Výuka dne 25. října 2012 Téma: Dokumentace při správě daní, rozhodnutí Obsah: Vytvoření protokolu o ústním jednání na zadané téma, vymezení rozdílů mezi protokolem a úředním záznamem. Spis, nahlížení do spisu. Náležitosti a typy rozhodnutí, nicotnost rozhodnutí. Vytváření rozhodnutí na zadané téma. Protokol o ústním jednání • Sepisuje se o ústních podáních a jednáních. Ø ne každé ústní jednání musí být protokolováno • Nová možnost - pořídit obrazový a zvukový záznam. Ø SD musí předem upozornit zúčastněné osoby Ø dotčená osoba je povinna pořízení záznamu strpět • Tzv. protokolární rozhodnutí – vyhlášená při jednání (výzvy). Ø nemusí obsahovat otisk úředního razítka Úřední záznam • Sepisuje se o důležitých úkonech, které nejsou součástí protokolu. • Náležitosti: - podpis úřední osoby - časový údaj Spis • Specifikem daňového procesu je, že spis se vede kontinuálně pro daný daňový subjekt. • Spis se člení na části: – podle jednotlivých daňových řízení (zejm. podle zdaňovacích období) – vymáhací (spojuje více daňových řízení v rovině platební, resp. vymáhací) – o dalších povinnostech při správě daní (např. registrace) – vyhledávací (utajovaná) – o pořádkových pokutách • Každá část obsahuje soupis všech písemností. • Písemnosti ve spise: – se řadí v časové posloupnosti – jsou označeny pořadovými čísly – mají společnou spisovou značkou (např. DIČ) • Daňový řád nestanoví formu, ve které musí být písemnosti uchovávány. Ø Mohou být v listinné i elektronické podobě. Vyhledávací část spisu: ▫ Za normálních okolností do ní nelze nahlížet. – Zakládají se do ní pouze: – písemnosti uplatnitelné jako důkazní prostředky, jestliže by jejich zpřístupnění zmařilo nebo ohrozilo cíl správy daní, účel úkonu nebo ohrozilo objektivnost důkazu • nejdéle do doby, kdy je provedeno hodnocení důkazů (§ 92 odst. 7) • poté jsou přeřazeny do příslušné části spisu – písemnosti použitelné jako pomůcky, jejichž zpřístupnění daňovému subjektu by ohrozilo zájem jiného daňového subjektu nebo jiných osob zúčastněných na správě daní • ostatní pomůcky jsou přístupné k nahlížení – úřední záznamy nebo protokoly o podaných vysvětleních, • to neplatí, pokud jsou použity jako pomůcky (pak se uplatní pravidlo o pomůckách – viz výše) – písemnosti sloužící výlučně pro potřeby SD ▫ Při přeřazení písemnosti z vyhledávací části spisu do příslušné části spisu: ’ musí být ze soupisu písemností patrno, která písemnost zaevidovaná v části vyhledávací byla přeřazena, do které části, pod jakým pořadovým číslem a k jakému datu. Nahlížení do spisu • Daňový subjekt (nebo zástupce) je oprávněn nahlížet: – do všech částí spisu (s výjimkou části vyhledávací) – do osobních daňových účtů – do vyhledávací části spisu pouze se souhlasem správce daně – do soupisu písemností ve všech částech spisu, vč. soupisu části vyhledávací • Nahlížet lze v úředních hodinách. – správce daně může připustit i nahlížení mimo tyto hodiny. • O nahlížení se pořizuje protokol nebo úřední záznam. – Podle povahy nahlížení (např. v případě poskytnutí kopie netřeba sepisovat formalistický protokol). • Proti rozsahu nahlížení do spisu není možno podat odvolání, jako tomu bylo v ZSDP (§ 23 odst. 4 ZSDP) ž nejde o rozhodnutí! Ø Prostředkem ochrany je v tomto případě obecná stížnost podle § 261, o čemž by měl být daňový subjekt poučen. • Lze žádat poskytnutí: Ø kopie, opisu, výpisu či potvrzení Ø ověření (ověřovací doložku) výše uvedených výstupů Ø Nově není nutno každou kopii, opis, výpis či potvrzení automaticky potvrzovat, což má pro žadatele význam i z hlediska správních poplatků. Náležitosti a typy rozhodnutí • Rozhodnutím správce daně: – ukládá povinnosti a přiznává práva (= konstitutivní charakter) – prohlašuje již existující práva a povinnosti (= deklaratorní charakter) • Rozhodnutí je vydané okamžikem, kdy: – byl učiněn úkon k jeho doručení (tj. okamžik expedice písemného či elektronického vyhotovení ’ písemnost opouští sféru správce daně) – kdy bylo podepsáno úřední osobou v případě, že se nedoručuje • Rozhodnutí je vůči jeho příjemci účinné dnem oznámení. Ø oznámení = doručení, nebo = jiný zaprotokolovaný způsob seznámení příjemce s obsahem rozhodnutí (např. při nahlížení do spisu) • Jednoznačné vymezení dnes používaného pojmu „příjemce rozhodnutí“ Ø Tj. ten, komu je rozhodnutím ukládána povinnost nebo přiznáváno právo anebo prohlášeno právo nebo povinnost stanovená zákonem. • Explicitně uvedena zásada „ne bis in idem“. Ø Přiznat stejné právo nebo uložit stejnou povinnost lze ze stejného důvodu témuž příjemci rozhodnutí pouze jednou. • Obsahové náležitosti rozhodnutí (I.): Ø Důležité pro jasnost, srozumitelnost, jednoznačnost a přesvědčivost rozhodnutí. Ø Speciální úprava může rozšířit (např. exekuční příkaz, rozhodnutí o závazném posouzení). – označení správce daně – číslo jednací nebo platebního výměru (= jedinečná identifikace u SD) – označení příjemce rozhodnutí Ø Oproti ZSDP vypuštěno slovo „přesné“ – neměl by zde být aplikován přepjatý formalismus. Ø U registrovaných DS je jednoznačná identifikace zajištěna prostřednictvím DIČ – výrok Ø Nadále ve výroku není nutný odkaz na konkrétní ust. použitých právních předpisů, což však neznamená, že správce daně nemusí uvádět klíčová ustanovení, na jejichž základě rozhodl!!! Ø Pouze výrok lze napadnout opravnými prostředky. Ø U platební povinnosti nutno uvést též přesnou částku (v Kč) číslo účtu správce daně. – lhůtu k plnění – poučení - o odvolání (přiměřeně platí pro námitku či rozklad) - o odkladném účinku (metodicky nutno vykládat : je-li vyloučen i je-li přiznán) Ø Není vyžadováno poučení o formě podání případného odvolání (vyplývá ze zákona). Ø Následky absence řeší § 110. • Obsahové náležitosti rozhodnutí (II.): – podpis úřední osoby, její pracovní zařazení (dříve „funkce“) a otisk úředního razítka Ø Lze nahradit uznávaným el. podpisem úřední osoby. Ø Z pracovního zařazení by mělo být patrné, zda dotyčný je ředitel, vedoucí referátu, referent apod. Ø Fakultativně lze na rozhodnutí uvádět i osobu, která danou věc vyřizuje (závisí na metodice). – datum podpisu Ø V případě uznávaného el. podpisu je datum patrné přímo z tohoto podpisu. – odůvodnění (pokud jej zákon nevyloučí), které musí obsahovat: Ø důvody výroku Ø informaci o tom, jak se správce daně vypořádal s návrhy a námitkami uplatněnými příjemcem rozhodnutí • v případě dokazování též: Ø právní i skutkové úvahy z hodnocení důkazů (nestačí pouze přehled či zdlouhavé opisování důkazů! Nutno uvést, proč navržený důkazní prostředek neprovedl, jinak půjde o opomenutý důkaz!) Ø Nezbytné pro přezkoumatelnost rozhodnutí ’ absence = nezákonnost Ø Speciální pravidlo v § 147 pro rozhodnutí o stanovení daně ’ odůvodnění není nutné u souhlasného rozhodnutí nebo tam, kde je použitelná zpráva o daňové kontrole či protokol o projednání výsledku k odstranění pochybností. • Chybějící či špatně formulované náležitosti rozhodnutí mohou znamenat: – nutnou opravu rozhodnutí (§ 104) Ø jde o opravu formálních a nesporných vad (v psaní, počítání, zřejmé nesprávnosti) Ø možno činit do lhůty pro stanovení daně nebo lhůty pro placení daně (dle povahy rozhodnutí) – nezákonnost rozhodnutí Ø při existenci podstatných vad (zejm. nepřezkoumatelnost rozhodnutí) Ø nutno zhojit v rámci odvolacího řízení nebo přezkoumáním rozhodnutí – nicotnost (nulita) rozhodnutí: (§ 105) – primárně posuzuje nejblíže nadřízený správce daně (ex offo) § při absolutní věcné nepříslušnosti § při zjevné vnitřní rozpornosti § při právní či faktické neuskutečnitelnosti Ø Neplatnost rozhodnutí (§ 32 odst. 7 ZSDP) již DŘ neupravuje → nutno posoudit podle výše zmíněných institutů. Ø Případnou kolizi mezi instrumenty poskytující ochranu před nezákonností a instrumentem nicotnosti zákon explicitně neřeší → možno řešit prostřednictvím zastavení jednoho řízení a zahájení druhého • Rozhodnutí je v právní moci (formální) pokud: – je účinné a současně – nelze se proti němu odvolat Formální právní moc = závaznost a nezměnitelnost rozhodnutí (rozhodnutí je konečné) Materiální právní moc = v téže věci již nelze znovu rozhodnout (překážka věci rozhodnuté) Ø V případě rozhodnutí o stanovení daně dochází k materiální právní moci až uplynutím lhůty pro stanovení daně, neboť do té doby lze stanovenou daň (daňovou povinnost) měnit, a to nikoli pouze mimořádnými opravnými a dozorčími prostředky. • Rozhodnutí je vykonatelné pokud: – uplynula lhůta k plnění → v případě odkladného účinku odvolání se lhůta k plnění počítá až od právní moci rozhodnutí není-li stanovena tak: – dnem účinnosti (nemá-li odvolání odkladný účinek) – dnem právní moci (má-li odvolání odkladný účinek) – Vykonatelnost = možnost vynucení splnění rozhodnutím uložené povinnosti prostřednictvím donucení, i proti vůli toho, komu byla povinnost uložena. • Na žádost příjemce rozhodnutí vyznačí SD na vyhotovení rozhodnutí doložku právní moci, popřípadě vykonatelnosti. Úkoly: 1. Vyhotovit správný typ rozhodnutí správce daně v případě, kdy osoba zúčastněná na správě daní vezme zpět žádost o posečkání daně. Vložit do ISu nejpozději do 29.10.2012. 2. Zpracovat protokol o zahájení daňové kontroly a vložit do ISu nejpozději do 30.10.2012.