3. Správní delikty a soudní ochrana •Správní delikty řeší a projednává veřejná správa – procesní režim – SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ (§ 9 spr. ř.) •Lex specialis – přestupkový zákon •Lex generalis – správní řád •uplatnění řádných a mimořádných opravných prostředků ve správním řízení •Zkrácené formy řízení – příkaz + bloková pokuta Správní delikty – správní řízení •Procesní úprava u přestupků, „skutečná“ subsidiarita správního řádu •u jiných správních deliktů je „plná“ subsidiarita správního řádu (tj. nejsou procesní odchylky) •Prekluzivní lhůty pro zánik odpovědnosti za správní delikt - § 41 s. ř. s. – neběží po dobu soudního řízení, po dobu správního řízení ANO •Návrhové - přestupky, jinak zahájení řízení ex offo Správní delikty – správní řízení •Doručování – zástupce v zahraničí/adresy pro doručování v zahraničí/trvalý pobyt na ohlašovně – obstrukce, požadavky na odůvodnění postupu, je-li podezření na obstrukci •Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 5. 2011, č.j. 1 As 27/2011-81 „správní orgány … musí respektovat právo účastníka řízení na zastoupení. Jedině tehdy, pokud bude spolehlivě doloženo, že v daném konkrétním případě došlo ke zneužití práva na zastoupení, nemusí být takovému zastoupení přiznány účinky. Nutno zdůraznit, že takový postup je ryze výjimečný (ultima ratio); musí mu předcházet aktivita správního orgánu směřující ke zjištění, že právo na zastoupení bylo v individuálním případě skutečně zneužito, že účastník řízení de facto nemá v úmyslu být zastoupen a že zvolením svého zástupce sleduje jiné cíle (oddálit konec řízení, dosáhnout uplynutí prekluzivní lhůty apod.).“ •§ 46 odst. 1 spr. ř. – v oznámení je třeba definovat skutek, právní kvalifikace může doznat změn, skutek je daný (shodně Závěr č. 62 ze zasedání poradního sboru ministra vnitra ke správnímu řádu ze dne 26. 11. 2007) •§ 36 – procesní práva, výzva k seznámení s podklady a možnost se k nim vyjádřit, platí i pro řízení ve druhém stupni (je-li doplňován spisový materiál), právo navrhnout důkazy – odůvodnit jejich nepřijetí Správní delikty – správní řízení •Volné hodnocení důkazů, nutno přihlížet k okolnostem ve prospěch i v neprospěch (§ 50 spr. ř.) •Rozhodnutí – výroková část - § 77 zákona o přestupcích musí být vykonatelné, srozumitelné, určité, jasné (pozor na „firmu“) •Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 1. 2008, č.j. 2 As 34/2006-73, publikované pod č. 1546/2008 Sb. NSS „Výrok rozhodnutí o jiném správním deliktu musí obsahovat popis skutku uvedením místa, času a způsobu spáchání, popřípadě i uvedením jiných skutečností, jichž je třeba k tomu, aby nemohl být zaměněn s jiným. Neuvede-li správní orgán takové náležitosti do výroku svého rozhodnutí, podstatně poruší ustanovení o řízení. Zjistí-li soud k námitce účastníka řízení existenci této vady, správní rozhodnutí z tohoto důvodu zruší.“ Správní delikty – správní řízení •Rozhodnutí – odůvodnění – přísné požadavky, zhodnocení, vyjádření, tzv. přezkoumatelnost ≠ citace svědeckých výpovědí, listin, atd. •Zákaz reformace in peius – výslovně v rámci řízení o odvolání uvedeno v zákoně o přestupcích a modifikovaně potom v § 90 odst. 3 spr. ř. • Správní delikty – správní řízení •Legitimní očekávání (§ 2 odst. 4 spr. ř.), odůvodnění kritérií pro uložení sankce v určité výši (aplikace správního uvážení) •Zákaz dvojího přičítání (jednou jako znak skutkové podstaty a dále jako přitěžující okolnost) •Ekonomická hlediska – zákaz likvidačních pokut, nicméně pokuta musí být negativním zásahem, aby plnila funkci •Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 20.4.2010, č.j. 1 As 9/2008-133, publikované pod č. 2092/2010 Sb. NSS „Správní orgán ukládající pokutu za jiný správní delikt je povinen přihlédnout k osobním a majetkovým poměrům pachatele tehdy, pokud je podle osoby pachatele a výše pokuty, kterou lze uložit, zřejmé, že by pokuta mohla mít likvidační charakter, a to i v případech, kdy příslušný zákon osobní a majetkové poměry pachatele v taxativním výčtu hledisek rozhodných pro určení výše pokuty neuvádí. Správní orgán vychází při zjišťování osobních a majetkových poměrů z údajů doložených samotným účastníkem řízení, případně z těch, které vyplynuly z dosavadního průběhu správního řízení či které si opatří samostatně bez součinnosti s účastníkem řízení. Nelze-li takto získat přesné informace, je správní orgán oprávněn stanovit je v nezbytném rozsahu odhadem.“ Správní delikty a soudní ochrana •čl. 6 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod •„každý má právo na to, aby jeho záležitost byla spravedlivě, veřejně a v přiměřené lhůtě projednána nezávislým a nestranným soudem, zřízeným zákonem, který rozhodne o jeho občanských právech nebo závazcích nebo o oprávněnosti jakéhokoli trestního obvinění proti němu.“. •Výklad pojmu trestní obvinění – tzv. kritéria Engel •(1) vnitrostátní kvalifikace deliktu, (2) charakter obvinění (deliktu) a (3) povaha a stupeň přísnosti sankce. • Správní delikty a soudní ochrana •Čl. 36 odst. 2 Listiny základních práv a svobod •„kdo tvrdí, že byl na svých právech zkrácen rozhodnutím orgánu veřejné správy, může se obrátit na soud, aby přezkoumal zákonnost takového rozhodnutí, nestanoví-li zákon jinak. Z pravomoci soudu však nesmí být vyloučeno přezkoumávání rozhodnutí týkajících se základních práv a svobod podle Listiny.“. •Tzv. generální přezkumná klauzule Správní delikty a soudní ochrana •Soudní přezkum správních rozhodnutí ve věcech správního trestání se uskutečňuje ve správním soudnictví – soudnictví veřejného práva •Zákon č. 150/2002 Sb. soudní řád správní (s. ř. s.) •Soustava: krajské soudy (přestupky samosoudce * jinak senát) – Nejvyšší správní soud (mimořádný opravný prostředek – kasační stížnost) Správní delikty a soudní ochrana •Subsidiarita správního soudnictví § 5 s. ř. s. •Vázanost skutkovým a právním stavem ke dni rozhodnutí správního orgánu § 75 odst. 1 s. ř. s. •Plná jurisdikce správního soudnictví § 77 odst. 2 s. ř. s. •Moderační právo soudu § 65 odst. 3 a § 78 odst. 2 s. ř. s. Správní delikty a soudní ochrana •Subsidiarita (následnost) správního soudnictví •Projev systému brzd a vyvažování, přezkum výstupů moci výkonné (veřejné správy) ze strany moci soudní •Kontrola správních rozhodnutí •Nenahrazování veřejné správy moci soudní •Nejdříve je třeba vyčerpat prostředky ochrany, které nabízí sama veřejná správa (tzn. řádné opravné prostředky), teprve potom se lze se žalobou obrátit na správní soud Správní delikty a soudní ochrana •Z § 75 odst. 1 s. ř. s. vyplývá, že soud má být vázán skutkovým a právním stavem, který tu byl v době vydání rozhodnutí správního orgánu. •zákonnost napadeného rozhodnutí se přezkoumává podle právního stavu v době vydání rozhodnutí správního orgánu •Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 29. 6. 2005, č.j. 6 A 102/2001 – 59, publikovaný pod č. 690/2005 Sb. NSS „soud při přezkoumání rozhodnutí není vázán ustanovením zákona, které k jeho návrhu Ústavní soud zrušil pro rozpor s Ústavou.“ • • Správní delikty a soudní ochrana •Uplatnění pravidla retroaktivity ve prospěch pachatele •rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 6. 2008, č.j. 2 As 9/2008- 77, publikovaný pod č. 1684/2008 Sb. NSS. „povinnost soudu přihlédnout při posuzování zákonnosti napadeného správního rozhodnutí nejen k hmotněprávní úpravě deliktní odpovědnosti, která platila v době rozhodování správního orgánu, nýbrž i k úpravě, platné a účinné v době rozhodování soudu, je-li to pro pachatele příznivější.“ Správní delikty a soudní ochrana •Požadavek plné jurisdikce vyjádřený v § 77 odst. 2 s. ř. s., spočívá v tom, že soud nepřezkoumává jen právní posouzení věci, ale i její skutkový stav . •Soud není vázán skutkovými zjištěními a právními závěry správních orgánů Správní delikty a soudní ochrana •Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 3. 2007, č.j. 1 As 32/2006-99, publikovaný pod č. 1275/2007 Sb. NSS „§ 77 odst. 2 věty první s. ř. s. je faktickou transpozicí požadavku tzv. „plné jurisdikce“ ... Soud při svém rozhodování nesmí být omezen ve skutkových otázkách jen tím, co zde nalezl správní orgán, a to ani co do rozsahu provedených důkazů, ani jejich obsahu a hodnocení … Soud tedy zcela samostatně a nezávisle hodnotí správnost a úplnost skutkových zjištění učiněných správním orgánem a zjistí-li přitom skutkové či (procesně) právní deficity, může reagovat jednak tím, že uloží správnímu orgánu jejich odstranění, nahrazení či doplnění, nebo tak učiní sám. Soudem prováděné dokazování vždy musí směřovat výlučně k osvědčení skutkového stavu v době rozhodování správního orgánu; ke skutkovým novotám se zásadně nepřihlíží. V případech, kdy soud přistoupí k vlastnímu dokazování, tedy opakuje důkazy provedené již předtím správním orgánem, nebo provede důkazy jím dosud neprovedené …“ Správní delikty a soudní ochrana •Moderační právo soudu •§ 78 odst. 2 s. ř. s. „rozhoduje-li soud o žalobě proti rozhodnutí, jímž správní orgán uložil trest za správní delikt, může soud, nejsou-li důvody pro zrušení rozhodnutí …, ale trest byl uložen ve zjevně nepřiměřené výši, upustit od něj nebo jej snížit v mezích zákonem dovolených, lze-li takové rozhodnutí učinit na základě skutkového stavu, z něhož vyšel správní orgán, a který soud případně vlastním dokazováním v nikoli zásadních směrech doplnil, a navrhl-li takový postup žalobce v žalobě.“. „Desatero“ správního trestání 1.Každou pokutu řádně odůvodníš (i nízkou). 2.Všemi kritérii zabývati se budeš. 3.Každé kritérium řádně vyhodnotíš. 4.Obecným pravdám se vyhneš. 5.Dvakráte nepřičteš. 6.Absorbovati budeš. 7.Přitížíš, ale i polehčíš. 8.Výpadů se vystříháš. 9.Ctít nadřízenou stolici jakož i judikaturu budeš. 10.Na pracnost nereptáš, a pokud, tak jen v duchu. •