NÁRODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ Fiskální politika II. Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančního práva a národního hospodářství Daňová soustava ndůchodové daně nnejmladší daně nobsahují sociální prvky, od kterých je postupně upouštěno nzáporná důchodová daň n nspotřební daně nnerespektují důchodovou situaci dlužníka nv současné době jsou zařazeny především z fiskálních důvodů – jsou stabilním příjmem n nmajetkové daně njsou historicky nejdéle využívaným typem daní nvyužívají se z důvodu stabilnosti jejich výnosu, ačkoliv výnos je minimální nu majetkových daní je zpravidla nemožný daňový únik nnerespektují důchodovou situaci poplatníka daně Daňové příjmy v ČR nPřímé nz příjmů nDPFO nDPPO nmajetkové nz nemovitostí nsilniční ndědická ndarovací nz převodu nemovitostí n nNepřímé nuniverzální nDPH nspecifické nspotřební daně n nDalší platby mající charakter daní n n Přehled vývoje inkasa uvedených daní v ČR v letech 1993 až 2001 (v mil. Kč) Daň 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 Daň z přidané hodnoty 77 104 85 849 94 801 109 313 117 573 119 358 138 282 145 908 151 886 Daně spotřební 39 983 46 360 56 649 61 170 64 171 67 801 73 143 70 879 76 299 Daň z příjmů právnických osob 66 221 56 124 55 383 49 968 41 020 52 064 54 819 58 088 75 940 Daň z příjmů vyb. srážkou - § 36 6 169 14 115 17 302 21 038 22 520 24 881 20 658 16 146 18 045 Daň silniční 4 335 4 147 3 930 4 321 4 565 4 373 5 226 5 587 5 283 Daň dědická 13 55 91 97 116 146 148 122 112 Daň darovací 156 389 357 296 350 427 405 413 475 Daň z převodu nemovitostí 616 1 645 2 768 3 464 4 488 5 677 6 271 5 439 5 834 Ost. příjmy, odvody, pok. a popl. 4 040 5 312 5 072 4 694 4 858 5 094 4 597 4 455 4 466 DPFO - podnikatelů 3 486 14 240 14 815 15 843 15 880 16 530 17 103 16 546 18 796 DPFO ze záv. činnosti 24 781 35 039 45 126 54 102 60 642 65 039 66 881 72 749 78 530 Daň z nemovitostí 3 434 3 658 3 778 3 991 3 938 4 138 4 271 4 455 4 535 C E L K E M 230 338 266 933 300 072 328 296 340 121 365 528 391 804 400 787 440 201 Zdroj: Česká daňová správa Přehled vývoje inkasa uvedených daní v ČR v letech 2002 až 2009 (v mil. Kč) Daň 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Daň z přidané hodnoty 155 209 164 856 184 320 208 413 217 784 236 385 255 190 253 612 Daně spotřební 79 485 84 179 95 841 110 491 119 535 138 947 130 553 131 000 Daň z příjmů právnických osob 90 737 96 978 106 526 137 432 128 865 155 674 173 590 110 543 Daň z příjmů vyb. srážkou - § 36 16 755 20 625 12 098 11 242 14 003 15 700 19 299 19 189 Daň silniční 5 512 5 738 5 509 5 191 5 428 5 915 6 002 4 795 Daň dědická 86 100 100 103 124 109 115 88 Daň darovací 601 648 818 510 604 692 345 162 Daň z převodu nemovitostí 7 171 8 025 9 461 7 494 7 788 9 774 9 950 7 809 Ost. příjmy, odvody, pok. a popl. 5 147 4 923 5 099 5 252 4 977 4 250 4 281 3 784 DPFO - podnikatelů 21 901 22 131 24 040 26 583 17 854 17 003 17 774 5 565 DPFO ze záv. činnosti 86 591 94 653 102 627 110 662 111 633 126 388 115 180 111 042 Daň z nemovitostí 4 576 4 840 4 948 4 987 5 017 5 123 5 195 6 361 C E L K E M 473 771 507 696 551 387 628 360 633 614 715 961 737 449 653 950 Zdroj: Česká daňová správa Přehled vývoje inkasa uvedených daní v ČR v letech 2010 až 2011 (v mil. Kč) Daň 2010 2011 Daň z přidané hodnoty 269 547 275 394 Daně spotřební 138 300 140 600 Daň z příjmů právnických osob 114 746 109 312 Daň z příjmů vyb. srážkou - § 36 19 298 19 848 Daň silniční 5 100 5 187 Daň dědická 87 78 Daň darovací 138 4 279 Daň z převodu nemovitostí 7 453 7 362 Ost. příjmy, odvody, pok. a popl. 3 487 3 109 DPFO - podnikatelů 7 987 2 939 DPFO ze záv. činnosti 111 842 119 373 Daň z nemovitostí 8 747 8 568 C E L K E M 548 432 555 449 Zdroj: Česká daňová správa Daňová kvóta v zemích OECD Zdroj: Eurostat a OECD Plán MF na snižování daňové kvóty 2010 34,1 % 2011 34,6 % 2012 34,7 % 2013 34,4 % 2014 34,5 % Zdroj: Složená daňová kvóta příští rok klesne na 34,4 %. Finanční noviny. [cit. 11. dubna 2012 ]. Dostupné z: http://www.financninoviny.cz Daňové úniky nlegální nexistence děr v daňových zákonech npoplatník se snaží optimalizovat svou ekonomickou aktivitu a daňovou povinnost (přenést své sídlo do „daňového ráje“) n nnelegální nporušení zákonů (chtěné i nechtěné), za účelem nižší daňové povinnosti nmíra daňových úniků závisí na „zisku“, pravděpodobnosti odhalení a výši trestu n nLafferova křivka n Veřejný rozpočet nvyrovnaný npřebytkový nschodkový n nProhlubování deficitu: nPříjmy Výdaje nstagnují rostou nrostou pomaleji než výdaje rostou rychleji než příjmy nklesají rostou nklesají rychleji než výdaje klesají pomaleji než příjmy Rozpočtový deficit nje výrazem krátkodobé rozpočtové nerovnováhy n nstátní rozpočet nběžný rozpočet, u kapitálového se deficit nepřipouští nrozpočty územní samosprávy nmimorozpočtové fondy Členění deficitu dle veřejných financí nStrukturální nstrukturální rozpočet propočítává, jaké by byly státní příjmy, výdaje či deficity, kdyby ekonomika fungovala na hladině potenciálního produktu n nCyklický ncyklický rozpočet je rozdíl mezi skutečným a strukturálním rozpočtem n nCelkový deficit n= - (hotovostní příjmy – hotovostní výdaje – úroky z veřejného dluhu) Členění deficitu nU st. rozpočtu je důležité, zda deficit je: nplánovaný (aktivní) nneplánovaný (pasivní) nkrátkodobý nvýsledný deficit ročního hospodaření nstřednědobý a dlouhodobý deficit Příčiny rozpočtového deficitu nEndogenní faktory nexpanzivní charakter fiskální politiky nčasové rozložení výdajového šoku nčasové rozložení daňového zatížení na více generací nvládní populismus n nExogenní faktory ntempo ekonomického růstu ndeprese ve světě nrůst cen základních surovin nvývoj úrokové míry núrok z veřejného dluhu nmimořádné události Důsledky deficitu státního rozpočtu nkrátké období - pozitivní neliminace vlivu exogenních faktorů nfinancování efektivních veřejných výdajových programů nv krátkém období je obtížné zvýšit daně, stejně jako je obtížné provést škrty ve výdajích n ndlouhodobé období - negativní nrůst veřejného dluhu nvyvolává inflační tlaky n n Financování deficitu státního rozpočtu nDluhové financování nemisí st. dluhopisů nvnitřní dluh nvnější dluh nPeněžní financování npůjčkou od centrální banky, půjčkou ze zahraničí nmonetizace dluhu – tzn. transformace deficitu do přírůstku peněžní zásoby nZe státních aktiv Krytí deficitu nKrátkodobé řešení deficitu: nmimorozpočtovými nenávratnými zdroji nz rezerv npoužitím návratných finančních prostředků n nDlouhodobé řešení deficitu: nze státních finančních aktiv nzvýšením daní n Deficity státního rozpočtu v ČR (mld. Kč) Zdroj: Ministerstvo financí ČR [citováno 29. 8. 2011]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz Výsledky ankety: Deficit státního rozpočtu Zdroj: Ministerstvo financí. [citováno 18. prosince 2005]. Dostupný z: http://denik.obce.cz/go/ankety/anketa.asp?id=1 Saldo státních rozpočtů vybraných zemí jako % HDP Země 2006 2007 2008 2009 2010 ČR -2,6 -0,7 -2,7 -5,9 -4,7 Francie -2,3 -2,7 -3,3 -7,5 -7 Irsko 2,9 0,1 -7,3 -14,3 -32,4 Itálie -3,4 -1,5 -2,7 -5,4 -4,6 Maďarsko -9,3 -5 -3,7 -4,5 -4,2 Německo -1,6 0,3 0,1 -3 -3,3 Polsko -3,6 -1,9 -3,7 -7,3 -7,9 Portugalsko -4,1 -3,1 -3,5 -10,1 -9,1 Rakousko -1,6 -0,9 -0,9 -4,1 -4,6 Řecko -5,7 -6,4 -9,8 -15,4 -10,5 Slovensko -3,2 -1,8 -2,1 -8 -7,9 Španělsko 2 1,9 -4,2 -11,1 -9,2 Velká Británie -2,7 -2,7 -5 -11,4 -10,4 Zdroj: Ministerstvo financí ČR [citováno 29. 8. 2011]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz Veřejný dluh nVeřejný dluh je souhrn závazků: nstátu njednotlivých článků územní samosprávy nveřejných fondů nveřejně právních institucí zřizovaných státem a územní samosprávou nveřejných podniků Důsledky veřejného dluhu nRozpočtové nplacení úroků z veřejného dluhu zatěžuje veřejné výdaje nvysoké úrokové náklady vedou v mnoha případech ke vzniku deficitu v dalším období n nRedistribuční nprostřednictvím úroků z veřejného dluhu je přerozdělována část finančních prostředků z veřejných rozpočtů ve prospěch bohatých subjektů n nFiskální ndochází k fiskální nerovnováze – zvyšováním podílu dluhu na HDP – zužuje se prostor pro působení stabilizační politiky n nZměna struktury portfolia nz portfolia soukromého sektoru se vytlačují ostatní aktiva n nInflace n nPřestoupení konvergenčního kritéria npodíl veřejného dluhu na HDP nižší než 60 %. Řešení dluhového problému nvyužít vlivu pozitivních exogenních faktorů nvyšší tempo eko. růstu než reálná úroková sazba z veřejného dluhu ninflace nzahraniční pomoci n nvyužít vlivu aktivních vládních opatření npřebytek státního rozpočtu nmimořádné jednorázové paušální dávky z kapitálu k umoření dluhu nmonetárním řešením nodmítnutí existujícího dluhu, případně úroku n n Veřejný dluh v ČR nV roce 1993 stát převzal dluh ve výši 164 mld. Kč, z toho: nVnitřní státní dluh cca 92 mld. Kč (věřitelem se stala ČNB a obchodní banky) nVnější dluh ve výši zhruba 72 mld. Kč. n n90. léta - nízký podíl tzv. sekuritizace dluhu (tzn. krytý státními cennými papíry). Dnes je plně sekuritizován vnitřní dluh. n nEmitování střednědobých státních dluhopisů s dobou splatnosti 5, 10 a 15 let a úrokem cca 7 %. n nVětšinu státních dluhopisů skupuje bankovní sektor a pojišťovací společnosti. n nPodíl veřejného dluhu na HDP se v posledních letech výrazně zvyšuje, podle prognózy vývoje deficitu st. rozpočtu se tento veřejný dluh v nejbližších letech ještě zhorší. Vývoj konsolidovaného dluhu Zdroj: Ministerstvo financí Kč 31.7.2010 31.8.2010 31.8.2011 31.8.2012 Dluhopisy celkem 1 221 026 036 600 1 242 482 479 000 1 358 553 315 500 1 560 128 748 544 Státní pokladniční poukázky 112 481 000 000 116 314 000 000 140 778 000 000 162 840 000 000 SPP 13 týdnů 18 738 000 000 18 934 000 000 22 368 000 000 7 338 000 000 SPP 26 týdnů 12 669 000 000 14 980 000 000 14 284 000 000 26 000 000 000 SPP 39 týdnů 11 935 000 000 11 935 000 000 21 199 000 000 44 001 000 000 SPP 52 týdnů 69 139 000 000 70 465 000 000 82 927 000 000 85 501 000 000 Ostatní Střednědobé a dlouhodobé SD 1 108 545 036 600 1 126 168 479 000 1 217 775 315 500 1 361 580 367 000 Státní dluhopis 3 roky 117 419 140 000 125 223 500 000 111 418 110 000 90 494 950 000 Státní dluhopis 5 let 188 878 100 000 188 948 900 000 154 441 560 000 189 521 300 000 Státní dluhopis 6 let 6 507 127 100 6 522 876 500 7 233 000 000 7 452 000 000 Státní dluhopis 7 let 14 155 000 000 14 605 000 000 10 330 500 000 10 332 500 000 Státní dluhopis 8 let 50 106 590 000 50 106 590 000 69 953 070 000 77 739 860 000 Státní dluhopis 10 let 418 658 790 000 418 772 790 000 494 293 200 000 506 833 715 000 Státní dluhopis 11 let 17 448 840 000 54 028 560 000 Státní dluhopis 12 let 14 622 270 000 47 034 600 000 Státní dluhopis 15 let 281 384 099 500 290 192 632 500 306 658 275 500 343 195 882 500 Státní dluhopis 30 let 26 676 190 000 27 036 190 000 26 616 490 000 28 927 000 000 Státní dluhopis 50 let 4 760 000 000 4 760 000 000 4 760 000 000 4 760 000 000 Státní dluhopisy podle typu instrumentu Zdroj: Ministerstvo financí Spořící státní dluhopisy stav k 31. 8. 2012 Státní dluhopis 1 rok 17 041 318 606 Státní dluhopis 5 let 17 396 677 578 Státní dluhopis 7 let 1 270 385 360 Celkem 35 708 381 544 Zdroj: Ministerstvo financí Státní dluhopisy podle typu držitele stav k 31.08.2012 v Kč v % 11000 Nefinanční podniky 20 295 420 000 1,3 12000 Finanční instituce 1 020 507 520 000 65,38 12100 Centrální banka 14 661 130 000 0,94 12200 Ostatní měnově finanční instituce 615 906 430 000 39,46 12203 Ostatní měnově finanční instituce soukromé pod zahraniční kontrolou 575 626 900 000 36,88 12500 Pojišťovací společnosti a penzijní fondy 333 674 290 000 21,38 12503 Pojišťovací společnosti a penzijní fondy soukromé pod zahraniční kontrolou 321 742 690 000 20,61 13000 Vládní instituce 32 116 599 330 2,06 14000 Domácnosti 39 653 642 950 2,54 15000 Neziskové instituce sloužící domácnostem 1 894 557 375 0,12 20000 Nerezidenti 155 637 011 889 9,97 Neidentifikovaní držitelé 0 0 Zdroj: Ministerstvo financí Úvěry EIB v ČR nOd roku 1992 do 31. 12. 2010 uzavřela EIB v ČR úvěrové smlouvy v celkové hodnotě cca 12 284 mil. EUR, tj. cca 307 mld. CZK (při kurzu 25 CZK/EUR), z toho přibližně: n n nÚvěry na plnění funkcí státu ve výši cca 4 450 mil. EUR, a to v členění: npřímé úvěry státu ve výši cca 3 329 mil. EUR (1 185 mil. EUR + 61 mld. CZK) núvěry ČMZRB (dříve KoB) se státní zárukou ve výši 950 mil. EUR núvěry SŽDC se státní zárukou ve výši 560 mil. EUR n n nPřímé úvěry státu n1 185 mil. EUR + 61 mld. CZK n n n n Zdroj: Ministerstvo financí Úroky ze státního dluhu mld. Kč 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Domácí dluh 28,17 29,50 31,68 35,34 25,34 34,25 z toho: SPP 2,80 1,77 2,20 1,72 1,50 1, 94 SDD 25,37 27,74 33,16 35,40 24,45 32,76 Zahraniční dluh 3,34 4,48 5,89 9,02 10,36 10,74 Celkem 31,51 33,98 37,58 44,36 35,63 44,97 Zdroj: Ministerstvo financí. [citováno 30. srpna 2012]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz Dluh vládních institucí v % HDP (2006) Graf Zdroj: SFinance.cz Vládní dluh zemí EU v % HDP Zdroj: Eurostat [citováno 29. 8. 2011]. Dostupný z: http://epp.eurostat.ec.europa.eu Země 2006 2007 2008 2009 2010 ČR 29,4 29 30 35,3 38,5 Francie 63,7 63,9 67,7 78,3 81,7 Irsko 24,8 25 44,4 65,6 96,2 Itálie 106,6 103,6 106,3 116,1 119,0 Maďarsko 65,7 66,1 72,3 78,4 80,2 Německo 67,6 64,9 66,3 73,5 83,2 Polsko 47,7 45,0 47,1 50,9 55,0 Portugalsko 63,9 68,3 71,6 83,0 93,0 Rakousko 62,8 60,7 63,8 69,6 72,3 Řecko 106,1 105,4 110,7 127,1 142,8 Slovensko 30,5 29,6 27,8 35,4 41,0 Španělsko 39,6 36,1 39,8 53,3 60,1 Velká Británie 43,4 44,5 54,4 69,6 80,0 Tempo růstu veřejného dluhu nk 10. 10. 2012: n Každý občan včetně novorozenců a důchodců dluží přibližně 157 000 Kč! n n DVAKRÁT VÍCE NEŽ PŘED 5 LETY!!! n n n Zdroj: iHNED.cz Účinné řešení dluhového problému zamezují nnepopulárnost většiny opatření nomezený časový horizont vlády npolitické tlaky n n nFiskální iluze obyvatelstva Doporučená literatura nHOLMAN, R. Ekonomie. 5. vyd. Praha : C. H. Beck, 2011. nJUREČKA, V. a kol. Makroekonomie. Praha : Grada Publishing, a. s. 2010 nTomášková, E. Veřejné finance. Brno : Masarykova univerzita, 2006. n Děkuji za Vaši pozornost!