Veřejné finance a fiskální právo Rozpočty krajů a obcí Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančního práva a národního hospodářství Základní činnosti veřejného sektoru lzajistit potřebné veřejné statky l lzabezpečit často i tzv. hraniční statky lekonomické statky, které jsou na hranici mezi soukromými a veřejnými statky, v některých případech i soukromé statky, jestliže soukromý sektor o jejich produkci nemá zájem v důsledku malé ziskovosti l lpomoci vytvořit podmínky pro fungování privátního sektoru v dané lokalitě l lpřispět k ekonomickému růstu v dané oblasti lvytvořit podmínky pro růst zaměstnanosti v soukromém sektoru lvytvořit pracovní příležitosti ve veřejném sektoru lvytvořit podmínky pro zkvalitnění lidského života l ldosáhnout větší spravedlnosti v rozdělování l Neziskové organizace ljsou formálně založeny lmají institucionální strukturu a organizační formu lhlavní činnost: zabezpečují veřejné statky (služby) lslouží veřejně prospěšným cílům lnejsou zakládány za účelem podnikání a dosahování zisku l lZřizovatelé neziskových organizací v ČR ljednotlivé stupně veřejné správy lorganizační složky, které nemají právní subjektivitu lpříspěvkové organizace s právní subjektivitou lobecně prospěšné společnosti ljiné subjekty - nevládní neziskové organizace lsoukromé subjekty (v ČR fyzické a právnické osoby) lcírkve lnadace atd. Hospodaření neziskových organizací lPokud vznikne ztráta, pak ji u: lvládních neziskových organizací hradí zřizovatel (stát, obec, kraj) z výdajů svého běžného rozpočtu lnevládních neziskových organizací hradí zřizovatel z jiných zdrojů l lPokud vznikne zisk, pak: lu vládní neziskových organizací se lodvádí do rozpočtu zřizovatele lpoužije na financování neziskových činností lu nevládních neziskových organizací lmusí se použít na financování neziskových, veřejně prospěšných činností l Organizační složka lZaložení lrozhodnutím ve formě opatření (zastupitelstva) - součástí je zřizovací listina lpříslušným orgánem státní správy lfunkci zřizovatele plní výkonný orgán l lVýhodné v případě lčinnosti nevyžadují velký počet zaměstnanců lnepotřebují složité a rozsáhlé strojní nebo technické vybavení lnejsou vnitřně dále odvětvově či jinak členěné lnevstupují do složitých ekonomických nebo právních vztahů lzabezpečují služby, které poskytují obyvatelstvu bezplatně, případně za malou, symbolickou úhradu l lSpecifika lnemá právní subjektivitu lhospodaří jménem svého zřizovatele lzřizovaná územní samosprávou není samostatnou účetní jednotkou (převod do příjmů a výdajů zřizovatele) lhospodaření organizační složky podléhá finanční kontrole ze strany zřizovatele l lObce, Kraje, Puncovní úřad, Česká obchodní inspekce, Státní energetická inspekce, Správa úložišť radioaktivních odpadů… Příspěvkové organizace lZaložení lrozhodnutím - součástí je zřizovací listina (v níž zřizovatel (stát, ÚSC) určí i rozsah převodu práv a závazků na nové či přejímající organizace) příslušného orgánu státní správy lrozhodnutím voleného orgánu územní samosprávy (zastupitelstva) lfunkci zřizovatele plní výkonný orgán l lVhodné v případě lveřejné statky poskytované uživatelům za uživatelský poplatek – o výši rozhoduje vždy zřizovatel l lSpecifika lmá samostatnou právní subjektivitu lzřizovatel podává návrh na zápis do obchodního rejstříku lhospodaří podle svého rozpočtu (často vyšší výdaje než příjmy, dostávají finanční prostředky z rozpočtu zřizovatele) lnemůže nakupovat akcie či jiné cenné papíry lnemůže poskytovat dary jiným subjektům s výjimkou peněžitých a věcných darů poskytovaných v souladu s předpisy o použití fondu kulturních a sociálních potřeb l lMuzea, galerie, knihovny, památníky, diagnostické ústavy, nemocnice, lázně, léčebny, záchranné služby, akademie věd, veterinární ústavy… l Nevládní neziskové organizace lpředpokládá se důsledné využití vícezdrojového způsobu financování potřeb lpříspěvky lfinanční vztah k veřejnému rozpočtu l lHlavní zdroje financování veřejných statků (cena) ldaně (čisté veřejné statky) luživatelské poplatky (smíšené veřejné statky) l lSpecifika ltendence k maximalizaci vstupů či k minimalizaci výstupů lprodukty veřejného sektoru se neprodávají za tržní cenu, zatímco vstupy do veřejného sektoru se nakupují za tržní ceny l lobčanská sdružení lobecně prospěšná činnost lnadace lregistrované církve Schéma rozpočtového určení daní v ČR od 1. 1. 2008 Zdroj: Netolický, 2010 Počet obyvatel, počet obcí a průměrný počet obyvatel na jednu obec v členských státech Evropské unie v roce 2007 Zdroj: Netolický, 2010 Podíl poplatků a odvodů z vybraných činností a služeb na příjmech ÚSC (2009) Zdroj: Netolický, 2010 Kraje l územní společenství občanů, veřejnoprávní korporace s právem na samosprávu, jež mohou mít vlastní majetek a sestavený vlastní rozpočet s vlastními příjmy l l Trendy: lDecentralizace lpřenos moci z jednoho subjektu na subjekty jiné, svým způsobem nižší, tedy klasicky ze státu na od něj odlišné veřejnoprávní korporace ldekoncentrace lrozdělením výkonu veřejné správy na více organizačních jednotek ldeetatizace l Struktura vyšších územně samosprávných celků v ČR Nováková, K. SROVNÁNÍ ROZPOČTOVÉHO URČENÍ DANÍ KRAJŮM V ČR A SR. Diplomová práce ESF MU, 2009. Rozpočty krajů lKraje mají vztah k: lčinnosti samosprávy i k výkonu státní správy v rámci tzv. přenesené působnosti lregionálnímu veřejnému sektoru (úkolem regionálního veřejného sektoru je zabezpečování regionálních veřejných statků, jež se uskutečňuje pomocí neziskových organizací zřizovaných krajem) lpodnikatelským subjektům (např. poskytování dotací soukromým podnikatelům) lstátnímu rozpočtu, příp. státním fondům lobcím, jež se nacházejí na území kraje lk ostatním obcím, které se na území kraje nenacházejí ljiným krajům lk rozpočtům ostatních článků rozpočtové soustavy lk ostatním subjektům l Požadavky na systém územně nižších samosprávných celků (1) Požadavky na systém územně nižších samosprávných celků (2) Nováková, K. SROVNÁNÍ ROZPOČTOVÉHO URČENÍ DANÍ KRAJŮM V ČR A SR. Diplomová práce ESF MU, 2009. Daně jako zdroje příjmů územní samosprávy lKlasická teorie fiskálního federalismu doporučuje: ldaně z pevného základu (stabilita), lmístní daně (jsou spjaty s daným územím) - zvyšují odpovědnost samosprávy a snižují možnost nežádoucí daňové konkurence uvnitř státu l lZa nevhodné jsou považovány následující daně: lprogresivní daně (nestabilní) - jejich výnos pro konkrétní rozpočet ovlivňuje i správa daní lnepřímé spotřební daně (spotřeba jinde než výroba), ldaně související s využíváním nerovnoměrně rozložených přírodních zdrojů (nespravedlivé rozdíly ve výnosech pro ty rozpočty, kde takové přírodní zdroje nejsou) l (Peková, 2005) Příjmy krajů ldotace lsdílené daně lvlastní daně lostatní příjmy kraje – úkony prováděné v přenesené působnosti l Určení daní krajům Nováková, K. SROVNÁNÍ ROZPOČTOVÉHO URČENÍ DANÍ KRAJŮM V ČR A SR. Diplomová práce ESF MU, 2009. Podíl procentní části celostátního hrubého výnosu daně podle § 3 odst. 1 písm. b) až f) zákona č. 243/2000 Sb., o RUD Nováková, K. SROVNÁNÍ ROZPOČTOVÉHO URČENÍ DANÍ KRAJŮM V ČR A SR. Diplomová práce ESF MU, 2009. Příjmy krajů dle druhového členění za rok 2010 Pramen: Podrobněji k hospodaření územní samosprávy v loňském roce. Deník veřejné správy [cit. 30. 8. 2011] Dostupné z: http://denik.obce.cz Daňové příjmy krajů v letech 2002 - 2012 Pramen: Rozpočty územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti [citováno 29. 11. 2013]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz, Bilance příjmů USC Územní rozpočty celkem Stupně územních rozpočtů skutečnost k 31. 12. 2012 Skutečnost k 31. 12. 2011 rozpočet 2012 po všech změnách skutečnost k 31. 12. 2012 % plnění rozpočtu obce a DSO kraje RRRS* Příjmy celkem 404 104,0 403 756,1 378 849,5 93,8 246 638,0 136 595,0 14 129,8 z toho Daňové příjmy 187 160,6 195 050,0 191 008,8 97,9 145 534,5 45 474,3 . Nedaňové příjmy 33 290,0 33 340,0 33 456,1 100,3 29 528,2 4 471,0 198,6 Kapitálové příjmy 9 348,7 10 270,0 9 490,4 92,4 9 073,6 416,4 0,4 Přijaté transfery 174 265,9 165 096,1 144 878,6 87,8 62 501,7 86 233,3 13 930,8 * Regionální rada regionů soudržnosti Pramen: Závěrečný účet hospodaření územní samosprávy za rok 2012. Deník veřejné správy [cit. 10. 12. 2013] Dostupné z: http://denik.obce.cz Příjmy krajů - dotace lDotace můžeme rozlišit na: ldotace schválené zákonem o státním rozpočtu, ldotace z kapitoly všeobecná pokladní správa, ldotace z kapitol jednotlivých ministerstev, ldotace ze strukturálních fondů Evropské unie, ldotace z Národního fondu, ldotace ze státních fondů, Vývoj vlastních příjmů krajů (v mld. Kč) Pramen: Ministerstvo financí ČR [citováno 29. 8. 2011]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz, Rok Vlastní příjmy Transfery Celkové příjmy Podíl vl. příjmů na celkových (%) 2002 10,9 26,7 37,6 29 2003 13,1 82,7 95,8 13,6 2004 16,1 84,6 100,7 16 2005 42,8 70,7 113,5 37,7 2006 45,6 76,5 122,1 37,3 2007 50,3 75,1 125,4 40,1 2008 54,3 77,4 131,7 41,2 2009 48,2 88,7 136,9 35,2 2010 50,8 89,5 140,3 36,3 2011 50,6 85,8 136,4 37,1 2012 50,4 86,2 136,6 36,9 Výdaje krajů lVýdaje krajů - § 10 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů l lPřes 90 % běžné výdaje (cca ½ z toho tvoří příspěvky příspěvkovým organizacím v oblasti školství, zdravotnictví, sociální péče a kultury). l lNecelých 10 % investiční výdaje. l Výdaje krajů v letech 2008-2010 (po konsolidaci, v mil. Kč) Výdaje 2008 2009 2010 Index 2009/2008 2010/2009 I. Běžné výdaje 112 545,9 120 909,0 118 683,6 107,4 98,2 z toho Platy a ostatní. platby 2 263,0 2 402,9 2 469,6 106,1 102,8 Nákup materiálu 333,7 337,6 376,4 101,2 111,5 Nákup vody,paliv,služeb 4 502,7 4 571,8 4 898,8 101,5 107,2 Dopravní obslužnost 9 258,6 12 736,6 12 514,4 137,6 98,3 Transfery podnik. subj. 3 509,2 3 904,8 3 925,1 111,3 100,5 Transfery nezisk. org. 41 292,2 43 529,6 40 225,0 105,4 92,4 Transfery přísp. org. 46 709,6 48 270,2 49 798,0 103,3 103,2 Transfery obyvatelstvu 161,6 620,6 395,9 384,0 63,8 II. Kapitálové výdaje 20 493,4 23 730,7 20 044,7 115,8 84,5 z toho Nákupy a souv. výdaje 10 676,0 13 868,7 10 668,1 129,9 76,9 Transfery podnik. subj. 1 365,5 994,7 456,5 73,3 45,9 Transfery nezisk. org. 303,7 178,1 125,8 58,6 70,6 Transfery přísp. org. 4 447,5 4 998,1 5 904,8 112,4 118,1 Výdaje celkem 133 039,3 144 639,7 138 728,3 108,7 95,9 Pramen: Ministerstvo financí ČR [citováno 29. 8. 2011]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz, Výdaje územních rozpočtů po konsolidaci (v mil. Kč) Územní rozpočty celkem Stupně územních rozpočtů skutečnost k 31. 12. 2012 Skutečnost k 31. 12. 2011 rozpočet 2012 po všech změnách Skutečnost k 31. 12. 2012 % plnění rozpočtu obce a DSO kraje RRRS z toho Běžné výdaje 309 088,0 294 386,7 285 582,7 97,0 168 344,5 122 227,1 1 200,9 Kapitálové výdaje 97 716,7 113 214,6 91 739,6 81,0 72 147,8 18 581,1 13 233,3 Saldo příjmů a výdajů -2 700,7 -3 845,2 1 527,2 6 145,7 -4 213,2 -304,4 * Regionální rada regionů soudržnosti Pramen: Závěrečný účet hospodaření územní samosprávy za rok 2012. Deník veřejné správy [cit. 10. 12. 2013] Dostupné z: http://denik.obce.cz Bilance příjmů a výdajů krajů (v mld. Kč) Pramen: Ministerstvo financí ČR [citováno 29. 11. 2013]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz, Rok Celkové příjmy Celkové výdaje Bilance 2002 37,6 35,8 1,8 2003 95,8 94,4 1,4 2004 100,7 99,9 0,8 2005 113,5 112,5 1,0 2006 122,1 124,4 -2,3 2007 125,4 124,3 1,1 2008 131,7 133 -1,3 2009 136,9 144,6 -7,7 2010 140,6 138,7 1,9 2011 136,4 137,9 -1,5 2012 136,6 140,8 -4,2 Zadluženost krajů v letech 2005–2009 (tis. Kč) Kraj 2005 2006 2007 2008 2009 Středočeský - - 0,003 0,926 2,939 Jihočeský 0,041 0,415 0,805 0,636 0,955 Plzeňský 0,006 0,001 0,001 0,001 0,001 Karlovarský 0,423 0,734 0,620 0,968 0,983 Ústecký 0,089 0,185 0,298 0,420 1,969 Liberecký 0,284 0,679 0,915 1,107 0,978 Královéhradecký 0,282 0,583 0,841 1,057 1,144 Pardubický 0,766 1,252 1,899 2,171 2,428 Vysočina 0,050 0,205 0,550 0,708 1,837 Jihomoravský 0,430 1,697 1,901 2,397 2,443 Olomoucký 0,079 0,546 0,953 1,780 2,311 Zlínský 0,251 0,768 0,737 1,123 1,754 Moravskoslezský 0,174 0,614 0,830 1,294 1,104 Celkem 2,880 7,682 10,359 14,593 20,851 Pramen: Ministerstvo financí ČR [citováno 29. 8. 2011]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz, Souhrnné údaje o dluhu krajů ČR v letech 2001 - 2012 (mld. Kč) 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Úvěry 0,2 0,4 1,8 6,5 9,4 11,9 17,4 16,6 19,6 22,2 Přijaté návratné fin.výpomoci a ost.dluhy 1,1 1,1 1,1 1,2 1,0 2,7 3,5 2,5 2,7 2,3 Celkem 1,3 1,5 2,9 7,7 10,4 14,6 20,9 19,1 22,3 24,5 Pramen: Ministerstvo financí ČR [citováno 29. 11. 2013]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz, Veřejné statky zajišťované obecnými rozpočty lUpřednostněné veřejné statky lspotřebu nechává stát na vlastním uvážení obyvatel, ale zastává roli poručníka a de facto příkazovým způsobem zajistí, aby obyvatelé dané veřejné statky spotřebovávali lpovinná školní docházka, nařízené povinné léčení lHovoří se o redistribučních službách, které jsou financovány z daňového výnosu l lNárodní veřejné statky lvyužívání nelze jednotlivci zabránit lnelze kvantifikovat podíl jednotlivce na spotřebě lzabezpečování výstavby a údržby silnic či regulace vodních toků lna jejich zabezpečení se musejí podílet i jiné finanční zdroje než ty vybrané od místních obyvatel l lLokální veřejné statky ljsou místně ohraničeny lhasiči, místní komunikace, městská policie, odvoz odpadu nebo zásobování vodou lNěkteré z nich mají charakter poplatkových služeb, ale na jejich financování přispívá obec ze svého rozpočtu l lPoplatkové služby lvláda buď sama nebo prostřednictví zakázky u soukromé firmy nebo prostřednictvím PPP projektů zajišťuje služby pro obyvatele lpoplatek za kulturní služby, vodné, stočné llze měřit spotřebu jednotlivce a tudíž i stanovit uživatelský poplatek l Příjmy obcí lDaňové (přes 50 %) lsdílené daně, lsvěřené daně, lmístní poplatky lpoplatek ze psů, lpoplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, lpoplatek za užívání veřejného prostranství, lpoplatek ze vstupného, lpoplatek z ubytovací kapacity l lPříjmy plynoucí z vlastní činnosti lpříjmy z prodeje neinvestičního majetku lpříjmy z uživatelských poplatků za veřejné statky l lPříjmy z jiných veřejných rozpočtů lNárokovatelné dotace lNenárokovatelné dotace l Příjmy obcí dle druhového členění za rok 2010 Pramen: Podrobněji k hospodaření územní samosprávy v loňském roce. Deník veřejné správy [cit. 30. 8. 2011] Dostupné z: http://denik.obce.cz Struktura příjmů obcí v roce 2013 Pramen: Rozpočty územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti [citováno 29. 11. 2013]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz, Daňové příjmy obcí v letech 2001 - 2012 Pramen: Rozpočty územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti [citováno 29. 11. 2013]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz, vybrané kraje Vývoj příjmů obcí (v mld. Kč) PŘÍJMY / ROK 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Daňové příjmy 65,8 72,1 75,7 83,6 88,8 99,5 107,5 116,3 128,9 130,7 141,3 154,4 136,6 142,9 Nedaňové příjmy 21,3 23,1 24,2 24,6 23,0 23,8 22,8 23,4 23,0 23,5 24,7 26,3 27,2 27,9 Kapitálové příjmy 9,7 13,2 36,7 16,3 10,6 11,6 12,0 11,1 13,5 16,0 12,3 15,7 14,0 12,8 Transfery 27,1 29,5 32,8 38,0 61,8 73,3 101,6 97,8 63,2 75,4 75,7 76,5 87,1 104,5 Příjmy celkem 123,9 137,9 169,4 162,5 184,2 208,2 243,9 248,6 228,6 245,6 254 272,9 264,9 288,1 Pramen: Deník veřejné správy [cit. 30. 8. 2011] Dostupné z: http://denik.obce.cz Příjmy a výdaje obcí v roce 2009 – 2010 (v mil. Kč) Pramen: Hospodaření rozpočtů ÚSC, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti za rok 2010. Ministerstvo financí [cit. 30. 8. 2011] Dostupné z: http://www.mfcr.cz Bilance příjmů obcí a DSO (v mil. Kč) Ukazatel Skutečnost k 31. 12. 2011 Skutečnost k 31. 12. 2012 % plnění rozp. Index 2012/2011 I. Daňové příjmy 141 901,4 145 534,5 98,5 102,6 z toho Daně z příjmů fyzických osob 31 786,2 32 915,3 101,6 103,6 Daně z příjmů právnických osob 30 806,1 33 178,7 102,1 107,7 Daň z přidané hodnoty 58 751,5 55 744,2 89,5 94,9 Poplatky a daně z vybr. činností 11 947,3 14 091,3 118,9 117,9 Daň z nemovitostí 8 609,1 9 602,1 110,4 111,5 II. Nedaňové příjmy (po konsolidaci) 29 525,3 29 528,2 100,9 100,0 III. Kapitálové příjmy 8 836,4 9 073,6 93,5 102,7 Vlastní příjmy (po konsolidaci) 180 263,1 184 136,3 98,6 102,1 IV. Přijaté transfery (po konsolidaci) 93 842,9 62 501,7 79,4 66,6 Příjmy celkem (po konsolidaci) 274 106,0 246 638,0 92,9 90,0 Pramen: Závěrečný účet hospodaření územní samosprávy za rok 2012. Ministerstvo financí [cit. 30. 11 2013] Dostupné z: http://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6608210 Výdaje obcí lBěžné (cca 2/3) lalokační výdaje - výdaje na zabezpečení potřeb veřejného sektoru, tyto výdaje mají charakter mandatorních výdajů (např. likvidace komunálního odpadu, oprava a údržba pozemních komunikací apod. lredistribuční výdaje – výdaje v podobě sociální výpomoci (poskytování výpomoci nad rámec dávek státní sociální podpory) lkapitálové výdaje (cca 1/3) lfinancování investic l Výdaje obcí v letech 2008 – 2010 (v mil. Kč) Pramen: Hospodaření rozpočtů ÚSC, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti za rok 2010. Ministerstvo financí [cit. 30. 8. 2011] Dostupné z: http://www.mfcr.cz Vývoj výdajů obcí (v mld. Kč) VÝDAJE / ROK 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Běžné výdaje 81,2 88,1 98,9 108,2 130,1 154,4 177,0 180,4 149,6 108,5 170,1 180,4 189,8 199,9 Kapitálové výdaje 48,0 48,2 51,1 55,8 65,3 68,9 71,5 77,9 72,1 84,7 75,5 76,5 93,4 91,6 Výdaje celkem 129,2 136,3 150,0 164,0 195,4 214,3 248,5 258,3 221,7 247,3 245,7 256,9 283,2 291,5 Pramen: Deník veřejné správy [cit. 30. 8. 2011] Dostupné z: http://denik.obce.cz Bilance výdajů obcí a DSO (v mil. Kč) Ukazatel Skutečnost k 31. 12. 2011 Skutečnost k 31. 12. 2012 % plnění rozp. Index 2012/2011 I. Běžné výdaje (po konsolidaci) 194 733,7 168 344,5 94,6 86,4 II. Kapitálové výdaje 80 269,4 72 147,8 77,0 89,9 Výdaje celkem (po konsolidaci) 275 003,1 240 492,3 88,5 87,5 Saldo příjmů a výdajů (po konsolidaci) -897,1 6 145,7 . . Pramen: Závěrečný účet hospodaření územní samosprávy za rok 2012. Ministerstvo financí [cit. 30. 11 2013] Dostupné z: http://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6608210 Bilance rozpočtů obcí (v mld. Kč) BILANCE/ ROK 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Příjmy celkem 123,9 137,9 169,4 162,5 184,2 208,2 243,9 248,6 228,6 245,6 254 272,9 264,9 288,1 274,1 246,6 Výdaje celkem 129,2 136,3 150,0 164,0 195,4 214,3 248,5 258,3 221,7 247,3 245,7 256,9 283,2 291,5 275 240,5 Bilance -5,3 1,6 19,4 -1,5 -11,2 -6,1 -4,6 -9,7 6,9 -1,7 8,3 16 -18,3 -3,4 -0,9 6,1 Pramen: Deník veřejné správy [cit. 30. 11. 2013] Dostupné z: http://denik.obce.cz Vývoj salda hospodaření obcí v letech 2002 - 2012 Pramen: Rozpočty územních samosprávných celků, dobrovolných svazků obcí a regionálních rad regionů soudržnosti [citováno 29. 11. 2013]. Dostupný z: http://www.mfcr.cz, Souhrnná zadluženost obcí ČR v letech 2001 – 2012 (mld. Kč) Ukazatel 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Úvěry 22,6 27,3 35,2 38,5 43,7 47,1 46,7 47,4 55,8 59,9 60,9 68,3 Komunální dluhopisy 13,3 15,9 21,7 23,9 23,5 22,9 22,6 22,7 14,7 15,8 14,0 13,8 Přijaté návratné fin.výpomoci a ost.dluhy 12,4 12,6 13,5 12,4 11,8 10,9 9,9 10,0 10,1 7,6 7,5 7,9 Celkem 48,3 55,8 70,4 74,8 79 80,9 79,2 80,1 80,6 83,3 82,4 90,0 Pramen: Deník veřejné správy [cit. 30. 11. 2013] Dostupné z: http://denik.obce.cz Vývoj podílu dluhu Prahy, Plzně, Brna a Ostravy na celk. dluhu obcí (mld. Kč) 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Celková zadluženost ČR 48,3 55,8 70,4 74,8 79 80,9 79,2 80,1 80,6 83,3 82,4 90,0 Zadluženost 4 největších měst 24,2 29,6 42,4 45,9 48,4 47,4 46,3 45,8 39,3 40,1 38,4 45,5 % podíl 4 největších měst na celkové zadluženosti 50,1 53,0 60,2 61,4 61,3 58,6 58,5 57,2 48,8 48,1 46,6 50,6 Pramen: Deník veřejné správy [cit. 30. 11. 2013] Dostupné z: http://denik.obce.cz Údaje o dluhu obcí ČR bez hl. m. Prahy, Plzně, Brna a Ostravy (mld. Kč) 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Úvěry 14,3 16,5 18,4 19,8 22 25,7 25,9 26,9 34,8 35,5 36,3 36,4 Komunální dluhopisy 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 2,0 2,0 2,0 Přijaté návratné fin. výpomoci a ost. dluhy 9,8 9,7 9,6 9,1 8,6 7,8 7 7,4 6,5 5,7 5,7 6,1 Celkem 24,1 26,2 28 28,9 30,6 33,5 32,9 34,3 41,3 43,2 44,0 44,5 Pramen: Deník veřejné správy [cit. 30. 11. 2013] Dostupné z: http://denik.obce.cz Počty zadlužených obcí podle velikosti Pramen: Deník veřejné správy [cit. 30. 8. 2011] Dostupné z: http://denik.obce.cz Děkuji za Vaši pozornost. J