Týden 9
Rozpočtový proces státního rozpočtu a jeho kontrola
Rozpočtový proces je finančním a správním řízením sui genesis, tedy je to zákonem stanovený pracovní postup státních orgánů platný pro sestavování, schvalování, plnění a kontrolu rozpočtů. Obecně také můžeme říct že se jedná o souhrn zvláštních normotvorných procesů spočívajících v několika etapách.[1]
Etapy rozpočtového procesu:
Rozpočtový proces se člení podle druhů rozpočtových prací a jejich časové následnosti na tyto etapy:
1) sestavování a schválení rozpočtů
2) plnění rozpočtu a hospodaření s rozpočtovými prostředky a kontrola rozpočtového hospodaření – ať již vnitřní či vnější
3) sestavování a schválení závěrečného účtu[2]
Sestavení a schválení státního rozpočtu
Návrh zákona o státním rozpočtu vypracovává ministerstvo v součinnosti se správci kapitol, územními samosprávnými celky a státními fondy. Ministerstvo řídí práce na vypracování návrhu zákona o státním rozpočtu v součinnosti se Správci kapitol, státní fondy, územní samosprávné celky a jiné právnické a fyzické osoby, které požadují prostředky ze státního rozpočtu nebo poskytnutí státní záruky, jsou povinni předložit ministerstvu údaje potřebné pro vypracování návrhu zákona o státním rozpočtu v termínu, rozsahu a struktuře, které stanoví ministerstvo vyhláškou. To se netýká kapitol Kancelář prezidenta republiky, Poslanecká sněmovna, Senát, Ústavní soud, Nejvyšší kontrolní úřad a Kancelář Veřejného ochránce práv.
Návrh zákona o státním rozpočtu a návrh střednědobého výdajového rámce předkládá ministerstvo ke schválení vládě. Vláda jej předkládá Poslanecké sněmovně a to jejímu předsedovi nejpozději tři měsíce před začátkem rozpočtového roku. Dodatky k takovému návrhu může předložit nejpozději 15 dnů před schůzí Sněmovny, na níž má dojít k prvému čtení zákona. Předseda přikáže návrh zákona o státním rozpočtu k projednání rozpočtovému výboru. Součástí zákona o státním rozpočtu nemohou být změny, doplnění nebo zrušení jiných zákonů.
Po té dochází k prvnímu čtení návrhu zákona o státním rozpočtu Poslaneckou sněmovnou. Sněmovna v obecné rozpravě projedná v prvém čtení základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu, kterými jsou výše příjmů a výdajů, saldo, způsob vypořádání salda, celkový vztah k rozpočtům vyšších územních samosprávných celků a obcí a rozsah zmocnění výkonných orgánů.
Sněmovna základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu schválí nebo doporučí vládě jejich změny a stanoví termín pro předložení nového návrhu. Lhůta pro předložení nového návrhu nesmí být kratší než 20 dnů a delší než 30 dnů od doručení usnesení Sněmovny předsedovi vlády.
Schválí-li Sněmovna základní údaje návrhu zákona o státním rozpočtu, nelze je během jeho dalšího projednávání měnit.[3]
Po té dochází ke druhému čtení návrhu zákona o státním rozpočtu, které opět provádí navrhovatel. O návrhu zákona o státním rozpočtu a usnesení rozpočtového výboru k němu se koná podrobná rozprava,
Na závěr dochází ke třetímu čtení návrhu zákona o státním rozpočtu, které lze zahájit nejdříve 48 hodin po skončení čtení druhého. Ve třetím čtení se koná rozprava, ve které lze navrhnout pouze opravu legislativně technických chyb, gramatických chyb, chyb písemných nebo tiskových, úpravy, které logicky vyplývají z přednesených pozměňovacích návrhů, popřípadě podat návrh na opakování druhého čtení. Na závěr třetího čtení Sněmovna hlasuje o pozměňovacích, popřípadě jiných návrzích. Poté se Sněmovna usnese, zda s návrhem zákona o státním rozpočtu vyslovuje souhlas.[4] Pokud Poslanecká sněmovna vysloví souhlas s návrhem rozpočtu tak tímto okamžikem je rozpočet přijat a je uveřejněn ve Sbírce zákonů formou zákona o státním rozpočtu na příslušný fiskální rok. Návrh zákona o státním rozpočtu je předkládán vždy v dostatečném předstihu, aby mohl být schválen před 1.lednem kalendářního roku ve kterém má být hospodařeno. Okamžikem, kdy není návrh zákona o státním rozpočtu schválen, anebo Poslanecká sněmovna s návrhem nesouhlasí, dochází k situaci, že se musí vyřešit financování výdajů státu v následujícím roce a na to pamatuje zákon o rozpočtových pravidlech, který upravuje pravidla tzv. rozpočtového provizoria. [5]
[1] Pařízková, I. (in) Mrkývka, P. a kolektiv autorů: Finanční právo a finanční správa, 1. díl, Masarykova univerzita, Brno 2004, s. 318
[2] Pařízková, I. (in) Mrkývka, P. a kolektiv autorů: Finanční právo a finanční správa, 1. díl, Masarykova univerzita, Brno 2004, s. 318
[3] Srovnej Pařízková, I. (in) Mrkývka, P. a kolektiv autorů: Finanční právo a finanční správa, 1. díl, Masarykova univerzita, Brno 2004, s. 318
[4] Zákon č . 90/1995 Sb., jednací řád Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů
[5] Srovnej Bakeš,M.a kol.:Finanční právo, C.H.Beck, Praha 2003