C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 1 Krizové řízení Seminář pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Základní členění krizových stavů –Válečný stav –Stav ohrožení státu –Nouzový stav –Stav nebezpečí • • 2 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Základní členění krizových stavů –Válečný stav –Upraveno v Ústavě ČR a Ústavním zákoně č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR –Vyhlašuje Parlament ČR –Vnější ohrožení nebo plnění mezinárodní smlouvy –Vyhlášeno pro území celého státu –Bez upřesnění doby vyhlášení – • • 3 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Základní členění krizových stavů –Stav ohrožení státu –Upraveno v Ústavním zákoně č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR –Vyhlašuje Parlament ČR na návrh vlády –Ohrožení svrchovanosti, územní celistvosti nebo demokratických principů –Vyhlášeno pro území celého státu nebo určité území –Bez upřesnění doby vyhlášení – • • 4 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Základní členění krizových stavů –Nouzový stav –Upraveno v Ústavním zákoně č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR –Vyhlašuje vláda, resp. předseda vlády –Živelní pohromy, průmyslové havárie, ekonomické ohrožení, terorismus – ohrožení lidských životů nebo majetkových hodnot značné povahy, resp. vnitřního pořádku a bezpečnosti –Vyhlášeno pro území celého státu nebo určité území –Nejdéle 30 dnů – • • 5 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Základní členění krizových stavů –Stav nebezpečí –Upraveno v zákoně č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení –Vyhlašuje hejtman kraje, resp. primátor Hl. m. Prahy –Živelní pohromy, průmyslové havárie – ohrožení lidských životů nebo majetkových hodnot o nižší intenzitě –Vyhlášeno pro kraj nebo část kraje –Nejdéle 30 dnů, poté nutný souhlas vlády – • • 6 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení (krizový zákon) – –Orgány krizového řízení: – –Vláda –Ministerstva a jiné správní úřady –Česká národní banka –Orgány kraje a další orgány s působností na území kraje –Orgány obce s rozšířenou působností –Orgány obce – – – – – • • 7 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Vláda např. – –ukládá úkoly ostatním orgánům krizového řízení, řídí a kontroluje jejich činnost – – zřizuje Ústřední krizový štáb jako svůj pracovní orgán k řešení krizových situací – –stanoví průřezová a odvětvová kritéria pro určení prvku kritické infrastruktury – – – – • • 8 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Za nouzového stavu nebo za stavu ohrožení státu lze na nezbytně nutnou dobu a v nezbytně nutném rozsahu omezit: – –právo na nedotknutelnost osoby a nedotknutelnost obydlí při evakuaci osoby z místa, na kterém je bezprostředně ohrožena na životě nebo zdraví – –vlastnické a užívací právo právnických a fyzických osob k majetku pokud jde o nucené omezení práva vlastníka nebo uživatele z důvodu ochrany života, zdraví, majetku nebo životního prostředí, které jsou ohroženy krizovou situací, přičemž je za toto omezení poskytnuta přiměřená náhrada – –svobodu pohybu a pobytu ve vymezeném prostoru území ohroženého nebo postiženého krizovou situací – – – • • 9 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Za nouzového stavu nebo za stavu ohrožení státu lze na nezbytně nutnou dobu a v nezbytně nutném rozsahu omezit: – –právo pokojně se shromažďovat ve vymezeném prostoru území ohroženého nebo postiženého krizovou situací – –právo provozovat podnikatelskou činnost, která by ohrožovala prováděná krizová opatření nebo narušovala, popřípadě znemožňovala jejich provádění – –právo na stávku, pokud by tato stávka vedla k narušení, případně znemožnění záchranných a likvidačních prací – – • • 10 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Vláda je oprávněna v době trvání nouzového stavu na nezbytně nutnou dobu a v nezbytně nutném rozsahu nařídit: – –evakuaci osob a majetku z vymezeného území – –zákaz vstupu, pobytu a pohybu osob na vymezených místech nebo území – –ukládání pracovní povinnosti, pracovní výpomoci nebo povinnosti poskytnout věcné prostředky – –bezodkladné provádění staveb, stavebních prací, terénních úprav nebo odstraňování staveb anebo porostů za účelem zmírnění nebo odvrácení ohrožení vyplývajícího z krizové situace – – • • 11 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Vláda je oprávněna v době trvání nouzového stavu na nezbytně nutnou dobu a v nezbytně nutném rozsahu nařídit: – –nařídit povinné hlášení přechodné změny pobytu osob – –přijmout opatření k ochraně státních hranic, k pobytu cizinců nebo osob bez státní příslušnosti – –nařídit přemístění osob ve vazbě nebo ve výkonu trestu odnětí svobody do jiné věznice nebo vyloučit volný pohyb těchto osob mimo věznici – –nařídit nasazení vojáků v činné službě a jednotek požární ochrany k provádění krizových opatření – • • 12 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Vláda je oprávněna v době trvání nouzového stavu na nezbytně nutnou dobu a v nezbytně nutném rozsahu nařídit: – –nařídit vykonávání péče o děti a mládež, pokud tuto péči nemohou v krizové situaci vykonávat rodiče nebo jiný zákonný zástupce – –nařídit přednostní zásobování •dětských, zdravotnických nebo sociálních zařízení •ozbrojených sil, bezpečnostních sborů a složek integrovaného záchranného systému •prvku kritické infrastruktury • • 13 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Ministerstva a jiné správní úřady např. – –zajišťují připravenost na řešení krizových situací v jejich působnosti – –zřizují pracoviště krizového řízení – –zpracovávají plán, který obsahuje souhrn krizových opatření a postupů k řešení krizových situací – –zřizují krizový štáb jako pracovní orgán k přípravě na krizové situace a k jejich řešení – • 14 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Ministerstva a jiné správní úřady např. – –určují opatřením obecné povahy prvky kritické infrastruktury – –kontrolují plány krizové připravenosti subjektů kritické infrastruktury – –vedou přehled možných zdrojů rizik, provádějí analýzy ohrožení a v rámci prevence podle zvláštních právních předpisů odstraňují nedostatky, které by mohly vést ke vzniku krizové situace – –vytvářejí podmínky pro nouzovou komunikaci – – • 15 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Ministerstvo vnitra je koordinátorem výkonu státní správy v oblasti krizového řízení a např. – –sjednocuje postupy v oblasti krizového řízení – –organizuje instruktáže a školení – –řeší rozpory v oblasti krizového řízení – – –Další ministerstva vykonávají úkoly krizového řízení v rámci své oborové agendy – – – – • 16 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Česká národní banka např. – –zřizuje krizový štáb – –vede přehled možných zdrojů rizik a provádí analýzy ohrožení – –zpracovává krizový plán, který obsahuje souhrn krizových opatření a postupů k řešení krizových situací – – – – • 17 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Orgány kraje a další orgány s působností na území kraje – –Hejtman např. •zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací •řídí a kontroluje přípravná opatření, činnosti k řešení krizových situací a činnosti ke zmírnění jejich následků •koordinuje záchranné a likvidační práce •koordinuje nouzové ubytování, nouzové zásobování pitnou vodou, potravinami a dalšími nezbytnými prostředky k přežití obyvatelstva •koordinuje zajištění ochrany majetku na území, kde byla provedena evakuace • – • 18 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Orgány kraje a další orgány s působností na území kraje – –Hejtman má dále pravomoci v oblasti nařizování výkonu práce, přednostního zásobování atp. obdobně jak zmíněno výše –Obdobné pravomoci a povinnosti mají pak dále starostové obcí – avšak v logicky užším rozsahu – –Ústředním koordinací konkrétních činností je pověřen hasičský záchranný sbor kraje – je pověřen reálným výkonem činností svěřených veřejným orgánům – • 19 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Bezpečnostní rada kraje a obce s rozšířenou působností: – –jsou poradními orgány zřizovatele pro přípravu na krizové situace – –na jejich jednáních se projednává a posuzuje stav zabezpečení a stav připravenosti na krizové situace na daném území – – – • 20 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Ústřední krizový štáb: – –je pracovním orgánem vlády pro řešení krizových situací – – –Dále existují krizové štáby krajů a obcí s rozšířenou působností s logicky užší pravomocí. – – – – • 21 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Finanční zabezpečení krizových opatření – –Povinné orgány ve svých rozpočtech na příslušný rok vyčleňují objem finančních prostředků potřebný k zajištění přípravy na krizové situace a vyčleňují účelovou rezervu finančních prostředků na řešení krizových situací a odstraňování jejich následků + tyto prostředky se považují za závazný ukazatel státního rozpočtu na příslušný rok – – – – • 22 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Finanční zabezpečení krizových opatření – –Viz také judikát 25 Cdo 1649/2007 – –Za škodu vzniklou v příčinné souvislosti s krizovým opatřením odpovídá stát, nikoli orgán krizového řízení. Ve sporu o náhradu této škody vystupuje za stát v občanském soudním řízení ministerstvo vnitra. – – – – • 23 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zákonná úprava krizového řízení - pokračování –Vztah ke správnímu řádu – –Kromě výjimky (zejména přestupkové řízení) se na rozhodování a ukládání povinností podle krizového zákona v době krizového stavu správní řád nevztahuje! – – – – • 24 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Související předpisy ke krizovému řízení –Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému – –Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky –Stát zajišťuje ochranu zdraví a životů občanů a ochranu majetku – –Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky –„Zajištění svrchovanosti a územní celistvosti České republiky, ochrana jejích demokratických základů a ochrana životů, zdraví a majetkových hodnot je základní povinností státu“ – –Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy –Stanovuje rozsah působnosti těchto orgánů a vymezuje je – – – – • 25 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Související předpisy ke krizovému řízení – –Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu – –Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích – –Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích – –Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze – –Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky – –atd. – – • 26 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb Zdroje –PROCHÁZKOVÁ, Dana. Bezpečnost a krizové řízení. Vyd. 1. Praha: Police history, 2006, 255 s. ISBN 8086477355. – – • 27 pozadi.png C:\Documents and Settings\user\Plocha\caj_dole.png OPVK_MU_rgb 28 Děkuji za pozornost Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.3.00/20.0014 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. OPVK_MU_rgb