1 Základy správního soudnictví JUDr. Martina Radkova 2 Historie správního soudnictví I. n n1876 zahájil činnost Správní soud ve Vídni nna něj navázal český Nejvyšší správní soud njeho 2. prezidentem byl Emil Hácha nNSS byl přetížen, protože politici se neshodli na zřízení nižších stupňů nz desítek tisíc nálezů je asi 1/6 dodnes aktuální npo roce 1945 nemělo správní soudnictví v novém režimu místo n 3 Historie správního soudnictví II. nzáklady NSS – čl. 91 Ústavy z roku 1992 nsprávní soudnictví upraveno v o.s.ř. (část pátá), rozhodovaly krajské soudy, 2 VS a NS nnálezem ÚS z roku 2001 byla zrušena část pátá o.s.ř. a nato přijat zákon č. 150/2002 Sb. – soudní řád správní nNSS fakticky zřízen až od 1. 1. 2003 nsprávní soudnictví vypovídá o stavu demokracie a právním státě nhttp://www.nssoud.cz/Historie/art/4?menu=174 n 4 Obecná charakteristika n nzákladní obecné body n nspecifika n njednotlivé druhy řízení 5 Co je správní soudnictví? n nochrana subjektivních veřejných práv FO/PO n nrozhoduje v dalších věcech n 6 Soustava správních soudů n nspecializované úseky krajských soudů n nNejvyšší správní soud n nmimo: Ústavní soud, ESD, ESLP 7 Nejvyšší správní soud nvrcholný soudní orgán nsídlo: Brno nsjednocuje judikaturu, vydává Sbírku, web NSS nrozhoduje o kasačních stížnostech anebo njako jednostupňový: kárná řízení, kompetenční spory (2x: zákon č. 131/2002 Sb., i podle § 97 s.ř.s.), politické strany a hnutí 8 Nejvyšší správní soud nrozšířený senát (sjednocuje judikaturu, vydává zásadní stanoviska) – 7 (postoupení věci 3členného senátu) nebo 9členný (v ostatních věcech) n7členné senáty (volby, politické strany/hnutí, kompetenční žaloby, místní a krajská referenda) n5členný (mezinárodní ochrana) n3členný – ostatní věci – nejčastější 9 Nejvyšší správní soud nvydává stanoviska (zatím nevydal) nmá 2 kolegia (finančně-správní a sociálně-správní), i ty vydávají stanoviska n nplénum = všichni soudci nzasedání neveřejná (x ministr a předseda NS), hlasuje o judikátech do Sbírky NSS n 10 NSS nsoudcovská rada nstátní správa NSS nstížnosti nvyloučení soudců (podjatost) npřikázání věci jinému soudu ndožádání nod 2012: odlišné stanovisko - RS a 7členný senát 11 Krajské soudy nsamosoudci – soc. zabezpečení, přestupky, mez. ochrana, cizinci n nsenáty – tříčlenné, předseda senátu, ostatní věci než samosoudci n nrozvrh práce (zákonný soudce) 12 Pravomoc (co rozhodují) no žalobách proti rozhodnutím no žalobách na ochranu proti nečinnosti no žalobách na ochranu před nezákonným zásahem SO nkompetenční žaloby nvolby, místní referendum npolitické strany a hnutí nopatření obecné povahy nkárná řízení (soudci, st. zástupci, exekutoři) n 13 Příslušnosti (kdo, kde) n nvěcná: zásadně krajský soud (výjimky: kompetenční žaloby, politické strany, kárná řízení) n nmístní: podle sídla správního orgánu I. stupně (od 1. 1. 2012) 14 Dispoziční zásada n ntypická pro sporné řízení nopak zásady oficiality npodstatou je svěření iniciativy v procesu účastníkům ndispozice s řízením nebo dispozice s předmětem řízení nprojev: soud rozhoduje na návrh (§ 5 s.ř.s., vázán žalobními body (§ 72 s.ř.s.) n 15 Plná jurisdikce n n= soud sám provádí dokazování v plném rozsahu n n= nepřezkoumává jen dokazování správního orgánu n n- plyne z čl. 6 Evropské úmluvy o ochraně LP (209/1992 Sb.) 16 Osoby zúčastněné na řízení njiné osoby než žalobce a žalovaný – dotčené osoby – které byly nebo mohou být dotčeny nžalobce je má označit nsoud je může zjistit, poučí je ntyto osoby mají soudu oznámit, že budou svá práva uplatňovat nsoud je může „odmítnout“ 17 Rysy: n npovinné zastoupení jen u NSS n nzástupcem může být daňový poradce, notář, patentový zástupce, odborová organizace, některá sdružení atd. i obecný zmocněnec n 18 Řízení bez jednání n nrozhodování soudu bez jednání časté – možné, zejména když to účastníci navrhli nebo s tím souhlasí, nevzali svůj souhlas zpět, nenavrhli důkazy nebo je soud nebude provádět – ty se provádí jen při jednání (§ 52 s.ř.s.) 19 Dokazování n ndokazování závisí na charakteru činnosti správního soudu – zda vede řízení přezkumné (přezkoumání rozhodování) či nalézací (ochrana proti nečinnosti, žaloby zásahové) nnahrazovat činnost správního orgánu nemá 20 Specifikum s. ř. s. n nprávní moci nabývá rozhodnutí doručením, protože kasační stížnost je mimořádný opravný prostředek n nstejně tak je rozhodnutí vykonatelné doručením 21 O.s.ř. a s.ř.s. n n n npřiměřené použití o.s.ř. – části prvé a třetí, pokud s.ř.s. nemá úpravu vlastní 22 Specifikum npoučovací povinnost – správní soudy musí jít dále než civilní (ochrana subjektivních veřejných práv jednotlivce, nelze se vyhnout v hrubých rysech hmotněprávnímu poučení, poskytuje se i poučení o právech a povinnostech podle o.s.ř. – např. placení tlumočníka, osvobození od SoP) 23 Zvláštnost n n§ 41 s.ř.s. – po dobu soudních řízení správní lhůty neběží (prekluze – daně, přestupky aj.) 24 Specifikum n nnáklady řízení se účtují podle advokátního tarifu (177/1996 Sb.), nikoli podle vyhlášky č. 484/2000 Sb. 25 Uspokojení navrhovatele n nv s.ř.s. nelze využít smíru, ale je tu uspokojení navrhovatele – odlišný institut n nviz samostatná prezentace 26 Specifika n nnapř. předběžné opatření má zvláštní úpravu v s.ř.s. a o.s.ř. se nepoužije n nněkteré části o.s.ř. nelze aplikovat z důvodu charakteru s.ř.s. (např. rozsudek pro zmeškání) 27 Podmínky řízení npřípustnost (§ 68 s.ř.s. – vyčerpání opr.pr. u spr.org.; soukr.pr.věc; nic. …, důvody, vyloučení ze soud.přezkumu; zásahovka - § 85; volby § 92) noprávněná osoba nlhůta nlustrum: res iudicata, litispendence nvěcná příslušnost nmístní příslušnost nfunkční příslušnost naktivní legitimace npasivní legitimace nzastoupení npoplatek nforma podání (u el.) 28 Náležitosti podání n n37/5: z každého podání musí být zřejmé, čeho se týká, kdo jej činí, proti komu směřuje, co navrhuje, musí být podepsáno a datováno n71/1: označení napadeného rozhodnutí, označení výroků rozhodnutí, které žalobce napadá, žalobní body, z nichž musí být patrno, z jakých skutkových a právních důvodů považuje žalobce napadené výroky rozhodnutí za nezákonné nebo nicotné, jaké důkazy k provedení svých tvrzení žalobce navrhuje provést a návrh výroku rozsudku nPřednostní? nodkladný účinek, předběžné opatření, osvob. od SoP a návrh na ustanovení zástupce n 29 Vady řízení n noznačení účastníka je odstranitelnou vadou řízení n nabsence procesní subjektivity (nedostatek pasivní i aktivní legitimace) – neodstranitelný nedostatek řízení, s výjimkou záměny (podle o.s.ř.) atd. 30 Žaloba proti rozhodnutí n n§ 65 a násl s.ř.s. n nsamostatná prezentace 31 Žaloba na ochranu proti nezákonnému zásahu n n n nsamostatná prezentace 32 Žaloba na ochranu proti nečinnosti n n n n nsamostatná prezentace 33 Ochrana ve věcech volebních a místního a krajského referenda n noprava nebo doplnění seznamu voličů, rozhoduje se bez jednání nochrana ve věcech registrace – kandidátní listiny, odmítnutí přihlášky při registraci, škrtnutí kandidáta, přijetí přihlášky, registrace kandidátní listiny nsoud rozhodně do 15 dnů bez jednání 34 Ochrana ve věcech volebních a místního a krajského referenda nneplatnost voleb nebo hlasování, 20 dnů, bez jednání nochrana ve věcech zániku mandátu – zrušení usnesení zastupitelstva, 20 D, bez jednání nochrana referenda: určení: návrh nemá nedostatky, vyhlášení referenda, vyslovení neplatnosti rozhodnutí přijatého v refer., neplatnost hlasování, 30 D, bez jednání 35 Politické strany a hnutí n nnávrh na registraci (i změny stanov) má nedostatky nrozpuštění, pozastavení nebo znovuobnovení činnosti nrozhoduje NSS núčastníci – podle zvláštního zákona npodle stavu v době rozhodování n n n 36 Kompetenční žaloby - § 97 s.ř.s. n nkladný nebo záporný komp. spor núčastníci: správní úřady, orgány samosprávy (územní, zájmové, profesní) n3 druhy sporů: mezi 2 SÚ, mezi 2 OS, mezi OS a SÚ nvěcně příslušný NSS n 37 Kompetenční žaloby - § 97 s.ř.s. nžalobní legitimace: kdo, popírá; kdo si osobuje; o jehož právech/povinnostech se rozhoduje n nnepřípustnost (nejde o komp.spor, nepříslušnost NSS, jde o předběžnou otázku) n 38 Opatření obecné povahy nžalobce: kdo byl zkrácen, Ministerstvo vnitra, u kraje i obec nodpůrce: kdo vydal OOP (kraj, obec) nod 1. 1. 2012: rozhodují KS, předtím NSS npřezkum: soulad se zákonem, meze působnosti, způsob vydání nlhůta k R: 90 dnů od 1. 1. 2012, k podání žaloby 3 roky n n 39 Opravné prostředky v s.ř.s. n nkasační stížnost n nobnova řízení 40 Kasační stížnost nzásadně přípustná proti každému rozhodnutí nstěžovatel: účastník řízení nebo osoba zúčastněná na řízení ndůvody kasační stížnosti – taxativně stanovené – § 103 odst. 1 s.ř.s. nSoP: 5.000 Kč 41 Nepřípustnost kasační stížnosti nvolby (referendum – od 2012 už ne) njen proti NŘ nebo důvodům rozhodnutí nrozhodnutí soudu po zrušení NSS v otázce, v níž se soud řídil závazným názorem NSS nusnesení o vedení řízení ndočasné rozhodnutí njiné důvody než v § 103 odst. 1 s.ř.s. njiné důvody než v žalobě 42 Nepřijatelnost kasační stížnosti n nve věcech mezinárodní ochrany nvěc nepřesahuje svým významem vlastní zájmy stěžovatele njednomyslný souhlas 5členného senátu nnetřeba odůvodnění n 43 Zastoupení, lhůta nzástupcem pro kasační řízení: advokát anebo zaměstnanec, člen či stěžovatel mají právnické vzdělání potřebné pro výkon advokacie n npodání kasační stížnosti: 2 týdny od doručení (pátek – pátek), u NSS (generátor variabilního symbolu) 44 Ruší-li NSS rozhodnutí KS, může: a)zrušit rozhodnutí správního orgánu nebo vyslovit jeho nicotnosti b)zrušit opatření obecné povahy nebo jeho část, anebo c)ve věcech místního nebo krajského referenda – rozhodnout „jako krajský soud“ d) n- vše od 1. 1. 2012 45 Obnova řízení njen u politických stran a hnutí nebo ochrany proti zásahu správního orgánu nne u kasační stížnosti, proti důvodům R nebo o NŘ nlhůta: objektivní 3 roky, subjektivní 3 měs. npodmínka: vyšly najevo nové důkazy nebo skutečnosti, které nemohly být uplatněny dříve