Personální základ veřejné správy, veřejná služba Pojem veřejná služba nOznačení právního postavení veřejných zaměstnanců, tj. civilních zaměstnanců ve veřejné správě (územní samospráva, stát, veřejné služby). > Veřejný zaměstnanec - znaky nZaměstnanecký (obdobný) poměr ke státu (veřejnoprávnímu zaměstnavateli) nVykazuje trvalost nSpočívá v odborném zajišťování veřejných úkolů nPlacený z veřejných prostředků n > Charakteristika veřejné služby nStanovení požadavků na výběr zaměstnance nStanovení požadavků na výkon služby nProfesionalita n n > Charakteristické znaky nUplatňování prvků demokracie a efektivity nOddělení politiky a správy nStabilita a pružnost n > Systémy veřejné služby nKariérní systém nSmluvní systém > Kariérní systém n Zákonná úprava služebních vztahů: ntrvalý služební poměr, nslužební a nplatový postup. n n(1. republika ČSR, Francie, SRN) > Smluvní systém nKatalog služebních míst nSmluvní základ pracovního poměru n(USA) > Vývoj veřejné služby n19. století – kariérní systém nOd 20. století dochází k jeho omezování nSnaha o zveřejňování informací nZvyšování uplatňování občanských práv a svobod (omezení výjimečně) nDůraz na efektivnost nVznik etických kodexů nVznik odpovědnosti > Mezi deset hlavních principů dobré správy dle ombudsmana patří: n ndodržování právního řádu nnestrannost, nvčasnost, npředvídatelnost, npřesvědčivost, npřiměřenost, nsoučinnost, nodpovědnost, notevřenost a nvstřícnost. n > Pracovní řád pro úředníky - Říjen 1870 n1. Denně před začátkem pracovní doby jsou povinni úředníci důkladně za mésti kancelář, vybrati popele z kamen a utříti prach. n2. Úředníci zodpovídají dále za to, že kancelář bude vždy řádně vytopena. Potřebné palivo obstarají na svůj náklad. n3. Soukromé hovory jsou v pracovní době nežádoucí. n4. Řádná pracovní doba jest 12 hodin denně. V případě potřeby musí každý úředník pracovati bez vyzvání přes čas. n5. Jakákoliv politická činnost úředníků má za následek okamžité propuštění. n6. V kouření a požívání lihovin se očekává od uředníků zdrženlivost. n7. K dámám a výše postaveným osobám se úředník chová slušně. n8. Jako četba se doporučuje bible. Není námitek proti jiným knihám, pokud jsou tyto mravně nezávadné. > Pracovní řád pro úředníky - Říjen 1870 n9. Poviností každého úředníka je péče o zdraví. V případě nemoci není nároku na mzdu. Každý úředník, který ma pocit odpovědnosti, by si měl proto pravidelně ukládati ze své mzdy přiměřenou částku pro případ nemoci či jiné nepředvídané potřeby. n10. Úředníci se nesmějí při práci mýliti. Kdo se při své práci dopouští častěji chyb, bude propuštěn. n11. Kdo odporuje šéfovi, dokazuje tímto, že před ním nechová potřebné úcty. Z této skutečnosti se vyvodí důsledky. n12. Úřednice jsou povinny vésti zbožný a cudný život. n13. O dovolenou mohou úředníci žádati jen z naléhavých rodinných důvodů. Tato je však neplacena. n14. Úředníci nechť mají stále na mysli, že tisíce jiných osob jsou ochotny okamžitě nastoupit na jejich místa. n15. Úředníci nesmějí nikdy zapomenouti, že jsou svému principálovi povinni vděčností, neboť je jejich živitelem. > Vývoj v ČR 1.Období první republiky – právní předpis – služební pragmatika. Byl zaručen platový postup, definitiva, pracovní poměr založen jmenováním – znaky kariérního systému. 2.Období nacistické okupace – diskriminace. 3.Období po 2. světové válce – dekrety prezidenta republiky – odškodňování zaměstnanců. 4.Období totality – zestátnění úřednického aparátu, politické prověrky a od 1950 obecný pracovně právní poměr. > Reforma veřejné služby po 1989 nNové povinnosti úředníků – rozhodovat nestranně, zachovávat mlčenlivost, nepřijímat dary, zdržet se střetu veřejných a soukromých zájmů, …. nVeřejný ochránce práv nSlužební zákon č. 218/2002 Sb. nZákon o úřednících územně samosprávných celků č. 312/2002 Sb. n > Evropské principy veřejné služby nPrincip volného pohybu osob nDoporučení Výboru ministrů rady Evropy – vymezuje postavení veřejných zaměstnanců v Evropě, a to v rozsahu 17 základních zásad dobré praxe n n > 17 zásad dobré praxe •právní rámec a obecné principy mají být stanoveny zákonem •odpovědnost za veřejnou službu a řízení její politiky leží na vládě, •výběr se řídí zásadou rovného přístupu (stejná práva mají ostatní občané, kritériem je fair soutěž), •vyloučení diskriminace, •participace na organizaci a řízení, n > 17 zásad dobré praxe nsociální zabezpečení, nodměňování úměrné funkci, nprávo a povinnost se soustavně vzdělávat, nmožnost zaměstnanců hájit svá práva před soudem či jinou nezávislou institucí, nPovinnosti úředníka – mlčenlivost, neutralita, nestrannost, povinnost respektovat veřejnost a povinnost nést odpovědnost….. > Ústavní základy nÚstava ‚CR čl. 79 odst. 2 n„ právní poměry státních zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních úřadech upravuje zákon“ nListina čl. 21 odst. 4 n„ občané mají za rovných podmínek přístup k voleným a jiným veřejným funkcím“ nListina čl. 2 odst. 2 n„ Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví“ > Zákonná úprava nZákon o úřednících územně samosprávných celků č. 312/2002 Sb. – účinnost od 1.1.2003 (specialita k zákoníku práce) nSlužební zákon č. 218/2002 Sb. – účinnost od 1.1.2012 /opakované odložení účinnosti zákonem č. 381/2008 Sb./ (zákoník práce se použije pouze pokud to výslovně stanoví nebo pokud to stanoví speciální právní předpisy) > Státní služba (kariérní systém) – základní pojmy nStátní služba - činnost nObor služby – úsek činnosti služebního úřadu, vyplývající z jeho působnosti stanovené zákonem. nSlužební místo – místo výkonu státní služby. > Vymezení státní služby nInstitucionálně - výkon státní správy na správních úřadech. nPersonálně – státní zaměstnanci, tj. osoby, které byly řádně jmenovány do funkce a složily služební slib. > Služební vztahy nPrávní – státní zaměstnanci jsou pod pohrůžkou zákonné sankce povinni plnit své povinnosti vyplývající z právních předpisů, interních směrnic a služebních příkazů. (služební vztahy z pohledu právního jsou výsečí sociálních vztahů, které se utvářejí ve správních úřadech). nVeřejnoprávní – zakládají se ke státu jednostranným jmenovacím aktem (definiční znak veřejné služby). Jmenování nelze proti vůli subjektu, zaměstnance. > Subjekty služebních vztahů nStát -právnická osoba, zastoupená služebními orgány. Zaměstnavatel. nStátní zaměstnanci – fyzické osoby, které splňují zákonem vymezené předpoklady, absolvovaly přípravu na službu, byly jmenovány a složily služební slib. nSlužební orgány – vedoucí služebních úřadů. > Státní zaměstnanci nŘadový zaměstnanec nPředstavený n nKategorizace dle dosaženého vzdělání a zařazení na služební místo. Od toho se také odvíjí platové zařazení. > Příprava na službu – předpoklady na) být státním občanem České republiky, nb) dosáhnout věku alespoň 18 let, nc) mít plnou způsobilost k právním úkonům, nd) být bezúhonná; tento předpoklad není splněn v případě pravomocného odsouzení pro úmyslný trestný čin nebo pro nedbalostní trestný čin maření úkolů veřejného činitele, pokud odsouzení nebylo zahlazeno nebo pokud se podle zákona na pachatele nehledí, jako by nebyl odsouzen, ne) dosáhnout tímto zákonem předepsané vzdělání pro obor služby, včetně odborného zaměření vzdělání, popřípadě požadavek kladený na znalost cizího jazyka nebo jiný oprávněný odborný požadavek určený služebním orgánem potřebný k výkonu služby, nf) mít potřebnou zdravotní způsobilost. > Výběrové řízení nVyhlášení výběrového řízení k přípravě na službu musí být veřejné. Ve vyhlášení výběrového řízení se uvedou tyto údaje: na) předpoklady pro službu, nb) obor služby, na který se má příprava provádět, nc) zda pro služební místo v oboru služby, na které se bude příprava provádět, bude třeba způsobilosti seznamovat se s utajovanými informacemi podle právních předpisů o utajovaných informacích, nd) platové zařazení a předpokládaná výše platu v době přípravy na službu, ne) předpokládané zařazení do platové třídy, bude-li uchazeč jmenován do služby, nf) datum, do kterého musí být podána služebnímu úřadu žádost o přijetí k přípravě na službu. n > Příprava na službu nČekatel - v pracovním poměru podle pracovněprávních předpisů. Trvá zpravidla 12 měsíců. K přípravě na službu se uzavírá pracovní poměr na dobu určitou. Součástí přípravy na službu je zkušební doba v trvání 3 měsíců. nÚřednická zkoušku před zkušební komisí. > Služební poměr - vznik nvýběrové řízení njmenování na služební místo v oboru služby rozhodnutím nsložení služebního slibu > Skončení služebního poměru nSlužebním orgánem nNa žádost zaměstnance nZe zákona > Skončení služebního poměru – služebním orgánem na) nesplňuje-li státní zaměstnanec předpoklad státního občanství České republiky, nb) nesplňuje-li státní zaměstnanec předpoklad potřebné zdravotní způsobilosti, protože pozbyl vzhledem ke svému zdravotnímu stavu na základě lékařského posudku nebo rozhodnutí orgánu státní zdravotní správy dlouhodobě způsobilost vykonávat službu nebo ji nesmí konat pro onemocnění nemocí z povolání nebo ohrožení touto nemocí, nc) z důvodu organizačních opatření - je snížení počtu státních zaměstnanců, nd) jestliže státní zaměstnanec podle výsledku dvou po sobě jdoucích služebních hodnocení nevykonává řádně službu, ne) v případě, kdy trestně stíhaný státní zaměstnanec byl vzat do vazby a doba trvání vazby přesáhla 3 roky, nf) nesplňuje-li státní zaměstnanec bez zavinění služebního úřadu jiný oprávněný požadavek potřebný k výkonu služby, ng) uplynula-li doba 12 měsíců, po kterou byl státní zaměstnanec zařazen mimo výkon služby z organizačních důvodů > Skončení služebního poměru ze zákona na) v případě, kdy byl státní zaměstnanec pravomocně odsouzen pro úmyslný trestný čin nebo byl pravomocně odsouzen k nepodmíněnému trestu odnětí svobody, dnem následujícím po dni, kdy bylo služebnímu úřadu doručeno oznámení podle § 30 odst. 3, n nb) v případě, kdy byl státní zaměstnanec na základě pravomocného soudního rozhodnutí zbaven způsobilosti k právním úkonům nebo jeho způsobilost k právním úkonům byla omezena, dnem následujícím po dni, kdy bylo služebnímu úřadu doručeno oznámení podle § 30 odst. 3, n nc) bylo-li státnímu zaměstnanci pravomocně uloženo kárné opatření propuštění ze služebního poměru, dnem nabytí právní moci tohoto rozhodnutí, n nd) dnem 31. prosince kalendářního roku, v němž státní zaměstnanec dovršil věk 65 let. > Povinnosti nzachovávat při výkonu služby věrnost České republice; věrností se rozumí dodržování Ústavy České republiky, jejího právního řádu při uznání práv a svobod a při dodržování zájmů České republiky, nvykonávat službu nestranně, v mezích svého oprávnění a zdržet se při výkonu služby všeho, co by mohlo ohrozit důvěru v nestrannost rozhodování, n při výkonu služby dodržovat právní předpisy vztahující se k jejímu výkonu a služební předpisy, nplnit služební úkoly na svém služebním místě osobně, řádně a včas, nprohlubovat si vzdělání podle pokynů služebního úřadu, ndodržovat služební kázeň, nposkytovat informace o činnosti služebního úřadu podle zákona o svobodném přístupu k informacím, jestliže to patří k jejich služebním úkolům, nzachovávat mlčenlivost > Práva nna vytváření podmínek pro řádný výkon služby, nna zajištění textů právních předpisů, textů mezinárodních smluv, služebních předpisů, sbírek soudních rozhodnutí a v přiměřeném rozsahu též odborných časopisů a odborné literatury, jejichž zaměření se vztahuje k výkonu jejich služby, nna veřejné užívání služebního označení státního zaměstnance včetně služebního označení představeného, nna prohlubování vzdělání, nna plat, ndomáhat se svých práv vyplývajících ze služebního poměru > Právní odpovědnost státních zaměstnanců nKárná odpovědnost nOdpovědnost za škodu nTrestně právní odpovědnost > Kárná odpovědnost nDisciplinární odpovědnost dle služebního zákona. nKárné provinění – zaviněné porušení služební kázně. nKárné opatření – písemná důtka, snížení platu, odvolání z místa představeného, propuštění ze služebního poměru. n n > Odpovědnost za škodu nZákon č. 82/1998 Sb., o náhradě škody způsobené nesprávným úředním postupem, nezákonným rozhodnutím nRegresní náhrada 4 a ½ násobek měsíčního platu > Trestně právní odpovědnost nZvláštní odpovědnost veřejných zaměstnanců – trestný čin spáchán v souvislosti s výkonem funkce. nÚplatkářství, neoprávněné nakládán s osobními údaji, zneužití pravomoci, ohrožení státního tajemství. > Úředníci územně samosprávných celků nVykonávají vedle samosprávné funkce také přenesenou státní správu. nZákon stanoví specifika – princip speciality k zákoníku práce. > Základní pojmy nÚřad - obecní úřad, městský úřad, magistrát, ÚMČ, krajský úřad nÚředník - zaměstnanec územního samosprávného celku podílející se na výkonu správních činností zařazený do obecního úřadu, městského úřadu ……. nvedoucím úředníkem - úředník, který je vedoucím zaměstnancem. > Vznik pracovního poměru nPředpoklady (fyzická osoba, státní občan České republiky, popřípadě fyzická osoba, která je cizím státním občanem a má v České republice trvalý pobyt, dosáhla věku 18 let, je způsobilá k právním úkonům, je bezúhonná, ovládá jednací jazyk a splňuje další předpoklady pro výkon správních činností stanovené zvláštním právním předpisem). nVeřejná výzva a výběrové řízení. > Zvláštnosti pracovního poměru nDoba neurčitá nOdvolání z funkce – ze zákonem daných důvodů nOdstupné za odsloužené roky nPracovní pohotovost nPovinnosti úředníka nVzdělávání úředníka > Vzdělávání úředníka nVstupní vzdělávání nPrůběžné vzdělávání nZvláštní odborná způsobilost >