Podpora marketingu vín příspěvky z Vinařského fondu Josef Kotásek Vinařský fond – právní úprava •Vznik v roce 2002 novelou zákona č. 115/1995 Sb., o vinohradnictví a vinařství •Vinařský zákon č. 321/2004 Sb.: zásadní změna ve fungování fondu –Výhradně podpora prodeje vína a rozvoje vinařské turistiky –Informace veřejnosti –Obdobné organizace v ostatních vinařských zemích EU logo1 Financování Fondu •Platí výrobci vína a pěstitelé –Zákonné penále 0,1 % denně z dlužné částky, maximum 2x nezaplaceného odvodu • •Výrobci vína •producenti 1000 a více litrů vína •odvody ve výši 0,50 Kč z každého litru všech druhů vín vyrobených na území České republiky a poprvé uvedených do oběhu; odvod je výrobce povinen odvést na účet Fondu •Pěstitelé •Povinné osoby - pěstitelé révy vinné o ploše minimálně 1 hektaru •Jednorázový odvod do 31.12. za daný rok •350,– Kč z každého i započatého ha •Neplatí pro vinice do konce třetího roku od výsadby (první, panenská úroda není zatížena dávkou) a dále na vinice registrované pro výzkumné a pokusné účely. • •V minulosti: •Dovozci •Odvody pouze do účinnosti zákona č.115/1995, tj. do 27.5. 2004. Vnitřní organizace VF • •Rada Vinařského fondu •Ředitel Fondu •Dozorčí rada Vinařského fondu Rada Vinařského fondu •Rada je nejvyšším orgánem Fondu; skládá se z 11 členů. Funkční období členů Rady je čtyřleté. •Členům Rady nepřísluší odměna za výkon funkce člena. •Členy Rady jmenuje a odvolává ministr zemědělství, přičemž jednoho člena Rady jmenuje z řad zaměstnanců ministerstva, jednoho člena Rady z řad zastupitelstva Jihomoravského kraje a 9 členů Rady na návrh vinohradnických a vinařských sdružení. •Členství v Radě může být stejnou osobou vykonáváno nejvýše tři po sobě následující funkční období; stejná osoba se může opětovně stát členem Rady nejdříve po uplynutí 2 let, kdy nebyla členem Rady. •Předsedu a místopředsedu Rady volí a odvolává z řad svých členů Rada. Ředitel VF •Ředitel je statutárním orgánem Fondu; řídí činnost Fondu. •Je zaměstnancem Fondu; nemůže být členem Rady ani Dozorčí rady. Vyhl. 97/2006 Sb. •97/2006 Sb.VYHLÁŠKA ze dne 14. března 2006 o předpokladech a způsobu podpory marketingu a prodeje produktů, podpory rozvoje turistiky v oblasti vinohradnictví a vinařství a podrobnostech o poskytování informací veřejnosti Vinařským fondem • • Rozsah podpory VF •Fond podporuje marketing a prodej produktů finanční dotací, která činí až: • •100% u: •příspěvků na provádění průzkumů trhu s vinařskými produkty, •příspěvků na autorské honoráře a výrobu tištěných a audiovizuálních materiálů o víně, vinohradnictví nebo vinařství a o rozvoji turistiky v oblasti vinohradnictví a vinařství, •pronájmu prostor, odměny pro účinkující a propagaci promočních akcí s tematikou vinohradnictví nebo vinařství, rozvoje turistiky v oblasti vinohradnictví a vinařství, s výjimkou akcí propagujících výrobky konkrétních producentů, • •80% u: •pronájmu prostor pro konání seminářů, konferencí a školení s tematikou vinařství, vinohradnictví nebo sommelierství, rozvoje turistiky v oblasti vinohradnictví a vinařství, odměny přednášejícím a pomocnému personálu a výrobu podkladových materiálů pro tyto akce •poradenské služby pro přípravu žádostí o povolení přiznávat označení vína originální certifikace • •50% u: • •úhrady nákladů vynaložených na účastnické poplatky nebo pronájem výstavních prostor účastníkům přehlídek, soutěží a výstav vín, •úhradu nákladů vynaložených na pronájem prostor pro konání přehlídek, soutěží a výstav vín, a jejich propagaci Podmínky poskytnutí podpory z VF •umístění log Fondu a • označení „Vína z Moravy, vína z Čech“ • • •Osobní předpoklady: • a) sídlo nebo trvalý pobyt na území České republiky, jedná-li se o občany České republiky, u cizinců pak bydliště v zahraničí, popřípadě místo pobytu v České republice, • b) neprobíhá likvidace nebo insolvence • c) žádné dluhy po lhůtě splatnosti vůči Fondu nebo státu, • d) absence TČ, přestupku nebo jiného správního deliktu, jehož skutková podstata souvisí s předmětem jeho podnikání. Transparentnost podpory •Fond publikuje na internetu výdaje Fondu, které jsou vyšší než 10 000 Kč na akci, nebo opakované plnění jednomu subjektu překračující tuto částku v tomto rozsahu: –účel plnění –příjemce plnění –požadovaný termín plnění a termín skutečného plnění –vyplacená částka, popřípadě částky –termín výplat. •