Správa sociálního zabezpečení Základní zásady práva SZ Činitelé ovlivňující úroveň SZ Základní zásady sociálního zabezpečení nzásada všeobecnosti sociálního zabezpečení nzásada sociální solidarity nzásada participace (demokratičnosti) nzásada rovnosti Základní zásady práva sociálního zabezpečení nzásady vnitřní výstavby sociálního zabezpečení nzásada kompenzace a sociální integrace nzásada zásluhovosti a sociální potřebnosti nzásada zabezpečení, garance a iniciace nzásada zachování nabytých práv nzásada valorizace nzásada odstraňování tvrdosti při aplikaci zákona n Zásada všeobecnosti práva sociálního zabezpečení nzákladní význam nmůže být zkoumána k hlediska okruhu subjektů a z hlediska okruhu sociálních událostí npyramidová podoba sociálního zabezpečení nvýchodiskem je právo každého na zajištění určité základní hranice životní úrovně – základna pyramidy nkaždý – trvalé bydliště nebo státní občanství ndruhá rovina – užší okruh – dávky vázány na dosažené příjmy a účast na pojistných systémech ntřetí rovina – doplňkové dobrovolné systémy – nejužší rozsah n Zásada všeobecnosti práva sociálního zabezpečení nje možno ji vyvodit i ze vztahu mezi občanem a státem nprvní rovina – stát je „dárce“ a pomůže občanovi, který nemá již jinou možnosti (zajištění sociálního minima) ndruhá rovina - stát a občan jako spolupracující subjekty ntřetí rovina – občan samostatně (stát pouze jako iniciátor bez přímého podílu) nokruh sociálních událostí jako postupně se rozšiřující Zásada sociální solidarity ndruhá stěžejní zásada novlivňuje způsob tvorby prostředků pro realizaci sociálního zabezpečení nzdroje SZ jsou tvořeny z plateb vázaných k ekonomicky aktivnímu obyvatelstvu njsou využívány i pro zajištění osob, které v daném čase se na tvorbě prostředků nepodílely npromítá se diferencovaně v jednotlivých systémových součástech nmíra sociální solidarity Zásada participace a zásada rovnosti nZásada participace – účast jedinců na systému nzásada demokratičnosti – účast na řízení, správě, kontrole systému SZ nekonomicky – účast na tvorbě zdrojů nzásada rovnosti – rovný přístup pro všechny subjekty, nikoliv rovné plnění Zásady vnitřní výstavby systému SZ nzásada kompenzace a sociální integrace nhlavním účelem systému je nahradit újmy, které subjektu vznikly v důsledku společensky uznaných sociálních událostí nhlavním účelem systému je vytvořit možnosti pro navrácení (začlenění) jedince do společenského života Zásady vnitřní výstavby systému SZ nzásada zásluhovosti a sociální potřebnosti nposkytování dávek je vázáno na splnění stanovených podmínek v minulosti nposkytování dávky je vázáno na podmínku, která nastala objektivně, mimo vůli oprávněného subjektu Zásady vnitřní výstavby systému SZ nzásada zabezpečení, garance a iniciace vyjadřuje postavení státu v systému SZ nzásada zabezpečení – stát vytváří, financuje a organizuje celý systém SZ nzásada garance – sociální zabezpečení je financováno a organizováno odděleně od státu, který garantuje jeho fungování a solventnost nzásada iniciace – volnější postavení státu – „stanovit podmínky a nechat volně žít“ Zásady vnitřní výstavby systému SZ nzásada zachování nabytých práv n„sčítání dob pojištění“ n„výplata dávek do ciziny“ nzásada valorizace – zajištění toho, aby poskytované dávky neztrácely svou hodnotu nzásada odstraňování tvrdostí při aplikaci zákona Činitele ovlivňující úroveň práva sociálního zabezpečení nfaktory, které působí na vývoj a úroveň sociálního zabezpečení nvnitřní činitelé, jejichž původ je uvnitř státu nvnější činitelé, jejichž původ leží mimo stát ntyto faktory mají různý vliv, npůsobí společně noddělení jen pro účely zkoumání Vnitřní faktory nekonomická situace ndemografický vývoj netické názory a tradice npolitická situace nvšeobecné právní poměry ve státě nsamozřejmě řada dalších faktorů nvyjádření pak nacházejí v právních předpisech Ekonomická situace njeden z nejdůležitějších faktorů ndosažený stupeň ekonomického rozvoje společnosti (stav hospodářství, celková životní úroveň, investice do životního prostředí atd.) nzpůsob přerozdělování prostředků vytvořených ve státě nparadoxy Demografický vývoj nsložení obyvatelstva nvztah ekonomicky aktivního a neaktivního obyvatelstva nporodnost a úmrtnost nstruktura podle pohlaví nprůměrný počet dětí v rodině nprůměrný věk dožití nmigrace Demografický vývoj - pokračování nobyvatelstvo se klasicky dělí na tři skupiny: předproduktivní, produktivní a poproduktivní věk nvelikost těchto skupin je ovlivňována řadou faktorů nprodlužuje se věk prvního nástupu do ekonomické činnosti nprodlužuje se věk dožití nprodlužuje se věk odchodu do důchodu nzvyšuje se věk „pořízení“ prvního dítěte npodle poměru mezi složkami předproduktivní a poproduktivní populace se určuje populační typ společnosti: nprogresivní nstacionární nregresivní Demografický vývoj - pokračování nstruktura obyvatelstva se vyjadřuje graficky tzv. stromem života nČR stromy života nstromy života Etické názory a tradice npro úroveň sociálního zabezpečení je důležité, co se ve společnosti považuje za morální, správné a spravedlivé nkteré sociální události mají být právem regulovány nzákladní význam mají etické názory na nvztah rodičů a dětí nvztah mezi manžely nnázor na občany zdravotně postižené a jejich zapojení do společenského života Politická situace nstřetávání politických názorů na potřebu sociálního zabezpečení, rozsah nlobby a zájmové skupiny uplatňující svůj vliv nodraz v právním řádu Vnější faktory nglobalizace ncelková mezinárodní situace (stav míru a stav války) nmigrace obyvatelstva nvliv mezinárodního společenství nmezinárodní smlouvy neratifikované nmezinárodní deklarace Formy sociálního zabezpečení ncharakteristika SZ z hlediska postavení státu při tvorbě zdrojů SZ a organizaci SZ nvšeobecné povinné státní zabezpečení – stát je v postavení nositele SZ nvšeobecné povinné pojištění – stát je v postavení garanta SZ ndobrovolné doplňkové pojištění nebo zaopatření – stát je v postavení iniciátora SZ Formy sociálního zabezpečení - pokračování ncharakteristika z hlediska postavení jedince v systému SZ a podmínek, které musí splnit, aby systém SZ začal vůči němu působit nzásluhová forma npeněžní zásluha – pojišťovací forma njiná zásluha, která musí být splněna nzaopatřovací forma Formy sociálního zabezpečení - pokračování nžádný systém SZ není „čistý“, tj. nevyskytuje se v jediné formě, vždy jsou to kombinace jednotlivých forem jak z hlediska postavení státu, tak i z hlediska postavení jedince ncharakteristika českého systému SZ – všechny formy v různých kombinacích Financování sociálního zabezpečení nv zásadě dvojí nveřejné rozpočty, zejména pak státní rozpočet nfondové financování nprůběžné financování (PAYG) nkapitálové financování ndalší možné zdroje mimo uvedené nsbírky nsoukromé prostředky atd.