Metody a formy realizace veřejné správy. Rozhodovací procesy ve veřejné správě. Správní řád jako základ právní úpravy procesních forem veřejné správy. JUDr. Veronika Kudrová BEP302Zk Veřejná správa v ČR a v Evropě I6. 10. 2012 Obsah —Veřejná správa jako činnost, vrchnostenské a nevrchnostenské formy činnosti veřejné správy. Ústavní a zákonné základy činnosti veřejné správy v České republice. —Individuální správní akty, jejich charakteristika, členění, náležitosti, vady a vlastnosti . —Normativní správní akty, jejich charakteristika a členění. Právní předpisy jednotek územní samosprávy. —Smíšené správní akty (opatření obecné povahy) a další (jiné) úkony (postupy) veřejné správy. —Veřejnoprávní smlouvy, jejich charakteristika a členění. —Faktické úkony, jejich charakteristika a členění. —Základní charakteristika správního řádu. Rozsah a působnost. Veřejná správa jako činnost —Od minimálního státu po sociální stát —Společenská shoda o zajišťovaných službách? — — — — — —= funkční (materiální) pojetí VS —Vrchnostenská x nevrchnostenská správa highway-city.jpg Hospital-beds-001.jpg Veřejnoprávní vztah* konsensus verejko * Autorem animace Dan Dvořáček Ústavní a zákonné základy —Čl. 2 Ústavy ČR —(3) Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. —(4) Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. —Čl. 2 Listiny —(2) Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanoveným zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví. —(3) Každý může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá. —Čl. 36 Listiny —(1) Každý se může domáhat stanoveným postupem svého práva u nezávislého a nestranného soudu a ve stanovených případech u jiného orgánu. —(3) Každý má právo na náhradu škody způsobené mu nezákonným rozhodnutím soudu, m. jiného státního orgánu či orgánu veřejné správy nebo nesprávným úředním postupem. — — Metody a formy realizace —Metoda = postup, jak dosáhnout sledovaného cíle ◦I. obecné (přesvědčování, donucování, řízení a regulace) ◦II. konkrétní (administrativní, ekonomické, organizační) —Forma = vnější vyjádření činnosti VS ◦I. neprávní (organizační – operativně-organizační činnosti, materiálně-technické operace) ◦II. právní Právní formy realizace —Správní akty —Veřejnoprávní smlouvy —Faktické úkony s přímými právními důsledky ◦ Public Administration.jpg Approved razítko.jpg Správní akty —Správní akty ◦Interní x externí ◦ ◦Individuální (SprŘ & zvláštní úprava) ◦Normativní (zvláštní předpisy, zejm. Z o obcích, krajích, hl. m. Praze, ZVŠ...) ◦Smíšené (SprŘ & zvláštní úprava) Approved razítko.jpg Náležitosti správních aktů —Kompetenční ◦Pravomoc, působnost, příslušnost —Procedurální ◦Postup —Formální ◦Příslušná forma + „nezbytné formality“ —Materiální (obsahové) ◦Výroková část, odůvodnění, poučení u IPA ◦(Soulad s vyšším P předpisem u NPA) Approved razítko.jpg Vady IPA —I. Nízké intenzity - chyby či jiné nesprávnosti v písemném projevu (lze opravit bez návrhu) —II. Vysoké intenzity (nejběžnější) - nezákonnost, nesprávnost, formální vadnost (tzv. naříkatelné akty, lze je napadnout opravnými prostředky; platí pro ně presumpce správnosti) —Nicotné akty (nulitní) - chyby takového rozsahu, že se na ně hledí, jakoby ani nevznikly (např. nedostatek kompetence, nesrozumitelnost, vnitřní rozpornost) Approved razítko.jpg Vady NPA —Neústavnost —Nezákonnost —-> monopol na rušení (vnějších) NPA má ÚS Veřejnoprávní smlouvy —Veřejnoprávní smlouva = dvoustranný nebo vícestranný PÚ, který zakládá, mění nebo ruší práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. ◦Koordinační ◦Subordinační ◦Mezi účastníky agreement.gif Správní řád —= obecný předpis pro postupy ve veřejné správě (subsidiární působnost) —Upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků a jiných orgánů, právnických a fyzických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy —Použije se, nestanoví-li zvláštní zákon jiný postup. —Nepoužije se pro občanskoprávní, obchodněprávní a pracovněprávní úkony prováděné správními orgány a na vztahy mezi orgány téhož územního samosprávného celku při výkonu samostatné působnosti. —+ přesah - § 177 odst. 1 & § 180 Správní řád —Část I – rozsah působnosti & zásady —Část II a III – správní řízení ◦Rozhodnutí ◦Opravné prostředky ◦Exekuce —Část IV – tzv. jiné úkony (vyjádření, osvědčení...) —Část V – veřejnoprávní smlouvy —Část VI – opatření obecné povahy —Část VII – Spol., přechodná a závěrečná ust. Logika správního řízení —Přípravná fáze —Rozhodnutí (ex offo / na návrh) —Řádné opravné prostředky —(Exekuce) —Soudní přezkum ◦Rozhodnutí ◦Nečinnosti ◦Jiného zásahu Literatura k prostudování —PRŮCHA, P. Správní právo : obecná část. 7. doplněné a aktualizované vydání. Brno : Masarykova univerzita a Doplněk, 2007. 418 s. ◦s. 48 – 67 ◦s. 251 – 315 —STAŠA, J. Úvod do českého správního práva. Praha : Policejní akademie České republiky, 1996. 184 s. ◦s. 11 - 18 ◦s. 71 – 98 —SKULOVÁ, S. a kol. Správní právo procesní. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008. 428 s. ◦s. 31 – 43 ◦s. 227 – 233 Děkuji za pozornost Příští přednáška Organizace veřejné správy, vztah ústřední, regionální a místní správy. Organizace veřejné správy v České republice. JUDr. Stanislav Sedláček, Ph.D.