Výuka dne 8.listopadu 2012 Téma: Daňová kontrola, postup k odstranění pochybností Obsah: Zahájení daňové kontroly, průběh, její rozšíření a způsob ukončení. Zahájení postupu k odstranění pochybností, způsoby ukončení, přechod do daňové kontroly. Dokazování. Rozbor konkrétních praktických problémů. * Předmět daňové kontroly: jsou daňové povinnosti, tvrzení daňového subjektu nebo jiné okolnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně vztahující se k jednomu daňovému řízení. * Určuje se, k jakému daňovému řízení se daňová kontrola vztahuje. Ø nejčastěji půjde o určité zdaňovací období (neplatí u jednorázových daní) Ø explicitně stanovena pravomoc správce daně provádět daňovou kontrolu pro více daňových řízení (tj. několik zdaňovacích období – zásada hospodárnosti) • Rozsah: určuje, které povinnosti, tvrzení či okolnosti bude správce daně v rámci daného předmětu prověřovat: Ø neomezený: Daňová kontrola je zaměřena na ověření plnění celkové daňové povinnosti v daném zdaňovacím období Ø omezený: Daňová kontrola je zaměřena pouze na ověření plnění vybraných povinností • Rozsah lze v průběhu daňové kontroly upřesnit (tj. rozšířit či zúžit) postupem pro její zahájení. • Předmět a rozsah správce daně vymezí při zahájení daňové kontroly. • Opakování daňové kontroly • Nově vymezeny podmínky pro opakování daňové kontroly: Ø vyšly najevo nové skutečnosti a důkazy bez zavinění správce daně, které zakládají pochybnost o správném stanovení daně, nebo Ø změna tvrzení daňového subjektu, zejména: dodatečné daňové tvrzení (= daňová kontrola pouze v rozsahu změny). • Bariéra pro opakování se týká pouze skutečností, které již byly v souladu s vymezeným rozsahem kontrolovány Ø to, co dosud nebylo kontrolováno, je možno zkontrolovat bez dalšího (nutno však dbát zásady šetřit práva zúčastněných osob!) • Při zahájení opakované DK seznámí správce daně daňový subjekt s důvody pro opakování. • Správce daně může dokončit daňovou kontrolu i v případě změny místní příslušnosti daňového subjektu v jejím průběhu. (spory o místní příslušnost - § 14 odst. 2) • DK může být realizována před vyměřením daně i po jejím vyměření. Ohraničena je lhůtou pro stanovení daně (§ 148). • Jasné vymezení modifikovaných práv a povinností daňového subjektu při provádění daňové kontroly Ø Správce daně při daňové kontrole disponuje pravomocemi jako při místním šetření a dalšími pravomocemi odpovídajícími povinnostem daňového subjektu (§ 86 odst. 3). Ø Výslech svědka, znalce je upraven samostatně v § 95 a 96 Ø Kontrola u daňového poradce či advokáta v § 255 (nově i pro daňové poradce!) Ø Prokázání totožnosti úřední osoby v § 12 Ø Možnost podat stížnost podle § 261 • Stanoven okamžik zahájení daňové kontroly: Ø Provedení prvního úkonu vůči daňovému subjektu, kterým správce daně jasně deklaruje předmět a rozsah daňové kontroly, přičemž by mělo současně dojít k faktickému započetí samotné kontrolní činnosti. • Vyhýbání se daňové kontrole (= porušení zásady spolupráce) dává správci daně pravomoc použít nový institut – výzvu (přerušuje lhůtu dle § 148), ve které stanoví: Ø Místo a předmět daňové kontroly Ø Lhůtu ke sdělení časového okamžiku pro zahájení daňové kontroly • Nevede-li tento postup ke spolupráci při daňové kontrole, lze daň stanovit podle pomůcek (§ 98). Ukončení daňové kontroly • Daňový řád stanoví jasný postup pro zpracování zprávy o daňové kontrole. Ø právo daňového subjektu vyjádřit se k výsledku kontrolního zjištění (zaveden prvek koncentrace – tj. pokud vyjádření a návrhy nevedly ke změně výsledku kontrolního zjištění, další vyjádření se nepřipouští) • Daňová kontrola je ukončena: Ø podpisem zprávy o daňové kontrole, tímto okamžikem je: - rovněž ukončeno projednávání zprávy o daňové kontrole a Ø zpráva o daňové kontrole oznámena, nebo Ø doručením zprávy o daňové kontrole v případě vyhýbání se jejímu projednání, nebo Ø bezdůvodným odepřením podpisu zprávy o daňové kontrole (tím nastávají i účinky projednání a oznámení zprávy o daňové kontrole) Postup k odstranění pochybností • Podle zák. o správě daní a poplatků „vytýkací řízení“. • Slouží k odstranění konkrétních pochybností o správnosti, průkaznosti, pravdivosti nebo úplnosti: Ø Řádného daňového tvrzení nebo dodatečného daňového tvrzení Ø dalších písemností předložených daňovým subjektem (→ umožňuje tedy odstranit obsahové vady podání, u nichž za tímto účelem není stanoven jiný postup) • Pochybnosti musí být konkrétní a formulované způsobem, aby umožnily daňovému subjektu jejich zhojení. • Postup je vůči daňovému subjektu zahájen vydáním výzvy k odstranění pochybností. • Výzva obsahuje: Ø popis konkrétních pochybností (nestačí obecné prohlášení o tom, že jsou pochybnosti!) Ø lhůtu minim. 15 dní k odstranění pochybností Ø poučení o následcích spojených s neodstraněním pochybností nebo nedodržením lhůty (tj. možnost přejít na pomůcky) Výzva k odstranění pochybností lhůtu pro správce daně ve smyslu § 34 nově pouze staví (tedy nepřerušuje). • V případě předpokladu vzniku daňového odpočtu: (nikoli přeplatku jako v zák. o správě daní a poplatků) je nutno: - výzvu vydat do 30 dnů ode dne podání, avšak nově: počítáno nejdříve od posledního dne lhůty pro podání řádného daňového tvrzení nebo dodatečného daňového tvrzení Ø lhůtu pro ukončení celého postupu daňový řád nestanoví (nutno však ctít zásadu rychlosti, případně též lhůty stanovené vnitřními předpisy, např. dosud platný D - 144) Průběh vytýkacího řízení • O průběhu postupu sepíše správce daně podle povahy odpovědi - protokol - úřední záznam • Pochybnosti mohou být: 1. odstraněny → postup je ukončen, výsledek netřeba sdělovat, mělo by bezodkladně dojít k rozhodnutí ve věci 2. neodstraněny v důsledku nesoučinnosti daňového subjektu → možnost stanovit daň podle pomůcek 3. neodstraněny i přes součinnost daňového subjektu → postup pokračuje (viz dále) • Týká se pouze pochybností u řádného daňového tvrzení či dodatečného daňového tvrzení, nikoli dalších písemností, pokud tyto přímo nesouvisí se stanovením daně: • správce daně sdělí daňovému subjektu, že nedošlo k odstranění pochybností a poučí jej o možnosti podat do 15 dnů návrh na pokračování v dokazování (spolu s návrhem na provedení dalších důkazních prostředků) • Správce daně zvolí, zda: a) o dani rozhodne i přesto, že zde přetrvávají určité pochybnosti nutno do 15 dnů od návrhu daňového subjektu na pokračování v dokazování, tzn. pokud daňový subjekt na návrh nereaguje, správce daně není touto lhůtou vázán (jde o lhůtu pořádkovou) b) bude v dokazování pokračovat (není vázán názorem daňového subjektu) → zahájí daňovou kontrolu. • Daňová kontrola bude zahájena pouze v nezbytném rozsahu, tj. ohledně skutečností, kde přetrvávají pochybnosti.