doc.JUDr.Soňa Skulová, Ph.D.
Etika veřejné správy
1. Význam etiky v moderní veřejné správě ( neboli – proč je
důležité, aby veřejná správa byla etická):
- rozvoj veřejných služeb, zvyšující se přerozdělování,
- vyšší míra rozhodování úřadů a úředníků o vynakládání finančních
prostředků
- značná diskreční pravomoc při rozhodování o přístupu občanů k veřejným
statkům, o míře zasahování do práv a povinností občanů
- dispozice s osobními údaji občanů a obchodními údaji právnických osob.
Etická (správná, řádná, zákonná) veřejná správa je předpokladem
prosperity společnosti (OSN, OECD).
Zcela opačně pak působí korupční jednání (posilované tzv. korupčními
tlaky – viz Příloha 1).
Proto je nutno řešit a upravit etickou stránku chování pracovníků veřejné
správy.
2. Morální regulace jednání
V poslední době je ve vyspělých státech věnována velká pozornost regulaci
chování úředníků prostřednictvím etiky, jako doplněk regulace právní.
Morální regulace: činnost je hodnocena z hlediska etičnosti relativně
pravidelně a relativně ustáleným způsobem. Hodnocení či jeho anticipace
ovlivňují rozhodování nositele této činnosti.
Rozdíl mezi regulací morální a právní.
3. Pojem „profesní etika“
Normativní etika pojednává o tom, “co má být”, “co je „správné“ či „dobré”.
Zabývá se mravními normami, kodexy a principy a snaží se najít jejich
zdůvodnění.
Stejné normy, hodnoty a principy mohou mít podstatně odlišné zdůvodnění.
Konat správně (a tedy mravně) je možné z různých důvodů.
Většina profesních etik se spokojuje se správným jednáním, bez ohledu na
motivaci.
Z hlediska etiky veřejné správy není důležité, co úředníka vedlo k jednání
v souladu s veřejným zájmem. Důležité je samo takovéto jednání.
Profesní etika si proto neklade otázku proč je nějaké jednání správné, ale
pouze otázku jaké jednání je správné.
Profesní etiky se snaží formulovat etické hodnoty, normy a principy, které
budou všichni, nebo většina, považovat za správné a potřebné vodítko
jednání.
Kritériem správnosti a pravdivosti je zde jednoduchý souhlas většiny
podložený hodnotovou a kulturní tradicí. Zdůvodnění může být individuální.
4. Etika veřejné správy
- žádoucí hodnota či stav, a zároveň souhrn různých opatření
usměrňujících činnost ve veřejné správě směrem k žádoucímu jednání
( zabránění nežádoucímu chování úředníků, podpora chování a jednání
žádoucího).
V angloamerické odborné literatuře se používá pojem integrita úředníka
(osobnostní, morální integrita – “čestnost”, “principiálnost”, „odolnost“).
Společný kulturní základ etické regulace a mravních hodnot úřednické
práce:
zejména moderní pojetí demokracie a státu, svrchovanost moci a
suverenity občanů, universální platnosti a nezadatelnosti lidských práv.
Stát a jeho orgány jsou v tomto pojetí odvozené a ve služebném
postavení vůči občanovi.
Veřejna správa - služba společnosti a občanům.
Hlavní oblasti morální regulace: místa střetu veřejných a soukromých
zájmů
(využívání oficiálních informací , veřejných fondů, přijímaní darů a požitků,
pracovní angažování mimo veřejnou správu).
5. Základní principy řízení etiky ve veřejné správě – etická
infrastruktura
Etiku ve veřejné správě je třeba organizovaným způsobem průběžně podporovat
.
Etika veřejné správy nepředstavuje pouhý morální apel.
Jde o řadu nástrojů, které pomáhají regulovat a omezovat nežádoucí jednání
(zejména korupci jako krajní projev neetického chování), a podporovat jednání
žádoucí.
Nástroje, které se používají na ovlivňování a minimalizaci různých druhů
nežádoucího jednání, se nazývají etická infrastruktura:
(podle OECD) tři základní oblasti:
1) kontrola (formalizovaná a institucionalizovaná, ale i ze strany občanů, občan.
sdružení, sdělovacích prostředků) – co nejkomplexnější systém, včetně sankcí,
2) vedení - „leadership“ (podpora etického chování ze strany politiků a
vedoucích pracovníků, etické kodexy, osobní příklad)
3) řízení – „management“ ( prosazování a kontrola etického chování jako
součást řídící práce, osobního hodnocení, vytváření poradenských center,
etických komisí, správný výběr pracovníků).
Podrobněji viz Příloha 2.
Postavení veřejných úředníků v Evropě a podpoře etiky veřejné správy se věnuje
také Evropská komise (kodex z roku 2000, protikorupční agentura OLAF), a
Rada Evropy (Doporučení Výboru ministrů RE (2000)6 a (2000)10), skupina
států proti korupci (GRECO), …)
6. Etika veřejné správy v České republice:
- součástí komplexního úkolu reformy veřejné správy.
Základ právního rámce - úprava povinností úředníků (zákon č. 218/2002
Sb., o státní službě (§ 61) /Pozn. - dosud není účinný/, a zákon č. 312/2002 Sb.,
o zaměstnancích územních samosprávných celků (§ 16), § 303 ZP).
Ale také povinnosti volených zastupitelů, a také znění jejich slibu (srov. z. o
obcích, z. o krajích).
Podporováno dalšími zákony upravujícími činnost veřejné správy ( o finanční
kontrole, o svobodném přístupu k informacím, o ochraně osobních údajů, o
Veřejném ochránci práv,…), ale také sankcionováno v trestním zákoně.
Také základní zásady činnosti správních orgánů v novém správním řádu, zejm. §
2, 4, 7.
Z poslední doby – z.č.159/2006 Sb., o střetu zájmů (slouží ochraně veřejného
zájmu formou umožnění veřejné kontroly určitých informací o veřejných
funkcionářích) , účinný od 1.1.2007.
Celkový trend – patrný posun požadavků etických do roviny právních povinností.
K úvaze :
Vztah kategorií:
Neetické chování x protiprávní jednání x trestné jednání.
7. Etický kodex zaměstnanců ve veřejné správě
Profesní etické kodexy představují přechod mezi čistě morální regulací a regulací
právní, protože umožňují nejen morální odsouzení, ale i jistý druh disciplinárních
sankcí.
Většina základní etických hodnot v etických kodexech různých států obdobná.
OECD - přehled základních hodnot, které se vyskytují v etických kodexech
úředníků členských států. Jedná se o následující hodnoty:
- nestrannost,
- legalita,
- integrita,
- transparentnost,
- efektivita,
- rovnost,
- odpovědnost,
- spravedlnost.
Dále pak se objevuje i objektivita, otevřenost, kompetentnost, profesionalita.
Principy řízení etiky dle OECD – viz Příloha 3.
V České republice byl etický kodex úředníků veřejné správy přijat usnesením
vlády č. 270/2001.
Příloha 1 – Korupční tlaky (posilují korupci ve veřejné správě) (dle
OECD):
· komplikovanost, nepružnost ve fungování veřejné správy
· nejasný a nepřehledný systém pravidel a norem
· nedostatečný systém kontroly (nízké riziko odhalení a také
následné sankce)
· nízká kvalita úředníků a malá oddanost službě veřejnosti
· klientelismus ( vše řeší síť známých a rodiny)
· malá účast občanů na politickém životě, malý zájem o věci veřejné
· kult rychlého zbohatnutí
· nízké platy úředníků
· korupční vzory (politiků, vedoucích úředníků)
· vznik korupčního „klimatu“ (dojem o všudypřítomné korupci –
samonaplňující se proroctví ).
Příloha 2:
ETICKÁ INFRASTRUKTURA:
(podle OECD)
1. KONTROLA :
a) státní, institucionalizovaná + příslušný právní rámec
(včetně postihu přestupků, trestných činů, disciplin. deliktů, kontrola
zastupitelskými a různými kontrolními orgány)
b) co nejširší společenská kontrola rozhodování
( sdělov.prostředky, nevládními organizacemi, občany, včetně participace na
rozhodování )
2. VEDENÍ („Leadership“)
= jasné vyjádření politické vůle po etickém a transparentním vládnutí a
správě .
Jak: 1) vytvářením etických kodexů
2) profesním vzděláváním a pěstováním pocitu sounáležitosti
3) osobním příkladem politiků a řídících pracovníků.
3. ŘÍZEN(„Management“)Í
= kvalitní personální politika a budování institucí ke sledování
profesionálních standardů.
Jak: vytvářením etických komisí, poradenských center, přijetím postupů
k vyřizování stížností občanů, i stížností zaměstnanců na nesprávné
postupy uvnitř VS, vytvářením systému sankcí za prokázané neetické
chování.
Příloha 3:
Principy řízení etiky ve veřejné správě (podle OECD):
1. Etické standardy pro veřejnou správu by měly být jasné. Úředníci veřejné
správy by měli znát základní principy a standardy, znát hranice přijatelného
chování a jednání. Jednou z cest je formulování etického kodexu (či kodexu
chování),
2. Etické standardy by měly mít odraz v právním řádu ( vytvoření minimální
povinné standardy pro všechny státní úředníky, stanovení podmínky pro
vyšetřování nepřijatelného chování a disciplinární nebo trestní sankce).
3. Etické kodexy musí být dostupná všem úředníkům ( součást vzdělávání
úředníků,í poradenská centra).
4. Úředníci musí znát svá práva a povinnosti jak postupovat, když zjistí
nesprávnosti + příslušný postup.
5. Etické chování úředníků by mělo být podpořeno a posíleno jasným
přihlášením se politických představitelů k vysokým etickým standardům.
6. Rozhodovací procesy by měly být co nejvíce transparentní a otevřené
veřejnému projednávání, kontrole médií i veřejností.
7. Měla by existovat jasná pravidla pro vztah mezi veřejnou správou a
podnikatelskou sférou.
8. Vedoucí pracovníci by měli jít příkladem v etickém jednání a měli by takovéto
jednání ve své řídící práci podporovat.
9. Podpora etického chování by se měla promítnout do celého systému řízení.
Tento systém by měl nejen vést k odmítnutí nejkřiklavějších případů neetického
chování, ale měl by vést i k motivaci směřující k dosahování morálních hodnot.
10. Podpora etického chování by se měla stát i součástí řízení lidských zdrojů a
vytváření materiálních podmínek pro úředníky veřejné správy. Jedná se nejen o
zohlednění etického chování při kariérním postupu, ale i o zabezpečení
dostatečného finačního ohodnocení a dalších materiálních podmínek.
11. Ve veřejné správě by měly existovat adekvátní mechanismy odpovědnosti
(skládání účtu). Úředník je odpovědný svým nadřízeným a v širším významu
veřejnosti. Jeho odpovědnost by se měla týkat nejen výsledků jeho práce, ale i
dodržování etických standardů.
12. Měly by existovat vhodné procedury k sankcionování neetického chování.
Jedná se celou škálu opatření začínajících od domluvy, přes disciplinární
opatření až po trestní stíhání.