C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 1 Krizové řízení Seminář č. 1 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Podmínky ukončení •100% účast – if absence, nutné dohodnout se a vypracovat náhradní plnění •Písemná práce – 4 A4 čistého textu, témata budou zadána na následující hodině •Koncem semestru budou vyhlášeny termíny, obsahem bude rozprava nad písemnou prací a ověření znalostí • •Konzultace po předchozí domluvě na jiri.jaros@law.muni.cz v místnosti č. 017. • •Prosím, kdo není zapsán v seminární skupině, dejte mi vědět 2 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb –Co od předmětu očekáváte? 3 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Povodně ČR 2002 •17 lidí přišlo o život •v 7 krajích byl vyhlášen stav nouze •753 postižených obcí: •225 000 evakuovaných lidí: •73,3 mld. Kč škod •nejvyšší průtok na Vltavě v Praze 5300 m³/s • 4 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Energetická krize Auckland 1998 •5 týdnů bez dodávky el. energie pro velkou část města •Okamžité důsledky pro bezpečnost a zdraví obyvatel •Obchodní aktivity téměř zastaveny •Veřejné služby paralyzovány •Obrovské dopady na ekonomiku • •Město ze z krize dodnes úplně nevzpamatovalo • 5 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Blackout 2003 6 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Černobyl 1986 •Evakuace 350 000 lidí, úmrtí odhadovány od stovek až po stovky tisíc •Selhání řízení krizové situace eskalovalo v kastrofu •Ročně několik % rozpočtu Ukrajiny jde na následky havárie • • • 7 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Krize makro a mikro úrovně •Např. krize národního hospodářství a krize konkrétního podniku (akce, projektu, rodinných financí atd.) 8 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Krize •Z řeckého „krino“ – vybírat, posuzovat, měřit mezi opačnými variantami (život-smrt) •Vždy souvisí s rizikem silných negativních důsledků – škody na zdraví, životech, majetku – nebo i morální dopady • •Krizové řízení: –Ex ante –Interim –Ex post • •V případě dobrého zvládnutí krize mohou být její důsledky i pozitivní 9 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - úvod •Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení (krizový zákon) • •§ 2 –Krizové řízení je souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s – 1. přípravou na krizové situace a jejich řešením, nebo – 2. ochranou kritické infrastruktury – – • • 10 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - úvod –krizovou situací mimořádná událost podle zákona o integrovaném záchranném systému, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu (dále jen „krizový stav“) – –krizovým opatřením organizační nebo technické opatření určené k řešení krizové situace a odstranění jejích následků, včetně opatření, jimiž se zasahuje do práv a povinností osob – –kritickou infrastrukturou prvek kritické infrastruktury nebo systém prvků kritické infrastruktury, narušení jehož funkce by mělo závažný dopad na bezpečnost státu, zabezpečení základních životních potřeb obyvatelstva, zdraví osob nebo ekonomiku státu – • • 11 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení – úvod •Kritická infrastruktura • •Energetika •Vodní hospodářství •Potravinářství a zemědělství •Zdravotní péče •Doprava •Komunikační a informační systémy •Bankovní a finanční sektor •Nouzové služby •Veřejná správa • • 12 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - úvod •Rozsudek Nejvyššího soudu: 28 Cdo 2519/2011 • •Pozitivní závazky států chránit a naplnit práva zakotvená v evropské Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod se vztahují i na situace přírodních katastrof. I když jsou přírodní katastrofy mimo sféru ovlivnitelnosti státu, musí státy přijímat odpovídající opatření ke zmírnění jejich následků, a to zejména preventivní opatření ke zmírnění až minimalizování následků živelních pohrom. Konkrétní požadavky na stát se však liší podle toho, o jaké právo (a o jaký skutkový stav) se jedná. Aplikace pozitivních závazků se uplatní tehdy, pokud stát o přírodní katastrofě věděl či vědět mohl. K ochraně majetku musí stát přijmout taková opatření, která jsou rozumná a přiměřená. Při výběru konkrétních praktických opatření stát požívá zvlášť širokou míru uvážení, avšak není možné, aby nepodnikl prakticky nic. 13 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Nástroje krizového řízení - úvod •Analýza rizik • •Většinou fáze ex ante • •Vzorec kvantifikace rizik: R = p × N –R – míra rizika –p – pravděpodobnost –N – potenciální následky (závažnost dopadu) – • 14 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Nástroje krizového řízení - úvod •Analýza rizik • –Kroky: •Identifikace rizik (výstupem jejich seznam) •Klasifikace rizik – stanovení pravděpodobnosti rizika a závažnosti potenciálních následků • • • 15 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Nástroje krizového řízení - úvod • •Rizika možné filtrovat dle závažnosti a odpovědných osob •Rozumné využít automatizovaných výstupů pro přehlednost – risk matrix 16 Risk Effect Probability Impact Exposure Trigger Event Action Responsibility 0 0 0 0 0 0 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Nástroje krizového řízení - úvod •SWOT analýza může být zdrojem informací pro identifikaci rizik 17 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Nástroje krizového řízení - úvod O1 O2 O3 O4 O5 O6 O7 T1 T2 T3 T4 T5 Součet Pořadí S1 ++ 0 + 0 + ++ 0 0 -- 0 - - 2 11. S2 0 0 ++ + ++ + ++ 0 - - - 0 5 7. S3 0 + 0 ++ + + + 0 0 0 0 0 6 3.-6. S4 0 0 ++ + + ++ ++ - -- 0 - 0 4 8. S5 0 0 + + 0 + + 0 + 0 + 0 6 3.-6. S6 0 0 0 + + 0 ++ 0 0 0 - 0 3 9.-10. S7 0 0 0 + ++ ++ 0 0 0 + 0 0 6 3.-6. S8 0 0 ++ ++ 0 ++ ++ 0 + + + 0 11 2. S9 0 0 0 + 0 0 + 0 + 0 0 0 3 9.-10. S10 0 0 ++ ++ 0 0 0 0 0 0 ++ 0 6 3.-6. S11 ++ 0 ++ ++ ++ ++ ++ ++ ++ 0 ++ 0 18 1. W1 ++ ++ 0 ++ ++ + - -- -- -- -- -- -2 10.-12. W2 0 + ++ ++ + - -- - -- -- -- - -5 5.-7. W3 + ++ 0 + ++ 0 0 -- -- 0 0 - 1 16.-17. W4 + 0 ++ ++ ++ 0 0 0 -- 0 -- 0 3 18. W5 0 0 + + + 0 0 0 - -- -- 0 -2 10.-12. W6 0 0 0 - - 0 -- 0 0 0 - 0 -5 5.-7. W7 0 0 ++ -- + + 0 0 - -- -- 0 -3 9. W8 -- 0 0 - -- -- - 0 -- - - 0 -12 2. W9 -- 0 0 -- -- -- -- -- -- -- 0 - -17 1. W10 0 0 0 + 0 0 0 0 0 0 - 0 0 13.-15. W11 0 0 -- -- - - - 0 0 - 0 0 -8 3. W12 - 0 0 - ++ + + 0 0 -- -- 0 -2 10.-12. W13 0 0 0 + - - - 0 -- 0 0 0 -4 8. W14 0 0 0 ++ 0 0 0 0 0 - 0 0 1 16.-17. W15 0 0 0 + ++ 0 + - -- 0 - 0 0 13.-15. W16 0 0 -- + 0 0 0 0 0 -- -- 0 -5 5.-7. W17 0 0 -- + 0 0 0 0 -- -- -- 0 -7 4. W18 0 0 -- ++ ++ ++ 0 - 0 - -- 0 0 13.-15. Součet 3 6 11 22 18 11 5 -7 -19 -19 -19 -6 Pořadí 7. 5. 3.-4. 1. 2. 3.-4. 6. 4. 1.-3. 1.-3. 1.-3. 5. 18 •Plus minus matice SWOT analýzy může být jedním z nástrojů kvantifikace rizik • •Určují se vazby mezi prvky matice od silně negativní, přes neutrální až po silně pozitivní --, -, 0, +, ++ •Po sečtení nejvyšší záporné hodnoty u W a T a nejvyšší kladné hodnoty u S a O znamenají nejvýznamnější prvky pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zdroje •http://meteorologie.xf.cz/povodne2002.jpg •http://www.icpisek.cz/img/200707202.jpg •http://lukaszafer.kabel1.cz/upload/clanky/zaujalo-me-jaderna-elektrarna-cernobyl/1/20080425-cs137E vropa_red.jpg •http://nd04.jxs.cz/123/598/93b843cac9_70305350_o2.jpg •http://img.ehowcdn.com/article-new/ehow/images/a07/cd/9f/crisis-planning-businesses-800x800.jpg •http://www.snopes.com/photos/space/graphics/blackout.jpg •http://www.riscon.cz/cze/rizikova_matice.gif •http://www.kstoolkit.org/file/view/swot.jpg/189685944/508x430/swot.jpg • • • • • • • 19 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 20 Děkuji za pozornost Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.3.00/20.0014 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. OPVK_MU_rgb