‹#› 1 Přednáška PrF MU 16. října 2012 nNázev přednášky nSystém managementu n nOsnova přednášky n 1.Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu 2.Obsahové roviny managementu 3.Model působnosti managementu v produkční funkci 4.Požadavky kladené na moderní management "4E" 5.Moderní vědecký přístup k managementu 6.Posuny paradigmatu v managementu 7.Charakteristika systému managementu (SM) 8.Základní pojetí obsahu všeobecného managementu ‹#› 2 1. Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu (1) •Překonat krizi myšlení •Překonat krizi důvěry •Překonat krizi hodnot •Podstatně zvýšit výkonnost ZP •Podpořit posun paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení ‹#› 3 Společnost Právo Management Ekonomika Školství Kultura Náboženství Politika Historie Vyšší systémy 1. Úvodní zamyšlení jako východisko k tématu (2) Etika - morálka 2. Obsahové roviny managementu n n nSpecifická funkce n n nZpůsob vedení lidí za účelem dosahování cílů n n nOdborná disciplina a obor studia 3. Model působnosti managementu v produkční funkci Transformační proces Lidské zdroje Kapitál Přírodní zdroje Informace a znalosti Produkt pro sebe Zboží Služby Informace a znalosti Management Obecné a oborové okolní prostředí u4. Požadavky kladené na moderní management "4E" u u u uÚčelnost výkonu poslání (effectiveness) u uÚčinnost výkonu poslání (efficiency) u uHospodárnost výkonu poslání (economy) u uOdpovědnost (equity), tzn.“dělat věci spravedlivě, eticky a v rámci práva” n ‹#› 7 5. Moderní vědecký přístup k managementu (1) Nejmodernější vědecký přístup - vědecký aparát založený na tzv. paradigmatu a jeho posunu, přičemž paradigma je determinováno relevantními axiomy, resp. principy, resp. premisami Tento moderní vědecký přístup vznikl díky Thomasu Khunovi Paradigma - nosná myšlenka vědecké discipliny, určité schéma myšlení a konání, logika uvažování. Je to teorie, výklad nebo model určitého komplexního jevu. Je dobově podmíněné, vychází z koncepce platné jenom určitou dobu, a proto je závislé na čase. Je založeno na soustavě axiomů, resp. principů, které vytvářejí určitou koncepci myšlení ‹#› 8 5. Moderní vědecký přístup k managementu (2) Posun paradigmatu - změna platnosti starých axiomů, resp. principů, resp. premis a vytvoření axiomů, resp. principů, premis nových Axiomy - tvrzení v rámci technických a přírodních věd, dtto principy - tvrzení v rámci společenských věd, která se považují za základní pravdy vysvětlující vzájemné vztahy dvou a více proměnných v rámci určité vědecké teorie a nedokazují se Premisy (předpoklady) - týkají se reality, tvoří paradigmata každé společenské vědy, určují, na co se obor soustředí, determinují co jsou v oboru fakta a dokonce, co je jeho předmětem a co se naopak nepovažuje za důležité ‹#› 9 •Od industriálnímu k postindustriálnímu managementu • •Změny premis managementu • •Od operačnímu k procesnímu managementu • •Od managementu lidských zdrojů k principiálnímu vedení 6. Posuny paradigmatu v managementu (1) ‹#› 10 6. Posuny paradigmatu v managementu (2) Posun paradigmatu od industriálního modelu k postindustriálnímu Industriální model •Zvyšování konkurenceschopnosti snižováním nákladů • Aplikace klasické liniově-štábní organizační struktury • Spolupráce s externími partnery klasickými formami s malou flexibilitou (outsourcing, strategické aliance) Postindustriální model • Virtuální organizační struktura • Flexibilita prostřednictvím améb a týmové spolupráce • Výměna informací a znalostí jak uvnitř OJ, tak i s externími partnery pomocí informačních a komunikačních technologií ‹#› 11 6. Posuny paradigmatu v managementu (3) Neplatné a zpochybněné premisy (1) Soubor premis - týká se podstaty managementu jako vědy • Management rovná se podnikový management • Existuje jediná správná organizační struktura • Existuje jediný správný způsob vedení lidí • Soubor premis - týká se praxe managementu • Technologie, trhy a koneční uživatelé jsou jednou provždy daní • Působnost managementu je právně vymezena • Management je interně orientován • Ekonomika definovaná hranicemi státu je „životním prostorem“ OJ a jeho managementu ‹#› 12 6. Posuny paradigmatu v managementu (4) Nově koncipované premisy (2) Soubor premis - týká se podstaty managementu jako vědy •Management je všeobecným a celostním „nástrojem“ jakékoliv OJ či zájmové skupiny i každého jednotlivce •Management OJ se musí naučit hledat, vyvíjet a testovat organizační struktury odpovídající výkonu a rozvoje poslání OJ •Lidi v OJ a v zájmových skupinách není třeba „řídit“ prostřednictvím příkazů (zákazů) a „strachu“ ze sankcí za jejich neplnění. Podstatné je své spolupracovníky, resp. kolegy vhodně vybrat, delegovat na ně kompetenci podle jejich osobnostních předpokladů a míry způsobilosti k efektivnímu výkonu pracovní funkce, resp. plnění úkolů v zájmové skupině a dále je vést s respektem k jejich individuální motivaci i s ohledem na konkrétní situaci ‹#› 13 6. Posuny paradigmatu v managementu (5) Nově koncipované premisy (3) Soubor premis - týká se praxe managementu •Základem managementu musí být hodnoty vnímané zákazníky (klienty) a jejich rozhodnutí o: rozdělování jejich disponibilních příjmů (zboží a placené služby), prioritách pro uspokojování nemateriálních potřeb •Management musí zabezpečit účelné, účinné, hospodárné a odpovědné plnění výkonu poslání objektu managementu. Musí zajistit výkonnost a efektivnost v každém článku hodnototvorného řetězce a soustředit se na výsledky výkonu poslání objektu managementu. •Jelikož smyslem managementu jsou výsledky výkonu poslání, musí management vycházet ze zamýšlených vizí, cílů a strategií, musí organizovat zabezpečení zdrojů tak, aby žádoucích výsledků bylo dosaženo a v konečném důsledku musí zajistit, aby výsledky výkonu poslání objektu managementu byly pozitivně přijaty jeho okolím •Hranice národních států i unijních a jiných uskupení států budou pro management sice nadále omezujícím faktorem ovšem v čase s klesajícím významem. Management jakýkoliv organizací bude ve stále větší míře determinován spíše provozními než politickými hledisky ‹#› 14 6. Posuny paradigmatu v managementu (6) Posun paradigmatu od operačnímu k procesnímu managementu (1) Pro OJ, v nichž převažuje operační přístup je typické: •Výkon poslání orientují na určitý geografický prostor, který brání proti vstupu potenciální konkurence •Strategie se opírá o analýzu, syntézu a soulad •Aplikují hierarchickou (strmou) organizační strukturu •Vrcholový management centralizuje pravomoc, decentralizace a delegace pravomoci se uplatňují v minimálně nutném rozsahu ‹#› 15 Posun paradigmatu od operačnímu k procesnímu managementu (2) Základní premisa procesního přístupu Příčinou potíží v OJ jsou špatně koncipované a probíhající procesy, které je nutno přeprojektovat a eliminovat všechny činnosti, které nepřináší přidanou hodnotu vnímanou zákazníky Pro managementy aplikující procesní přístup je příznačné toto myšlení: • Filozofie” výkonu poslání založena na pružné a včasné reakci na změny v okolním prostředí a na vědomí, že předpokladem úspěchu je schopnost vyhledat, využít a vytvořit příležitosti a čelit hrozbám a měnit své chování a produkci podle potřeb zákazníka •Důraz v managementu se klade na správné vedení lidí 6. Posuny paradigmatu v managementu (7) ‹#› 16 6. Posuny paradigmatu v managementu (8) Posun paradigmatu od operačnímu k procesnímu managementu (3) • Klíčovým úkolem managementu OJ je vybudování žádoucí organizační kultury •Perspektivní organizační struktura je budována na partnerství • Prototypem organizační struktury je struktura typu “květ” s amébami • Na pracovní týmy deleguje rozsáhlá kompetence • Pracovníci jsou vzděláváni trvale a cílevědomě - vzdělávání se vnímá jako nejdůležitější „investice“ ‹#› 17 Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (1) Pro staré paradigma příslovečné: mnoho frází a krásných slov, málo skutečných činů - v důsledku vzniká nedůvěra, přemíra cynismu mezi lidmi, ale i v nich samých Model principiálního vedení zahrnuje principy modelu lidských vztahů a lidských zdrojů - navíc, jak lidem pomoci najít smysl a naplnění jejich existence - na základě pochopení faktu, že v konečném důsledku bude rozhodující působení přírodních zákonů či principů 6. Posuny paradigmatu v managementu (9) ‹#› 18 Posun paradigmatu managementu k principiálnímu vedení (2) Model principiálního vedení v OJ lze rámcově charakterizovat: •Rozvoj pracovníků, vybavených širšími pravomocemi, opírající se o společně sdílený systém hodnot, vycházejících z principů •Využití potenciálu pracovníků v konkurenci v rámci globální ekonomiky •Organizační kultura založená na “vysoké důvěře“ •Orientace na mentální principy (S. Covey) - (čestnost, otevřenost, integrita) Na podporu prosazení paradigmatu principiálního vedení třeba podtrhnout: •Patrně jediná cesta, jak se ve společnosti znalostí a v globální ekonomice dá dopracovat dlouhodobého úspěchu •Vybudování organizační kultury vysoké důvěry poskytuje “imunitní” reakci ve stresových či dokonce krizových situacích 6. Posuny paradigmatu v managementu (10) ‹#› 19 Organizační M&V Skupinový M&V Individuální M&V 7. Charakteristika systému managementu (SM) ‹#› 20 8. Základní pojetí obsahu všeobecného managementu 1/ Manažerské funkce Sekvenční: plánování, organizování, přikazování, koordinování, kontrolování Průběžné: analýza, rozhodnutí, realizace 2/ Manažerské role Skupina interpersonálních rolí (představitel, lídr, spojovací článek) Skupina informačních rolí (monitorující příjemce informací, šiřitel informací, mluvčí) Skupina rozhodovacích rolí (podnikatel, řešitel problémů, alokátor zdrojů, vyjednávač) Skupina s rolemi administrátora, hodnotitele plnění úkolů, správce rozpočtů 3/ Kritické faktory úspěchu: Koncepce „7S“ (strategie, struktura, spolupracovníci, systémy managementu, sdílené hodnoty, styl managementu, stěžejní způsobilosti) 4/ Manažerské komponenty a jejich vazby ‹#› 21 MANAŽERSKÉ PROCESY KONTROLOVÁNÍ ORGANIZOVÁNÍ INFORMACE A KOMUNIKACE LIDSKÉ ZDROJE PLÁNOVÁNÍ ROZHODOVÁNÍ ORGANIZAČNÍ KULTURA OKOLNÍ PROSTŘEDÍ