1 Přednáška a seminář 18. října 2010 Přednášející: Mgr. Rudolf Rys, Ministerstvo vnitra Téma: Organizace veřejné správy (Kapitola 3, in: Skulová, S. a kol.: Základy správní vědy, MU Brno 2001, viz odkazy na konkrétní stránky) Teze: I. Pojem organizace veřejné správy Pojem organizace jako pořádek, řád nebo systém.(str. 51) Pojem organizace jako • činnost • instituce • struktura • systém Pojem organizační soustava a struktura subjektů veřejné správy.(str. 52) Chápání pojmu organizace ve smyslu činnosti organizačního charakteru u tzv. funkčního pojetí veřejné správy, funkce veřejné správy, tzv. organizační pojetí veřejné správy, organizační struktura veřejné správy. Stát a veřejnoprávní korporace, tzv. správní orgány. II. Organizační principy veřejné správy Principy centralizace a decentralizace.(str. 55) Decentralizace pravomocí.(str. 57) Decentralizace činností.(str. 57) Principy koncentrace a dekoncentrace.(str. 58) Systémy centralizované, decentralizované a dekoncentrované správy.(str. 58) Systémy přímého, systémy funkčního a systémy kombinovaného řízení.(str. 59) Štábní útvary.(str. 60) Systém přímého řízení, systém funkčního řízení.(str. 60, 61) Metodické vedení – stanoviska Ministerstva vnitra nejsou pro územní samosprávy závazná, přesto se jimi v drtivé většině případů řídí. Územní, rezortní a funkční členění organizace veřejné správy.(str. 61) Systém monokratický a kolegiální, systém volební a jmenovací. Lineárně štábní struktury v orgánech veřejné správy, projektové řízení(programově cílové), příprava koncepčních dokumentů.(str. 63) Organizace ústřední státní správy a její modernizace. Tzv. kompetenční zákon (zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů). 2 III. Vztah formální organizační struktury a neformální organizace Vnitřní organizační pravidla – Organizační řád Ministerstva vnitra (Nařízení Ministerstva vnitra č. 17 ze dne 4. Února 2009, kterým se vydává organizační řád Ministerstva vnitra) Neformální stránka organizace, tzv. firemní kultura, nepsaná pravidla chování.(str. 66) Efektivní dosahování cílů organizace, efektivnost při působení veřejné správy.(str. 67) Podstatou reorganizace veřejné správy je provádění změn v existující organizační struktuře.(str. 67) Proveden podrobnější výklad k reformě územní veřejné správy a základním pojmů z této oblasti v rozsahu publikace: Kolektiv: Veřejná správa v České republice, Ministerstvo vnitra, Praha 2004 Posledním dokumentem vlády k organizaci veřejné správy je zde strategie Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby. Strategie byla přijata vládou ČR usnesením vlády ze dne 11. července 2007 č. 757. (viz více na www.mvcr.cz) Rozšiřující prameny (navíc k pramenům uvedeným v anotaci předmětu): Kolektiv: Veřejná správa v České republice, Ministerstvo vnitra, Praha 2004 Klíma, K.: Teorie veřejné moci (vládnutí), Aspi Publishing Praha 2003, zde zejména kapitola 5 – Formy státu (např. pojmy decentralizace, administrativní autonomie) Rys, R.: Správní věda, nauka o správních reformách a teorie reforem, Časopis pro právní vědu a praxi č. 2/2010, str. 168 Rys, R.: Správní reforma v Rakousku, Veřejná správa č. 18/2009, příloha Rys, R.: Evropský rozměr lepší regulace http://www.law.muni.cz/edicni/sborniky/cofola2008/files/pdf/sprava/rys_rudo lf.pdf Rys, R.: Debyrokratizace a reformy veřejné správy http://www.law.muni.cz/edicni/cofola2009/files/contributions/Rudolf%20Rys%2 0_911_.pdf Rys, R.: Principy dobré správy v novém správním řádu, Veřejná správa č. 23/2007, str. 12 Rys. R.: Reforma regulace a právní principy, Veřejná správa č. 38/2007, str. 12