Veřejné rozpočty - ekonomický pohled Alena Kerlinová KFPNH, kanc. 304 Alena.Kerlinova@law.muni.cz Tržní systém a příčiny tržního selhání ¢To nejlepší, co existuje pro efektivní alokaci zdrojů a rozhodování ¢Za určitých okolností selhává – ztráty efektivnosti, ale i nespravedlivé rozdělování ¢Příčiny tržního selhání: lMikroekonomické lMakroekonomické – nedostatečné využívání zdrojů a lidského potenciálu → stabilita tržního systému (využití veřejného sektoru) lMimoekonomické Mikro- a mimoekonomické příčiny tržního selhání ¢Mikroekonomické příčiny tržního selhání lNedokonalá konkurence •Monopolizace výroby vede k deformaci ceny lNedostatek informací lExistence přirozeného monopolu lExistence veřejných statků lVznik externalit (vedlejších, nezamýšlených efektů) ¢Mimoekonomické příčiny tržního selhání lPotřeba zmírnit nerovnosti mezi subjekty lPotřeba zvyšovat kvalitu lidského potenciálu a zkvalitňovat lidský život lNutnost brát ohled na kvalitu životního prostředí Státní zásahy ¢K ovlivnění příčin a zmírnění důsledků tržního selhání ¢Rozhoduje se veřejnou volbou ¢Intenzita předmětem diskusí a sporů ¢Vládní selhání lObtížnost předvídání důsledků státních zásahů lOmezené informace a časové zpoždění lOmezené možnosti kontroly činnosti státní správy lByrokratický imperativ lProblém výběru vhodného řešení lProblém vlivu zájmových lobby na veřejné rozhodování lPolitický vliv ¢Spojeny s tzv. netržními aktivitami státu ¢Výsledkem existence veřejného sektoru Netržní činnosti státu ¢Od 20. století se zaměřují na předcházení a likvidaci důsledků tržního selhání ¢Část nákladů financována z prostředků rozpočtové soustavy ¢Dělení: lLegislativní činnosti lAlokační činnosti lRedistribuční činnosti lRegulační činnosti lStabilizační činnosti Netržní činnosti státu (podle definice Systému národních účtů): „netržní činnosti produkce statků a služeb, jejichž prodej kryje alespoň 50 % nákladů a jejichž schodek je financován státními prostředky.“ Viz redistribuční činnosti – cíl dosáhnout větší spravedlivosti v rozdělování: 1) rozdělování podle schopností, za předpokladu konkurenčního trhu a rovnosti výchozích podmínek (bere v úvahu pouze důchody); 2) utilitární kritéria – existence vrozených nerovností ve schopnostech nejsou důvodem pro rozdíly v rozdělování důchodů. Blahobyt společnosti je dán souhrnem blahobytů jednotlivců společnosti.; 3) rovnostářská (egalitářská) kritéria – pro blahobyt společnosti je důležitý blahobyt jejího nejchudšího člena, proto je nutná maximalizace nejnižších důchodů a rovnost blahobytu.; 4) smíšená kritéria Veřejný sektor ¢Výsledkem státních zásahů do ekonomiky ¢Poslání: lPředcházet důsledkům selhání trhu lŘešit důsledky selhání trhu v ekonomickém růstu a sociálním rozvoji ¢Úkol veřejného sektoru: lZajistit potřebné veřejné statky, přitom efektivně alokovat finanční prostředky lVytvářet podmínky pro fungování soukromého sektoru ¢Veřejný sektor + soukromý sektor – vzájemně prospěšné soužití ve smíšené ekonomice Efektivní alokace – základní metodou dosažení efektivní alokace je využití hlasovacích lístků (předmětem politických rozhodnutí) Podmínky pro fungování soukromého sektoru – budování infrastruktury, právního systému, ochrana soukromého vlastnictví Veřejný sektor ¢Souhrn vztahů (a činností) mezi subjekty, vždy jedním ze subjektů je stát ¢Část ekonomiky lZabezpečuje veřejné statky na neziskovém principu lO množství a kvalitě produkce se rozhoduje veřejnou volbou lFinancována veřejnými financemi lŘízena veřejnou správou lPodléhá veřejné kontrole občanů Statky podle způsobu rozhodování o výrobě či spotřebě a financování ¢Soukromé lRozhodují soukromé subjekty, maximalizují svůj užitek ¢Veřejné lRozhoduje se veřejnou volbou v rámci daného společenství lK financování prostředky soustředěné ve veřejných rozpočtech lZvýhodňuje určité skupiny obyvatel Zabezpečování veřejných statků ¢Ne vždy statky, které si žádá obyvatelstvo (často poptávka tzv. tažena nabídkou veřejného statku) ¢Při rozhodování o konkrétním způsobu zajišťování veřejných statků: lHospodárnost při vynakládání finančních prostředků lÚčelnost a užitek občanů ¢Různé způsoby: lVe veřejném sektoru lVeřejnou zakázkou u soukromého sektoru lSpolečným partnerstvím veřejného a soukromého sektoru Velikost veřejného sektoru ¢Veřejný sektor stále roste ¢Ukazatel podílu veřejných výdajů na veřejný sektor k hrubému domácímu produktu v procentech lDo 1. sv. války průměrně cca 9 %; po 2. sv. válce cca 28 %; 80. léta 20. stol. cca 43 % ¢Najít optimum velikosti veřejného sektoru velmi obtížné ¢Významná i strukturální analýza veřejného sektoru Zdroj: Kubín, DP, UK, 1997 Zdroj: Kubín, DP, UK, 1997 Velikost veřejného sektoru v ČR Velikost veřejného sektoru v ČR (podíl veřejných výdajů na HDP v %) Velikost veřejného sektoru – EU a eurozóna ¢EU-27 (rok 2011): 49,1 % HDP (pokles z 50,6 % v roce 2010 ¢Eurozóna (2011): 49,4 % HDP File:Development of total expenditure and total revenue, 2001-2011 (1) (% of GDP).png Velikost veřejného sektoru - porovnání ¢ File:Government revenue and expenditure, 2011 (1) (% of GDP).png Velikost veřejného sektoru - faktory ¢Ekonomické (fáze ekonomického rozvoje, výkonnost ekonomiky) ¢Historické a geopolitické ¢Demografické ¢Kulturně náboženské ¢Politické ¢Mezinárodní komparace Historické a geopolitické – tradice ve využívání principu solidarity a rovnosti; paternalismus vs. liberalismus Kulturně náboženské – ovlivňují sociální cítění, charitativní charakter pomoci Efektivnost veřejného sektoru ¢Stav, kdy z dostupných společenských zdrojů se podaří získat maximální množství statků a maximální užitek ¢Užší pojetí efektivnosti – tzv. Paretovské optimum, velmi těžké dosáhnout ¢Širší pojetí efektivnosti – výsledkem vztahu mezi velikostí vstupů do veřejného sektoru a velikostí výstupů z veřejného sektoru lNepůsobí kategorie zisku lTendence k neefektivnosti – k maximalizaci vstupů a k minimalizaci výstupů Paretovská efektivnost – nemůže-li nastat změna, při níž by některý subjekt získal, aniž by jiné subjekty něco ztratily - efektivní je řešení, kdy roste užitek alespoň jednomu jedinci a přitom ostatním zůstává užitek nezměněn - vychází z požadavků: hospodárnosti, individuálního užitku, kolektivní užitek je individualistický - užitek ve veřejném sektoru je často velmi obtížně kvantifikovatelný v peněžních jednotkách Specifika veřejného sektoru ¢Nelze vždy použít velikost zisku jako kritérium úspěšnosti ¢Obtížná definice objektivních potřeb a výsledků veřejného sektoru ¢Efektivnost vložených prostředků se projevuje se značným časovým zpožděním a je obtížně měřitelná a vyjádřitelná v penězích ¢Snahou výkonných orgánů (administrativních pracovníků) maximalizovat svůj užitek ¢Neprofesionalita rozhodování o alokace zdrojů ¢Nejsou vypracované vhodné normy a limity pro určité druhy výdajů Objektivizace veřejných výdajů ¢Možno využít komparativní metody lKomparace v čase lKomparace prostorová ¢Benchmarking lMetoda porovnávání nákladovosti služeb, kvality služeb, výkonnosti, ale i hospodaření a dalších procesů mezi obdobnými organizacemi ve veřejném sektoru Rozpočet ¢Nejdůležitější politický dokument na všech úrovních veřejné moci ¢Základní dokument pro hospodaření ve veřejném sektoru, který zahrnuje plán budoucích finančních aktivit vlád na rozpočtové období shodné s kalendářním rokem Veřejný rozpočet ¢Je současně: lPeněžní fond •Vychází ze stavového pojetí a charakteru peněžních vztahů lBilance z hlediska účetního •Musí být vždy vyrovnán (pokud nenávratné příjmy nestačí, využití rezerv či návratných finančních prostředků) •Rozpočet – vyrovnaný x přebytkový x schodkový (deficitní) •Významné vnitřní členění rozpočtu (běžný a kapitálový) – pokud běžný rozpočet dlouhodobě schodkový nutno přehodnotit únosnost výše veřejných výdajů, výši mandatorních výdajů, účinnost daňového zatížení,… lPlánovací dokument (v případě SR schvalován zákonem) •Na jedno rozpočtové období, současně i rozpočtové prognózy lNástroj řízení a politiky l+ nástroj kontroly l+ informuje o cílech, záměrech a aktivitách vlády Saldo veřejného rozpočtu ¢= krátkodobá fiskální nerovnováha ¢ ¢Vyrovnaný rozpočet ¢Přebytkový rozpočet ¢Schodkový rozpočet ¢ Saldo SR (mld. Kč) Saldo SR/HDP (%) Saldo SR (mld. Kč) Saldo SR/HDP (%) 1993 1,1 - 2003 -109,1 -4,1 1994 10,4 - 2004 -93,7 -3,2 1995 7,2 0,5 2005 -56,3 -1,8 1996 -1,6 -0,1 2006 -97,6 -2,9 1997 -15,7 -0,8 2007 -66,4 -1,8 1998 -29,3 -1,4 2008 -20,0 -0,5 1999 -29,6 -1,4 2009 -192,4 -5,1 2000 -46,1 -2,0 2010 -156,4 -4,1 2001 -67,7 -2,8 2011 -142,8 -3,7 2002 -45,7 -1,8 Vývoj výše sald státního rozpočtu Pramen: Makroekonomické údaje [online]. Český statistický úřad [cit. 20. 2. 2013]. Dostupné z: http://www.czso.cz/. Deficit státního rozpočtu ¢Strukturální (aktivní) lVýsledkem nevhodných diskrečních opatření vlády lStrukturální rozpočet propočítává, jaké by byly státní příjmy, výdaje či deficity, kdyby ekonomika fungovala na hladině potenciálního produktu l ¢Cyklický (pasivní) lZpůsobován exogenními faktory, na které nemá vláda vliv lCyklický rozpočet je rozdíl mezi skutečným a strukturálním rozpočtem l ¢Primární vs. celkový deficit lPrimární deficit – rozdíl příjmů a výdajů v rozpočtovém období lCelkový deficit – primární + úroky z dluhů Členění deficitu ¢U státního rozpočtu je důležité, zda deficit je: lplánovaný (aktivní) lneplánovaný (pasivní) lkrátkodobý lvýsledný deficit ročního hospodaření lstřednědobý a dlouhodobý deficit (chronický) Saldo státních rozpočtů vybraných zemí jako % HDP Země 2006 2007 2008 2009 2010 ČR -2,6 -0,7 -2,7 -5,9 -4,7 Francie -2,3 -2,7 -3,3 -7,5 -7 Irsko 2,9 0,1 -7,3 -14,3 -32,4 Itálie -3,4 -1,5 -2,7 -5,4 -4,6 Maďarsko -9,3 -5 -3,7 -4,5 -4,2 Německo -1,6 0,3 0,1 -3 -3,3 Polsko -3,6 -1,9 -3,7 -7,3 -7,9 Portugalsko -4,1 -3,1 -3,5 -10,1 -9,1 Rakousko -1,6 -0,9 -0,9 -4,1 -4,6 Řecko -5,7 -6,4 -9,8 -15,4 -10,5 Slovensko -3,2 -1,8 -2,1 -8 -7,9 Španělsko 2 1,9 -4,2 -11,1 -9,2 Velká Británie -2,7 -2,7 -5 -11,4 -10,4 Zdroj: Ministerstvo financí ČR [citováno 29. 8. 2011]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz Financování deficitu státního rozpočtu ¢Dluhové financování lPůjčka + emisí cenných papírů (státních dluhopisů) •vnitřní dluh •vnější dluh ¢Peněžní financování lmonetizace dluhu – tzn. transformace deficitu do přírůstku peněžní zásoby ¢Ze státních aktiv Státní dluh ¢Kumulace deficitů státního rozpočtu ¢Dlouhodobá fiskální nerovnováha ¢Příčinou i nerozpočtové okolnosti – např. převzetí závazku jiného subjektu státem ¢Hrubý vs. čistý dluh lOčištění hrubého dluhu od pohledávek státu ¢Podle umístění lVnitřní – umístěn v daném státě v domácí měně lVnější – vázán v zahraničí, vyjádřen v zahraniční měně ¢Podle době splatnosti lKrátkodobý vs. střednědobý vs. dlouhodobý ¢Oficiálně vykazovaný vs. skrytý Státní dluh (mld. Kč) Státní dluh/HDP (%) Státní dluh (mld. Kč) Státní dluh/HDP (%) 1993 158,8 15,6 2003 493,2 19,1 1994 157,3 13,3 2004 592,9 21,1 1995 154,4 10,5 2005 691,2 23,2 1996 155,2 9,2 2006 802,5 24,9 1997 173,1 9,6 2007 892,3 25,2 1998 194,7 9,4 2008 999,8 27,1 1999 228,4 10,6 2009 1 178,2 32,5 2000 289,3 12,7 2010 1 344,1 36,6 2001 345,0 14,1 2011 1 499,4 39,4 2002 395,9 16,1 Vývoj výše státního dluhu Pramen: Makroekonomické údaje [online]. Český statistický úřad [cit. 29. 1. 2013]. Dostupné z: http://www.czso.cz/. Proces tvorby rozpočtu ¢Ovlivněn fungováním veřejné správy a jejím řízením lV ČR tzv. evropský kontinentální přístup řízení veřejné správy lByrokratický model řízení veřejné správy Plánování rozpočtu ¢Často spory, zda začít lPlánováním výdajů, které jsou z velké části stanoveny zákonnými úpravami (= preferování institucionálního pojetí rozpočtu) lPlánováním příjmů, které striktně považovat za rozpočtové omezení Metody tvorby rozpočtu ¢Historický (inkrementální) přístup lČasto také přírůstkové rozpočtování lRychlý a poměrně jednoduchý proces lMotivuje k utrácení, nereaguje na zásadní změna a vytváří prostor pro tzv. historické chyby ¢Tvorba rozpočtu od nuly lVychází ze stanovených cílů, definic jednotlivých kroků vedoucím k cílům a nákladů na ně lPřesnost a reálnost lZnačná časová náročnost Metody tvorby rozpočtu (2) ¢Výkonové a programové rozpočtování lČasto se zaměňují lSpolečné základy – nutné určit cíle a aktivity/programy vedoucí k určeným cílům lProgramové rozpočtování – přiřazování a hodnocení výdajů na jednotlivé programy lVýkonové rozpočtování – kromě výdajů se hodnotí i dílčí výsledky, plnění vymezených cílů lDelší období než jeden rok (podle cílů) lVysoká časová náročnost l Děkuji za pozornost