Stavební zákon a ochrana ŽP Ivana Průchová teze Veřejná správa – navazující studium podzim 2011 Prameny uzák.č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu –prováděcí předpisy ke stavebnímu zákonu uVýznam přechodných ustanovení uzákon č. 186/2006 Sb.o změně některých zákonů souvisejících s přijetím stavebního zákona u uZák.č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) u uzák.č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí uzák.č. 76/2002 b., o integrované prevenci uzákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými chemickými látkami a chemickými přípravky –pozn. jejich analýza viz. samostatná témata – usložkové předpisy z oblasti práva životního prostředí –zvláštní zájmy – dotčené orgány –procesní předpisy – Prameny uUnijní právo –Posuzování vlivů na ŽP uSměrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/42/ES ze dne 27. června 2001 o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí u –Natura 2000 uSměrnice Rady 92/43/EHS ze dne 21.května 1992 o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (směrnice o stanovištích) u uSměrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/147/ES ze dne 30. listopadu 2009 o ochraně vlně žijících ptáků (směrnice o ptácích) Prameny uVybrané mezinárodní smlouvy –Aarhuská úmluva (veřejnost) –Evropská úmluva o krajině –Úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy –Úmluva o ochraně archeologického dědictví Principy uprincip udržitelného rozvoje uprincip únosného zatížení území uprincip informovanosti uprincip veřejnosti uprincip součinnosti uprincip kontroly uprincip aktualizace uprincip soudní kontroly Udržitelný rozvoj území upilíře: –environmentální (posuzování vlivů na ŽP – koncepce) –sociální –ekonomický uudržitelný rozvoj posuzován –v politice územního rozvoje –v zásadách územního rozvoje –v územních plánech (ne vždy) – Subjekty a jejich role při ochraně ŽP udo procesů podle stavebního zákona vstupuje řada subjektů u u ukaždý z nich má zákonem pro příslušný proces vymezeno specifické postavení včetně možného ovlivnění požadavků na ochranu životního prostředí Orgány územního plánování a stavební úřady u uJako orgány územního plánování platná právní úprava vymezuje: u u - orgány obcí (zastupitelstvo, rada, obecní úřad), u - úřad územního plánování u - Rada obcí pro udržitelný rozvoj území u - orgány krajů (zastupitelstvo, rada,krajský úřad) u - Ministerstvo pro místní rozvoj a u - Ministerstvo obrany. u u Pokud jde o stavební úřady, platná právní úprava vymezuje : u u - stavební úřady, označované jako "obecné" u - speciální stavební úřady, u - vojenské a jiné stavební úřady. u Dotčené orgány uChrání veřejné zájmy podle zvláštních předpisů § 4 StZ) – (jmenovitě zejména z oblasti životního prostředí) udotčené orgány vydávají –pro vydání rozhodnutí podle tohoto zákona závazná stanoviska na základě zvláštních právních předpisů, která nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení, nestanoví-li tyto zvláštní právní předpisy jinak –pro postupy podle tohoto zákona, které nejsou správním řízením, stanoviska, která nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak; stanoviska jsou závazným podkladem pro politiku územního rozvoje a pro opatření obecné povahy vydávaná podle tohoto zákona. uprotichůdná stanoviska a závazná stanoviska –orgány územního plánování a stavební úřady projednávají protichůdná stanoviska nebo protichůdná závazná stanoviska dotčených orgánů. Dojde-li k rozporu mezi příslušnými orgány podle tohoto zákona a dotčenými orgány, jakož i mezi dotčenými orgány navzájem, postupuje se podle správního řádu. Dotčené orgány uKoordinované stanovisko, koordinované závazné stanovisko –je-li dotčeným orgánem podle zvláštních právních předpisů tentýž orgán veřejné správy, vydává koordinované stanovisko nebo koordinované závazné stanovisko, zahrnující požadavky na ochranu všech dotčených veřejných zájmů, které hájí. –koordinované stanovisko nebo koordinované závazné stanovisko lze vydat pouze v případě, nejsou-li požadavky na ochranu dotčených veřejných zájmů v rozporu. Dotčené orgány ureprezentanti veřejných zájmů podle zvláštních předpisů u uv jednotlivých procesech podle stavebního zákona je jim přiznána specifická role –princip součinnosti s orgány územního plánování a stavebními úřady – uvzájemné věcné a časové vazby mezi závaznými stanovisky (přip. stanovisky) vydanými v procesech, které na sebe věcně a časově navazují (vázanost dotčeného orgánu svým předchozím stanoviskem, možnost změny při podstatné změně podmínek pro jeho vydání) u ukontrola dodržování podmínek stanovených ve stanoviscích a závazných stanoviscích –stanoví-li dotčené orgány ve svém stanovisku nebo závazném stanovisku podmínky, a stanou-li se tyto podmínky součástí výrokové části rozhodnutí, nebo součástí opatření obecné povahy nebo jiného úkonu orgánu územního plánování nebo stavebního úřadu podle tohoto zákona, mohou dotčené orgány kontrolovat jejich dodržování. Veřejnost uprojevy ve stavebním zákoně –zveřejňování písemností –veřejné projednávání –připomínky ukaždý –námitky udotčené osoby –zástupce veřejnosti –rozdílné postavení v závislosti, zda jde o upolitiku územního rozvoje, územně plánovací dokumentaci a územní opatření usprávní řízení, jejichž výsledkem je konkrétní akt –územní řízení, zjednodušené územní řízení, územní souhlas, stavební řízení, zkrácené stavební řízení, kolaudační souhlas, odstraňování staveb. Zástupce veřejnosti umůže zastupovat veřejnost při pořizování návrhu, popřípadě konceptu územně plánovací dokumentace uzástupcem veřejnosti může být –Zmocnění se dokládá seznamem občanů obce nebo kraje, kteří uplatňují věcně shodnou připomínku a podpisovou listinou, která splňuje zákonné náležitosti a dále prohlášení, že jmenovaného zástupce veřejnosti zmocňují k podání námitky na základě věcně shodné připomínky a k jejímu projednání podle stavebního zákona. Zmocnění obsahuje dále prohlášení zástupce veřejnosti. u uŽalobní legitimace ve vztahu k soudní kontrole –judikatura NSS k aktivní žalobní legitimaci zástupce veřejnosti ve vztahu k soudnímu přezkumu územně plánovací dokumentace Územně plánovací informace u§ 21 StZ ucharakter předběžné informace podle správního řádu uposkytuje krajský úřad, úřad územního plánování, obecní úřad pověřený pro výkon pořizovatele a stavební úřad uúzemně plánovací informace o: –podmínkách využívání území a změn jeho využití, zejména na základě územně plánovacích podkladů a územně plánovací dokumentace –podmínkách vydání regulačního plánu, územního rozhodnutí, včetně seznamu dotčených orgánů –podmínkách vydání územního souhlasu v případech, kdy je možno jím nahradit územní rozhodnutí, včetně dotčených orgánů –podmínkách provedení vybraných jednoduchých staveb bez předchozího územního rozhodnutí nebo územního souhlasu uúzemně plánovací informace se poskytuje na žádost užadatel musí uvést konkrétní požadavky na informaci uPoskytnutá územně plánovací informace má časově omezenou dobu platnosti – platí 1 rok ode dne jejího vydání, pokud v této lhůtě orgán, který ji vydal, žadateli nesdělí, že došlo ke změně podmínek, za kterých byla vydána – – u u Územní plánování usouhrn opatření, směřujících k vytváření předpokladů pro udržitelný rozvoj území upodrobnosti v prováděcích předpisech: ucíle a úkoly územního plánování –koordinované vytváření předpokladů pro výstavbu a udržitelný rozvoj území –docílení souladu veřejných a soukromých zájmů na rozvoji území –určení podmínek pro využívání zastavěného území –ochrana nezastavěného území a nezastavitelných pozemků –vymezení zastavitelných ploch –vyhodnocování vlivů politiky územního rozvoje, zásad územního rozvoje , územního plánu na udržitelný rozvoj území zpracovala: Ivana Průchová Nástroje územního plánování přehled unástroje územního plánování v užším smyslu: –územně plánovací podklady uúzemně analytické podklady uúzemní studie –politika územního rozvoje –územně plánovací dokumentace uzásady územního rozvoje uúzemní plán uregulační plán –vymezení zastavěného území –územní opatření uúzemní opatření o stavební uzávěře uúzemní opatření o asanaci území unástroje územního plánování v širším smyslu –nástroje výše uvedené včetně problematiky územních rozhodnutí a územní souhlasy(viz dále) u – – Politika územního rozvoje upolitika územního rozvoje nový a významný nástroj rozvoje území celé ČR – znak komplexnosti co do –obsahu –subjektů zainteresovaných na projednávání a kontrole uplatňování –limity uplatňování schválené politiky rozvoje uúzemní uenvironmentální usociální uekonomické umajetkoprávní – u Obsah politiky územního rozvoje uStanovení republikových priorit ÚP pro zajištění udržitelného rozvoje uVymezení oblastí se zvýšenými požadavky na změny v území uVymezení oblastí se specifickými hodnotami uVymezení ploch koridorů dopravní a technické infrastruktury mezinárodního a republikového významu nebo které svým významem přesahují území jednoho kraje ustanovení možných variant změn v území u usoučástí politiky územního rozvoje je vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj Posouzení politiky územního rozvoje z hlediska vlivů na životní prostředí uSEA –(Strategic Environmental Assesmant) uStavební zákon –§ 19 odst. 2 st. ve spoj. s § 31 a násl. st.z. a přílohou (rámcový obsah vyhodnocení vlivů PUR,ZÚR a ÚP na ŽP pro účely posuzování vlivů koncepcí na ŽP) uSEA součástí vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj uvyhodnocení vlivů na soustavy Natura 2000 Schvalování politiky územního rozvoje uschvaluje vláda ČR – předkládá MMR uK návrhu je nutno přiložit –zprávu o projednání návrhu (viz výše) –výsledky vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území –stanovisko MŽP k výsledkům vyhodnocení vlivů –bylo zohledněno vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj uSdělení č. 272/2009 Sb. u ujudikatura k povaze PÚR – usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 11. 2009, čj. 9 Ao 3/2009-59, www.nssoud.cz – Zásady územního rozvoje upořizují a vydávají se pro celé území kraje upovinný nástroj – všechny kraje mají povinnost pro svoje území je pořídit a přijmout do 5 let od nabytí účinnosti stavebního zákona uaktualizace – každé 2 roky unávrh zásad územního rozvoje na základě zadání schváleného zastupitelstvem kraje uposouzení návrhu zásad územního rozvoje ministerstvem uřízení o zásadách územního rozvoje – je vedeno jako řízení o opatření obecné povahy Zásady územního rozvoje a posuzování vlivů na ŽP uSEA –stanovisko MŽP k vyhodnocení vlivů na ŽP –Součástí může být určení vlivů na území Natury 2000 u zpracovala: Ivana Průchová Územní plán uStanoví základní koncepci rozvoje území obce uPořízení územního plánu – z vlastního podnětu, na návrh orgánu veřejné správy, na návrh občana obce, na návrh fyzické nebo právnické osoby, která má vlastnická nebo obdobná práva k pozemku nebo stavbě na území obce ufáze: –Návrh na pořízení územního plánu –Zadání územního plánu –Koncept územního plánu –Návrh územního plánu –Posouzení návrhu územního plánu krajským úřadem –Řízení o územním plánu –Vydání územního plánu uVyhodnocování územního plánu a jeho změny Územní plán a posuzování vlivů na životní prostředí uÚzemní plán jako koncepce (SEA) –zjišťovací řízení – upokud se zpracovává vyhodnocení vlivu ÚP na ŽP, je posouzení součástí konceptu územního plánu u uprojednání vlivů – společně s projednáním konceptu návrhu územního plánu u Vymezení zastavěného území uzastavěné území (§ 2 odst. 1 d) StZ) –vymezené v územním plánu nebo –vymezené samostatně opatřením obecné povahy unení-li takto, tak –intravilán k 1.9.1966 una území obce se vymezuje jedno nebo více zastavěných území udo zastavěného území se zahrnují pozemky v intravilánu, s výjimkou vinic,chmelnic, pozemků zemědělské půdy určených pro zajišťování speciální zemědělské výroby nebo pozemků přiléhajících k hranici intravilánu navrácených do orné půdy nebo lesních pozemků, a dále pozemky vně intravilánu, a to –zastavěné stavební pozemky –stavební proluky –pozemní komunikace nebo jejich části, ze kterých jsou vjezdy na ostatní pozemky zastavěného území –Ostatní veřejná prostranství –Další pozemky, které jsou obklopeny ostatními pozemky zastavěného území, s výjimkou pozemků vinic, chmelnic, zahradnictví Nezastavěné území uV nezastavěném území lze (§ 18 odst. 5 StZ) v souladu s jeho charakterem umisťovat stavby, zařízení a jiná opatření pouze pro –Zemědělství –Lesnictví –Vodní hospodářství –Těžbu nerostů –Pro ochranu přírody a krajiny –Pro veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu –Pro snižování nebezpečí ekologických a přírodních katastrof a odstraňování jejich důsledků –Opatření a stavby, které zlepší podmínky pro jeho využití pro účely rekreace a cestovního ruchu (cyklistické stezky, hygienická zařízení, ekologická a informační centra) –- tj. limity i z hlediska environmentálních požadavků – upřechodné ustanovení - § 188a StZ zpracovala: Ivana Průchová 27 Regulační plán uStanoví v řešené ploše porobnosti pro využití pozemků, pro umístění a prostorové uspořádání staveb, pro ochranu hodnot a charakteru území a pro vytváření příznivého životního prostředí uVŽDY stanoví: –podmínky pro vymezení a využití pozemků –podmínky pro umístění a prostorové umístění staveb veřejné infrastruktury –Vymezí veřejně prospěšné stavby, veřejně prospěšná opatření uRP NAHRAZUJE v řešené ploše ve schválené rozsahu územní rozhodnutí a je závazný pro rozhodování v území uRP vydaný krajem je závazný pro ÚP a RP vydávané obcemi uRP nenahrazuje územní rozhodnutí v nezastavěném území uRP může nahradit plán společných zařízení komplexních pozemkových úprav zpracovala: Ivana Průchová Ad regulační plán u u uPořízení –z podnětu –na žádost ufáze: –pořízení regulačního plánu –řízení o regulačním plánu –vydání regulačního plánu udoba platnosti regulačního plánu uzměna regulačního plánu Regulační plán a posouzení vlivů na ŽP uEIA - záměr –pokud regulační plán stanoví podmínky pro provedení záměrů podle přílohy kategorie I.přílohy č. 1 zákona o posuzování vlivů na ZP (§ 10a odst. 2 písm. d) –Pokud záměr záměrem kategorie II. podle přílohy č. 1 zák.o posuzování vlivů – posuzován, pokud tak stanoví příslušný orgán ve zjišťovacím řízení u uRegulační plán pořizovaný –z podnětu upořizovatel je povinen zajistit zpracování dokumentace vlivů záměru na ZP a posouzení na území Natura 2000, pokud orgán ochrany přírody vliv nevyloučil –na žádost uŽadatel je povinen připojit k žádosti dokumentaci vlivů na ŽP, stanoviska dotčených orgánů k posouzení vlivů na ZP uPosouzení vlivů na území Natury 2000 – v případě, že ochrany přírody vlivy nevyloučit u Územní opatření o stavební uzávěře uVydává se jako opatření obecné povahy podle správního řádu uOmezuje nebo zakazuje v nezbytném rozsahu stavební činnost ve vymezeném území, pokud by mohla ztížit nebo znemožnit budoucí využití území uÚzemním opatřením o stavební uzávěře nelze omezit nebo zakázat udržovací práce u Územní opatření o asanaci území uVydává se jako opatření obecné povahy podle správního řádu uVydává se na území postiženém živelní pohromou nebo závažnou havárií, v jejímž důsledku došlo k podstatnému zásahu do využití území a je nezbytné stanovit podmínky pro odstranění dopadů živelní pohromy nebo havárie a pro další využití území uÚzemní opatření o asanaci území se dále vydává rovněž pro zastavěné území, ve kterém jsou závadné stavby, u nichž je ve veřejném zájmu nutné nařídit odstranění závad staveb a úpravy staveb a nařídit opatření k asanaci území Přezkoumání aktů územního plánování a rozhodnutí o námitkách uvšechny akty vydané ve formě opatření obecné povahy urozhodnutí o námitkách, která jsou součástí odůvodnění opatření obecné povahy –podléhají přezkoumávání pro případ jejich rozporu s právními předpisy uPřezkum rozhodnutí o námitkách –podle správního řádu –nelze se odvolat příp.podat rozklad –možná je obnova řízení uv případě, že by bylo zrušeno nebo změněno některé ze závazných stanovisek dotčených orgánů, o něž se rozhodnutí o námitkách opíralo – výsledkem - nové rozhodnutí o námitkách –přezkumné řízení upro rozpor rozhodnutí o námitkách se zákonem upro vady řízení –Změna či zrušení rozhodnutí o námitkách uinterpretační problémy ve vztahu k samostatnému přezkumu rozhodnutí o námitkách Přezkoumání aktů územního plánování, vydaných ve formě opatření obecné povahy uPřezkum OOP –Instatanční – správní řád –Soudní přezkum OOP podle § 101a a násl. s.ř.s., důsledky novely s.ř.s. zák.č. 303/2011 Sb. u ujudikatura NSS event. Ústavního soudu usoudní přezkumem OOP podle nového stavebního zákona –algoritmus přezkumu –žalobní legitimace usoudní přezkum „starých“ územních plánů upřezkumem politiky územního rozvoje zpracovala: Ivana Průchová Územní rozhodnutí - § 76 a násl. uÚzemní rozhodnutí –ÚR o umístění stavby nebo zařízení –ÚR o změně využití území –ÚR o změně stavby a o změně vlivu stavby na využití území –ÚR o dělení nebo scelování pozemků –ÚR o ochranném pásmu –Územní rozhodnutí se nevydává pro území, pro které byl schválen regulační plán (viz výše) , a to v rozsahu, v jakém nahrazuje příslušná územní rozhodnutí –Stavební úřad může podle správního řádu spojit územní a stavební řízení, jsou-li podmínky v řízení jednoznačné , zejména je-li pro území schválen územní plán nebo regulační plán –Územní rozhodnutí vydává příslušný stavební úřad na základě územního řízení nebo zjednodušeného územního řízení Účastníci územního řízení uvždy: –žadatel –obec, na jejímž území má být požadovaný záměr uskutečněn udále: –vlastník pozemku nebo stavby, na kterých má být požadovaný záměr uskutečněn, není-li sám žadatelem, nebo ten, kdo má jiné věcné právo k tomuto pozemku nebo stavbě –osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo k sousedním pozemkům nebo stavbám anebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být územním rozhodnutím přímo dotčeno uNález ÚS č. 96/2000 Sb. uosoby, o kterých tak stanoví zvláštní předpis – § 70 ZoPK u pozn. diskuse k návrhu novely StZ –§ 23 odst. 9 zák.č. 100/2001 Sb. uspolečenství vlastníků jednotek podle zákona č. 72/1994 Sb. – – Územní řízení a ochrana životního prostředí uNástroje: –záměry podléhající posuzování vlivů na životní prostředí uposouzení vlivu –samostatně –integrovaně v územním řízení u- viz dále –účastníci řízení unámitky uspecifické postavení občanských sdružení jako účastníků řízení –výjimky dle zák.č. 114/1992 Sb. –závazná stanoviska dotčených orgánů u- judikatura NSS k soudnímu přezkumu závazných stanovisek –vyvěšení informace o záměru na místě určeném stavebním úřadem nebo na vhodném veřejně přístupném místě u stavby nebo pozemku, na nichž se má záměr uskutečnit, a to do doby veřejného ústního jednání – součástí je grafické vyjádření záměru, popř. jiný podklad, z něhož lze usuzovat na architektonickou podobu záměru a na jeho vliv na okolí –veřejné ústní jednání –připomínky veřejnosti Územní řízení a posuzování vlivů na životního prostředí uPosuzování vlivů na ŽP samostatně –pokud záměr podléhá posuzování vlivů na životní prostředí, je žadatel povinen připojit k žádosti stanovisko příslušného úřadu o posouzení vlivů na životní prostředí uPosuzování vlivů integrovaně v územním řízením –je-li příslušným úřadem krajský úřad a nezpracovávají se varianty řešení záměru z hlediska jeho umístění –žadatel připojí dokumentaci vlivu záměru na životní prostředí a posudek –procesní postup - § 91 stavebního zákona ve spoj. s postupem dle zákona o posuzování vlivů na ŽP , veřejné projednání – postup obdobný jako § 22 a 23 stavebního zákona – zpracovala: Ivana Průchová 38 Veřejnoprávní smlouva u uveřejnoprávní smlouva (VPS) u namísto územního rozhodnutí o –o umístění stavby –o změně využití území –o změně vlivu stavby na využití území use souhlasem dotčeného orgánu unamísto územní rozhodnutí uúčast občanských sdružení zpracovala: Ivana Průchová 39 Zjednodušené územní řízení uStavební úřad může rozhodnout o –O umístění stavby –O změně využití území –O změně stavby –O dělení a scelování pozemků uve zjednodušeném územním řízení , jestliže –Záměr je v zastavitelné ploše nebo v zastavěném území –Záměr nevyžaduje posouzení vlivů na životní prostředí –Žádost je doložena uzávaznými stanovisky dotčených orgánů uSouhlasem účastníků řízení, kteří mají vlastnická nebo jiná věcná práva k pozemkům, jež jsou předmětem územního řízení nebo mají s těmito pozemky společnou hranici a stavbám na nich –Pokud žádost nesplňuje podmínky pro zjednodušené územní řízení, stavební úřad rozhodne usnesením o provedení územního řízení – 40 Územní souhlas uMůže jej vydat stavební úřad na základě oznámení o záměru, pokud –Je záměr v zastavěném území nebo zastavitelné ploše –Poměry v území se podstatně nemění –Záměr nevyžaduje nové nároky na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu uÚzemní souhlas nelze vydat –obsahuje-li závazné stanovisko dotčeného orgánu podmínky nebo –Je-li závazným stanoviskem vysloven nesouhlas –Pokud záměr podléhá posouzení vlivů na životní prostředí uStavební zákon obsahuje výčet aktivit, kdy postačí územní souhlas uPovaha územního souhlasu – –Judikatura NSS u„územní rozhodnutí je správním rozhodnutím“ u –rozsudek NSS čj. 1 As 92/2008 – 76 ze dne 22. ledna 2009 Stavební řád a ochrana životního prostředí unávaznost na územní plánování a územní řízení uochrana ŽP –závazná stanoviska –speciální situace,kdy třeba integrované povolení podle zák.č. 76/2002 Sb. uviz samostatná přednáška –účastníci řízení –veřejnost Režim přípustnosti staveb, terénních úprav, zařízení a udržovacích prací uStavby, terénní úpravy, zařízení a udržovací práce –nevyžadující stavební povolení ani ohlášení (§ 103 st.z.) u! Pozor – územní souhlas nebo ÚPI –podléhající ohlášení (§ 104 StZ) –vyžadující stavební povolení upřípadně akty, které je nahrazují (VPS, certifikát AI) – n ohlašování uVydání souhlasu –Tak, aby mohl být stavebníkovi doručen do 40 dnů ode dne ohlášení stavebnímu úřadu –Fikce uPokud nebude ve stanovené 40denní lhůtě stavebníkovi písemný souhlas doručen a současně mu nebude doručeno usnesení o odložení podání či rozhodnutí o zákazu ohlášené stavby, považuje se souhlas za udělený Stavební řízení uZvláštní druh správního řízení uÚčastníci stavebního řízení –Stavebník –vlastník stavby, na níž má být provedena změna či udržovací práce, není-li stavebníkem a není-li společenstvím vlastníků podle zvláštního předpisu –vlastník pozemku, na kterém má být stavba prováděna, není-li stavebníkem –vlastník stavby na pozemku, na kterém má být stavba prováděna, a ten, kdo má k tomuto pozemku nebo stavbě právo odpovídající věcnému břemenu, mohou-li být jejich práva navrhovanou stavbou přímo dotčena –vlastník sousedního pozemku nebo stavby na něm, může-li být jeho vlastnické právo navrhovanou stavbou přímo dotčeno –Ten, kdo má k sousednímu pozemku právo odpovídající věcnému břemenu, pokud může být toto právo navrhovanou stavbou přímo dotčeno –Společenství vlastníků jednotek u? Občanská sdružení podle § 70 ZoPK –judikatura u Stavební řízení uVýsledek stavebního řízení –Zamítnutí žádosti –Vydání kladného stavebního povolení –Odvolání proti stavebnímu povolení –Pravomocné stavební povolení –Doba platnosti stavebního povolení uJestliže stavba nebyla zahájena do dvou let ode dne, kdy nabylo stavební povolení právní moci, stavební povolení pozbývá platnosti uDoba platnosti může být prodloužena – – Užívání staveb uUžívání na základě –Oznámení stavebnímu úřadu uTam, kde není zapotřebí kolaudační souhlas uOznámení nejméně 30 dnů předem uZávěrečná kontrolní prohlídka stavby –Závady, které brání užívání stavby – stavební úřad rozhodnutím vydaným do 30 dnů od oznámení užívání stavby zakáže –Započato se zahájením stavby může být pouze na základě následného písemného souhlasu stavebního úřadu –Pokud stavební úřad užívání nezakáže, může být s užíváním stavby započato, a to pro účel, pro který byla stavba povolena –Kolaudačního souhlasu uStavby, jejichž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit –Např. nemocnice, škola, nájemní bytový dům, stavba pro obchod a průmysl uStavby, u kterých bylo stanoveno provedení zkušebního provozu uZměny staveb, které jsou kulturní památkou Užívání staveb uPředčasné užívání stavby – na žádost stavebníka –časově omezené povolení k předčasnému užívání stavby před jejím dokončením, pokud to nemá podstatný vliv na uUživatelnost stavby uNeohrozí to bezpečnost a zdraví osob, zvířat, životní prostředí uStavebník může doložit žádost o vydání kolaudačního souhlasu též odborným posudkem (certifikátem) autorizovaného inspektora –Stavební úřad může upustit od závěrečné kontrolní prohlídky a vydat kolaudační souhlas na základě tohoto posudku – Předčasné užívání stavby uPředčasné užívání stavby – na žádost stavebníka –časově omezené povolení k předčasnému užívání stavby před jejím dokončením, pokud to nemá podstatný vliv na uUživatelnost stavby uNeohrozí to bezpečnost a zdraví osob, zvířat, životní prostředí zpracovala: Ivana Průchová 49 Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení uOdstranění –bez ohlášení a bez povolení (výjimečné) –na základě ohlášení –na základě povolení k odstranění –na základě nařízení uz moci úřední –u stavby uKterá svým závadným stavem ohrožuje život a zdraví osob nebo zvířat, bezpečnost, životní prostředí nebo majetek třetích osob a její vlastník přes rozhodnutí stavebního úřadu ve stanovené lhůtě neodstranil závadný stav uProváděné nebo provedené bez rozhodnutí nebo opatření stavebního úřadu vyžadovaného stavebním zákonem nebo v rozporu s ním uU níž bylo stavební povolení zrušeno ve veřejném zájmu a stavbu nelze zachovat u – Dodatečné povolení stavby uPodmínky: –V případě stavby prováděné nebo provedené bez rozhodnutí nebo opatření stavebního úřadu nebo v rozporu s ním, pokud stavebník nebo její vlastník prokáže, že uStavba není umístěna v rozporu se záměry územního plánování uStavba není prováděna nebo provedena na pozemku, kde to zvláštní předpis omezuje nebo zakazuje uStavba není v rozporu s obecnými požadavky na výstavbu nebo s veřejným zájmem chráněným zvláštním právním předpisem Speciální ustanovení o ochraně kulturně cenných předmětů a chráněných částí přírody (§ 176 StZ) uNález kulturně cenného předmětu,detailu stavby, chráněných částí přírody, archeologický nález –Stavebník upovinen neprodleně oznámit nález stavebnímu řadu a orgánu státní památkové péče nebo orgánu ochrany přírody uUčinit nezbytná opatření, aby nález nebyl poškozen nebo zničen uPráce v terénu přerušit uMůže uplatnit nárok na náhradu nákladů, které mu vznikly –Stavební úřad uv dohodě s dotčeným orgánem stanoví podmínky pro zabezpečení zájmů, případně rozhodně o přerušení prací uStavební povolení může být ve veřejném zájmu změněno –Dotčené orgány uNebezpečí z prodlení, nepostačují výše vedená opatření, možnost stanovit opatření k ochraně a přerušení prací uPokračování – až na základě písemného souhlasu uKopie rozhodnutí a souhlasu se zasílá stavebnímu úřadu – Ministerstvo kultury uMůže nález prohlásit za kulturní památku Speciální ustanovení o postupech podle stavebního zákona při mimořádných událostech s event. dopady na ochranu životního prostředí uStav nebezpečí, nouzový stav, stav ohrožení státu, válečný stav, bezprostředně hrozící živelní pohroma nebo závažná havárie –Je-li třeba bezodkladně provést opatření k odvrácení nebo zmírnění možných dopadů mimořádné události, lze se odchýlit v mezích zákona od postupů stanovených stavebním záknem Správní delikty u u upřestupky (§ 178 a násl. StZ) u –Výrok rozhodnutí o přestupku, jímž je obviněný z přestupku uznán vinným, musí obsahovat též popis skutku s označením místa a času jeho spáchání, vyslovení viny, druh a výměru sankce, popřípadě rozhodnutí o upuštění od uložení sankce (§ 11 odst. 3), o započtení doby do doby zákazu činnosti (§ 14 odst. 2), o uložení ochranného opatření (§ 16), o nároku na náhradu škody (§ 70 odst. 2) a o náhradě nákladů řízení (§ 79 odst. 1 usrov. § 77 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů u ujiné správní delikty (§ 180 a násl. StZ) –Výrok rozhodnutí o jiném správním deliktu musí obsahovat popis skutku uvedením místa, času a způsobu spáchání, popřípadě i uvedením jiných skutečností, jichž je třeba k tomu, aby nemohl být zaměněn s jiným. Neuvede-li správní orgán takové náležitosti do výroku svého rozhodnutí, podstatně poruší ustanovení o řízení [§ 76 odst. 1 písm. c) s. ř. s]. Zjistí-li soud k námitce účastníka řízení existenci této vady, správní rozhodnutí z tohoto důvodu zruší. upodle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 1. 2008, č. j. 2 As 34/2006-73 u- přestupkový zákon, správní řád u