SPRÁVA ŠKOLSTVÍ JUDr. Veronika Kudrová BZ505 Vybrané otázky správního práva a veřejné správy Pátek 26. 10. 2012 Premovie: Changing Education Paradigms 返校3-_06.png Obsah 返校3-_06.png Ústavní základy Čl. 33 LZPS (1) Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon. (2) Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách. (3) Zřizovat jiné školy než státní a vyučovat na nich lze jen za podmínek stanovených zákonem; na takových školách se může vzdělání poskytovat za úplatu. (4) Zákon stanoví, za jakých podmínek mají občané při studiu právo na pomoc státu. 返校3-_06.png Ústavní základy Čl. 25 LZPS … (2) Občanům příslušejícím k národnostním a etnickým menšinám se za podmínek stanovených zákonem zaručuje též a) právo na vzdělání v jejich jazyku … Čl. 26 LZPS (1)Každý má právo na svobodnou volbu povolání a přípravu k němu, jakož i právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost. (2)Zákon může stanovit podmínky a omezení pro výkon určitých povolání nebo činností. … 返校3-_06.png Ústavní základy Bezplatnost Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 25/94 Bezplatnost vzdělání omezuje toliko na roli státu nést náklady na zřizování škol a školských zařízení, na jejich provoz a údržbu a, především nevyžaduje platbu tzv. školného na základních a středních školách. 返校3-_06.png Ústavní základy Bezplatnost Nález pléna Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 27/95 Pro vzdělávání na vyšších odborných školách platí, že tato forma vzdělání je poskytována vždy za úplatu, tedy i na školách zřizovaných státem. Dle nálezu ÚS to nelze považovat za protiústavní, neboť [VOŠ] jsou sice na straně jedné součástí výchovně vzdělávací soustavy, na straně druhé představují však typ odlišný od středních škol, neboť studium na nich získání středoškolského vzdělání již předpokládá. Touto svou povahou vymykají se tedy [VOŠ] z rámce článku 33 odst. 2 Listiny, zakotvujícího [nepodmíněné] právo občanů na bezplatné vzdělání v základních a středních školách. 返校3-_06.png Ústavní základy Právo na vzdělání na VŠ Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 32/95 Právo na vzdělání na vysoké škole nelze chápat jako základní právo v tom smyslu, že by každý byl oprávněn studovat na vysoké škole, jakou si sám zvolí, a že by stát byl povinen zaručit komukoliv takové vzdělání, jaké si přeje. 返校3-_06.png Ústavní základy Odlišné stanovisko Höllandera, P. Obsahem základního práva na VŠ je nikoli pouze právo ucházet se o studium na vysoké škole, nýbrž i právo být přijat ke studiu a právo studovat na vysoké škole, a to na základě splnění školou (nebo státem) předem stanovených podmínek, rovnosti šancí a tím i práva na využití objektivizovatelných možností vysoké školy. Podmínky přijímání na VŠ z hlediska ústavního musí být proto určeny předem a musí vycházet z principu rovnosti příležitosti. Obdobně stanovení možností společnosti, a tudíž kapacit vysokých škol a rozsahu bezplatnosti studia, není otázkou libovůle, nýbrž věcí, vyžadující objektivizovatelná hlediska, jejichž vymezení je věcí zákonodárce, exekutivy i vysokých škol. 返校3-_06.png Prameny ÚSTAVA + LISTINA Ratifikované a vyhlášené mezinárodní smlouvy •Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (zejm. čl. 13) •Úmluva o právech dítěte (zejm. čl. 28 a 29) •Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod (zejm. Dodatkový protokol k Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod, čl. 2) 返校3-_06.png Prameny Ostatní školství •zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) •zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů •zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením •zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů 返校3-_06.png Prameny Vysoké školství •zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách) •zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a vývoje) 返校3-_06.png Prameny Uznávání kvalifikace Regulovaná povolání... Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace) Uznávání vzdělání (nostrifikace) - podle § 108 a násl. školského zákona - podle § 89 a násl. ZVŠ x - uznávání předmětů (§ 68 ZVŠ) 返校3-_06.png Prameny Velké množství podzákonných předpisů, jejich seznam k nahlédnutí na stránce MŠMT http://www.msmt.cz/dokumenty 返校3-_06.png Základní pojmy a instituty Ostatní školství •zásady a cíle vzdělávání •systém vzdělávacích programů •vzdělávací soustava, školský rejstřík, školské PO •hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy •některá základní (obecná i zvláštní) pravidla vzdělávání a jeho organizace ve školách •P&P žáků, studentů a zákonných zástupců dětí a nezletilých žáků, včetně hmotného zabezpečení a odměn za produktivní činnost •uznávání zahraničního vzdělání •financování škol a školských zařízení 返校3-_06.png Zásady a cíle vzdělávání •rovný přístup (zákaz diskrim.), vzájemná úcta, názorová snášenlivost.. • zohledňování vzdělávacích potřeb jednotlivce, • bezplatnost (ČR+EU), zřizuje-li stát, kraj, obec nebo svazek obcí • zdokonal. procesu vzdělávání, uplatňování moderních metod, svobodné šíření poznatků ... •rozvoj osobnosti člověka • pochopení a uplatňování zásad demokracie a P státu, ZLPS... • utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého, • poznání světových a evr. kulturních hodnot a tradic... • získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně... 返校3-_06.png Vzdělávací programy Jejich hierarchický systém slouží k naplnění zásad a cílů vzdělávání Národní program vzdělávání (MŠMT + Parlament) rozpracovává cíle vzdělávání stanovené zákonem a vymezuje hlavní oblasti vzdělávání, obsahy vzdělávání a prostředky, které jsou nezbytné k dosahování těchto cílů Rámcové vzdělávací programy (MŠMT po projednání s ministerstvy) vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání (tedy zejména konkrétní cíle, formy, délku, organizační uspořádání, profesní profil, podmínky průběhu a ukončování vzdělávání) jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů, hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic a učebních textů. 返校3-_06.png Vzdělávací programy Školní vzdělávací programy (ředitelé) Uspořádání obsahu vzdělávání do předmětů nebo jiných ucelených částí učiva (například modulů). Vzdělávací programy pro vyšší odborné vzdělávání (akreditace MŠMT) stanoví zejména konkrétní cíle, formy, délku a obsah vzdělávání a jeho organizační uspořádání, profil absolventa vzdělávacího programu, vyučovací jazyk, podmínky průběhu a ukončování vzdělávání. 返校3-_06.png Vzdělávací soustava Školy uskutečňují vzdělávání podle vzdělávacích programů •mateřská škola •základní škola •střední škola (gymnázium, SOŠ a SOU) •konzervatoř •vyšší odborná škola •základní umělecká škola a •jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Školská zařízení 返校3-_06.png Vzdělávací soustava Školy uskutečňují vzdělávání podle vzdělávacích programů Školská zařízení poskytují služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí, nebo zajišťují ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou péči •diagnostický ústav •dětský domov, dětský domov se školou a •výchovný ústav 返校3-_06.png Pedagogický pracovník = ten, kdo uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě školského Z -> koná přímou vyučovací, výchovnou, speciálně pedagogickou nebo pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na vzdělávaného Předpoklady a požadavky pro výkon činnosti pedagogických pracovníků, jejich další vzdělávání a kariérní systém upravuje zákon o pedagogických pracovnících a k němu vydané prováděcí vyhlášky. 返校3-_06.png Základní pojmy a instituty Vysoké školství Vysoká škola -> veřejná, státní, soukromá Fakulta (jen u uni) Akreditace, studijní program Studium (začátek, konec, přerušení...) Akademický pracovník (§ 70) Student Poplatek za studium, stipendium Disciplinární přestupek 返校3-_06.png Vysoká škola = instituce poskytující vysokoškolské vzdělání a stejně důrazně rozvíjející vědu, výzkum či uměleckou činnost § 1 stanoví, že VŠ jsou vrcholnými centry vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí činnosti, mají výhradní právo •Přiznávat akademický titul •Konat habilitační řízení •Konat řízení ke jmenování profesorem •Používat akademické insignie a konat akademické obřady V souladu s demokratickými principy umožňují přístup k VŠ vzdělání, získání odpovídající profesní kvalifikace a přípravu pro výzkumnou práci a další náročné odborné činnosti. -> studijní program 返校3-_06.png Organizační diagram 23 VŠ Státní (§§ 94, 95 ZVŠ) (§§ 5 – 38 s výjimkami) Veřejné (§§ 5 – 38 ZVŠ) Soukromé (§§ 39 – 43 ZVŠ) + § 36 obdobně Součást organizační složky státu / Organizační složka státu Státní rozpočet – obrana/vnitro S.r.o. / a.s. / o.p.s. Zejména vlastní hospodářská činnost Veřejná vysoká škola Státní rozpočet - školství Druhy vysokých škol 返校3-_06.png Typy VŠ / součásti škol Paprskový diagram ÚČELOVÁ ZAŘÍZENÍ JINÁ PRACOVIŠTĚ VYSOKOŠKOLSKÉ ÚSTAVY FAKULTY VEŘEJNÁ VYSOKÁ ŠKOLA Vnitřní předpisy musí být v souladu Jen univerzitní I neuniverzitní 返校3-_06.png Akreditace studijního programu Je oprávněním realizační povahy Přijímat ke studiu Uskutečňovat výuku (vyučovat, ověřovat znalosti...) Konat závěrečné zkoušky (a udělovat tituly) Konat rigorózní řízení Konat habilitační a profesorská řízení De lege udělován nejvýše na 10 let, de facto nejvýše na 8 let (na 10 jen u LF) V případě pochybností udělován na dobu kratší, typicky na 4 roky/dostudování; v jediném případě byl podán rozklad Je možné jej odejmout, omezit či pozastavit 返校3-_06.png Studium Začíná zápisem Končí •Úspěšně •Neúspěšně •Zanecháním •(Nedobrovolným) ukončením •Vyloučením •Za disciplinární přestupek •Za podvodné jednání při přijímacím řízení 返校3-_06.png Akademický pracovník, student Akademický pracovník = zaměstnanec vysoké školy, který vykonává jak pedagogickou, tak vědeckou, výzkumnou, vývojovou a inovační, uměleckou nebo další tvůrčí činnost. Akademičtí pracovníci jsou povinni dbát dobrého jména vysoké školy. Student = osoba zapsaná ke studiu ve studijním programu 返校3-_06.png Poplatek, stipendium Poplatek spojený se studiem Na VVŠ – za přijímací řízení, za delší studium, za další studium, za cizojazyčné studium (§ 58) Na SVŠ – školné (§ 59) Stipendium Dle zákona sociální, ubytovací Ostatní dle stipendijního řádu 返校3-_06.png Ředitel (má zbytkovou působnost) •odpovídá za vzdělávání a školské služby •vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti České školní inspekce, i pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a pro práci školské rady, •odpovídá za zajištění dohledu nad dětmi a nezletilými žáky •zřizuje pedagogickou radu, s níž projednává všechny zásadní pedagogické dokumenty a opatření týkající se vzdělávací činnosti školy Školská rada je orgán školy umožňující zákonným zástupcům nezletilých žáků, zletilým žákům a studentům, pedagogickým pracovníkům školy, zřizovateli a dalším osobám podílet se na správě školy Česká školská inspekce Orgány veřejné správy ost. školství 返校3-_06.png Orgány veřejné správy ost. školství Krajský úřad v některých případech jedná jako prvoinstanční, jinak plní úkoly nadřízeného správního orgánu ředitelů škol a školských zařízení, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí Obecní úřad předává krajskému úřadu zákonem vymezené údaje z dokumentace škol a školských zařízení a ze školních matrik spolupůsobí při rozepisování a poskytování finančních prostředků státního rozpočtu PO vykonávajícím činnost škol a školských zařízení, kt. zřizují obce nebo svazky obcí, a zpracovává a předkládá krajskému úřadu rozbory hospodaření s finančními prostředky státního rozpočtu. MŠMT 返校3-_06.png MŠMT řídí výkon státní správy ve školství a odpovídá za stav, koncepci a rozvoj vzdělávací soustavy •plní úkoly nadřízeného správního orgánu KÚ při rozhodování o P &P fyzických nebo právnických osob v oblasti veřejné správy. •zřizuje a zrušuje •školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a školská zařízení pro preventivně výchovnou péči, jakož i mateřské, základní a střední školy pro děti a žáky umístěné v těchto školských zařízeních, •zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, •mateřské, základní a střední školy s vyučovacím jazykem národnostní menšiny, pokud je nezřídí obec, svazek obcí nebo kraj, •školy, jejichž činnost je upravena mezinárodními smlouvami. Orgány veřejné správy ost. školství 返校3-_06.png Orgány veř. VŠ / státní ... Soukr? Akademický senát Děkan / rektor Vědecká rada Disciplinární komise Akreditační komise MŠMT •vykonává dozor •uděluje akreditaci •uděluje státní souhlas k působení soukromé VŠ 返校3-_06.png VŠ je samosprávná! 返校3-_06.png Správní proces Ostatní školství Až na výjimky obecný správní proces (§183) (1)Pokud tento zákon nestanoví jinak, vztahuje se na rozhodování o právech a povinnostech fyzických a právnických osob v oblasti státní správy podle tohoto zákona správní řád (2)Správní řád se nevztahuje na rozhodování podle §27 odst. 1, §74 odst. 9 písm. c), §80 odst. 8, §82, §90 odst. 12 a §102 odst. 9. Vysoké školství Až na výjimky zvláštní správní proces výlučný Správní řád je vyloučen pro rozhodování o P&P studentů a akademických pracovníků – POZOR NA § 177, 180/2 SprŘ 返校3-_06.png Vybraná judikatura Rozhodování o právech a povinnostech studentů Soudní přezkoumatelnost rozhodnutí Nález Ústavního soudu ze dne 26. 3. 2002 sp. zn. I. ÚS 282/01 ve věci soudního přezkumu rozhodnutí o (ne)přijetí ke studiu Pro možnost přezkoumání rozhodnutí orgánu veřejné správy o subjektivních právech a povinnostech fyzických nebo právnických osob není rozhodující, zda bylo vydáno v řízení podle zákona č. 71/1967 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, či zda jsou výsledkem jinak procesně upraveného řízení, případně jejich vydání předcházelo řízení, které není upraveno vůbec (srov. § 244 odst. 3 o. s. ř.). V souladu s dikcí § 248 odst. 3 o. s. ř. in fine ani samotný zákon č. 111/1998 Sb., ve znění zákona č. 147/2001 Sb., přezkoumání daného rozhodnutí ve správním soudnictví nevylučuje. 返校3-_06.png Vybraná judikatura Rozhodování o právech a povinnostech studentů Požadavek na odůvodnění Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 12. 2006, sp. zn. 2 As 37/2006 ve věci nepřijetí ke studiu Uvádí - li uchazeč konkrétní důvody, proč má za to, že rozhodnutí děkana je v rozporu se zákonem, vnitřními předpisy či podmínkami stanovenými podle § 49 odst. 1 a 3, je nutné, aby se rektor při přezkumu tohoto rozhodnutí těmito důvody zabýval, jinak by nedostál zákonu, který stanoví povinnost změnit rozhodnutí, jež je s těmito podmínkami v rozporu. Pokud by rozhodnutí o opravném prostředku ve správním řízení nemuselo být řádně odůvodněno a správní orgán by se nemusel vypořádat s jednotlivými důvody uvedenými v žádosti o přezkoumání rozhodnutí děkana, postrádal by tento opravný prostředek svůj smysl. 返校3-_06.png Vybraná judikatura Rozhodování o právech a povinnostech studentů Požadavek na kvalitu odůvodnění Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 12. 2006, sp. zn. 2 As 37/2006 ve věci nepřijetí ke studiu Pokud mají soudy ve správním soudnictví přezkoumávat rozhodnutí vydané v oblasti veřejné správy [§ 4 odst. 1 písm. a) SŘS], je z povahy věci nutné, aby bylo možno ze správního spisu usoudit na to, z čeho správní orgán vycházel a jakými skutkovými a právními úvahami se řídil. Jinak je totiž nutné napadené rozhodnutí pro nepřezkoumatelnost zrušit. V žádném případě totiž nepostačuje v odůvodnění rozhodnutí uvést výše citovanou obecnou formulaci, která pouze opakuje dikci zákona. K tomu, aby napadené rozhodnutí bylo možno přezkoumat, je potřeba konkrétně uvést, o jaké důvody se rozhodnutí opírá a jak k nim žalovaná dospěla. 返校3-_06.png Vybraná judikatura Rozhodování o právech a povinnostech studentů Soudní přezkum (státní závěrečné) zkoušky Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 17. 12. 2009 sp. zn. 9 As 1/2009 ve věci přezkumu státní zkoušky Princip přezkumu (státních) zkoušek na vysoké škole nespočívá a ani spočívat nemůže v přezkumu vědomostí uplatněných studentem při výkonu zkoušky a přezkumu tomu odpovídajícího ohodnocení ze strany zkoušejícího, nýbrž v přezkumu zákonnosti těch postupů, které lze ve smyslu shora uvedeného podřadit pod výkon státní správy. S konáním každé zkoušky přitom není spojeno pouze její ohodnocení, ale zákon s konáním zkoušky spojuje také subjektivní veřejné právo studenta na to, aby daná zkouška proběhla za podmínek stanovených studijním programem nebo studijním a zkušebním řádem, přičemž tomuto právu studenta odpovídá povinnost vysoké školy stanovené podmínky dodržet. Děkuji za pozornost Příští přednáška Živnostenská správa