FINANČNÍ KONTROLA Obecně pojem „kontrola“ n Původ slova kontrola lze hledat v dávném starověku, kde vznikl spojením dvou latinských pojmů a to contro (proti) a rotulus (svitek), což znamenalo protisvitek (pergamenové svitky) volněji přeloženo protilistinu nebo protizápis. Překlad n n Doslovný překlad těchto slov je v literatuře uváděn jako „označení druhého záznamu mající ověřit správnost prvního“ n KONTROLA n Ve středověku v Anglii dochází k podstatnému rozšíření chápání kontroly, které bylo vyjadřováno slovy to dominate, command a to exercise power of authority over, což znamenalo ovládání a výkon moci (někým x něčím) KONTROLA n Výklad se také rozšiřoval do jiných jazyků a to i do češtiny, kde se například v Ottově slovníku naučném z roku 1899 rozumí pod slovem kontrola: ”Dohled ku správnosti vedení hospodářství”. n KONTROLA n Z původního chápání pojmu kontrola se tento výraz rozšířil i do dalších a v podstatě všech oblastí a oborů sociologie, psychologie, medicína technické vědy. Všichni se ale shodují na její nezbytnosti ve všech oborech lidské činnosti a to především v řídící činnosti. n DEFINICE POJMU KONTROLA üKontrola je posouzení shodnosti výsledku dosaženého s cílem, ke kterému směřuje, üKontrola je dohled nad tím, aby se všechno dělo v souladu se stanovenými předpisy a vydanými pokyny, üKontrola je závěrečná fáze řídícího procesu (J.Heilbreidt), üKontrola je specifická fáze získávání informací n „CONTROL“-KONTROLOVAT n v Blackově právnickém slovníku,se uvádí slovo - CONTROL jako 1)kontrolovat, 2)řídit, 3)vykonávat, 4)usměrňovat 5)mít řídící vliv. Řídící funkce kontroly n tento pojem v sobě slučuje všechny základní řídící funkce: I.počátek kontroly, tzn. počáteční stav, závazný, II.jádro kontroly, tzn.porovnávání stavu zamýšleného se skutečným, III.konec kontroly, tzn. stanovení, výsledků porovnávání stavu skutečného se zamýšleným. n Funkce kontroly: nPoznávací-musíme znát rozhodné skutečnosti-nelze stanovit cíl, nZjišťovací- zjistit a odstranit odchylky, nHodnotící- dodržování systému kontroly je v pravomoci kontrolních orgánů, nNápravná-porušení právních norem je nutné přijmout opatření. DOZOR n Specifická forma kontroly je dozor, který se zaměřuje na A.účelnost B.hospodárnost C.zákonnost n v činnosti vykonavatele veřejné správy spočívající v pozorování chování subjektů a v porovnávání jejich skutečného chování s chováním žádoucím - normovaným. Celkově tedy můžeme shrnout, že kontrola je vnejobecnější řídící funkcí, řídící činností, vspecifická forma získávání informací, včinnost spočívající ve zjišťování a porovnávání skutečnosti a záměru včetně vyhodnocení příčin, včinnost realizovaná vlastními řídícími orgány Kontrola ve veřejné správě ü Jednou ze záruk zákonnosti ve veřejné správě üKontrola je nedílnou součástí každé řídící činnosti üRealizuje se v řídících vztazích üSpolupodílí se na dosahování cílů n KONTROLA ve veřejné správě sleduje dodržování účelnosti a hospodárnosti KONTROLA VE FP n n n n nKontrola ve FP Fiskální části Nefiskální části Rozpočtové p. Berní p. Celní p. Měnové p. Veř. bankovní p. Veř. pojišťovnické p. Druhy kontrol q podle rozsahu- komplexní n - dílčí q množství jevů - globální n - individuální q - koncepční n - operativní q - vnější n - vnitřní Druhy kontrol q z hlediska získávání informací- přímá n nepřímá q z hlediska časového- předběžná n - průběžná n - následná q- soustavná n - občasná q - formální n - věcná Finanční kontrola nJe okruh činností, které spočívají ve zkoumání souladu předpokládaného a skutečného stavu nČinnosti řízení společenských procesů nSbírání informací a jejich hodnocení nvyjádřených prostřednictvím peněžních jednotek nKONTROLA KORUNOU n PRAMENY nSměrnice Rady 77/388/EHS, ve znění směrnice Rady 91/680/EHS nÚstavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky. nUsnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů. nZákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů. n Prameny nZákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů nZákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. n n PRAMENY nZákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů. nZákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů. nZákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů. n Finanční kontrola ve veřejné správě nNa základě zákona č. 320/2001 Sb., n n V rámci FP jde o kontrolu uskutečňování finančně právních vztahů souvisejících s ØTvorbou ØRozdělováním ØPoužíváním n veřejných peněžních fondů n Zákon o finanční kontrole nVznikl se společenskými změnami po roce 1989+ vstup ČR do EU nZákon o Státní kontrole - hospodaření s finančními prostředky, neupravuje ale podřízenost a nadřízenost orgánů veř. správy nZákon o NKÚ –kontrola hospodaření se státním majetkem, ko.plnění rozpočtu, ale neobsahuje výkonné pravomoci n Zákon o finanční kontrole nNa základě vstupu ČR do EU musel být vypracován kontrolní mechanizmus odpovídající Evropským standardům nZákon respektuje zásady obsažené ve směrnici INTOSAI=mezinárodní organizace nejvyšších kontrolních systémů nObecné podmínky EU- využití finančních prostředků efektivně, účelně, hospodárně! SUBJEKTY KONTROLY ØOPRÁVNĚNÉ - Stát – zastoupený orgány veřejné správy a územní samosprávy n Kontrolní orgány ØPOVINNÉ – Kontrolované osoby n - orgány veřejné správy n - fyzické osoby n - právnické osoby n - zahraniční právnická či fyzická osoba, podnikající v ČR nŽadatelé o veřejnou finanční podporu nKontrolní orgány nA nKONTROLOVANÉ OSOBY SUBJEKTY KONTROLY nOrgány veřejné správy nministerstva, njiné správní úřady, norganizační složky státu, která jsou účetní jednotkou , nstátní příspěvkové organizace, nstátní fondy, núzemní samosprávné celky, SUBJEKTY KONTROLY nměstské části hlavního města Prahy, npříspěvkové organizace územního samosprávného celku njiné právnické osoby zřízené k plnění úkolů veřejné správy například zdravotní pojišťovny nnebo právnické osoby, které hospodaří s veřejnými prostředky, například resortní, oborové pojišťovny. n Orgány veřejné správy nZa orgán veřejné správy můžeme považovat všechny účetní jednotky hospodařící s veřejnými peněžními prostředky. nZa orgán veřejné správy jedná osoba nebo orgán oprávněný jednat jménem státu, územního samosprávného celku nebo právnické osoby Vedoucí orgánu veřejné správy nv kraji je to ředitel nv obci starosta obce nve statutárních městech primátor nv hlavním městě Praze ředitel Magistrátu hlavního města Prahy n n „vedoucí orgánu veřejné správy“ n Osoby třetí n Kontroly se mohou zúčastňovat také tzv. n osoby třetí - právnická nebo fyzická osoba podílející se na dodávkách zboží nebo služeb hrazených z veřejných výdajů, z veřejné finanční podpory a označujeme je jako osoby povinné spolupůsobit při výkonu finanční kontroly. n Osoby třetí n Jsou to dodavatelé služby nebo zboží, u kterých se prověřují dokumenty, doklady spojené s aktivitami kontrolovaných osob, financovaných plně nebo zčásti z veřejných peněžních prostředků ve formě veřejné finanční podpory. Tyto osoby mají obdobné postavení v rámci kontroly jako osoby kontrolované. n PŘEDMĚT KONTROLY nuspořádání a rozsah finanční kontroly mezi orgány veřejné správy navzájem, nmezi orgány veřejné správy a žadateli nebo příjemci veřejné finanční podpory, nKontrola uvnitř orgánů veřejné správy, n nkontrola státního podniku, kterou vykonává ministerstvo, nkontrola Pozemkového fondu České republiky n PŘEDMĚT KONTROLY n 1.veřejné finance 2.veřejné prostředky 3.veřejná finanční podpora n Ad. 1. Veřejné finance nveřejné příjmy, které jsou příjmy státu nebo právnické osoby nveřejné výdaje- veřejnými výdaji jsou výdaje vynaložené ze státního rozpočtu, z rozpočtů ÚSC Ad. 2. Veřejné prostředky nVeřejnými prostředky jsou veřejné finance, věci, majetková práva a jiné majetkové hodnoty patřící státu nebo jiné právnické osobě. nautorská práva, průmyslová, know-how, programové vybavení a hospodaření s hmotnými rezervami. Ad. 3. Veřejná finanční podpora ndotace, npříspěvky, nnávratné finanční výpomoci nprostředky poskytnuté ze státního rozpočtu, nz rozpočtu územního samosprávného celku nrozpočtu jiných právnických osob, Ad. 3. Veřejná finanční podpora nstátního fondu, n státních finančních aktiv, ndále státní záruky, nfinanční podpora poskytnutá formou slevy nprostředky poskytnuté z Národního fondu nprostředky ze zahraničí poskytnuté na základě mezinárodních smluv nebo k plnění úkolů veřejné správy. n FINANČNÍ OPERACE nPro nakládání s těmito prostředky hovoříme o finančních operacích, kde je nutné aby byly v souladu s právními předpisy a je zapotřebí dodržovat jistá pravidla, a také aby bylo dosaženo optimálního vztahu mezi n hospodárností n účelností n efektivností Kontrolní systémy - typy kontrol n 1.) systém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány n 2.) systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv n 3.) vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy. Ad. 1. Veřejnosprávní kontrola nsystém finanční kontroly vykonávané kontrolními orgány, nkontrola skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory. n Tento typ kontroly je veřejnosprávní kontrolou. n ad. 2. Kontrola na základě mezinárodních smluv n systém finanční kontroly vykonávané podle mezinárodních smluv, který v sobě zahrnuje finanční kontrolu zahraničních prostředků vykonávanou mezinárodními organizacemi podle vyhlášených mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána. n Ad.3. Vnitřní kontrola n vnitřní kontrolní systém v orgánech veřejné správy. n Tento systém zahrnuje dva kontrolní mechanizmy: 1. řídící kontrolu 2. interní audit Řídící kontrola nfinanční kontrola zajišťovaná odpovědnými vedoucími zaměstnanci npři přípravě operací před jejich schválením, npři průběžném sledování uskutečňovaných operací až do jejich konečného vypořádání a nvyúčtování a následném prověření vybraných operací v rámci hodnocení dosažených výsledků Interní audit n organizačně oddělené a funkčně nezávislé přezkoumávání a vyhodnocování přiměřenosti a účinnosti řídící kontroly, včetně prověřování správnosti vybraných operací. Působnost veřejnosprávní kontroly 1.MF 2.Správci kapitol státního rozpočtu 3.Působnost řídícího orgánu a platební agentury 4.Územní samosprávné celky 5.Působnost kraje 6. n Působnost veřejnosprávní kontroly n1.) MF- metodicky řídí a koordinuje, n - harmonizační jednotka n - zřizuje útvar pod ministerstvem Øorganizační složky státu ØStátní fondy ØOstatní státní organizace ØPoskytovatele veřejné finanční podpory ØŽadatele o veřejnou finanční podporu n Působnost veřejnosprávní kontroly n2.) Správci kapitol státního rozpočtu ØKO svého hospodaření ØKo hospodaření organizačních složek státu a příspěvkových organizací 1x za rok hodnotí ØPoskytovatele veřejné finanční podpory –KO u příjemce Řídící orgán a platební agentura n 3.) Řídící orgán a platební agentura vykonávají kontrolu u kontrolovaných osob na všech úrovních realizace finančních prostředků z rozpočtu Evropské unie a přímo použitelných předpisů Evropských společenství. Působnost veřejnosprávní kontroly nAd.4.) Územní samosprávné celky ØPříspěvkové organizace ve své působnosti ØU žadatelů o veřejnou finanční výpomoc nebo příjemců ØZajistí kontrolu vnitřní svoji, organizačních složek a příspěvkových organizací n n VNITŘNÍ KONTROLNÍ SYSTÉM nŘídící kontrola – vyhodnocuje údaje o hospodaření s veřejnými prostředky, zajišťuje soulad s právními předpisy, přijímá opatření. nInterní audit- funkčně nezávislý útvar, objektivně přezkoumává a vyhodnocuje operace a doporučuje zdokonalení vnitřního kontrolního systému n Řídící kontrola 1.Předběžná 2.Průběžná 3.Následná n Předběžná kontrola nVedoucí orgánu veř. správy- n příkazce operace ( starosta) nVedoucí zaměstananec útvaru odpovídající za správu rozpočtu- n správce rozpočtu (místostarosta) nVedoucí zaměstnanec orgánu útvaru odpovídající za účetnictví- n hlavní účetní (místostarosta) Průběžná a následná řídící kontrola n Tyto kontroly zajišťují přímé uskutečňování operací, kde se posuzuje, zda plánované a připravované operace odpovídají stanoveným úkolům veřejné správy, zda jsou v souladu s právními předpisy, rozpočty, programy, projekty a uzavřenými smlouvami. n Útvar interního auditu nPro tento účel jim interní audit poskytuje nanalýzy, nhodnocení, ndoporučení, nkonzultace, ninformace o posuzovaných činnostech. n