1 Bezpečnostní správa Ladislav Pokorný 2012 Literatura n nPokorný, L. Zpravodajské služby. Auditorium, Praha 2012. nMates, P., Škoda, J., Vavera, F. Veřejné sbory. Wolters Kluwer, Praha 2011. nZeman, P. Česká bezpečnostní terminologie. MU, MPÚ, Brno 2002. nLukeš, Z. Základy bezpečnostního práva. Academia, Praha 1971. 2 Vybraná právní úprava nÚstavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR nZákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému nZákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách ČR nZákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě nZákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství nZákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky nZákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii 3 Vybraná právní úprava nZákon č. 185/2004 Sb., o Celní správě ČR nZákon č. 555/1992 Sb., o Vězeňské službě a justiční stráži ČR nZákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru ČR nZákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů nZákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách ČR nZákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání nZákon č. 124/1992 Sb., o Vojenské policii n 4 Bezpečnost nStav, kdy jsou na nejnižší možnou míru eliminovány hrozby pro objekt (zpravidla národní stát, popř. i mezinárodní organizaci) a jeho zájmy a tento objekt je k eliminaci stávajících i potenciálních hrozeb efektivně vybaven a ochoten při ní spolupracovat. (Mareš) 5 Vnitřní bezpečnost (Mareš) nStav, kdy jsou na nejnižší možnou míru eliminovány hrozby ohrožující objekt a jeho zájmy akcemi zevnitř a tento objekt je k jejich eliminaci efektivně vybaven a ochoten. Hrozby se týkají ohrožování demokrat. polit. systému od extremistů, sociálního systému od masové kriminality a soc., hosp. a polit. systému od org. zločinu. 6 Bezpečnost n (Lukeš) nJednak příslušná správní činnost, nJednak v institucionálním smyslu (formální pojem je vymezen sumou věcné kompetence profesionálních bezpečnostních orgánů) n 7 Bezpečnost n (Lukeš) nV institucionálním smyslu – speciální orgány státní správy, které plní jménem státu bezpečnostní úkoly a jež jsou za tím účelem vybaveny potřebnou pravomocí 8 Policejní právo nJe pododvětvím správního práva, které upravuje právní postavení Policie ČR při plnění úkolů v oblasti bezpečnosti osob a majetku a veřejného pořádku, při předcházení trestné činnosti, plnění úkolů podle trestního řádu a dalších úkolů na úseku vnitřního pořádku a bezpečnosti. (Bandžak) 9 Policejní právo nTa část správního práva, která upravuje organizaci a činnost policie jako veřejného bezpečnostního sboru a policejních organizačních složek. (Toto nezahrnuje činnost policie jako OČvTŘ, ani obecní policii.) (Sládeček) 10 Bezpečnostní právo n (Lukeš) nJedno z odvětví správního práva obsahujícího právní normy upravující 1. úkoly, pravomoc, kompetenci a odpovědnost bezpečnostních orgánů a 2. organizaci bezpečnostních orgánů a jejich vztahů k jiným státním orgánům. 11 Bezpečnostní právo nUpravuje organizaci a činnost bezpečnostních sborů n (kromě Policie ČR též Hasičský záchranný sbor, Celní správa, Vězeňská služba, Bezpečnostní informační služba, Úřad pro zahraniční styky a informace, n+ ozbrojené síly, vojenská policie, vojenské zpravodajství, obecní policie) 12 Veřejný pořádek nOchrana pravidel chování na veřejnosti, jež nejsou v PN výslovně formulována, jejichž zachovávání je však podle obecného přesvědčení nutnou podmínkou spořádaného společenského soužití. Vyjadřuje stav ve společnosti, kde jsou tato pravidla chování zachovávána. n (Lukeš) 13 Veřejný pořádek nJe neurčitý právní pojem s proměnlivým obsahem, který má heterogenní povahu, protože v sobě obsahuje nejen normy právní, ale i další, které nespojuje jejich závaznost a původ, ale účel, jímž je optimální fungování společnosti. Je předpokladem k tomu, aby mohlo být zajištěno fungování ČR v duchu ústavních principů. n /Rozsudek NSS čj. 2As 78/2006-64, Nález ÚS Pl. 15/96/ 14 Subjekty bezpečnosti ČR (dle úst. zák. o bezpečnosti ČR) nBezpečnost ČR zajišťují: ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory, záchranné sbory a havarijní služby nPovinnost podílet se na zajišťování bezpečnosti ČR mají: státní orgány, orgány územních samosprávných celků, právnické a fyzické osoby (rozsah a podrobnosti jsou stanoveny zákonem) n 15 Subjekty bezpečnosti ČR n nParlament, prezident republiky, vláda /BRS/ nOzbrojené síly nVeřejné (bezpečnostní) sbory nZpravodajské služby n 16 Bezpečnostní rada státu nBRS je stálým pracovním orgánem vlády pro koordinaci problematiky bezpečnosti ČR a přípravu návrhů k jejímu zajišťování nMá 10 členů (místopředsedů a členů vlády), jejím předsedou je předseda vlády 17 Bezpečnostní rada státu nV rámci BRS působí 4 stálé pracovní výbory: -Výbor pro koordinaci zahraniční bezpečnostní politiky -Výbor pro obranné plánování -Výbor pro civilní nouzové plánování -Výbor pro zpravodajskou činnost na Ústřední krizový štáb 18 Veřejné sbory nMají veřejnoprávní charakter: n- jsou zřízeny zákonem, resp. na základě zákona n- jejich činnost je regulována předpisy veřejného práva n- jejich zřizovatelem je stát nebo obec n- jejich úkolem je chránit tzv. policejní statky (bezpečnost státu, veřejná bezpečnost, bezpečnost osob a majetku, klid, mravnost…) n 19 Veřejné sbory nPolicie nHasičský záchranný sbor nCelní správa nBezpečnostní informační služba nÚřad pro zahraniční styky a informace nVojenská policie nVojenské zpravodajství nVězeňská služba nObecní policie n 20 21 Zpravodajské služby njsou specifickým druhem státních orgánů, jejichž úkolem je získávat, shromažďovat a vyhodnocovat informace v oblasti bezpečnosti státu, jeho obrany, ochrany utajovaných informací, ekonomických zájmů apod. a poskytovat tyto informace příslušným ústavním činitelům a dalším státním orgánům. n 22 Zpravodajství n nJe proces získávání, shromažďování a vyhodnocování informací nJeho cílem je poskytnout zadavateli potřebné, včasné a přesné informace 23 Zpravodajství Typickým úkolem zpravodajství je rozpracování faktů a poté zpřesnění, ověření a uvolnění výstupů (hypotéz, odhadů, závěrů nebo předpovědí) pro použití ve strategickém rozhodování nebo operativním plánování. Ve svých principech je tedy zpravodajství obdobou vědeckého výzkumu a většina principů je identických. 24 Zpravodajský cyklus Zpravodajský cyklus má čtyři hlavní fáze: 1.identifikace rizika, úkoly (identifikace informačních potřeb a řízení priorit jejich naplňování), 2.sběr informací (shromažďování z různých zdrojů, třídění, verifikace věrohodnosti), 3.analýza informací (interpretace informací, logická úvaha, tvorba hypotéz a závěrů), 4.zpráva, distribuce (převádění závěrů do formy vhodné pro zadavatele a včasné doručování). 25 Zpravodajské činnosti n nOperativní /sběr a získávání informací/ n nAnalytická /zpracování, třídění, hodnocení, integrace do kontextu, stanovení hypotézy, prognóza dalšího vývoje/ 26 Základní principy uplatňované ve zpravodajství n (podle P. Zemana) nprincip podřízenosti ústavě a zákonům nprincip vlastní bezpečnosti a utajení nprincip nezbytné znalosti (need to know) nprincip efektivity nprincip nezbytnosti a proporcionality nprincip předběžné opatrnosti nprincip ochrany dat 27 Zpravodajské služby a jiné subjekty bezpečnosti státu n n nabsence výkonných pravomocí n„oddělovací imperativ“ ninformace nejsou důkazem v trestním řízení nnepatří mezi law enforcement services n 28 Obecné modely právní úpravy existence a činnosti zpravodajských služeb Ø n Øústavou Øběžnou parlamentní legislativou Øakty orgánů exekutivy Øbez legislativní úpravy n 29 Požadavky na zpravodajskou legislativu n nZřízení zákonnou formou (by law) nOprávnění (včetně specifických prostředků) odvozena ze zákonné normy nZákonem stanovená veřejná kontrola 30 Požadavky na obsahovou kvalitu právní úpravy n nJasnost, předvídatelnost, dostupnost (ESLP) nPrincip proporcionality, subsidiarity a legality (Dop. RE č. 1402/1999) nJasnost, přiměřenost, soudní a parlamentní kontrola, apolitičnost, odložená transparentnost (Dop. RE č. 1713/2005) 31 Základní klasifikace zpravodajských služeb Øvnitřní (kontrarozvědné, defenzivní, bezpečnostní) n vnější (rozvědné, ofenzivní) Øcivilní n vojenské Øústřední, resortní Øtechnické Ø Ø 32 Kontrola zpravodajských služeb Ø Ø exekutivou Ø parlamentní Ø soudní Ø zvláštními grémii Ø veřejností a tiskem Ø 33 Vývoj právní úpravy civilní vnitřní zpravodajské služby nÚřad pro ochranu ústavy a demokracie (ÚOÚD) nFederální informační služba FMV (FIS) nzák. č. 244/1991 Sb., o Federální bezpečnostní informační službě a o používání zpravodajských prostředků nzák. č. 543/1992 Sb., o zrušení FBIS nzák. ČNR č. 527/1992 Sb., o Bezpečnostní informační službě České republiky nzák. č. 316/1993 Sb., /novela zákona o BIS ČR/ n 34 Vývoj právní úpravy vojenského zpravodajství n nzák. č. 67/1992 Sb., o Vojenském obranném zpravodajství nzák. č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky nzák. č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství n 35 Platná právní úprava činnosti zpravodajských služeb ČR nzákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách ČR, ve znění pozdějších předpisů, který upravuje: Øzpravodajské služby ČR – BIS, ÚZSI, VZ. Øpostavení, působnost, koordinaci, spolupráci a kontrolu zpravodajských služeb, podávání zpráv o činnosti a předávání informací zpravodajskými službami, ukládání úkolů a poskytování informací zpravodajským službám ČR. nzák. č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, ve znění pozdějších předpisů nzák. č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství n 36 Zpravodajské služby České republiky n Jsou státní orgány pro získávání, shromažďování a vyhodnocování informací důležitých pro ochranu ústavního zřízení, významných ekonomických zájmů, bezpečnost a obranu České republiky n Jsou jimi: ØBezpečnostní informační služba. ØÚřad pro zahraniční styky a informace. ØVojenské zpravodajství. n 37 Zpravodajské služby České republiky ØZa jejich činnost odpovídá a koordinuje ji vláda (VZČ). ØZprávy o své činnosti podávají ZS prezidentu republiky a vládě. ØPředávají informace příslušným státním a policejním orgánům (výhrada důležitého zájmu) ØÚkoly jim ukládá vláda a prezident republiky (s vědomím vlády) ØJsou oprávněny žádat od orgánů veřejné správy nezbytnou pomoc a informace n n 38 Kontrola činnosti BIS - vnější n Vychází ze zákonů č. 153 a 154/1994 Sb., a vykonávají ji: n ØVláda ČR (Výbor pro zpravodajskou činnost). ØParlament ČR (Zvláštní kontrolní orgán Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR). ØPředseda senátu Vrchního soudu v Praze (při schvalování a používání zpravodajské techniky). ØStátní orgány kontrolující hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu (NKÚ, MF). 39 Parlamentní kontrola zpravodajských služeb ČR nZákon o ZS předpokládá: 1.kontrolu vykonávanou všeobecným orgánem Poslanecké sněmovny pro zpravodajské služby prostřednictvím vlády (reálně neprobíhá) 2.kontrolu prostřednictvím samostatných kontrolních orgánů pro jednotlivé ZS (přímá kontrola BIS a VZ) 40 Parlamentní kontrola činnosti BIS n Parlamentní kontrolu vykonává zvláštní kontrolní orgán Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR (7 členů- poslanců). nOprávnění členů ZKO: -vstupovat do objektů BIS -žádat od ředitele potřebná vysvětlení. -ZKO není oprávněn zasahovat do personálních pravomocí a nahrazovat řídící činnost vedoucích pracovníků BIS. - 41 Parlamentní kontrola činnosti BIS nŘeditel BIS je povinen předkládat ZKO: -statut BIS -návrh rozpočtu BIS -písemná zadání úkolů uložených vládou a prezidentem -podklady potřebné ke kontrole plnění rozpočtu -vybrané vnitřní předpisy. - - - 42 Parlamentní kontrola činnosti BIS nŘeditel BIS předkládá ZKO na jeho požádání: -zprávu o činnosti BIS -zprávu o použití zpravodajských prostředků (v případech, ve kterých BIS svou činnost již ukončila) -počet případů použití zpravodajské techniky, ve kterých je BIS činná -souhrnnou informaci obsahující zaměření a počet případů a věcí, ve kterých je BIS činná. - - - 43 Kontrola činnosti BIS - vnitřní nInspekce BIS učinnost policejního orgánu učinnost ve věcech přestupkových ušetření ve věcech stížností a oznámení nVnitřní bezpečnost nInterní audit n Ø n 44 Kontrola Vojenského zpravodajství n nV zásadě stejná jako kontrola BIS (odlišnost ve vztahu k „rozvědné“ činnosti VZ) 45 Bezpečnostní informační služba (BIS) Øje ozbrojená zpravodajská služba ČR. Øje vnitřní civilní informační služba bez výkonných pravomocí. Øpodléhá vládě jako kolektivnímu orgánu. Øv čele stojí ředitel, kterého po projednání v příslušném výboru Poslanecké sněmovny jmenuje vláda. Øředitel je ze své funkce odpovědný vládě. 46 Působnost BIS n Získává, shromažďuje a vyhodnocuje informace: Øo záměrech a činnostech namířených proti demokratickým základům, svrchovanosti a územní celistvosti ČR, Øo zpravodajských službách cizí moci, Øo činnostech ohrožujících utajované informace, Øo činnostech, jejichž důsledky mohou ohrozit bezpečnost nebo významné ekonomické zájmy ČR, Øtýkajících se organizovaného zločinu a terorizmu, Øplní další úkoly, pokud tak stanoví zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva, jíž je ČR vázána. 47 Platná právní úprava činnosti BIS nZákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě /zřizuje BIS, upravuje specifické prostředky získávání informací, kontrolu BIS, postavení příslušníků BIS, vedení evidencí/. nZák. č.153/1994 Sb., o zpravodajských službách ČR nZákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti. 48 Legislativa nBIS se ve své činnosti dále řídí nÚstavou České republiky ndalšími obecně závaznými právními předpisy nvnitřními předpisy 49 Úřad pro zahraniční styky a informace Øje vnější zpravodajskou službou ČR. Øv čele stojí ředitel, kterého jmenuje a odvolává ministr vnitra se souhlasem vlády. Øředitel je z výkonu své funkce odpovědný ministru vnitra. Ørozpočet ÚZSI je součástí rozpočtové kapitoly ministerstva vnitra 50 Úřad pro zahraniční styky a informace ØZískává, shromažďuje a vyhodnocuje informace mající původ v zahraničí, důležité pro bezpečnost a ochranu zahraničně politických a ekonomických zájmů České republiky a plní další úkoly, stanoví-li tak zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva. ØJe-li to nezbytné pro plnění úkolů v jeho působnosti může pro ochranu činností, které koná na území ČR, používat sledování osob a věcí, krycí doklady, nástrahovou a zabezpečovací techniku a využívat služeb osob jednajících v jeho prospěch. n 51 Vojenské zpravodajství Øje jednotnou ozbrojenou zpravodajskou službou ČR. Øje součástí ministerstva obrany. Øv čele stojí ředitel, kterého /po projednání v příslušném výboru Poslanecké sněmovny/ jmenuje ministr obrany se souhlasem vlády. Øředitel je z výkonu své funkce odpovědný ministru obrany. Ø 52 Vojenské zpravodajství ØZískává, shromažďuje a vyhodnocuje informace: a)mající původ v zahraničí, důležité pro obranu a bezpečnost, b)o zpravodajských službách cizí moci v oblasti obrany c)o záměrech a činnostech namířených proti zabezpečení obrany ČR d)o záměrech a činnostech ohrožujících utajované skutečnosti v oblasti obrany ČR. Ø 53 Vojenské zpravodajství ØPlní další úkoly, pokud tak stanoví zvláštní zákon nebo mezinárodní smlouva. ØV oboru své působnosti je oprávněno používat zpravodajské prostředky – zpravodajskou techniku, krycí doklady, krycí prostředky, sledování osob a věcí, a využívat osob jednajících v jeho prospěch. Ø n 54 Úkoly ZS ČR podle zákona o ochraně utajovaných informací ØPodle zák. č. 412/2005 Sb., zpravodajské služby: a)rozhodují u svých příslušníků, zaměstnanců a uchazečů o přijetí o žádosti o vydání osvědčení fyzické osoby a o zrušení platnosti osvědčení. b)na základě žádosti NBÚ provádějí v rámci své působnosti úkony v řízení podle tohoto zákona. n ØPři rozhodování o výše uvedených věcech mají ZS postavení NBÚ a odpovědná osoba ZS postavení ředitele NBÚ. n 55 Oprávnění zpravodajských služeb České republiky Øukládat, uchovávat a využívat údaje o fyzických a právnických osobách, /je-li to nutné k plnění úkolů v jejich působnosti; tuto skutečnost těmto osobám nesdělují/ Øpoužívat specifické prostředky získávání informací Øpoužívat zvláštní způsoby vykazování údajů (prostředky státního rozpočtu, daně z příjmů, státní sociální podpory, zdravotního pojištění, sociálního zabezpečení) Øžádat od orgánů veřejné správy nezbytnou pomoc a informace Øoprávnění podle zákona č. 412/2005 Sb. 56 Zdroje informací zpravodajských služeb ØOtevřené zdroje – zejména veřejné sdělovací prostředky a internet n ØNeveřejné zdroje – zejména evidence a databáze vedené orgány veřejné správy n ØZpravodajské zdroje (specifické prostředky získávání informací) n 57 Specifické prostředky získávání informací (BIS a VZ) Ø ØZpravodajské prostředky n - zpravodajská technika n - sledování n - krycí prostředky a krycí doklady. Ø ØVyužívání služeb osob jednajících ve prospěch BIS n 58 Zpravodajská technika ØTechnické prostředky a jejich soubory používané utajovaným způsobem při: n - vyhledávání, otevírání a zkoumání dopravovaných zásilek a jejich vyhodnocování, n - odposlouchávání, popř. zaznamenávání telekomunikačního, radiokomunikačního a jiného obdobného provozu, n Ø n 59 Zpravodajská technika –pokr. n a také, pokud je tím zasahováno do základních práv a svobod občanů, při: Øpořizování obrazových, zvukových nebo jiných záznamů Øvyhledávání použití technických prostředků Øidentifikaci osob nebo předmětů a zjišťování jejich pohybu za použití zabezpečovací a nástrahové techniky. Ø Ø n 60 Zpravodajská technika – negativní vymezení ØPoužitím zpravodajské techniky, pokud jím není zasahováno do základních práv a svobod občanů, není: a)zachycování, poslech, monitorování a vyhodnocování informací šířených způsobem, který umožňuje přístup předem neurčeného okruhu osob b)pořizování obrazových n. zvukových záznamů c)používání zabezpečovací a nástrahové techniky d)monitorování telekom., radiokom. a jiného obd. provozu bez odposlechu jeho obsahu, popř. zjišťování údajů o tomto provozu. Ø n 61 Zpravodajská technika – zákonné principy použití n npředchozí povolení soudem nzásada subsidiarity nzásada proporcionality nčasové omezení nvnější kontrola 62 Zpravodajská technika – podmínky použití ØPředchozí písemné povolení předsedy senátu vrchního soudu vydané na základě písemné žádosti ØOdhalování a dokumentování činností by jiným způsobem neúčinné, podstatně ztížené či nemožné ØPoužití zpravodajské techniky nesmí: n - překročit rozsah povolení soudce n - zasahovat do práv a svobod občanů nad nezbytnou míru n - překročit nezbytně nutnou dobu (nejdéle 3 měsíce). n 63 Další specifické prostředky získávání informací ØKrycí prostředky a krycí doklady n - slouží k utajení skutečné totožnosti příslušníka, jeho příslušnosti k BIS /VZ/, skutečných zájmů nebo objektů BIS /VZ/ n - nesmí jím být vyjmenované doklady n - o jejich vydání rozhoduje ředitel BIS /VZ/. ØSledování n- o jeho použití a dokumentaci rozhoduje ředitel BIS, v případě VZ ministr obrany na žádost ředitele VZ n 64 Další specifické prostředky získávání informací Ø ØOsoba jednající ve prospěch BIS /VZ/ -fyzická osoba starší 18 let, která dobrovolně a utajeným způsobem poskytuje služby při plnění úkolů BIS /VZ/. n 65 Postavení příslušníků zpravodajských služeb ČR nPříslušníci BIS a ÚZSI: -jsou ve služebním poměru k České republice (zák. č. 361/2003 Sb.) -jsou oprávněni držet a nosit služební střelnou zbraň a použít ji v nutné obraně nebo krajní nouzi -podléhají kázeňské pravomoci – služební kázeň -podléhají vybraným ustanovením trestního zákona o trestných činech vojenských -jsou povinni dodržovat zákonem stanovené povinnosti a respektovat zákonná omezení práv 66 Postavení příslušníků zpravodajských služeb ČR n nPříslušníci Vojenského zpravodajství: -jsou ve služebním poměru k České republice (zák. č. 221/1999 Sb.) -jsou oprávněni držet a nosit služební střelnou zbraň a použít ji v případech nutné obrany nebo krajní nouze n - n 67 Povinnosti příslušníků BIS ndbát cti, vážnosti a důstojnosti osob i své vlastní a předcházet vzniku škod a újmy n npovinnosti: - základní n - zvláštní omezení n - bezpečnost a ochrana zdraví n 68 Základní povinnosti příslušníka ndodržovat služební kázeň nvystříhat se střetu zájmů služby a osobních nzachovávat mlčenlivost nprohlubovat odbornost a fyzickou zdatnost ndodržovat služební zdvořilost nposkytovat osobní údaje nsloužit bez ovlivnění přesvědčením nohlašovat závady a nedostatky ndbát dobré pověsti bezpečnostního sboru n 69 Základní povinnosti vedoucího příslušníka n nhodnotit výkon služby podřízených nzabezpečovat náležité vyškolení a vycvičení noceňovat příkladné plnění služebních povinností nvyvozovat důsledky z porušení služebních povinností npřijímat podněty k odstranění závad n n 70 Omezení práv příslušníka n nzákaz členství v politické straně či hnutí nzákaz členství v odborové organizaci nzákaz členství v řídících orgánech podnikatelských subjektů nzákaz vykonávat jinou výdělečnou činnost 71 BEZPEČNOSTNÍ INFORMAČNÍ SLUŽBA Česká republika