoké úrovně a plynulého chodu ekonomické aktivity Výdaje SR l lna vládní nákupy – zajištění veř. statků státem – tzv. alokační výdaje lna financování běžných a kapitálových potřeb neziskových organizací, které stát zřídil pro zabezpečení veřejných statků lna peněžní transfery pro obyvatelstvo lformou dotací na výrobu některých výrobků pro domácnosti lformou dotací ekologických lredistribuční výdaje Příjmy SR lDaňové lpojistné na sociální zabezpečení (pojistné na důchodové pojištění a pojistné na nemocenské pojištění) lpříspěvek na státní politiku zaměstnanosti lpojistné na veřejné zdravotní pojištění lcla lmístní poplatky (tyto jsou zařazeny do rozpočtů nižších územně správních celků) l lNedaňové lpříjmy ve formě uživatel. poplatků lz pronájmu státního majetku Distribuční spravedlnost lSpravedlnost se v daňové teorii: lschopnost platit daň – každý subjekt by měl přispívat k financování veřejných statků podle své platební schopnosti lužitek ze zdanění – jednotlivec má platit takovou daň, která je rovna užitku ze zdanění v podobě různých veřejných statků, které pro něj stát zabezpečuje l lprincip vertikální spravedlnosti lpoplatník s větší schopností platit daň, tzn. bohatý subjekt, by měl platit větší daň než poplatník s nižší schopností platit daň lprincip horizontální spravedlnosti lpoplatníci se stejnou schopností platit daň platí stejně velikou daň, a to bez ohledu na pohlaví, rasu, věk apod. Rozpočtový deficit lje výrazem krátkodobé rozpočtové nerovnováhy l lstátní rozpočet lběžný rozpočet, u kapitálového se deficit nepřipouští lrozpočty územní samosprávy lmimorozpočtové fondy Příčiny rozpočtového deficitu lEndogenní faktory lexpanzivní charakter fiskální politiky lčasové rozložení výdajového šoku lčasové rozložení daňového zatížení na více generací lvládní populismus l lExogenní faktory ltempo ekonomického růstu ldeprese ve světě lrůst cen základních surovin lvývoj úrokové míry lúrok z veřejného dluhu lmimořádné události Důsledky deficitu státního rozpočtu lkrátké období - pozitivní leliminace vlivu exogenních faktorů lfinancování efektivních veřejných výdajových programů lv krátkém období je obtížné zvýšit daně, stejně jako je obtížné provést škrty ve výdajích l ldlouhodobé období - negativní lrůst veřejného dluhu lvyvolává inflační tlaky l l Děkuji za Vaši pozornost. J