Úvod do berního práva Mrk.©MMXII Alternativní názvy oDaňové právo oDaňové a poplatkové právo oDěs o….. o Literatura oRadvan, M. a kol.: Finanční právo a finanční správa – berní právo. Brno : Doplněk 2008 onahrazuje zastaralou publikaci oMrkývka, P. a kol.: Finanční právo a finanční správa. 2. díl. Brno : Masarykova univerzita 2004 – což je nám líto, ale takový je život … oalternativa (?) oJánošíková, P., Mrkývka, P., Tomažič, I. a kol.: Finanční a daňové právo. Plzeň : Aleš Čeněk 2009 Předmět regulace oChování ve společenských vztazích prostřednictvím kterých se zajišťuje příjem veřejného rozpočtu ve formě daně sensu largo nebo se snižuje příjem veřejného rozpočtu ve formě (daňové) vratky. Metoda regulace oMetoda: veřejnoprávní; konglomerát administrativně právní metody, autoaplikace, zákonné delegace vyměření a inkasa (části správy) na určitý okruh subjektů na základě jejich daňového statutu a koexistence se vztahy, jež jsou předmětem regulace jiných subsystémů práva oJedinečný účel: fiskální Systémová soudržnost oSystémová charakteristika: emancipující se subsystém fiskální části finančního práva zajišťující příjmovou stránku veřejných peněžních fondů. oVazba k rozpočtovému právu, celnímu právu, právní regulaci veřejného pojištění oVazba k soukromoprávním odvětvím – podmět, předmět Ještě k předmětu o„Berně“ – s výhradami daň sensu largo oBerně jsou si konstrukčně vzájemně podobné omeritorně si však podobné nejsou (dvojí zdanění vnitrostátní) x legální definice daně oKaždá „daň“ představuje individuální neopakovatelnou právní konstrukci – objektivní i subjektivní „Daň“ jako předmět správy daní oPeněžité plnění oZákonem označené za daň, clo nebo poplatek oJiné peněžité plnění spravované podle DŘ oPeněžité plnění z dělené správy oRovněž: daňový odpočet, daňová ztráta, jiný způsob zdanění, příslušenství daně (úroky, penále, pokuty, náklady řízení). Systém berního práva osystém berního práva ≠ systém daní oBerní právo hmotné oBerní právo procesní oBerní právo správní (organizační) o----------------------- oObecná část oZvláštní část oPrávo přímých daní x právo nepřímých daní … Vymezení berního práva oMeritorní vymezení: specifický předmět, stavba normy, rysy jimi regulovaných vztahů, metoda, účel regulace oLegislativní vymezení: nachází se ve specifických právních aktech, oSpecifické zásady interpretace vypracované doktrínou a judikaturou oVymezení ve sféře aplikace: speciální orgány, speciální aplikační proces, speciální profese a organizace Problém akceptace opřístup k finančnímu právu: otradicionalistický, okonzervativní odestruktivní oAKCEPTACE doktrinární, společenská oškoly daňového práva Prameny berního práva oÚstavní pořádek ČR oPrávo ES/EU oSmlouvy o zamezení dvojího zdanění oDaňové zákony, daňové předpisy oZákladní princip demokratického právního státu: NULLUM TRIBUTTUM SINE LEGE = žádná daň bez zákona oLokální normativní správní akty oSchopnost regulovat a spravovat daně znak suverenity státu a měřítko fiskální autonomie veřejné samosprávy Pramenem berního práva nejsou oJudikatura správního soudnictví oInterpretace daňové správy včetně „závazného posouzení“ oPokyny a instrukce Ministerstva financí, Generálního finančního ředitelství, Generálního ředitelství cel o Obecné zásady berního práva Nykiel - Brzeziński oZásada řešení pochybnosti: V pochybnosti ve prospěch poplatníka = zákaz řešení pochybnosti v neprospěch poplatníka oZásada omezeného aplikování analogie při interpretaci berního práva oZásada zachování vazby práv a povinností k zdaňovacímu období – časová integrita daně oZákaz retroaktivity oZásada respektování institutů jiných oborů/odvětví práva o Skupiny zásad oZákladní zásady daňového systému oZákladní zásady berního práva oZásady tvorby berního práva oZásady ochrany lidských a občanských práv v oblasti berního práva oZásady správy daní o Soustava daní v ČR oDaň z příjmů fyzických osob oDaň z příjmů právnických osob oDaň z nemovitosti oDaň silniční oDaň dědická oDaň darovací oDaň z převodu nemovitostí oDaň z přidané hodnoty oDaně spotřební oDaně energetické Organizační diagram Daně sensu stricto Daně důchodové Daně majetkové Daně transferové Daně obratové Daň z příjmů fyzických osob Daň z příjmů právnických osob Daň z nemovitosti Daň silniční Daň z pozemků Daň ze staveb Daň dědická Daň darovací Daň z převodu nemovitosti DPH Spotřební daně Energetické daně Poplatky oSoudní oSprávní oMístní ojiné Organizační diagram Platební povinnost z dělené správy Rozhodování s platební povinností Rozhodnutí Nabytí právní moci = změna režimu (SŘ → DŘ) „DAŇ“ Konstrukční prvky daně oPředmět (objekt) daně – objektivní stránka daně oDaňový subjekt – subjektivní stránka daně oTributní/kauzální nexus oZáklad daně oSazba oKorekční prvky základu oKorekční prvky sazby oPodmínky daňového tvrzení oSprávce daně oInkasní podmínky oRozpočtové určení výnosu daně o o Daň jako právní vztah Charakteristika oSpecifický společenský vztah oDlužnický vztah ze zákona oZnaky subjektu oZnaky objektu oParametrické normy pro určení základu daně a daně (daňového dluhu) oKonstrukční prvky daně – subjekt a subjektivní stránka daně, objekt a objektivní stránka daně Subjekt a subjektivní stránka daně oSprávce daně oDaňový subjekt oOstatní osoby – ručitel oOsvobození od daně oAj. Objekt a objektivní stránka oPředmět daně oOsvobození od daně oVyloučení zdanění – „předmětem daně není“ oParametrická stránka objektu – „počet náprav“ Sazba oZpůsob výpočtu velikosti daňového dluhu na základě konkretizovaného objektu zdanění Správní stránka daně oUplatnění mocenské metody v dani oVymezení povinností vůči správci daně oDaňové tvrzení oVyměření daně oPlacení daně o Nalezení a vyměření daně oUplatnění obligační a mocenské metody oOdpovědnost za stanovení daňového dluhu oPrimárně daňový subjekt oSekundárně správce daně o oVýjimka: transferové daně, poplatky s %sazbou oDaňová technika LEGES AB OMNIBUS INTELLEGI DEBENT Úvod do berní interpretace Výklad x Interpretace oPromiskuitní použití oVýklad ≠ interpretace (vnímání textu adresátem) oVýklad je širší pojem než interpretace oVýklad zahrnuje nejen interpretaci textu, ale i vyvození logických konsekvencí z interpretovaných norem oPragmatický výklad – činnost interpretatora podle příslušných regulí směřující k určení obsahu právní normy oApragmatický výklad – dopady výkladu Interpretace berního práva oUžití autoaplikace v metodě právní regulace berního práva vyžaduje patřičnou míru schopnosti adresátů berněprávních norem pochopit, jaké chování je v intencích vůle zákonodárce. Vzor chování by měl být jasný z právní textu, není-li tomu tak, pak je nutné přistoupit k procesu interpretace. oOvlivnění interpretace při autoaplikaci: a)Judikatura b)Správní metodika c)Berní dogmatika d)Berní metodologie e)Berní didaktika f)Správní editace – závazné posouzení správcem daně g)Právní a ekonomické vědomí, subjektivní orientace v objektu zdanění h)Jazyková (jazykovědná) schopnost adresáta. Exegetická (výkladová) schopnost oJazyková kompetence oZnalost konstrukčních pravidel právních aktů a právních norem oZnalost pravidel eliminace nejasnosti výrazů v právních textech oZnalost vazeb odvětví a pravidel použití norem z jiných předpisů (Orientace v rámci vnitřní a vnější systémové charakteristiky berního práva) oPozn.: Neznalost zákona neomlouvá. Omlouvá exegetická neschopnost? X Předpokládaná zákonodárcem schopnost -- editace Editační proces oEditační povinnost oVšeobecná editační povinnost (PL) oKvalifikovaná editační povinnost (CZ) o§ 132 a násl. DŘ – ZDPH, ZDP: o§ 47a ZDPH – správnost zařazení zdanitelného plnění do sazby DPH o----- o§ 24a ZDP – posouzení způsobu rozdělení výdaj/nákladů, které nelze přiřadit pouze ke zdanitelným příjmům o§ 24b – poměr výdajů/nákladů spojených s provozem nemovitosti k různým účelům o§ 33a – technické zhodnocení nemovitosti o§ 34a – výdaje/náklady vynaložené při realizaci projektů výzkumu a vývoje o§ 38na – uplatnitelnost daňové ztráty jako odpočitatelné položky od základu daně o§ 38nc – sjednání ceny mezi spojenými osobami Výklad berního práva – základní druhy oJazykový výklad oSystémový výklad oÚčelový výklad Jazykový výklad oZahrnuje řadu interpretačních nástrojů vycházejících z vlastností daného jazyka oVe své podstatě interpret stojí před volbou různými jazykově opodstatněnými interpretačními hypotézami oInterpretační dilema spočívá ve volbě mezi významy získanými na základě jazyka právního, právnického nebo běžného. oSouvisející metody výkladu – kontext, evoluce Systémový výklad oPotřeba zohlednění normy v širším kontextu oPrávní norma – právní předpis – subodvětví – odvětví práva – systém práva oPaleta nástrojů např.: určení významu s ohledem na principy berního práva, normy ústavního práva, judikaturu a normy unijního práva Účelový výklad oRozhodující roli hraje účel dané regulace oÚčel regulace bývá vymezen zákonodárcem oVětšinou nezřetelný – prostor pro hledání účelu - argumentace 4 kánony výkladu berního práva 1.Přednost jazykového výkladu 2.Rozhodování v pochybnostech ve prospěch daňového subjektu 3.Úzká interpretace norem týkajících se daňových osvobození a úlev 4.Zákaz analogie o (M. Zirk-Sadowski – vychází z přechodu modelu práva od represivního k responsivnímu) Interpretační hypotéza oVýsledek interpretace dostatečně podpořený argumenty oJednoznačný text – jedna interpretační hypotéza oPři více možných interpretačních hypotézách – přiznání správnosti jedné z nich – interpretační rozhodnutí (akt vůle výběru) oInterpretační rozhodnutí předchází právnímu rozhodnutí ve smyslu individuálního právního aktu vydaného na základě rekonstrukce právní normy oSíla argumentů Interpretační domněnka oExistuje interpretační dilema oNejsou známy protiargumenty oPříklady interpretačních domněnek: oD. mezery v právu oD. souladu právní normy s ústavním pořádkem oD. souladu normy nižšího řádu s normou hierarchicky vyšší oD. racionálního zákonodárce = oD., že zákonodárce nepřipustí existenci protichůdných norem oD., že v předpise nejsou mezery oD., že zákonodárce nestanoví zbytečné normy oD., že zákonodárce směřuje ke společensky akceptovaným cílům, účelům o o Principy jazykového výkladu v berním právu Determinanty primátu jazykového výkladu oZákladní význam ve všech odvětvích práva. oObsah = interpretace textu právního aktu za účelem rekonstrukce v něm zakódovaných právních norem oNeopomenutelnost – myšlenkový proces subjektu vedoucí k pochopení obsahu právní normy – možnost modifikace – možnost eliminace j.v. v případě absurdních výsledků Důvody primátu oJazyk – jediný nositel informace o vůli zákonodárce oJazyk – jediná forma přenosu informace od zákonodárce k adresátovi ►požadavky: jednoznačnost, komplexnost◄kvalita je jednou z podmínek chování adresátů právní normy v souladu s jejím obsahem (příkazy, zákazy) oJazykový výklad opírající se o pravidla sémantiky a syntaxe jazyka je všeobecně používána v soudní a správní praxi při rozhodování o daních oDaňový zákon – text v jazyce založeném na pravidlech stejných jako jiný text Zákon - ne právo oVázanost zákonem oAutoaplikace oNeznalost zákona neomlouvá x neznalost práva oJazykový výklad garantuje – rovnost Jazyková racionalita oZákonodárce používá jazyk racionálním způsobem, tj. dodržuje pro něj platná pravidla, standardy oSemiotická racionalita oPraxeologická racionalita oEpistemologická racionalita oAxiologická racionalita Semiotická racionalita oSprávné používání pravidel skladby, kterými se řídí konstrukce vět, a lexikálních pravidel, která umožňují ustálený výklad obsahu pojmů, názvů, funktorů právního jazyka Praxeologická racionalita oSnaha o vytvoření takového systému pravidel chování, který je aplikovatelný v praxi a který umožňuje odpovídajícím způsobem dosažení předpokládaného zákonodárcem účelu Epistemologická racionalita oJe stavem, ve kterém se uskutečňuje tvorba právních norem opřená o dostatečnou znalost společenských vztahů a jevech, kterých se právní regulace týká Axiologická racionalita oJe situace, kdy zákonodárce při tvorbě právních norem respektuje uspořádaný společný systém hodnot a hodnocení Interpretační zásady jazykového výkladu vycházející z předpokladu racionality zákonodárce oZákaz výkladu per non est (zbytečnost textu zákona) x normativní povaha části textu NPA oPříkaz respektovat legální definice oDodržení stejného významu pojmů x argumentace oZákaz synonimického výkladu – promiskuitní používání slov x argumentace oZásada expressio unius – použití prvků jednoho souboru, eliminuje prvky jiné oZásada eiusdem generis – demonstrativní výčet eliminuje ty objekty, kterým chybí podobnost k uvedeným oZásada lege non distinquede – pokud pojem zahrnuje více objektů, subjektů … nelze některý z nich eliminovat, pokud tak nestanoví právní norma o Zákaz eliminace jazykového výkladu 1.Pokud zákon formuluje definici pojmu 2.Pokud se jedná o ustanovení vymezující kompetence orgánu veřejné moci 3.Pokud jiný než jazykový výklad byl by v neprospěch poplatníka