‹#› PRÁVO DUŠEVNÍHO VLASTNICTVÍ PRÁVO ZNÁMKOVÉ® VÝBĚR ‹#› 2 n Snímky slouží k orientaci posluchačů přednášek a k činění si poznámek. n Nenahrazují přednášky, učebnice ani cvičebnice. n n n nverze 2.2 (2010) n n© Ivo Telec, 2006 ‹#› 3 nUpozornění n nOchranné známky zapsané pro alkoholické nápoje slouží pouze k názornosti přednášky. nNenabádají k pití alkoholických nápojů. ‹#› 4 TEMATICKÝ OBSAH 1.účel ochranné známky; funkce; druhy 2.zdroje známkového práva 3.známkový údaj, motiv a prvek 4.rozlišovací způsobilost 5.odmítací důvody 6.průměrný spotřebitel 7.shodnost nebo podobnost 8.podobnost známek a její hlediska 9.podobnost výrobků nebo služeb a její hlediska 10.pravděpodobnost záměny 11.známka s dobrým jménem a její hlediska 12.všeobecně známá známka a její hlediska ‹#› 5 n img311 ‹#› 6 n img315 ‹#› 7 n img349 ‹#› 8 n img347 ‹#› 9 n img345 > > ‹#› 10 n img346 ‹#› 11 OHLÉDNUTÍ ü osobní znaky otrocké práce ve starověku n např. hrnčířské značky ü šlechtické rodové erby ü středověké cechovní znaky a znaky kupeckých n gild ü umělecké značky, např. výtvarníků a sochařů ü vodoznaky (filigrány) výrobců papíru ü grafické značky po vynálezu knihtisku n po roce 1450 v Evropě ü tovární výroba E tovární známky ‹#› 12 obrazky_8_page1 ‹#› 13 obrazky_7_page1ž ‹#› 14 ž ‹#› 15 P1070245 ‹#› 16 P1070247 ‹#› 17 P1070181 ‹#› 18 NÁZVOSLOVÍ ntrade mark (GB) ntrademark (USA) nla marque déposée (F) nMark (Warenzeichen) (D) ntоварный знак (RUS) nznak towarowy (PL) nochranná známka (CZ) ‹#› 19 n img312 ‹#› 20 n img330 ‹#› 21 02 ‹#› 22 n 20060425105539417_0004 ‹#› 23 n 20060425105539417_0005 ‹#› 24 n 20060425105539417_0001 ‹#› 25 n 20060607141549592_0016 ‹#› 26 sken ‹#› 27 n img057 ‹#› 28 i n Ke dni 31. 12. 2009 v CZ platilo n 788 006 ochranných známek z toho: Ø 115 320 národních CZ Ø 118 753 mezinárodních s účinností pro CZ Ø 553 933 komunitárních s účinností pro celou EU nVýroční zpráva ÚPV za 2009, s. 65. ‹#› 29 img021 ‹#› 30 n img048 ‹#› 31 n img044 ‹#› 32 n img056 ‹#› 33 n img008 ‹#› 34 varia 032 ‹#› 35 img150 ‹#› 36 n img052 ‹#› 37 img157 ‹#› 38 img158 ‹#› 39 img159 ‹#› 40 img160 ‹#› 41 img161 ‹#› 42 img162 ‹#› 43 n 20060512122356967_0001 > > > ‹#› 44 DSC00169 ‹#› 45 n img284 ‹#› 46 P1020435 ‹#› 47 n skenovat0002 ‹#› 48 1. ČÁST n n nÚČEL nA nSLOŽKY OCHRANNÝCH ZNÁMEK® ‹#› 49 POJEM 1.smysly vnímatelné označení n ideální předmět subjektivního práva n 2.schopnost grafického znázornění n např. slova, vč. osobních jmen, barvy, kresby, n písmena, číslice, tvar výrobku nebo jeho obal n 3.rozlišovací (známkoprávní) způsobilost n odlišit výrobky či služby jedné osoby n od výrobků či služeb jiné osoby n 4.neexistence právního důvodu odmítnutí ochrany právem známkovým ‹#› 50 OCHRANNÁ ZNÁMKA v. OZNAČENÍ nOchranná známka 1.užší 2.zapsaná v rejstříku n ochranných známek nebo nezapsaná všeobecně známá 3.značkové zboží 4.právo vlastníka nOznačení 1.širší 2.nezapsané (značka) 3. 3. 3. 3.značkové zboží 4.právo předchozího uživatele vůči vlastníku shodné nebo podobné známky ‹#› 51 Z DĚJIN § Svět n 1883 Pařížská unijní úmluva na ochranu průmyslového n vlastnictví n 1889 Montevidejské patentové a známkové smlouvy n n 1891 Madridská dohoda o mezinárodním zápisu továrních n nebo obchodních známek n 1891 Madridská dohoda o potlačení falešných n nebo klamavých údajů o původu zboží n n 1994 Smlouva o známkovém právu n n ‹#› 52 ï nRakousko vč. českých zemí n 1858 zákon daný pro ochranu známek a jiných n poznamenání; „vrejstrování“ cís. pat. 230/58 ř. z. n 1865 zákon o tom, pokud cizozemci mohou n účastni býti ochrany známkové v Rakousku n 1890 zákon o ochraně známek ‹#› 53 ï n Československo n n 1919 zákon týkající se zatímních opatření k ochraně n známek n n 1952 zákon o ochranných známkách n a chráněných vzorech n 1988 zákon o ochranných známkách n n Česko n 1995 zákon o ochranných známkách n 2003 zákon o ochranných známkách n 2004 platnost práva ES vč. nařízení o ochranné n známce Společenství ‹#› 54 obrazky_3_page1 ‹#› 55 obrazky_4_page1 ‹#› 56 obrazky_8_page1 ‹#› 57 obrazky_3_page1 ‹#› 58 obrazky_2_page1 ‹#› 59 obrazky_6_page1 ‹#› 60 obrazky_7_page1 ‹#› 61 obrazky_9_page1 ‹#› 62 obrazky_11_page1 ‹#› 63 img198 ‹#› 64 img195 ‹#› 65 n 20070503082551533 ‹#› 66 n 20070503082609893 ‹#› 67 n 20070503082627735 ‹#› 68 n img306 ‹#› 69 20070507085710692 ‹#› 70 20070507085732802 ‹#› 71 Scan10063 ‹#› 72 n img062 ‹#› 73 ÚČEL OCHRANNÉ ZNÁMKY n Zřetelné odlišení výrobků nebo služeb n jedné osoby od výrobků či služeb jiného n n E ochrana spotřebitele před újmou n nò n Známkoprávní způsobilost označení (vlastnost) n (rozlišovací způsobilost) n n Záruka původu výrobků či služeb od jedné osoby n r padělky L n n n n n ‹#› 74 OBCHODNÍ VYUŽITÍ nUrčení známky k obchodnímu využití, a to k: a.označování výrobků či služeb b.obchodování s ní, viz např. licenční obchody n n E způsobilost známky být předmětem n soukromoprávního obratu n jako nehmotný majetek § 118/1 o. z. n n r res extra commercium n n ‹#› 75 ï nHlediska sledování účelu známky 1.obsahová závislost na uživateli 2.původnost a nevšednost n např. TONAK = TOvárna NA Klobouky 3.dobrá rozlišovací schopnost od známek všeobecně známých, zapsaných, zavedených a používaných 4.neměnnost vzhledu, časová stálost a módnost 1. ‹#› 76 ï 5.jednoduchost, výraznost a snadná zapamatovatelnost 6.všestranná použitelnost na různém materiálu a v jakékoli barvě 7.možnost zmenšování a zvětšování dle potřeby n nsrv. Horáček et al. ‹#› 77 ï nSrv. právo k odrůdám rostlin: n nevhodné názvy odrůd pěstovaných rostlin n vyhl. č. 8/04 Sb., kterou se stanoví podrobnosti pro posouzení n vhodnosti názvů odrůd pěstovaných rostlin: n a.zaměnitelný s názvem používaným pro jinou odrůdu téhož nebo příbuzného druhu b.vyvolávající nesprávné představy c.obtížně vyslovitelný nebo jinak jazykově nevhodný, např. o 1 písmenu n ‹#› 78 FUNKCE 1.rozlišovací 2.zaručující (zaručení původu zboží u osoby) 3.právně ochranná; viz nároky z práv; n ochrana majetku 4.monopolizační; viz právo přednosti a výlučná práva ze zapsané známky 5.osvědčovací, viz osvědčení značkovosti zboží 6.jiná; např. náborová, soutěžní 7.[jakostní; viz čs. právo z 1952, 1988: odpovědnost výrobce za jakost zboží] n 4. 4. 4. ‹#› 79 PODOBY UŽÍVÁNÍ 1.zapsaná podoba 2.změněná podoba i.napodobení (imitace) ii.překlad do jiného jazyka iii.přepis (transliterace) n např. z latinky do azbuky nsrv. podoby užití autorského díla ‹#› 80 2 SOUSTAVY 1.soustava formální Øzápisný princip konstitutivní (ES) 1. 2.soustava neformální Øprincip prvního použití n se zápisem jen deklaratorním 1. 1. ‹#› 81 n OZ_PRIHLASKA_06-VYP_0001 ‹#› 82 n OZ_PRIHLASKA_06-VYP_0003 ‹#› 83 n appliccs_0001 ‹#› 84 n appliccs_0002 ‹#› 85 obrazky_1_page1 ‹#› 86 obrazky_2_page1 ‹#› 87 n img324 ‹#› 88 n img323 ‹#› 89 n img316 ‹#› 90 n img318 ‹#› 91 REJSTŘÍK OCHRANNÝCH ZNÁMEK nVeřejná kniha 1.zásada formální veřejnosti n (bez osvědčení právního zájmu) 2.zásada oficiality (vedení z úřední povinnosti) 3.zásada legality (správnost zápisu) nZápisy 1.konstitutivní, např. zápis označení 2.deklaratorní, např. zápis již udělené licence a.z moci úřední, např.vzdání se známky b.na návrh, např. zápis již udělené licence ‹#› 92 DRUHY REJSTŘÍKŮ 1.národní ochranné známky pro CZ n E rejstřík vedený ÚPV 2.mezinárodní ochranné známky n E rejstřík vedený Mezinárodním úřadem n duševního vlastnictví v Ženevě 3.ochranné známky Společenství n E rejstřík vedený Úřadem pro harmonizaci n ve vnitřním trhu (známky a vzory) v Alicante ‹#› 93 ZNAČKA® NEBO ZNAČKATM SM nUrčení známkoprávního stavu označení n D zápis známky do rejstříku ochranných n známek n nPrávo používání značky až po zápisu a jen po dobu zápisu n nPrávní význam též nekalosoutěžní n n ‹#› 94 varia 255 ‹#› 95 varia 038 ‹#› 96 n ochranné známky100 ‹#› 97 conprosta_etiketa ‹#› 98 n img019 ‹#› 99 n img020 ‹#› 100 n img021 ‹#› 101 n img013 img013 ‹#› 102 20060504144745447_0003 ‹#› 103 n 20060504144745447_0004 ‹#› 104 n 20060504144745447_0001 ‹#› 105 n 20060504144745447_0002 ‹#› 106 n 20060607141549592_0013 ‹#› 107 n 20060607141549592_0012 > ‹#› 108 n 20060607141549592_0014 ‹#› 109 n P1080915 ‹#› 110 n img355 ‹#› 111 n P1080916 ‹#› 112 n img356 ‹#› 113 n img357 ‹#› 114 CAFÉ HAWELKA, WIEN 2006 ‹#› 115 116_1658 ‹#› 116 P1000670 ‹#› 117 P1020097 ‹#› 118 Anheuser-Busch Inc. v. Budějovický Budvar, národní podnik nve Finsku zapsané známky Budweiser, Bud, nBud Light, Budweiser King of Bedra nv. nexistující dřívější právo k českému nobchodnímu jménu Budějovický Budvar, nnárodní podnik n nRozs. SD ES z 16. 11. 04 C-245/02 o předběžné otázce NS nv Helsinkách o výkladu TRIPS a směr. ES, kterou se sbližují právní npředpisy členských států o ochranných známkách. Jud. ESD 91. ‹#› 119 ÚČEL OZNAČENÍ PŮVODU A ZEMĚPISNÉHO OZNAČENÍ n n Odlišení zboží pocházejícího z určitého n území od zboží z jiného území n např. Kostelecké párky, Piešťanské bahno n n n Záruka zeměpisného původu zboží n z určitého území n r padělky L ‹#› 120 ‹#› 121 n ‹#› 122 img028 ‹#› 123 skenovat0010 ‹#› 124 n img006 ‹#› 125 grun ‹#› 126 BUDĚJOVICKÝ BUDVAR, národní podnik v. RUDOLF AMMERSIN GmbH n nv Rakousku mezinárodně chráněné české zeměpisné označení Bud nv. npro Rakousko zapsaná známka American Bud n nRozs. SD ES z 18. 11. 2003 C-216/01 o předběžné otázce Obch. nsoudu ve Vídni o výkladu Smlouvy o ES, nař. o ochraně zeměpisných noznačení a označení původu zemědělských výrobků a potravin. n Jud. ESD 92. ‹#› 127 P1000158 ‹#› 128 DRUHY ZNÁMEK 1.známky výrobků 2.známky služeb 3.známky výrobků a služeb i.značky úřední ii.značky zkušební iii.značky záruční iv.značky puncovní v.značky dopravní ‹#› 129 ï a.známky obranné (defenzivní) i.známky blokační ii.známky zásobní n a.známky individuální b.známky kolektivní (svazové) ð n a.známky národní, např. pro CZ b.známky mezinárodní, např. i pro CZ c.známky Společenství, viz ES vč. CZ ‹#› 130 Scan10011 ‹#› 131 ï a.známky živé (používané) b.známky mrtvé (nepoužívané) n a.známky dle stupně rozlišovací způsobilosti i.všeobecně známé (notorické, zavedené, slavné) ð ii.silné (výrazný známkový motiv) iii.slabé L a. ‹#› 132 ZDROJE ZNÁMKOVÉHO PRÁVA 1.mezinárodní 2.komunitární 3.vnitrostátní n = součásti českého právního řádu n monistického a.hard law b.soft law ‹#› 133 ï nMezinárodní 1.Pařížská úmluva na ochranu průmyslového vlastnictví z 20. 3. 1883, ve znění revizí n (č. 64/75 Sb., ve znění 81/85 Sb.) 2.Madridská dohoda o mezinárodním zápisu továrních nebo obchodních známek z 14. 4. 1891 (č. 65/75 Sb., ve znění 78/85 Sb.) 3.Protokol k Madridské dohodě o mezinárodním zápisu ochranných známek z 27. 6. 1989 n (č. 248/96 Sb.) ‹#› 134 ï 4.Madridská dohoda o potlačení falešných nebo klamavých údajů o původu zboží z 14. 4. 1891 n (č. 64/63 Sb.) n 5.Stockholmské dodatkové znění z 14. 7. 1967 n k Madridské dohodě o potlačení falešných nebo klamavých údajů o původu zboží, n ve znění revizí (č. 68/75 Sb.) ‹#› 135 ï 6.Nicská dohoda o mezinárodním třídění výrobků n a služeb na účely zápisu známek z 15. 6. 1957, n ve znění revize (č. 118/79 Sb. ve znění č. 77/85 Sb.) 7.Smlouva o známkovém právu (č. 199/96 Sb.) 8.Úmluva o zřízení Světové organizace duševního vlastnictví z 14. 7. 1967 (č. 69/75 Sb., ve znění č. 80/85 Sb.) 9.Dohoda o obchodních aspektech práv n k duševnímu vlastnictví z 15. 4. 1994 (č. 191/95 Sb.) n ‹#› 136 ï nKomunitární 1.nř. č. 40/94 o ochranné známce Společenství, n v pozdějším znění 2.nř. č. 2868/95, kterým se provádí nř. č. 40/94 3.nř. č. 2869/95 o poplatcích placených OHIM 4.nř. č. 216/96, kterým se stanoví jednací řád odvolacích senátů OHIM 5.První směrnice 89/104/EHS, kterou se sbližují právní předpisy členských států o ochranných známkách 6. 6. ‹#› 137 ï nVnitrostátní 1.čl. 11/1 LZPS: právo vlastnit majetek 2.z. č. 441/03 Sb., o ochranných známkách n 3.vyhl. č. 97/04 Sb., k provedení zákona ochranných známkách ‹#› 138 ï SOFT LAW nPařížská unie na ochranu průmyslového vlastnictví a WIPO 1.Joint Recommendation concerning Provisions n on the Protection of Well-Known Marks (1999) 2.Joint Recommendation concerning Trademark n Licenses (2000) 3.Joint Recommendation concerning Provisions n on the Protection of Marks, and Other Industrial Property Rights in Signs, on the Internet (2001) 2. ‹#› 139 ï 4.Metodické pokyny pro řízení n před Úřadem průmyslového vlastnictví. n Praha: ÚPV 2006. ‹#› 140 n „I známkové právo, jakkoli formální, musí být interpretováno podle přirozeného smyslu zákona. Jinak se stane jeho aplikace bezduchým výronem hraničícím mnohdy s absurditou.“ n n n n V. Pítra, K některým praktikám ve známkovém právu. n Prům. vlast., 2000/7/8, s. 192. ‹#› 141 SLOŽKY OCHRANNÝCH ZNÁMEK 1.známkový motiv, je-li n např. motiv skřítků v lese n 2.známkový prvek, jenž je vždy n např. dominující velké čepičky n na hlavách skřítků nð n ‹#› 142 ï ZNÁMKOVÝ ÚDAJ nOdlišující označení tvořené: 1.postřehnutelným známkovým motivem n nebo více motivy 2.nepostřehnutelným známkovým motivem 3.bez známkového motivu n (jen známkovým prvkem bez motivu) n n 1. n ‹#› 143 ZNÁMKOVÝ MOTIV nCelkový výraz charakteristických vlastností známkového označení n = celkové posouzení rozhodných složek 1.slovní, např. slova „slon s kládou“ 2.obrazový, např. obraz „slona s kládou“ 3.kombinovaný, např. slova „slon n s kládou v obrazu slona s kládou“ n n ‹#› 144 obrazky_4_page1 ‹#› 145 DRUHY ZNÁMKOVÝCH MOTIVŮ 1.hlavní (vedoucí) 2.vedlejší (doplňující) 3.sourodý s jiným motivem 4.nesourodý s jiným motivem 5.navozující vlastnost nebo příznačnost výrobku nebo služby 6.nenavozující vlastnost nebo příznačnost výrobku nebo služby ‹#› 146 ï nShodnost nebo podobnost známkových motivů n 1.pojmová, např. shoda v pojmu „slon“: n dojem z obrazového motivu slona n při nahrazení známkovým motivem jiným n (slovním motivem ELEPHANT) je s to vzbudit n shodný nebo podobný dojem (dojem slona) 2.jiná n ‹#› 147 PŘÍPAD ZNÁMKOVÉHO MOTIVU n Zkoumání zaměnitelnosti označení nemůže být založeno n jen na formálním porovnání složek, ale na porovnání n známkových motivů obou označení. n Motivem se rozumí rozhodující složky porovnávaných n označení, které při celkovém posuzování jsou výrazem n charakteristických vlastností srovnávaných označení. n nRoz. ÚPV O-134119 ‹#› 148 DRUHÝ PŘÍPAD ZNÁMKOVÉHO MOTIVU n Jestliže obě označení obsahují shodný známkový motiv, který je činí při celkovém posuzování velmi blízkými, pak přidání nebo naopak potlačení některé ze složek známkových prvků neodstraňuje samo o sobě nebezpečí zaměnitelnosti označení a vypovídá spíše o snaze obejít rozsah starší známkové ochrany než o snaze výrazně rozlišit své výrobky od výrobků stejného druhu. n n Rozh. ÚPV O-133090 ‹#› 149 ZNÁMKOVÝ PRVEK 1.slovní, např. „jaro“, zeměpisný (lokalizační) i. v běžném písmu používaném známkovým n úřadem, např. HOŘICKÉ TRUBIČKY ii. ve zvláštním grafickém písmu n např. v rukopisu, zvláštním typu, velikosti, n sklonu, stínování nebo šrafování 2.písmenný, např. „FK“ 3.číslicový, např. „4711“ 4.symbolový, např. noty, symbol „@“ nebo „&“ 5.obrazový, viz kresba n n 1. ‹#› 150 ï 6.prostorový, viz trojrozměrný tvar výrobku n či obalu, např. tvar lahve, flakónu, dózy 7.barvový, viz odstín podle vzorníku barev nebo barevné stupnice, např. zelená Pantone 348C i. provedení černobílé ii. provedení barevné vč. možného uspořádání n barev a. barva vyjádřena abstraktně b. barva vyjádřena tvarem či obrysem n ‹#› 151 ï 8.zvukový, např. znělka, kupř. FAMILY FROST, signál ¯ 9.čichový, např. vůně parfému 10.chuťový, např. zvláštní chuť sušenek 11.světelný, např. projekce, televizní vysílání 12.pohybový, např. pohybový záběr člověka při zvláštní chůzi 13.hmatový, srv. prostorové označení 14.hologramový n ‹#› 152 ï 15.kombinovaný i.kombinace slova a kresby, např. logotyp ii.kombinace tvaru, výrobku či obalu, a slova n nebo kresby, např. tvaru lahve s etiketou iii.kombinace barev n n nZnámkový prvek sám n nebo ve spojení s jinými prvky n E známkový motiv E známkový údaj ‹#› 153 ï nZnámkový prvek n 1.převládající (dominantní), např. emblém 2.podléhající (submisivní) n např. orámování emblému 3.podstatný 4.nepodstatný n ‹#› 154 ï 5.s rozlišovací způsobilostí (distinktivní) 6.bez rozlišovací způsobilosti (nedistinktivní), např. prvek druhový jako slovo „sýr“, označení váhy, míry, původu, jakosti aj. vlastností, jako číslice a písmeno „1,5 l“, prvek obvyklý v běžném jazyce nebo n v poctivých obchodních zvyklostech 7.měnící rozlišovací způsobilost (odlišná podoba užívání známky od podoby zápisu) 8.neměnící rozlišovací způsobilost (shodná podoba užívání známky a podoby zápisu) ‹#› 155 n img329 ‹#› 156 n img047 ‹#› 157 n img045 ‹#› 158 n img046 ‹#› 159 ï nSlovní známkový prvek ð ‹#› 160 n 20060425105539417_0012 ‹#› 161 ï n n nČíslicový známkový prvek ð ‹#› 162 n 20060620100341380_0008 ‹#› 163 n 20060620100341380_0009 ‹#› 164 img194 ‹#› 165 obrazky_14_page1 ‹#› 166 obrazky_1_page1 ‹#› 167 n 20060627171355681_0002 ‹#› 168 ï nProstorový známkový prvek ð ‹#› 169 P1020539 ‹#› 170 P1020540 ‹#› 171 n 20070503082529415 ‹#› 172 n 20060607141549592_0023 ‹#› 173 n 20060607141549592_0024 ‹#› 174 n 20060607141549592_0025 ‹#› 175 n 20060607141549592_0027 ‹#› 176 n img351 ‹#› 177 n img328 ‹#› 178 P1070810 ‹#› 179 n Obrázek ‹#› 180 P1070808 ‹#› 181 Coca-Cola Body Line Video Clip ‹#› 182 n 20060607141549592_0028 ‹#› 183 n new-6 ‹#› 184 n n o3440900 > ‹#› 185 ï nBarvový známkový prvek ð ‹#› 186 Scan10003 ‹#› 187 Nový obrázek ‹#› 188 n img004 ‹#› 189 P1030472 ‹#› 190 P1030471 ‹#› 191 P1030474 ‹#› 192 n img007 ‹#› 193 ï nPožadavky na barevné zámky: 1.zřetelnost 2.jednoznačnost 3.sebeuzavřenost 4.snadná dostupnost 5.srozumitelnost 6.trvalost 7.objektivita nRozs. SD ES C-104/01, Libertel Orange ‹#› 194 ï n nČichový známkový prvek ð ‹#› 195 n 20060517142137931_0002 ‹#› 196 r n Scan12212010_133640 > > > > > > > ‹#› 197 n img359 ‹#› 198 n img360 ‹#› 199 ï n nZvukový známkový prvek ð ‹#› 200 ï nZvuk schopný grafického znázornění nnotovým zápisem nbez ohledu na nemožnost zrakového vjemu nzvuku. n nRalf Sieckmann v. Deutsches Patent- und nMarkenamt, SD ES: C-273/00, výklad směr. n na návrh nizozemského NS nð ‹#› 201 ï nPožadavky na zvukové označení: 1. jasné (clear) 2. přesné (precise) 3. soběstačné (self-contained) 4. snadno dostupné (easily accessible) 5. srozumitelné (intelligible) 6. názorné (durable and objective) ‹#› 202 n 20060517142137931_0004 ‹#› 203 n 20060517142137931_0007 ‹#› 204 n img416 > > ‹#› 205 n img417 > > > > ‹#› 206 ï nHmatový známkový prvek ð ‹#› 207 ï nSmyslem, a to hmatem, rozlišitelná známka nnapř. povrchová struktura výrobku n n nsrv. známky prostorové, viz např. tvar lahve nsrv. dílo sochařské n ‹#› 208 n img358 ‹#› 209 ï n nHologramový známkový prvek ð ‹#› 210 n img262 > > ‹#› 211 n img414 > > ‹#› 212 JUDIKATURA n Pro celkové posouzení zaměnitelnosti srovnávaných označení je rozhodující, že průměrný spotřebitel běžně vnímá i vědomě zjišťuje ochrannou známku ve výrazné většině případů vizuálně. n n Jakl 480. ‹#› 213 n 105_0541 ‹#› 214 ZNÁMKOVÁ ŘADA n Společný známkový prvek (brand-core) n E známková řada (rodina) n n srv. koncernový dodatek obchodní firmy ‹#› 215 2. ČÁST n nROZLIŠOVACÍ ZPŮSOBILOST OCHRANNÉ ZNÁMKY ‹#› 216 POVAHA nMožná nestálost rozlišovací způsobilosti nzískání nò nztráta nò nznovunabytí n n ‹#› 217 ZTRÁTA ROZLIŠOVACÍ ZPŮSOBILOSTI n Zdruhovění známky výrobku či služby n jedné osoby pro označení druhu výrobku n či služby od kohokoli n = zvratný právní stav n n např. PILS, PILSNER pro světlé pivo ležák, n CELOFAN pro druh obalu, LINOLEUM pro druh n podlahoviny, TEFLON pro druh pánve, n LUX pro vysavač, XEROX pro kopírku, n ZETOR pro traktor aj. ‹#› 218 n 20060425105539417_0018 ‹#› 219 plechovka ‹#› 220 IMG_5284 ‹#› 221 n img240 ‹#› 222 n img242 ‹#› 223 n DSC03384 ‹#› 224 > > > ‹#› 225 ZÁPISNÉ PŘEKÁŽKY 1.absolutní n = taxativní zákonné důvody odmítnutí n ochrany (výluky) posuzované ex offo Ø důkazní břemeno nese zápisný úřad Ø zásada v pochybnostech ve prospěch n přihlašovatele n 2.relativní n = podané soukromé námitky proti zápisu n ze starších soukromých práv třetích osob Ø důkazní břemeno nese namítatel ‹#› 226 ODMÍTACÍ DŮVODY L 1.nemožnost tvořit ochrannou známku n viz neschopnost grafického znázornění n r notový přepis znělek v CZ ¯ n 2.nedostatek rozlišovací způsobilosti n např. pouhé ornamenty, druhová označení n r původní svérázné znaky obsahu a formy n E individualizace zboží (upoutání n pozornosti spotřebitele) 1. 4. ‹#› 227 Ad 2 n Objektivní posouzení celkového dojmu n označení jako celku (ráz celku) n s přihlédnutím k povaze výrobků či služeb n n E schopnost spotřebitele podle známky rozeznat n zdroj (původ) výrobků či služeb n r pouhý druh výrobku či služby n např. UMĚLECKÁ AGENTURA, n AUTODOPRAVA, CESTOVNÍ KANCELÁŘ n ‹#› 228 Ad 2 nStupně rozlišovací způsobilosti 1.zvlášť vysoký stupeň n nutný u označení zboží denní spotřeby 2.vysoký stupeň a.označení fantazijní či smyšlená, např. KODAK b.označení obvyklá, avšak s jiným významem např. CAMEL pro cigarety c.označení náznaková nebo sugestivní ‹#› 229 Ad 2 nRozlišující barevnost 1.barvy základní n = volná dostupnost každému 1. 2.zvláštní odstíny barev n = monopol známkoprávní n ‹#› 230 Ad 2 PŘÍPAD JAWA n Označení JAWA pro motocykly n z iniciál jmen původních vlastníků n nr nzamítnutí přihlášky ochranné známky v Indii z důvodu druhového označení n„jawa“ v jednom bengálském nářečí = jezdit ‹#› 231 Ad 2 PŘÍPAD ŽLUTÉ BARVY n Žlutá barva představuje pro průměrného spotřebitele n jednu ze základních barev, kterou si přihlašovatel n nemůže přivlastňovat pro veškeré známky týkající n se výrobků ve třídách, pro které je žádána ochrana. n nRozh. ÚPV O-167546 ‹#› 232 Ad 2 n Volné značky bez rozlišovací způsobilosti n známkoprávní n např. ozubené kolo pro stroje, n T pro mražené potraviny, n běžné geometrické obrazce, přímky, čáry, n tečky: * t P n běžné obaly, matematické symboly n r výtvarné ztvárnění (grafické dílo) n r průmyslový vzor ‹#› 233 Ad 2 n Slogany ü bez známkoprávní rozlišovací n způsobilosti, např. Jsme tu pro Vás! n Dokážeme poradit! n ü se známkoprávní rozlišovací n způsobilostí, srv. drobná díla literární ‹#› 234 Ad 2 nOznačení rozlišující n (distinktivní) n n údaj o původu zboží n u osoby nOznačení popisné n (deskriptivní) n n údaj např. n o vlastnosti zboží n nebo o druhu zboží n (generické) ‹#› 235 Ad 2 PŘÍPAD POČASÍ n Označení „Počasí“ nemá pro přihlášenou službu „televizní vysílání“ rozlišovací způsobilost, neboť televizní vysílání týkající se stavu nebo předpovědi počasí zajišťují v podstatě všechny televizní stanice. n Toto označení tudíž neplní základní funkci ochranné známky, spočívající v rozlišení služeb pocházejících od různých poskytovatelů. n Pro jiné výrobky a služby pak takto přesně definovaný pojem může klamat veřejnost o jejich povaze. n Jakl 355. ‹#› 236 Ad 2 PŘÍPAD INTERNET A SHOPPER n Ze zápisu do rejstříku ochranných známek je vyloučeno označení, jehož význam je všeobecný a které nemá žádné originální znaky, které by mohly individualizovat zboží a služby, pro které je dané označení přihlašováno. n nJakl 391. ‹#› 237 ï 3.označení výlučně vlastnosti výrobku n či služby, např. určení druhu, jakosti, n množství, velikosti, účelu, hodnoty, n zeměpisného původu, doby výroby n či poskytnutí služby aj. vlastnosti, n kupř. DRY, SELECTED, EXTRA, MINI, n MIKRO, SUPER, Speciál, ležák, jarní n brambory, židle, instantní káva, PRIMA, n nejlepší, ŠUMAVA, alpská ‹#› 238 ï 4.označení výlučně obvyklé v běžném jazyce n nebo v poctivých obchodních zvyklostech n např. běžná slova ze slovní zásoby, n kupř. PRÁVNÍK, Made in EU n r důkaz získání rozlišovací způsobilosti n pro výrobky či služby (ad 2. – 4.) n důkazní břemeno přihlašovatele nð 5. ‹#› 239 n 20060607141549592_0010 ‹#› 240 n 20060607141549592_0011 ‹#› 241 n 20060607141549592_0019 ‹#› 242 Ad 4 nHlediska získání rozlišovací způsobilosti 1.vžitost v obchodním styku a. dlouhodobost užívání b. četnost užívání c. způsob užívání 2.jiné ‹#› 243 Ad 4 PŘÍKLADY n n„http://www.holahej.cz/“ nSAHARA pro sušenky nARKTIK pro motorový olej ‹#› 244 ï 5.označení výlučně tvarem z povahy výrobku n či k technickému výsledku nebo dává výrobku podstatnou užitnou hodnotu n např. tvar boty pro obuv, tvar baterky n pro kapesní svítilny, tvar lahve pro obalové sklo n srv. tvar výrobku nebo obalu chráněný n průmyslovým vzorem, n např. láhev ve tvaru skřítka, zubní kartáček n ve tvaru zvířátka n srv. možný souběh průmyslového vzoru n se známkou n n n ‹#› 245 Ad 5 PŘÍPAD ZABALENÝCH BONBONŮ n Pouhý tvar výrobku, který se běžně používá, nedává n označení, tvořenému tímto tvarem, rozlišovací n způsobilost. n Nic neřeší, jestliže je přihláška podána v barevném n provedení. n nRozh. ÚPV O-143720 z 22. 11. 02. ‹#› 246 ï 6.označení v rozporu s: a.veřejným pořádkem, např. jméno nebo obraz člověka zasloužilého o stát či národ, žijícího či historického, (MASARYK, HUS, KAREL IV.), název či zkratka orgánu veřejné moci (NKÚ) nebo právnické osoby veřejného práva (ČTK, ČT, ČRo) b.dobrými mravy, např. necudné, hanlivé, lascivní, neslušné, nevkusné, kupř. pornografické, navozující násilí, drogy nebo národní, rasovou či politickou nesnášenlivost n n ‹#› 247 Ad 6 n Zásada zužujícího používání překážky n veřejného pořádku n D omezení soukromých poměrů n co nejméně (minimalizace zásahů n do soukromých poměrů) ‹#› 248 Ad 6 PŘÍPAD LADY DIANA n Označení obsahující jména osob, které se určitým n způsobem zasadily o dění v současném světě, jsou n vyloučena ze zápisu, neboť jejich použití v ochranné n známce by se příčilo veřejnému pořádku. n nRozh. ÚPV O-131254 z 9. 8. 01. ‹#› 249 Ad 6 PŘÍPAD MONA LISA n Slovní označení shodné s názvem všeobecně známého obrazu neodporuje veřejnému pořádku ani dobrým mravům, n neboť není v rozporu se žádnými společenskými ani ústavními zásadami České republiky. n n z. č. 174/88 Sb. Jakl 416. ‹#› 250 Ad 6 PŘÍPAD TESLA npřihláška ochranné zámky TESLA nr nNikolaTesla, známé jméno vynálezce n tesla, jednotka magnetické indukce nò nvyjádření TEchnika SLAboproudá n n ‹#› 251 r n 20060620100341380_0001 ‹#› 252 r n 20060620100341380_0002 ‹#› 253 r n 20060620100341380_0004 ‹#› 254 r n 20060620100341380_0005 ‹#› 255 r n 20060620100341380_0003 ‹#› 256 n 20060627171355681_0001 ‹#› 257 n 20060620100341380_0006 ‹#› 258 P1000715 ‹#› 259 P1000714 ‹#› 260 ï PŘÍPAD TRÁVY n img400 ‹#› 261 r n img401 ‹#› 262 r n img411 > > > > > > > > ‹#› 263 r n img413 > > > ‹#› 264 ‹#› 265 IMG_3585 ‹#› 266 IMG_3593 ‹#› 267 IMG_3599 ‹#› 268 ï 7.označení potencionálně klamavé (deceptivní) např. o povaze, podstatě, jakosti, vlastnosti, zeměpisném původu výrobku či služby, n o trvání již zaniklého podniku, n kupř. VIT bez vitamínů, LACT bez mléka, HOLLYWOOD pro české filmy, označení pochvalné (laudatorní), jako TOP, UNIVERSUM, kupř. PARIS pro nepařížskou kosmetiku, ČISTÁ VLNA, ač i umělá textilní vlákna, nepravdivé vročení ZAL. 1896, jméno nebo portrét třetí osoby bez vztahu k výrobku či službě n n ‹#› 269 Ad 7 PŘÍPAD DATA NAROZENÍ MANŽELKY nPřihláška známky: n CANTONA STANDARD ORIGINAL JEANS QUALITY CLOTHING TRADE MARK CANTONA PATTERN JEANS MAY 18 1963 n n E způsobilá klamat veřejnost o historii n společnosti (o dni založení společnosti n nebo o dni zavedení výroby džínsových n oděvů) n n E zápisná překážka (rozh. ÚPV: O-152959 z 19. 6. 02) ‹#› 270 Ad 7 PŘÍPAD TOYOTA n Je-li přihlášené označení součástí obchodního jména světově známé firmy, pod jejímž názvem byly obchodovány různé výrobky, včetně těch, pro které je žádán zápis tohoto přihlašovaného označení, n je takové označení spotřebitelskou veřejností také s touto firmou spojováno, čímž může dojít ke klamání n spotřebitelů. n nJakl 451. ‹#› 271 Ad 7 n Potencionální klamavost označení n hlediskem dojem průměrného spotřebitele n€ ü při obvyklém přehledu a běžné orientaci n na trhu s průměrnými znalostmi ü při běžné informovanosti a přiměřené n pozornosti a obezřetnosti ð n ‹#› 272 ï 8.pro vína či lihoviny se zeměpisným označením, n aniž by měly takový původ, např. MORAVIA pro víno n z vinařské oblasti Čechy, TOKAJ pro víno z jiné než maďarské nebo slovenské tokajské oblasti n 9.označení chráněné čl. 6 ter PUÚ, jehož užití je n předmětem zvláštního veřejného zájmu n n viz znaky státní svrchovanosti, jako erby a vlajky, n a zavedené úřední, zkušební, puncovní a záruční n značky, kupř. ČSN, DIN, ESČ, erby, vlajky aj. n symbolické znaky, kupř. akronymy, mezistátních n organizací, kupř. UN, UNESCO, WIPO, WTO aj. n r souhlas k zápisu ‹#› 273 n 20070503095016518 ‹#› 274 Ad 9 nSrv. z. č. 3/93 Sb., o státních symbolech ČR n z. č. 352/01 Sb., o užívání státních n symbolů ČR ‹#› 275 n skenovat0009 ‹#› 276 P1000176 ‹#› 277 P1000178 ‹#› 278 116_1622 ‹#› 279 P1000314 ‹#› 280 IMG_3576 ‹#› 281 KYPR srpen 2005 085 ‹#› 282 P1010192 ‹#› 283 IMG_5253 ‹#› 284 P1020622 ‹#› 285 P1030125 ‹#› 286 P1030326 ‹#› 287 P1050878 ‹#› 288 P1060230 ‹#› 289 P1050904 ‹#› 290 P1080055 ‹#› 291 n img329 > > > ‹#› 292 ï 10.jiné znaky, emblémy a erby, jejichž užití je předmětem zvláštního veřejného zájmu, např. dopravní značky, olympijská symbolika n r souhlas k zápisu n srv. z. č. 60/00 Sb., o ochraně olympijských symbolik n ‹#› 293 n 20070507085623550 ‹#› 294 n 20070507085544060 ‹#› 295 ï 11.znak vysoké symbolické hodnoty i.náboženský symbol n např. X U Y Z [ n jména svatých, zeměpisné údaje památných míst, kupř. Svatý kopeček, Kozí hrádek, označení ostatků ii.jiný znak této hodnoty n např. skautská lilie 13. n ‹#› 296 ï nStupně symbolické hodnoty znaků 1.vysoký E zápisná překážka 2.střední (běžný) 3.malý n nPosouzení hodnotového významu ‹#› 297 01 ‹#› 298 03 ‹#› 299 04 ‹#› 300 117_1713 ‹#› 301 P1000340 ‹#› 302 IMG_3837 ‹#› 303 IMG_3338 ‹#› 304 n img305 ‹#› 305 n 20070503082220639 ‹#› 306 n 20070503082241865 ‹#› 307 P1010361 ‹#› 308 P1020490 ‹#› 309 n 20070503082200336 ‹#› 310 n skenovat0004 ‹#› 311 n 20070503082259305 ‹#› 312 Ad 11 PŘÍPAD PRAŽSKÉHO JEZULÁTKA n Obsahuje-li ochranná známka zobrazení světově známé sošky n s bohatou historií, která je součástí kulturního bohatství celého národa, není možné, aby privilegium k využívání tohoto označení n s vysokou symbolickou hodnotou bylo přiznáno kterémukoli n jedinci, potažmo aby jeho využívání mohlo být na komerční bázi, n a proto je užívání takového označení n v rozporu se zájmy společnosti. n Rozpor se „zájmem společnosti,“ z. č. 174/88 Sb. Jakl 190. ‹#› 313 DSC00180 ‹#› 314 ‹#› 315 Ad 11 PODRUHÉ PŘÍPAD PRAŽSKÉHO JEZULÁTKA n Je-li přihlašovaná ochranná známka tvořena světově známou soškou s bohatou historií, která je součástí kulturního bohatství celého národa, není možné, aby privilegium k využívání tohoto označení s vysokou symbolickou hodnotou bylo přiznáno kterémukoli jedinci. n Rozpor se „zájmem společnosti,“ z. č. 174/88 Sb. Jakl 396. ‹#› 316 n 20060627171355681_0003 ‹#› 317 n img418 ‹#› 318 ï nDruhy symbolů 1.náboženské 2.olympijské, viz právo olympijské symboliky 3.obchodní, např. ochranné známky 4.politické 5.jiné, např. symboly společné duchovní přitažlivosti, kupř. skautské ‹#› 319 ï 12.užívání v rozporu s právním předpisem n či mezinárodní smlouvou n viz Ženevské úmluvy z 12. 8. 1949 na ochranu n obětí války (č. 64/54 Sb.) a dodatkové protokoly, n viz z. č. 126/92 Sb., o ochraně znaku a názvu n Červeného kříže a o Československém n červeném kříži n ‹#› 320 ï 13.zjevný nedostatek dobré víry podání přihlášky (mala fides) Øpřihlašovatel věděl nebo vědět měl či mohl n o právu jiného či o veřejném statku n r spekulace na nabídku úplatného n převodu postiženému n r parazitování na pověsti n nebo zneužití již získané rozlišovací n schopnosti jiné známky ‹#› 321 ï DOBRÁ VÍRA n Bona fides n n stav vlastního upřímného a pevného n přesvědčení o subjektivním právu n nebo o jednání po právu, n pramenícího z objektivně ospravedlnitelných n důvodů, n kdy člověk nevěděl, neměl vědět nebo nemohl n vědět o opaku, n s nímž právní řád spojuje právní následky n n např. vydržení práva, mala fide závazek vydat i užitky n n z bezdůvodného obohacení, zápisná překážka známk. n ‹#› 322 JUDIKATURA: Škoda zápisem n Tvrdí-li žalobce, že mu zápisem ochranné známky „AVÍZO n s myšákem“ do rejstříku vznikla škoda, jedná se o škodu n nezákonným rozhodnutím. n Z předcházejícího úředního postupu správního úřadu nelze n vytrhnout část s tím, že v ní došlo k nesprávnému úřednímu n postupu, když nakonec je tvrzeno, že škoda vznikla až zápisem. n Nárok na náhradu škody však nelze uplatnit, pokud n nezákonné rozhodnutí nebylo zrušeno. n Usn. MS v Praze z 22. 11. 00, sp. zn. 19 Co 475/00, Prům. vlast., 2001/7/8. ‹#› 323 SPRÁVNÍ PROCES nZvláštní druh správního řízení ve věcech známkových n zák. o ochr. zn., podpůrně spr. ř. 1.řízení nesporné n a. přihlašovací b. zapisovací ohledně práv vč. vzdání se práv c. změnové d. poplatkové 1. n n ‹#› 324 ï 2.řízení sporné n a. námitkové b. zrušovací c. zneplatňovací n ‹#› 325 PŘIHLAŠOVACÍ ŘÍZENÍ 1.Doručení přihlášky označení s právem přednosti n od doručení 2.Formální průzkum náležitostí přihlášky a zaplacení správního poplatku 3.Věcný průzkum zápisné způsobilosti 4.Zveřejnění přihlášky ve Věstníku ÚPV 5. Event. připomínky 6. Event. námitky 7.Zápis označení do rejstříku ochranných známek n s účinky od zápisu; platnost 10 let od doručení přihlášky 8.Oznámení zápisu ve Věstníku ÚPV n ‹#› 326 IN DUBIO MITIUS n Vzniknou-li v průběhu řízení pochybnosti, n nechť je rozhodnuto nikoliv k tíži přihlašovatele. n n nJakl 104. ‹#› 327 ABSOLUTNÍ PRÁVO PŘEDNOSTI nVznik 1.ze zákona doručením přihlášky 2.úředním přiznáním práva přednosti n z první přihlášky ve členském státě Unie n na ochranu průmyslového vlastnictví n nebo WTO (unijní priorita) či dle vzájemnosti; n důkazem prioritní doklad bez ohledu n na výsledek řízení o první přihlášce ‹#› 328 PROCESNÍ ZASTOUPENÍ nBez povinného procesního zastoupení 1.advokátem 2.patentovým zástupcem 3. n r povinné procesní zastoupení n zahraniční osoby ‹#› 329 116_1674 ‹#› 330 3. ČÁST nÚČINKY OCHRANNÉ ZNÁMKY ‹#› 331 PRÁVA Z OCHRANNÉ ZNÁMKY 1.výlučné (monopolní) právo užívací n ve spojení s výrobky či službami, n pro něž je chráněna 2.právo zápovědi užívat v obchodním n styku shodné nebo podobné označení) 3.právo zakázat užívání nehodným n obstaravatelem zápisu 4.právo dispoziční ‹#› 332 MRAVNÝ VÝKON PRÁV n Generální legální příkaz n výkonu práv v souladu s dobrými mravy n a oprávněným zájmy jiných n n § 3/1 o. z. ‹#› 333 P1000553 ‹#› 334 4. ČÁST nSHODNOST NEBO PODOBNOST nOCHRANNÝCH ZNÁMEK n nTEST nPRAVDĚPODOBNOSTI ZÁMĚNY n OCHRANNÝCH ZNÁMEK ‹#› 335 ÚČEL ü Ochrana hospodářské investice n do vybudování a udržování značky na trhu n n E požadavek právního bezpečí n obecná pravidla D case-by-case law n E požadavek hospodářského bezpečí n ü Ochrana spotřebitele na trhu ‹#› 336 PRÁVNĚ GLOBALIZOVANÉ PRÁVNÍ SMYŠLENKY nÚčelem objektivizace působení pojmů nr svévole nObsahem: 1. právní doktríny 2. judikatury 3. zákonodárství 4. n ‹#› 337 DRUHY 1.rozumný zákonodárce 2.rozumný člověk (člověk průměrného rozumu) n viz např. návrh o. z. 3.průměrný spotřebitel n viz právo známkové ð 4.informovaný uživatel n viz právo průmyslových vzorů 5.odborník n viz právo patentové ‹#› 338 PRŮMĚRNÝ SPOTŘEBITEL ð nSmyšlenka (fikce) průměrného (běžného) n spotřebitele (the average consumer), n který přichází do styku s určitými výrobky n či službami a který je běžně informovaný (reasonably well-informed) a přiměřeně pozorný n a obezřetný (reasonably observant and circumspect) n nStupně zkušenosti spotřebitele n vzhledem k druhu výrobků nebo služeb: 1. spotřebitel bez profesionální znalosti 2. spotřebitel s profesionální znalostí n (business customer) n ‹#› 339 ï POJMOVÉ ZNAKY 1.přiměřeně informovaný 2.přiměřeně pozorný 3.přiměřeně obezřetný i vzhledem k druhu výrobku n či služby, např. finanční služby 4.bez možnosti přímého srovnání známek n a výrobků či služeb vedle sebe, tj. při vnímání jedné n po druhé s časovým odstupem 5.vjemově zaměřený na celek bez zabývání se posuzováním různých detailů 6.dojem okamžitý bez rozboru ‹#› 340 Nový obrázek ‹#› 341 ï nD bez nutnosti znaleckého posudku n nebo výzkumu veřejného mínění n nSD ES C-210/96 z 16. 7- 98: nGut Springenheide GmbH and Rudolf Tusky nv. nOberkreisdirektor des Kreises Steinfurt – Amt nfür Lebensmittel übewachung ‹#› 342 ï n Objektivní měřítko n srv. též fikci průměrného, rozumně n uvažujícího čtenáře, diváka n nebo posluchače v právu osobnostním, n mediálním nebo soutěžním, n např. u nadsázky, satiry či reklamního n přehánění ‹#› 343 ï VADY PRÁVNÍHO POSOUZENÍ 1.zjištění úmyslu nebo znalosti konkrétní osoby spotřebitele 2.zjištění vnímání konkrétní osoby spotřebitele 3.odvolání se na vlastní subjektivní charakteristiky osoby soudce, n např. na své vlastní znalosti, vzdělání, spotřebitelské návyky a upřednostňování 1. 1. ‹#› 344 JUDIKATURA 1 n n Kritériem pro zjištění zaměnitelnosti ochranné známky je hledisko průměrného spotřebitele, n resp. způsobilost upoutat jeho pozornost. n n n Jakl 219. ‹#› 345 JUDIKATURA 2 n Průměrným spotřebitelem v prostředí Internetu je věci znalý n návštěvník webových stránek. Již „průměrný“ uživatel internetu n (a tedy i potencionální návštěvník stránek účastníků řízení) n si je vědom důležitosti každého písmene, číslice a znaménka n v označení jakékoli adresy v internetové síti, a tedy i nezbytnosti n naprosto přesného užití určitého doménového jména k otevření jím n výhradně žádaných webových stránek (pokud nevyužije n vyhledávače k nabídce adres při zadání konkrétního hesla). nUsn. VS v Praze z 16. 5. 05 sp. zn. 3 Cmo 304/04. n ‹#› 346 SHODNOST NEBO PODOBNOST n Opak odlišnosti (rozlišovacího účelu) n n Shodnost (identita) známky a shodnost výrobků n či služeb s pravděpodobností záměny na straně n veřejnosti n E důvod nezapsání a důvod zneplatnění n E námitkový důvod n n Podobnost známky a podobnost výrobků či služeb n s pravděpodobností záměny na straně veřejnosti n E námitkový důvod ‹#› 347 PRÁVNÍ VÝZNAM 1.právo známkové, viz důvod zápisné nezpůsobilosti, známkové účinky 2.právo nekalosoutěžní 3. n 1.právo mezinárodní 2.právo komunitární 3.právo vnitrostátní ‹#› 348 PRÁVNÍ POSOUZENÍ n nMimosoudní 1.narovnací (dohoda o narovnání) 2.konciliační (prostředník ke komunikaci) 3.mediační (prostředník s návrhem) 4.rozhodčí (rozhodce s nálezem) n nSoudní v civilním řízení sporném 1.ochrana práva známkového 2.ochrana práva před nekalou soutěží ‹#› 349 ï nSprávní ve správním řízení sporném n WIPO, OHIM, ÚPV n nSoudní v komunitárním řízení o předběžné otázce, např. o výkladu směrnice na návrh soudu státu ES, n nebo v soudním přezkumu správních rozhodnutí n SD ES, Soud prvního stupně SD ES v Lucemburku n MS v Praze, NSS v Brně n ‹#› 350 ï nE požadavek jednotného výkladu n právního řádu a neurčitých právních pojmů nò n požadavek mezinárodně a komunitárně konformního výkladu českého zákona n n Judikatura SD ES n a Soudu prvního stupně SD ES ‹#› 351 ? PRÁVNÍ OTÁZKA ? n Právní kvalifikace známek a výrobků či služeb n co do jejich shodnosti nebo podobnosti s vyvoláním n pravděpodobnosti záměny n srv. právní kvalifikaci dobrých mravů soutěže n r dokazování skutku, např. již nastalého n skutku záměny na straně veřejnosti n Důkazní břemeno jen u skutkových tvrzení n Právní otázka i předběžná ‹#› 352 ï ? nFormulace právní otázky: n „Zda na straně veřejnosti existuje n pravděpodobnost záměny ochranné n známky (…) a (…) z důvodu jejich podobnosti n a z důvodu podobnosti výrobků nebo n služeb, pro něž jsou všeobecně známy nebo n zapsány či přihlášeny?“ ‹#› 353 VĚDECKÉ METODY nVěda známkového práva: součást právní vědy 1.popisná metoda 2.srovnávací metoda 3.metoda vnímání fiktivním průměrným spotřebitelem 4.celkově hodnotící metoda n nE právní poznání shodnosti nebo podobnosti n nPrávovědný Test pravděpodobnosti záměny ochranných známek; srv. např. Test poměrnosti cíle n a prostředku, Test pojmových znaků autorských děl, trojstupňový test podle a. z. aj. vědecké testy nE přezkoumatelnost závěru n ‹#› 354 ZNÁMKOVÉ TESTY VĚDECKÉ 1.Test pravděpodobnosti záměny n pro účely práva známkového 2.Test vyvolání nebezpečí záměny n nebo klamné představy n pro účely práva proti nekalé soutěži 3.Test snadné zaměnitelnosti n pro účely práva trestního nE „odmystičtění“ legislativně právních pojmů ‹#› 355 SOUVZTAŽNÉ PRÁVNÍ POJMY 1.shodnost známek a 2.shodnost výrobků či služeb a (ES: předpoklad) n pravděpodobnosti záměny na straně veřejnosti n v důsledku obojí shodnosti (double identity test) n 1.podobnost známek a 2.podobnost výrobků či služeb a nE pravděpodobnost záměny na straně veřejnosti n v důsledku obojí podobnosti n (double similarity test) n ‹#› 356 SHODA nIdentity = naprostá (úplná) shoda 1.slovní 2.obrazová (zraková) 3.výslovnostní 4.významová 5.výrobků či služeb n r podobnost ‹#› 357 PŘÍKLADY SHODY ZNÁMEK Øpouze odlišná velikost prostorových známek n (3D marks), např. postavy na karosérii vozidla Øpouze různé typy běžného písma nebo běžné velikosti písma Øpouhá záměna běžných velkých a malých písmen Øpouhé zbarvení černobíle zapsané známky nE shoda známek ‹#› 358 PODOBNOST nSimilarity 1.ve známkovém motivu 2.ve známkovém prvku 3.ve výrobcích nebo službách, n pro něž je známka zapsána n n = předměty vědeckého porovnání ‹#› 359 ZÁSADY nZásada shodnosti známek 1.shodnost ve všech známkových prvcích n nZásady podobnosti známek 1.čím podobnější, tím větší pravděpodobnost záměny n 2.čím větší rozlišovací způsobilost staré známky, n tím větší pravděpodobnost záměny s ní 3.vyšší stupeň podobnosti známek lze vyvážit nižším stupněm podobnosti výrobků či služeb n a naopak ‹#› 360 PODOBNOST ZNÁMEK nHlediska běžného spotřebitele při průměrné paměti a průměrném smyslu pro detail 1.hledisko zrakové (vizuální) i.vzhled ii.obsah a rozložení obrazových prvků 2.hledisko výslovnostní (fonetické): počet slov, shodnost nebo podobnost jednotlivých slov, počet a shodnost slabik, shodnost předpon, přípon a kmenů slov, shodnost výslovnostní struktury slov, kupř. FEMME – FAM, shodné nebo výslovnostně podobné souhlásky, shodné nebo podobné samohlásky aj. n 2. 3. n ‹#› 361 ï 3.hledisko významové (sémantické) n např. synonymní význam slova nebo obrazu 4.hledisko seznamu výrobků nebo služeb 5.hledisko stupně podobnosti (zřejmost rozlišení) 6.hledisko celkového dojmu 7.jiné i.doba užívání na trhu ii.územní rozsah užívání iii.součást známkové řady iv.známost na trhu aj. n ‹#› 362 ï nCelkové hodnocení ukazatelů jednotlivě n a v jejich vzájemné souvislosti (global assessment) n n E možné převážení i jen 1 hlediska n nPodobnost kombinované známky üpodobnost slovního prvku n D způsobilost slovního prvku zvukové reprodukce üpodobnost obrazového prvku üpodobnost kombinace těchto prvků n i. i. i. i. i. n ‹#› 363 ï nStupeň podobnosti známek: n n rozdíl mezi známkami je tak malý (běžně nezřejmý), n že běžný spotřebitel by mohl známky snadno vzájemně n zaměnit nebo si je snadno splést, n a tak být uveden v omyl (zmaten) o původu výrobků n či služeb u osob n E pravděpodobnost záměny na straně veřejnosti n pokud jde o podobnost známek n E snadná zaměnitelnost s trestními důsledky ‹#› 364 Metropolis v. BRNĚNSKÝ METROPOLITAN nstarší kombinovaná ochranná známka nMetropolitan, nzapsaná pro časopisy (16), nv. npřihlášená kombinovaná ochranná známka nBRNĚNSKÝ METROPOLITAN, npřihlášená pro časopisy (16) n ‹#› 365 n 20060421094356256_0004 ‹#› 366 n 20060421094356256_0005 ‹#› 367 n 20060421094356256_0006 ‹#› 368 n ochranné známky 1105 ‹#› 369 n ochranné známky 1104 ‹#› 370 KOVO v. Koyo nnamítaná starší slovní grafická ochranná známka nKOVO, nzapsaná pro mj. stroje a součástky strojů na přístrojů a strojní příslušenství (7) nv. n přihlášená ochranná známka nKoyo, npřihlášená pro mj. hnací hřídele, spojky, hnací převody (7), (12) ‹#› 371 n 20060421094356256_0001 ‹#› 372 n 20060421094356256_0002 ‹#› 373 n 20060421094356256_0003 ‹#› 374 n DSC03108 ‹#› 375 PODOBNOST VÝROBKŮ NEBO SLUŽEB nVýznam n zapsaná známka je chráněna pouze pro výrobky n či služby, pro něž je zapsána, n a ve státě, pro nějž je zapsána n nPojem n = stejnost nebo blízkost podstatných znaků n výrobků či služeb n E představa u průměrného spotřebitele, n že pocházejí od téže osoby n např. od téhož výrobce oděvů, od téhož n ubytovatele, dopravce aj. n n n ‹#› 376 ï VÁŽENÁ HLEDISKA 1.povaha výrobků či služeb z obchodního hlediska i.složení, např. chemické ii.principy fungování iii.fyzikální vlastnosti jako míra, hmotnost a tvar iv.způsob výroby či služby, např. rukodělný v.převažující surovina vi.užitná hodnota vii.vzhled viii.cena ix.vžitost x.příznačnost xi.proslulost aj. n ‹#› 377 ï 2.určení (zamýšlený účel), např. k čištění nábytku 3.způsob užití, např. nošení oděvu či telefonování 4.doplňující se (komplementární) povaha n E představa o stejné odpovědnosti původce n za ně 5.soutěžní povaha (vzájemná vyměnitelnost) 6.způsoby rozšiřování (distribuční kanály) n např. umístění ve stejném obchodě, zásilkovým nebo podomním prodejem n n ‹#› 378 ï 7.významná veřejnost (relevant public) n viz skuteční nebo potencionální zákazníci 8.požadavek na zvláštní nebo odborné znalosti spotřebitele 9.souvisící spotřebitelské zvyklosti 10.obvyklý původ výrobků či služeb, např. výrobní nebo obchodní tradice, podnik, místo výroby 11.obvyklé zpracování, např. tradiční 12.jiné n ‹#› 379 PŘÍKLAD n nvýrobek náhradní díly pro automobily (9) nběžně podobný nservisu a opravám automobilů (37) n n n n ð ‹#› 380 MEZINÁRODNÍ TŘÍDĚNÍ VÝROBKŮ A SLUŽEB nAdministrativní zatříďování známek n pro účely rejstříkových zápisů n n Niceská úmluva o mezinárodním třídění výrobků a služeb pro účely zápisu známek (1957) n (č. 118/79 Sb. a 77/85 Sb.) n E 34 tříd výrobků, 11 tříd služeb n n E právní význam pouze administrativní n n r známkoprávní shodnost nebo podobnost n výrobků či služeb n ‹#› 381 PŘÍPAD MEZINÁRODNÍHO TŘÍDĚNÍ n Rozdělování výrobků a služeb do tříd n podle Mezinárodního třídění výrobků a služeb n je pro průměrného spotřebitele nepodstatné, n neboť zpravidla o tomto zatřídění ani neví a druh n výrobků a služeb vnímá podle jiných kritérií, n jako je zejména jejich účel a použití. n nRozh. ÚPV O-170235 ‹#› 382 SPRÁVNÍ EXKURS nSprávní zatřídění periodického tisku n pro účely veřejnoprávní evidence periodického tisku, vedené MK n n např. obecní zpravodaje, ostatní tisk n n E právní význam pouze evidenční ‹#› 383 PRAVDĚPODOBNOST ZÁMĚNY NA STRANĚ VEŘEJNOSTI nLikelihood of confusion n objektivní způsobilost známky reálně vyvolat potencionální nebezpečí domněnky veřejnosti, že různé výrobky či služby pocházejí od stejné osoby z důvodu n shody nebo podobnosti známek a výrobků n či služeb (nebezpečí matení) = újma n üveřejnost n význam vzhledem k výrobkům nebo službám n n n ‹#› 384 HLEDISKA NA STRANĚ VEŘEJNOSTI 1.povědomí veřejnosti o známce na trhu a o její známosti 2.povědomí veřejnosti o výrobcích či službách na trhu 3.vyvolatelné představa (asociace) o souvislosti 4.stupeň podobnosti známek 5.stupeň podobnosti výrobků či služeb 6.celkový vjem fiktivního průměrného spotřebitele, který mu utkví v paměti n srv. výrazný, převládající, známkový prvek 7.dojem propojenosti, např. koncernový 8.jiné 9. ‹#› 385 ï nnapř. soudce nebo úředník objektivizuje nfiktivního průměrného spotřebitele n n E soudní nebo správní posouzení n vlastností známek a výrobků či služeb n srv. např. posouzení vědecké n bezúhonnosti člověka ‹#› 386 ï PŘÍČINY 1.shodnost nebo 2.podobnost na to: 1.známek a současně 2.výrobků či služeb n n n ‹#› 387 ï DRUHY 1.pravděpodobnost asociace se starší známkou n (vyvolání představy o souvislosti s ní) n 2.nevyhnutelná pravděpodobnost záměny shodných známek nebo výrobků či služeb 3. 3.možná pravděpodobnost záměny podobných známek nebo výrobků či služeb ‹#› 388 ï MÍRA PRAVDĚPODOBNOSTI 1.stupeň pozornosti spotřebitele n podle druhu spotřebitele běžného n nebo profesionála (pozornějšího) 2.koexistence konfliktních známek na trhu 3.jiné ‹#› 389 SNADNÁ ZAMĚNITELNOST nTrestněprávní pojem n trestný čin porušování práva k ochranné n známce, obchodnímu jménu n a chráněnému označení původu § 150/1 tr. z. n D neoprávněné označení výrobků n či služeb známkou snadno n zaměnitelnou s ochrannou známkou 1. 1. ‹#› 390 ï 1.Zaměnitelnost známek z důvodu: a.shody známek b.shody výrobků či služeb 1. 2.Snadná zaměnitelnost známek z tohoto důvodu n E neoprávněnost označení ‹#› 391 ï nStupeň zaměnitelnosti a.snadná b.nesnadná, vyžadující např. vyšší nežli běžnou pozornost, odbornou znalost nebo větší zkušenost oproti pouhému běžnému spotřebitelskému vnímání ‹#› 392 PŘÍPAD ARCIBISKUPSKÝCH SKLEPŮ nzapsaná ochranná známka Arcibiskupské vinné sklepy nv. nnezapsané označení Arcibiskupské sklepy Kroměříž nna mešním víně nò nsnadná zaměnitelnost nò ntrest odnětí svobody na 8 měsíců s podmíněným odkladem na 15 měsíců nKS v Brně 7 To 571/03-557 z 5. 2. 2004 n ‹#› 393 n 683070 ‹#› 394 683070+ ‹#› 395 obrazky_15_page1 ‹#› 396 obrazky_16_page1 ‹#› 397 EXKURS: ÚDAJ O VLASTNOSTI VÍNA n Veřejnoprávní údaj o vlastnosti vína n na etiketě, např. mešní víno, košer víno n n D písemný souhlas příslušné církve n nebo náboženské společnosti; n předchozí souhlas k uvádění vína n do oběhu nz. č. 321/04 Sb., o vinohradnictví a vinařství ‹#› 398 EXKURS: NEKALÁ SOUTĚŽ n Možný jednočinný skutkový souběh n s právem známkovým n Delikt nekalé soutěže n Generální klausule n § 44 obch. z. n n n n ‹#› 399 n 20060607141549592_0001 ‹#› 400 n 20060607141549592_0002 ‹#› 401 n 20060607141549592_0003 ‹#› 402 n priloha ‹#› 403 ï nDelikt vyvolání nebezpečí záměny n = zvláštní skutková podstata n nekalé soutěže (delikt), n a to užitím označení příznačných n v zákaznických kruzích pro určitý podnik n či závod se způsobilostí vyvolání nebezpečí n záměny nebo klamné představy o spojení n § 47/b obch. z. n ‹#› 404 KOFČA v. KOLČA nUžití slovního, hovorového, nezapsaného nzvláštního označení nealkoholického nápoje nKOFČA, příznačného pro výrobní podnik Kofoly, na. s., vedle používání všeobecně známých nzapsaných ochranných známek známkové řady nKOFOLA, v hospodářské soutěži, nv. nužití slovní zapsané ochranné známky KOLČA npro podobné nealkoholické nápoje (32) ð ‹#› 405 ï n nE vyvolání nebezpečí záměny nebo nE vyvolání klamné představy o spojení n s podnikem nebo nealkoholickými nápoji n kolového druhu jiného soutěžitele ‹#› 406 n 20060425105539417_0003 ‹#› 407 Nový obrázek ‹#› 408 ï DALŠÍ DELIKTY NEKALÉ SOUTĚŽE n Srovnávací reklama vedoucí k vyvolání nebezpečí n záměny na trhu mezi ochrannou známkou n podporovaného soutěžitele a známkou jiného n § 50a/d) obch. z. n n Srovnávací reklama zlehčováním ochranné známky n § 50a/e) obch. z. n n Srovnávací reklama nabízením zboží či služby jako n napodobení či reprodukci zboží či služeb n označovaných ochrannou známkou § 50a/h) obch. z. n n ‹#› 409 112_1248 ‹#› 410 5. ČÁST n nVŠEOBECNĚ ZNÁMÁ ZNÁMKA nA nZNÁMKA S DOBRÝM JMÉNEM n ‹#› 411 Z DĚJIN ROZŠÍŘENÉ OCHRANY n Československo a Česko n 1988 proslulá známka n 1995 všeobecně známá známka n 2003 známka s dobrým jménem ‹#› 412 ZNÁMKA VŠEOBECNĚ ZNÁMÁ n Well-known trade mark, la marque notoire n známkoprávní ochrana již všeobecnou známostí n bez ohledu na zápis do rejstříku n n Známka chráněna pro ty shodné nebo podobné výroby n či služby, pro něž je všeobecně známa (homogenita) n ü právně silná známka (lepší známkové právo) n odlišuje shodné nebo podobné výrobky či služby n původce, pro něž se stala v příslušném okruhu n veřejnosti všeobecně známou n ‹#› 413 ï n čl. 6 bis Pařížské unijní úmluvy na ochranu n průmyslového vlastnictví (od 1925): n n známka, o níž je všeobecně známo, n že je již známkou určité osoby a užívanou n pro výrobky či služby pocházející od této n osoby. nÚčelem chránit nezapsané označení, n je-li všeobecně známé, před zneužitím ‹#› 414 PŘÍKLADY VŠEOBECNĚ ZNÁMÝCH ZNÁMEK nÚzemí Česka (nezapsané i zapsané) n např. BMW, NESTLÉ, NOKIA, ZARA, PERSIL, n TESCO, James Bond, BOSS, McDONALD`S, n Harry Potter n n FEBIO, ŠKODA, ŠKODA AUTO, TESLA, BAŤA, n Česká soda, Kdo je kdo, Slunce v duši, n Mucha, STROJEXPORT, KOFOLA, JAWA, n duhová energie ‹#› 415 n img327 ‹#› 416 n 20070503082137274 ‹#› 417 n 20060607141549592_0030 ‹#› 418 n img066 ‹#› 419 img152 ‹#› 420 n 20060425105539417_0014 ‹#› 421 n 20060425105539417_0015 ‹#› 422 n 20060425105539417_0016 ‹#› 423 n 20060425105539417_0017 ‹#› 424 JUDIKATURA 1 n Při posouzení všeobecné známosti ochranné známky n je třeba brát v úvahu takové faktory jako je doba n a intenzita užívání, pověsti o známosti ochranné znánky, n její hodnotě, rozsahu a délce ochrany. n Odborné časopisy, které byly do České republiky dodávány v nevelkém počtu pro úzký okruh spotřebitelů, tyto skutečnosti prokázat nemohou. n Jakl 505. ‹#› 425 JUDIKATURA 2 n Všeobecnou známost ochranné známky lze dokázat masovou a opakovanou reklamou v tisku, rozhlasu n nebo hromadným prodejem v široké distribuční síti, n nikoli však interními obchodními materiály, jako jsou podnikové výroční zprávy, kopie faktur apod. n Těmito doklady nelze ani prokázat rozlišovací způsobilost ochranné známky. n Jakl 506. ‹#› 426 HLEDISKA ð 1.Kvantitativní a.stupeň známosti nebo rozpoznání příslušnou n veřejností na podstatné části území státu n ochrany b.poměr skutečné známosti a stupně známosti, n jaký by měl ideálně být, aby šlo o známost n všeobecnou (dostatečný podíl příslušné n veřejnosti, jíž je známo, že známka někomu n patří, resp. že patří někomu jinému) ‹#› 427 ï c.doba, rozsah a zeměpisný dosah jakékoli n propagace známky vč. reklamy a předvedení n na veletrzích nebo výstavách ve vztahu n k výrobkům či službám, na něž se známka n vztahuje (důsledek propagace na příslušné n části veřejnosti) d.doba a zeměpisný rozsah jakéhokoli zápisu n nebo přihlášky známky v rozsahu, v jakém n vyjadřují její užívání nebo rozpoznání ‹#› 428 ï e.zaznamenaná úspěšná uplatnění práva n ke známce, zejm. v rozsahu, v jakém byla n uznána za všeobecně známou příslušným n orgánem n ‹#› 429 ï 2.Jakostní (kvalitativní) a.hodnota vybavená příslušnou veřejností n v souvislosti se známkou 3.Jiná pomocná hlediska nPosouzení známkoprávního stavu: n Jeden činitel sám o sobě, kombinace s jiným n nebo s více činiteli ‹#› 430 r nBez známkoprávního významu: a.podmínka užívání známky na území státu n ochrany b.podmínka zápisu nebo přihlášky pro stát ochrany c.důkazy o všeobecné známosti v cizině, n o zápisu či přihlášce v cizině, o ochraně n v cizině d.důkazy o všeobecné známosti v široké n veřejnosti státu ochrany, zejm. množstevní n vymezení známosti, např. větší než 50%, mini n 30% apod. n ‹#› 431 img151 ‹#› 432 img149 ‹#› 433 img155 ‹#› 434 img156 ‹#› 435 PŘÍSLUŠNÁ ČÁST VEŘEJNOSTI 1.skuteční nebo potencionální spotřebitelé výrobků či služeb, na něž se známka vztahuje 2.osoby zahrnuté v distribučních kanálech výrobků či služeb, na něž se známka vztahuje 3.obchodní kruhy nakládající s výrobky n či službami, na něž se známka vztahuje ‹#› 436 DŮKAZ SKUTKU n Důkaz skutku získání všeobecné n známosti jen ve vztahu k namítané n známce; proveden v příslušném správním n řízení n (např. rozh. ÚPV: O-164691 z 18. 8. 03: všeobecná známost n známek známkové řady KOFOLA) n srv. podobně důkaz dobrého jména n n Důkazy skutku (skutková otázka) ð n ‹#› 437 NÁMITKOVÝ DŮVOD 1.shodnost nebo podobnost známek, n z nichž starší je všeobecně známá, a 2.shodnost nebo podobnost výrobků n či služeb, na něž se vztahuje n nE pravděpodobnost záměny na straně veřejnosti ‹#› 438 n nJ ‹#› 439 ZNÁMKA S DOBRÝM JMÉNEM nTrade mark with reputation 1.zapsaná® národní nebo komunitární 2.nezapsaná i zapsaná všeobecně známá n üprávně silná známka (lepší známkové právo) n odlišuje výrobky nebo služby vlastníka n od jiných výrobků nebo služeb n bez ohledu na jejich shodu nebo podobnost n (chráněna pro veškeré výrobky či služby) 1. n ‹#› 440 ZDROJE 1.čl. 16/3 TRIPS (způsobem zesílení všeobecně známých známek) 2.nř. č. 40/94 o ochr. zn. Společenství (CTM) 3.z. č. 441/03 Sb., o ochr. zn. ‹#› 441 POJMOVÉ ZNAKY nZvláštní hodnotová vlastnost známky n (jméno, pověst, renomé, dobrá image) n E zvýšená známkoprávní ochrana n 1.povědomost všeobecná nebo široká v důsledku užívání 2.spojování s tradičně dobrými vlastnostmi, očekávanými u takto označených výrobků či služeb 3.způsobilost vyvolat důvěru v ní a v jí označené výrobky či služby (přesvědčivost o kladné hodnotě), n na to v povědomí příslušné veřejnosti n n ‹#› 442 NÁMITKOVÝ DŮVOD 1.shodnost nebo podobnost známek, n z nichž starší má dobré jméno, a 2.nepodobnost výrobků nebo služeb n E nepoctivé těžení (parazitování) nebo n E bytí na újmu a. a.rozlišovací způsobilosti (rozmělňování) či b.dobrému jménu starší známky n n r pravděpodobnost záměny není nutná ‹#› 443 HLEDISKA nKvalitativní (jakostní) nebo kvantitativní 1.vlastní hodnota známky 2.stupeň povědomí veřejnosti o pověsti n a o hodnotě známky 3.stupeň rozpoznání známky veřejností 4.podíl výrobků či služeb na trhu n např. podstatný nebo rozhodný podíl 5.rozsah (početnost) druhů výrobků či služeb n n ð n ‹#› 444 ï 6.intenzita užívání, viz množství prodaného zboží (množstevní rozsah) a obrat 7.územní rozsah užívání 8.časový rozsah užívání vč. historie známky 9.počet a doba trvání zápisů v různých státech 10.důsledek propagace známky vč. trvání n a rozsahu investic do propagace, např. dopad n celostátní propagační kampaně 11.soudní nebo správní rozhodnutí opakující dobré jméno n ‹#› 445 ï 12.osvědčení (atesty) výrobků či služeb 13.ocenění výrobků či služeb 14.jiné, na to vše bez ohledu na zapsané výrobky či služby, ntzn. i z hlediska jiných výrobků či služeb. n ‹#› 446 DŮKAZY SKUTKU nSkutkem získání dobrého jména (nastavší skutečnost) 1.zprávy o pověsti nebo o hodnotě známky n např. od Hospodářské komory ČR 2.soudní nebo správní rozhodnutí, např. ÚPV 3.výzkumy veřejného mínění, např. sociologickou anketou s reprezentativním vzorkem spotřebitelů 4.spotřebitelské testy, např. v odborném tisku 5.přehledy trhu a odbytu 6. 6. 6. 3. 6. ‹#› 447 ï 6.audity nebo kontroly 7.osvědčení (atesty) a ceny 8.nezávislé články v tisku, běžném i odborném 9.veřejné výroční zprávy, podnikové profily ap. 10.obchodní listiny 11.propagační a reklamní materiály n s pravděpodobnou sledovaností širokou n veřejností ‹#› 448 ï 11.sponzorské materiály, např. plakáty n uměleckých nebo sportovních akcí, n s pravděpodobnou sledovaností širokou n veřejností 12.jiné n ‹#› 449 EXKURS: NEKALÁ SOUTĚŽ nSouběh s právem známkovým n nSrovnávací reklama vedoucí n k nepoctivému těžení z dobré pověsti spjaté s ochrannou známkou soutěžitele, n která se pro něj stala příznačná n § 50a/g) obch. z. ‹#› 450 n nJ ‹#› 451 105_0521 ‹#› 452 JUDIKATURA nHoráček/Macek, Sbírka správních a soudních n rozhodnutí ve věcech průmyslového vlastnictví. n Praha 2007. nJakl, Sbírka správních rozhodnutí ve věcech n průmyslových práv. Praha 19962-19982-1999/1-3. n Jud. Evr. soud. dv., 2005/5. nPrůmyslové vlastnictví. Čsp., varia. n ‹#› 453 LITERATURA nČermák, Spory v oblasti ochranných známek. Právní n rádce, 2006/3. nHanes, Právo ochranných známok. Bratislava 1963. nHansel, Zvuková ochranná známka v právu ES. Právní rádce, 2005/1. nHäckl, Vývoj, tvorba a užití ochranných známek n a značek. Praha 1978. nHildebrandt, Harmonised Trade Mark Law in Europe. Harmonisiertes Markenrecht in Europa. Berlin 2005. n ‹#› 454 ï nHaigh, Oceňování značky a jeho význam. Praha 2002. nHoráček et al., Práva na označení. Zákon n o ochranných známkách a zákon o ochraně n označení původu a zeměpisných označení. n Komentář. Praha 2004. nHoráček/Čada/Hajn, Práva k průmyslovému vlastnictví. Praha 2005. nJakl, Ochranné známky a označení původu. Praha 2002.2 nJurečka, Ocenění ochranné známky. Praha 2000. n ‹#› 455 ï nKnap, Kunz, Opltová, Průmyslová práva n v mezinárodních vztazích. Praha 1988. nLachout/Hradecký, Ochranné známky. Praha 1934. nLochmanová, Práva na označení. Praha 1997. nMunková, Ochranné známky, další práva n na označení a hospodářská soutěž. Praha 2000. nOHIM, Guidelines Concerning Procedings before the Office for Harmonization in the Internal Market (Trade Marks and Designs). Part C: Oposition n n ‹#› 456 ï n Guidelines. Alicante 2004. nPipková, Ochranná známka Společenství a ochranná známka v Evropském společenství. Praha 2007. nPhillips, Trade Mark Law. A Practical Anatomy. Oxford 2003. nReichert, Ochranné známky. Praha 1932. nPítra et al., Zákon o ochranných známkách. Komentář. n Praha 1996. nŠvamberg, Firemní právo. Praha 1917. nWIPO, Introduction to Trade Mark Law and Practice. Rev. ed. Geneva 1990. n ‹#› 457 ï nČasopisy: nDuševné vlastníctvo (současný čsp.) nSoutěž a tvorba, Schaffen und Wettbewerb nOchranné známky a chráněné vzory nPrůmyslové vlastnictví (současný čsp.) nVynálezy a normalizace nVynálezy a ochranné známky nVynálezy a zlepšovací návrhy ‹#› 458 ï DALŠÍ LITERATURA 1 nBrož, Dali své jméno značce aneb S kůží na trh. Brno 2008. nHaig, Království značky. Praha 2006. nHealey, Co je branding? Praha 2008. nKeller, Strategické řízení značky. Praha 2007. nKleinová, Bez loga. Praha 2005. nTaylor, Brand management. Brno 2007. ‹#› 459 ï DALŠÍ LITERATURA 2 nBecker, Slovník symbolů. Praha 2002. nBenoist, Znaky, symboly a mýty. Praha 1995. nBiedermann, Lexikon symbolů. Praha 2008. nBuben, Encyklopedie heraldiky. Praha 1997. nCopony, Mandala karty. B. m. 2002. nFrotscher, 5000 znaků a symbolů světa. Praha n 2008. nJung, Mandaly. Obrazy z nevědomí. Brno 1998. nKenner, Symboly a jejich skrytý význam Praha n 2007. n n ‹#› 460 ï nObuchová, Čínské symboly. Praha 2000. nRoyt/Šedinová, Slovník symbolů. Praha 1998. nSchwarzenberg, Heraldika. Praha 2007.3 nSteiner, Okultní pečetě a znamení. Hranice 2000. nMysliveček, Panoptikum symbolů, značek n a znamení. Praha 2001.3 n ‹#› 461 n n n% ‹#› 462 n nPoužité snímky: n nČutta, Pravé pícní vápno, dle Vošahlíková, Zlaté časy české reklamy. n Praha 1998. nDufková, Názvy, zkratky a symboly mezinárodních mezivládních organizací. Vynál. a zlepš. návrhy, 1987/7. nHanes, Právo ochranných známok. Bratislava 1963. nLachout/Hradecký, Ochranné známky. Praha 1934. nRádio Praha – Český rozhlas 7, 24. 5. 2008 nhttp//www.metacafe.com, Coca-Cola Body Line, 24. 5. 2008 n ‹#› 463 n nFoto: nPísek, Čechy, Česko 2008 nZvíkov, Čechy, Česko 2008 nDen Haag, Nizozemí 2006 nBrno, Česká ulice, Morava, Česko 2006 nZlatý trojúhelník, Thajsko 2006 nDen Haag, Nizozemí 2006 nVídeň, Rakousko 2006 nValletta, Malta 2006 nKáhira, Egypt 2005 nSliema, Malta 2006 nMombasa, Staré město, Keňa 2007 nAkaba, Jordánsko 2008 nKeszthely, Maďarsko 2008 nEilat, Izrael 2008 nIsla Coche, Venezuela 2008 nLednice, Lednicko-valtický areál, Morava, Česko 2007 nKarmelitská ulice, Praha 1, Čechy, Česko 2007 nMyanmarsko-thajská hranice, Myanmar 2006 nFílé, otrov v Nilu, Egypt 2005 n n ‹#› 464 n nSliema, Malta 2006 nValletta, Malta 2006 nČeský ráj, Čechy, Česko 2004 nValletta, Malta 2006 nNikosie (Lefkosia), Severokyperská Turecká republika, Kypr 2005 nAmsterdam, Nizozemsko 2006 nMombasa, Shanzu Beach, Keňa 2007 nSoutok Moravy a Dyje, Morava, Česko 2007 nZ Korfu, Řecko, do Sarandy, Albánie, 2007 nRoda, Korfu, Řecko 2007 nKáhira, Egypt 2005 nValletta, Malta 2006 nSiamský záliv, Ko Chang, Thajsko 2549 (2006) nAyutthaya, Thajsko 2549 (2006) nMalta 2006 nBrno, Veselá ul., Morava, Česko 2007 nRodos, Řecko 2004 nČeský ráj, Čechy, Česko 2004 nBrno, Šumavská ul., Morava, Česko 2010 n