Týden 3
Rozpočtová soustava
I když naše právo nezná pojem "veřejný rozpočet" i přes to můžeme hovořit o tzv. soustavě veřejných rozpočtů, pro něž je společné, že jde o rozpočty "veřejné", ale jedná se pouze o teoretické vymezení, protože stávající právní úprava rozpočtových pravidel zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, v platném znění , na rozdíl od předchozí právní úpravy, charakteristiku rozpočtové soustavy neobsahuje. [1]Tyto rozpočty jsou určeny plnit funkci závazného dokumentu pro finanční hospodaření státu jako celku, ale i jednotlivých samosprávných celků.
Pod pojmem rozpočtová soustava se někdy rozumí pouze soustava rozpočtových orgánů a institucí, které se starají o tvorbu, rozdělování a užití veřejných prostředků, kontrolují plnění veřejných rozpočtů. V jiném pojetí, pro nás důležitějším se rozpočtovou soustavou označuje soustava veřejných rozpočtů a soustava rozpočtových vztahů uvnitř rozpočtové soustavy, kdy se jednotlivé rozpočty považují za články rozpočtové soustavy. Do rozpočtové soustavy se dají řadit i orgány, které zajišťují a účastní se celého rozpočtového procesu, i ty orgány, které tento proces kontrolují.
Na základě rozpočtových pravidel na celostátní úrovni se jedná o soustavu rozpočtů:
- státní rozpočet
- střednědobý výhled státního rozpočtu
- státní finanční aktiva a pasiva
- organizačních složek státu
- příspěvkových organizací zřízených organizačními složkami státu
- rozpočty státních fondů
- řízení státní pokladny a řízení státního dluhu
- hospodaření s prostředky soustředěnými v Národním fondu
- rozpočet Fondu národního majetku
- rozpočet Pozemkového fond
Na místní úrovni půjde o soustavu rozpočtů:
- rozpočty krajů
- rozpočty obcí
- rozpočty dobrovolných svazků obcí
- rozpočty statutárních měst
- rozpočet hlavního města Prahy rovněž pro jejich městské části nebo obvody.
[1] Srovnej Marková, H.:Rozpočtové právo, C.H.Beck, Praha, 2001